چگونه تصمیم‌هایی را که با آن مخالفید مدیریت کنید

ویسنده: Alison Green

مترجم: مریم رضایی

نمونه ای از پرسش و پاسخ ها در حوزه مدیریت واکنش نسبت به تصمیماتی که با اجرای آن ها مخالف هستید در ادامه آماده است:

***

من سرپرست واحدی در یک آژانس دولتی هستم که با دردسرهای مالی و مدیریتی جدی مواجه است. مدیران ارشد شرکت این روزها به تصمیمی فکر می‌کنند که می‌تواند تاثیری منفی در حوزه من داشته باشد.
مدیر بخش همه واحدها را جمع کرده تا در مورد این مساله با آنها گفت‌وگو کند. او در مورد این تصمیم با آنها صحبت کرده، اما دائما تکرار کرد که «من همه تلاشم را می‌کنم؛ اما می‌دانید که مدیرعامل اگر تصمیمی بگیرد در نهایت به آن عمل می‌کند و من به هیچ وجه نمی‌توانم جلوی او را بگیرم.» این موضوع ممکن است درست باشد؛ اما باعث دلسردی کارمندان شد.
این باعث شد به این فکر کنم که در مورد این موقعیت یا موقعیت‌های مشابه در آینده به واحد خودم چه توضیحاتی بدهم. چگونه آنها را در مورد تصمیم‌های جدید مقامات ارشد شرکت متقاعد کنم، بدون اینکه آنها را ناراحت کنم؟
مدیر بخش شما نتوانسته این موقعیت را خوب اداره کند. وقتی مدیر یک قسمت هستید، بخشی از تیم مدیریتی شرکت‌تان محسوب می‌شوید و بخشی از کارتان این است که نماینده تیم و پرسنل خود باشید، حتی وقتی با تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود موافق نیستید. این به آن معنا نیست که باید همواره چاپلوسی تیم خود را کنید و خود را در میان اعضای تیم قهرمانی نشان دهید که همواره مدافع آنها است، بلکه باید در مورد تصمیم‌های مدیریتی با احترام صحبت کنید و تا جایی که می‌توانید به تیم‌ خود کمک کنید منطق قضیه را درک کنند. اگر بخواهید بالادستی‌های خود را ضعیف و بی‌لیاقت نشان دهید، آنها را خراب کرده‌اید و اعتماد رئیس‌تان به شما از بین می‌رود. همچنین اگر پشت سر افراد ارشد بد بگویید در میان تیم‌تان نوعی نارضایتی ایجاد می‌شود که در بلندمدت بر کارآیی خود شما اثر می‌گذارد.
در این مورد، بهتر این بود که رئیس‌ بخش‌تان جمله‌ای مشابه این بگوید: «می‌خواهم روی نگرانی‌هایی که در مورد X و Y داریم تاکید کنم، اما فاکتورهای دیگری هم وجود دارند که آژانس ما باید آنها را مد نظر قرار دهد و در این صورت بخشی از نگرانی‌های ما کم خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد، من در مورد موارد A و B فکر می‌کنم تا اثرات منفی این تصمیم را کاهش دهم. امیدوارم در این مسیر بتوانم از مشورت‌های شما نیز بهره بگیرم.»
در نهایت اگر تصمیم نهایی به ضرر فعالیت‌های تیم شما باشد، مدیرتان باید فاکتورهایی را که مهم‌تر از آن تلقی می‌شوند به خوبی توضیح دهد و نیز بگوید اگر این تصمیم گرفته نمی‌شد ممکن بود عواقب بدتری در انتظار باشد.
یک نکته را باید مد نظر قرار دهید که گاهی مدیرعامل شرکت غیرمنطقی می‌شود و اگر با او موافقت نکنید، اعتبار خود را از دست می‌دهید. حتی در آن صورت نحوه صحبت کردن شما مهم است: آرام و منطقی.

***

چرا مدیرم از من گزارش کار می‌خواهد؟

به تازگی مدیرم از من درخواست کرده برنامه روزانه داشته باشم و در پایان هر روز گزارش کار برای او بفرستم. مجبور شده‌ام یک برنامه‌ریزی زمانی داشته باشم و همه کارهایم و زمانی که آنها را انجام می‌دهم در یک صفحه اکسل ثبت کنم و به شکل یک گزارش برای او بفرستم. مشکلی که دارم این است که در بخشی که کار می‌کنم 6 همکار مرد دارم و مدیرمان از هیچ‌کدام آنها چنین کاری را نخواسته است. آیا این تبعیض محسوب نمی‌شود؟
من همه پروژه‌هایی را که دارم به خوبی انجام می‌دهم و حتی به دیگران هم در کارشان کمک می‌کنم. فکر نمی‌کنم تا به حال عملکرد بدی داشته‌ام. این موضوع بر روحیه من اثر گذاشته و انگیزه‌ام را کاهش داده است. چگونه می‌توانم از اینکه عمکلرد بد داشته‌ام یا موضوع دیگری در میان است، اطمینان حاصل کنم؟
این امکان وجود دارد که مدیر شما تبعیض جنسیتی قائل شده باشد؛ اما در ضمن ممکن است موضوع دیگری هم در میان باشد (تفاوتی در عملکرد یا مسوولیت‌پذیری که خودتان از آن اطلاعی ندارید).

چرا از مدیرتان در مورد موقعیت پیش آمده سوال نمی‌کنید؟
بگذارید رییس‌تان بداند که احساس می‌کنید مورد تبعیض قرار گرفته‌اید. کمتر پیش‌ می‌آید مدیران نسبت به چنین رفتاری اعتراف کنند. پس باید احساسات خود را در مورد چیزی که اتفاق می‌افتد به طور واضح بیان کنید، البته در عین حال از درشت‌‌گویی بپرهیزید و با احترام رفتار کنید. ممکن است مدیرتان در ذهن خود هدف خاصی داشته باشد که با آنچه در ذهن شما است، متفاوت باشد. اگر نگرانی خود را با او مطرح کنید، به اطمینان می‌رسید و حتی او را متوجه کرده و می‌توانید جلوی چنین رفتارهایی را در آینده بگیرید.
به نظر من بهتر است این سوال را مطرح کنید:‌ «ممکن است کمی در مورد تصمیم جدیدتان مبنی بر ارسال گزارش کار روزانه با هم صحبت کنیم؟ آیا در مورد کار یا بهره‌وری من نگرانی دارید؟» ممکن است پاسخ مثبت بشنوید و سپس از مدیرتان اطلاعات بیشتری بخواهید تا بهتر بتوانید شرایط را درک کنید. اما اگر پاسخ روشنی دریافت نکردید، می‌توانید بگویید: «چیزی که فهمیده‌ام این است که در بخش ما من تنها فردی هستم که باید در مورد کارم گزارش دهم و واقعا می‌خواهم بدانم چه چیزی باعث شده به‌طور خاص بخواهید چنین نظارتی بر کار من داشته باشید.»

منبع


۲۳ آذر ۱۳۹۴


محصولات مشابه