زئونوز: بیماری مشترک انسان و حیوان

بیماری زئونوز یا بیماری مشترک انسان و حیوان چیست؟

به بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که بین انسان و جانوران مهره‌دار قابل انتقال می‌باشند. این بیماری‌ها به عنوان یک معضل بهداشتی مهم در اکثر کشورهای جهان مطرح بوده و سالیانه مبالغ هنگفتی را به بخش بهداشت تحمیل می‌نمایند.بیماری مشترک انسان و حیوان (زونوتیک یا زئونوز) واژه هایی هستند که برای توصیف عفونت یا بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان استفاده می شوند.
بیماری‌هایی که در این گروه قرار دارند عبارتند از: پروسلوز، سیاه زخم، موارد حیوان گزیدگی مظنون به هاری، لیشمانیوز جلدی(سالک)، لیشمانیوز احشایی(کالا آزار)کیست هیداتیک، و بیماری‌های نوپدیدی مانند سارس، جنون گاوی، آنفولانزای پرندگان، CCHF و . . . که جدیدا به آن‌ها اضافه شده است. سیستم مراقبت و پیشگیری از بیماری‌ها که به‌طور جاری در سیستم بهداشت و درمان اعمال می‌گردد.و شامل اقدامات:‌ جمع‌آوری اطلاعات و آمار، گزارش‌دهی، بیماریابی، ارجاع به سطوح بالاتر و آنالیزداده‌ها می‌باشد که در نهایت همانند سایر بیماری‌ها پس از اتخاذ یک راه‌کار و راه‌حل مناسب به منظور رفع معضل و برقراری سلامت جامعه در قالب سیستم مراقبت بهداشتی در جامعه به کار گرفته می‌شود.


  

منشا این بیماری‌ها ممکن است جانوران اهلی یا وحشی، ازجمله حشره ها،پستانداران،خزندگان،پرندگان باشند. در برخی زئونوزها، انسان عفونت را به جانوران دیگر منتقل می‌کند که این حالت زئونوسیس معکوس یا آنتروپونوسیس خوانده می‌شود (برگرفته از واژه یونانی anthropo به معنی انسان). در زئونوسیس مستقیم، عامل عفونی تنها نیاز به یک میزبان برای تکمیل چرخه زندگی خود دارد و طی انتقال، دچار تغییر چشمگیری نمی‌شود.
 

دلایل مختلفی می تواند باعث انتقال این گونه بیماری ها شود که برخی از آن ها شامل موارد زیر است:

             استفاده خوراکی از حیوانات و فراورده های حیوانی

             نگهداری از حیوانات به عنوان حیوان خانگی یا حیوانات مزرعه و یا انتقال در حین انجام خدمات دامپزشکی حیوانات

             حمله ی حیوان وحشی و انتقال بیماری به انسان

           انتقال بیماری توسط حشرات، کنه ها یا انگل ها

             شکار و صید حیوانات

 

سخن پایانی:
همواره در طول تاریخ، حیوانات انواع عامل بیماری‌زا را به انسان‌ها انتقال داده‌اند. در حال حاضر بیش از 70 درصد بیماری‌های نوظهور همه‌گیر جهانی، منشا حیوانی دارند. بیماری های مشترک انسان و حیوان از همه گروه جانوران منتقل می‌شوند. اما از آنجایی ‌که انسان‌ها بیشتر با حیوانات خانگی و دام سروکار دارند، بیش‌ترین تحقیق و البته درمان، برای این دسته از حیوانات صورت گرفته است. به منظور جلوگیری از انتقال این بیماری های مشترک، تنها کافی است به حیوانات خارج از منزل دست نزنید، محیط زندگی دام و حیوانات خانگی را به‌طور منظم تمیز و ضدعفونی کنید و همچنین واکسیناسیون و مصرف انواع داروهای ضد انگلی را پشت گوش نیندازید.


۰۸ شهریور ۱۴۰۰


محصولات مشابه
  • تولید و فروش اسید تترا فلوبوریک درجه یک

    تولید و فروش اسید تترا فلوبوریک درجه یک

    شادرام شیمی تولید کننده اسید فلوبوریک (Acid HBF4) بادرصد خلوص متنوع و بهترین کیفیت با قیمت رقابتی برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارشات خود با شماره زیر تماس حاصل فرمائید. مدیر فروش: شبنم فولادی 09181306691 دفتر فروش:08338100534 وبسایت گروه صنعتی شادرام شیمی www.shadramco.com دفتر بازرگانی: کرمانشاه، سه راه 22 بهمن، برج شیشه ای نوآوری، واحد بازرگانی شادرام شیمی دفتر مرکزی: تهران، جنت آباد مرکزی، کوچه شاملو، پلاک 90، واحد 3 کارخانه: شهرک صنعتی بیستون، خیابان نوآوری 2، گروه صنعتی شادرام شیمی

    مواد شیمیایی کرمانشاه
  • فروش ویژه تولوئن اصفهان

    فروش تولوئن به صورت حواله و بشکه شده در شرکت کیا تجارت. **************************************** ************************ تحویل درب پتروشیمی و انبار تهران ارسال سریع به سراسر ایران. **************************************** *********************** دفترهماهنگی واردات : شیرازی جنوبی ، برزیل غربی شماره تماس : 02186058172 دفتر فروش شیراز: صدرا ، بلوارحافظ ، خیابان پیشگامان ، خیابان امید ، ساختمان کیا تجارت پلاک 2 شماره تماس: 07136416327 09129174503 09129174551 **************************************** ************* وب سایت: https://kiatrade.ir/ **************************************** *********** تولوئن فروش تولوئن خرید تولوئن قیمت تولوئن تولوئن اصفهان قیمت تولوئن اصفهان فروش تولوئن اصفهان خرید تولوئن اصفهان حواله تولوئن آنالیز تولوئن تولوئن پتروشیمی اصفهان حواله تولوئن پتروشیمی اصفهان قیمت تولوئن در بورس فروش تولئن در بورس خرید تولوئن در بورس

    مواد شیمیایی تهران
  • خرید و فروش جوش شیرین

    خرید و فروش جوش شیرین

    شرکت صنایع شیمیایی وال سیاه هرمز (پترو وال)، تامین کننده و وارد کننده مواد اولیه شیمیایی و غذایی اقدام به فروش جوش شیرین بدون واسطه نموده است. امکان ارسال به سراسر ایران. آدرس سایت https://petrowhale.com برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با ما در ارتباط باشید. شماره های تماس: 09913434110 09120334110 02191692210 09912454110 مهندس آگنج.

    مواد شیمیایی تهران
  • فروش پلی الکترولیت (آنیونی ، کاتیونی)

    فروش پلی الکترولیت (آنیونی ، کاتیونی)

    پلی الکترولیت در واقع یک ماده ی شیمیایی بسیار کاربردی در صنعت تصفیه ی پساب ها می باشد. امروزه روش های تصفیه ی مدرن پساب ها با کمک مواد شیمیایی جهت برگشت دوباره آب در کارخانجات و صنعت های زیادی مورد استقبال قرار گرفته است که پلی الکترولیت ها از جمله این مواد است. پلی الکترولیت یا فلوکولانت ها شامل زنجیره های پلیمری طبیعی از مجموعه اتم های کربن و گروه های فعال می باشند که کار کرد اصلی آنها به گونه ای می باشد که در زمان واکنش دادن با ذرات معلق آب تعداد بسیار زیادی از ذراتی که در آب و پساب ها محلول می باشند را در کنار هم مانند یک آهن ربا نگه خواهند داشت و سبب جذب آنها می شوند. اکنون ذراتی که به دور همدیگر به شکل زنجیره وار وصل گردیده اند وزن بیشتری در مقایسه با ذرات دیگر دارند در نتیجه به دلیل سنگین بودن وزن آنها سریع ته نشین خواهند شد. این مواد ته نشین شده و رسوبات در کف ظرف در مخزن ها جمع خواهند شد. به این صورت آبی که تصفیه شده و قابل استفاده می باشد را خواهید توانست از رسوبات جدا کرد. تفاوت عمده ی این دو نوع فولوکولانت ها در باری است که حمل می کنند فولوکولانت های آنیونی بار منفی را حمل می کنند و فولوکولانت های کاتیونی حامل بار مثبت می باشند. این تفاوت بار سبب به وجود آمدن خواص متفاوت در آنها می شود همچنین نتیجه ی کارکرد این دو ماده با همدیگر متفاوت است. شرکت الساپا وارد کننده و فروشنده پلی الکترولیت ، این ماده را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار مشتریان محترم قرار می دهد. جهت اطلاع از قیمت و نحوه فروش از طریق شماره های زیر با کارشناسان فروش ما در تماس باشید. شماره تماس : 02186017285 ، 02188617036 ، 02188062713 ، 02188042093 داخلی (306) اسدالهی : 09120470371 وب سایت : www.elsapaco.com کانال تلگرام : https://telegram.me/elsapachem صفحه اینستاگرام : https://www.instagram.com/elsapa.chem/

    مواد شیمیایی تهران