جست وجو در اینترنت

وجو خواهد كرد و هر صفحه ای كه شامل این دو كلمه باشد (حتی اگر كلمات جدا از هم باشند)، به عنوان یك نتیجه برای شما ارسال خواهد كرد. یعنی اگر در صفحه ای كلمه water pump و hydrolic wheels آمده باشد، این صفحه یا سایت به عنوان نتیجه به شما معرفی می شود كه در اصل هیچ ربطی به درخواست شما ندارد. برای جلوگیری از این مشكل باید كلمه یا جمله درخواستی را بین علامت نقل قول قرار دهید.
علامت + قبل از هر كلمه، بدین معناست كه آن كلمه حتما باید در جست وجو وجود داشته باشد. مطمئن شوید كه در گوگول یك فاصله قبل از علامت مثبت بگذارید.
علامت - قبل از هر كلمه به این معناست كه اگر آن كلمه در صفحه وجود دارد، آن صفحه از نتایج جست وجو حذف شود. مطمئن شوید كه در گوگل یك فاصله قبل از علامت منفی بگذارید.
مثلا اگر به دنبال بانك های بین المللی هستید، به جز در منطقه خاورمیانه، جست وجو را به روش زیر انجام دهید:
+International banks -Middle East
كلمه AND بین دو كلمه، نشان می دهد كه همه كلمات در یك صفحه وجود داشته باشند، مثلا washing And machines And Italy می تواند جست وجو خوبی برای تولیدكنندگان ماشین رختشویی در ایتالیا باشد.
كلمه OR بین دو كلمه سبب می شود كه هر كدام از آن كلمات كه در صفحه موجود باشند، صفحه به عنوان نتیجه ارسال شود. مثلا اگر به دنبال خرید خودرو بی.ام.و هستید و نو یا دست دوم بودن آن اهمیتی ندارد، بهترین حالت جست وجو این است:
BMW (new OR used)
علامت () برای محدود و مشخص كردن اطلاعات به كار می رود. مثلا برای خرید لوازم خانگی از اروپا یا امریكا، متن جست وجو باید به صورت زیر باشد:
(household AND products) (North America OR Europe)
چنانچه بخواهید علاوه بر عبارت مورد نظرتان، مترادف های آن را هم در گوگل جست وجو كنید، علامت ~ را بدون فاصله قبل از عبارت مورد جست وجو قرار دهید. مثلا اگر به دنبال واقعیت هایی درباره غذا و تغذیه و اطلاعات آشپزی هستید، بهترین حالت جست وجو به صورت زیر است:
~food ~facts
كلمه NOT قبل از هر كلمه مانند علامت - عمل می كند.
در برخی از موتورهای جست وجو می توانید مشخص كنید كه اگر دو كلمه نزدیك هم قرار دارند به عنوان نتیجه ارایه شوند. در حالت معمولی اگر به دنبال زcountry houseس هستید، چنانچه كلماتی بین این دو قرار گرفته باشند مثل country cottage house، موتورهای جست وجو آن را به عنوان نتیجه ارایه نمی دهند. برای این كه بتوانید مشخص كنید كه به دنبال جمله یا كلماتی هستید كه امكان دارد بین شان كلمه دیگری نیز وجود داشته باشد، می توانید جست وجوی خود را با علامت های (w) یا (n) انجام دهید، مانند:
country (w) house یا country (n) house
موتورهای جست وجو از علایم مختلف برای جست وجو استفاده می كنند، به عنوان مثال برای این كه بتوانید در یك جست وجو، مقالاتی درباره كودك یا كودكان بیابید، می توانید جست وجو را به صورت child* انجام دهید. با این كار هم كلمه child و هم كلمه children را جست وجو كرده اید. موتورهای جست وجوی hotbot، go و altavista از علامت * استفاده می كنند.
● تقسیم بندی موتورهای جست وجو در اینترنت
موتورهای جست وجو در واقع وب سایت هایی حاوی بانك های بزرگ اطلاعاتی هستند. زمانی كه شما با یك موتور جست وجو به جست وجوی اطلاعات می پردازید، در واقع در اینترنت جست وجو نمی كنید، بلكه در بخش كوچك و یا بزرگی (بسته به نوع موتور جست وجوی به كار گرفته شده) از بانك اطلاعاتی آن جست وجو می كنید. موتورهای جست وجو را براساس ساختار آنها اعم از ساختار ظاهری، نحوه عملكرد و ویژگی های كاربردی آنها می توان به انواع زیر تقسیم كرد:
۱) search engine:
موتور جست وجوی معمولی كه تنها دارای یك كادر جست وجو (search box) و دكمه شروع جست وجو (go یا search) است.
۲) directory list یا directory:
موتور جست وجویی كه علاوه بر كادر جست وجو دارای یك فهرست از قبل تعیین شده برای طبقه بندی موضوعات مورد جست وجو است كه معمولا از حرف A تا Z مرتب شده اند، نظیر www.hotbot.com.
۳) portal:
نوع تخصصی directory list كه علاوه بر جست وجو از طریق كادر جست وجو و ارایه فهرست های جست وجو، معمولا سرویس هایی نظیر پست الكترونیك، سبد خرید از طریق اینترنت و سرویس های ویژه دیگری مثل تلفن از راه دور را نیز ارایه می كند، نظیر www.yahoo.com و www.google.com.
۴) people finder:
نوع تخصصی موتورهای جست وجو كه به جست وجوی افراد می پردازند. نظیر www.۵۵۵-۱۲۱۲.com.
۵) meta search engines:
ابرموتورهای جست وجو معمولا بیش از چندین موتور جست وجو را در هر بار می یابند و نتیجه را بسته به نوع موتور، در یك پنجره یا به طور مستقل برای هر موتور جست وجو نشان می دهند. مثلا سایت www.mamma.com و www.qbsearch.com معمولا نتایج را در یك پنجره و سایت www.All۴one.com نتایج را پس از عمل جست وجو در چهار قسمت مجزا به كاربران ارایه می كند.
● جست وجوی موثر
درخصوص استفاده از عملكردهای +، -، or و * و نیز ز ز برای بالا بردن دقت جست وجو در مقاله قبل مطالبی ارایه شد. اگر به دنبال كلیات جست وجو و روش های آن در اینترنت و یا فهرست موتورهای جست وجو و ابرموتورهای جست وجو و خلاصه مجموعه ای از دستورالعمل ها و آدرس های مفید برای جست وجو در اینترنت هستید به آدرس زیر مراجعه كنید
در صورتی كه مركز اصلی جست وجو و فهرست موتورهای جست وجو را می خواهید به آدرس www.searchengineguide.com مراجعه كنید و براساس كلمات كلیدی موردنظرتان، موتور جست وجوی مناسب را بیابید. فراموش نكنید كه سایت یاد شده به دنبال كلمات كلیدی شما نمی گردد، بلكه موتورهای جست جوی مناسب برای كلمات كلیدی شما را ارایه می كند. می توانید یك یا چند تای آنها را انتخاب كرده و سپس به جست وجو بپردازید. سایت مناسب دیگری كه تقریبا مشابه سایت قبلی است www.internets.com می باشد كه براساس كلمات كلیدی مورد نظر شما موتورهای جست وجوی مناسب را فهرست می كند. جست وجو در اینترنت یك هنر است بخش عمده آن براساس تجربه كار به دست می آید. هیچ منبع مشخصی این هنر را به شما نخواهد آموخت، ولی كلیات آن را می توانید با خواندن بخش help هر موتور جست وجو بفهمید و احتمالا نكات مشتركی بین موتورهای جست وجوی مختلف خواهید یافت. بنابراین مراجعه به help هر موتور جست وجو را فراموش نكنید. همچنین به یاد داشته باشید كه موتورهای جست وجو یك ماشین بیشتر نیستند. پس بهتر است كلمات كلیدی خود را تا حد امكان به كمیت نزدیك كنید (quantity) و از به كار بردن كلمات كلیدی كیفی (quality) اجتناب كنید. مثلا به جای اصطلاح best sellers از top ۱۰ sellers استفاده كنید.

منبع:راهکار مدیریت

۳۰ آبان ۱۳۹۲


محصولات مشابه