مدیر بازاریابی Ex-Marketo اطلاعاتی را در مورد آینده بازاریابی B2B ارائه می دهد

 تغییرات بازاریابی B2B

 چاندار پاتابهیرام به تازگی سمت خود به عنوان مدیر بازاریابی Marketo را ترک کرده و به عنوان مدیر بازاریابی شرکت Coupa انتخاب شده است که این شرکت یکی از ارائه دهندگان نرم افزارهای مدیریت مبتنی بر کلود می باشد. در سمت جدید خود، پاتابهیرام از تجربه خود به عنوان عامل تغییرات بازاریابی B2B به منظور تسریع رشد Coupa استفاده خواهد کرد.
در کنفرانس CMO Inflect در «سیلیکون ولی» که ما هر دو در آن سخنرانی کردیم، من دیدگاه وی به عنوان مدیر بازاریابی B2B و همچنین فردی که آینده فناوری های بازاریابی را تصور کرده است، جویا شدم. در اینجا به برخی از نکات این مصاحبه اشاره خواهیم کرد.
جان الت : نظر شما در مورد نقش هوش مصنوعی در بازاریابی B2B چه بوده و این جریان به کدام سمت در حال حرکت می باشد؟
چاندار پاتابهیرام: اگر بخواهم این روند را با ورزش مقایسه کنم، احساس می کنم که از نظر هوش مصنوعی و بازاریابی ما در رده دوم قرار داریم. جالب ترین نکته مفهومی است که من آن را micro-AI نامگذاری کرده ام و منظور از آن استفاده از هوش مصنوعی برای کاربردهای خاص می باشد. از جمله این موارد می توان به Watson و شطرنج و همچنین Netflix اشاره کرد که فیلم های مناسب را برای افراد معرفی می کند. حتی اپلیکیشن های جالبی که در مورد غذای موجود در بشقاب شما صحبت می کنند نیز از microAI بهره مند شده اند. اما در حال حاضر از موارد ریز به سمت موارد کلان در حال حرکت می باشد.
جان الت: آیا هوش مصنوعی یک اپلیکیشن مستقل بوده و یا در ابزارهای martech کنونی گنجانده خواهد شد؟ 
پاتابهیرام: در آینده نزدیک، هوش مصنوعی و اپلیکیشن ها همانند تلویزیون رنگی خواهند بود. ما دیگر از عبارت "تلویزیون رنگی" استفاده نمی کنیم، زیرا همه تلویزیون ها رنگی هستند. هوش مصنوعی نیز در تمام اپلیکیشن ها گنجانده خواهد شد. میزان پیچیدگی و پیشرفته بودن هوش مصنوعی نیز یکی از موارد مورد بحث می باشد. در سطح ابتدایی، بسیاری از فناوری های نرم افزارهای مشهور دارای نوعی از یادگیری ماشینی خواهند بود. این امر منجر به پیچیدگی آنها می گردد. من از منظر B2B به این موضوع نگاه می کنم. ورای همه این مسائل، AI منجر به ایجاد موارد بسیار فوق العاده ای می گردد. زیرا شما می توانید تمام دانایی موجود در جهان را در اختیار داشته باشید، اما اطلاعات بر اساس الگوی پیش بینی داده ها می باشد. بنابراین احساس می کنم که این جایی است که بسیاری از شرکت ها باید اقدامات متعددی انجام دهند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که داده های صحیحی را برای اجرای موفق در اختیار دارند. داده های مردمی و داده های روانشناختی وجود دارند. اما من بر این باور هستم که نوع داده ای که برای موفقیت ضروری است، داده های رفتاری می باشد. زیرا اگر شما سعی دارید از هوش مصنوعی برای تجربه فردی به صورت قابل پیش بینی استفاده نمایید، هوش مصنوعی باید بر اساس رفتار باشد. و به نظر من این دقیقا اصل بازاریابی بوده و مسیری است که بازاریابی به سمت آن در حال حرکت می باشد.
 بازاریابان B2B
جان الت: آیا فکر می کنید که بازاریابان B2B در استفاده از هوش مصنوعی در مقایسه با سایر بازاریابان به برتری خواهند رسید؟
پاتابهیرام: بهتر از کلمه برتری استفاده نکنیم. در طی سه سال اخیر، افراد بسیاری به استفاده از هوش مصنوعی روی آورده اند. B2C و B2B به عنوان دو مقوله مستقل در حال انسجام و اتحاد می باشند. بهترین اقدام شخصی سازی در B2C همواره بر عهده B2B بوده است، اما آنها در حال نزدیک شدن به یکدیگر می باشند. از سوی دیگر، فرایند تقویت روابط با مشتریان نیز که در حال حاضر در B2B وجود دارد، در B2C نیز محقق می گردد. زیرا این امر مربوط به تراکنش نمی باشد. بلکه مربوط به تعامل و تبادل در طول زمان بوده و شرکت های B2C نیز به این اهمیت این موضوع پی برده اند.
 بازاریابان B2B مدرن
جان الت: بخش های مختلفی از تجربه مشتریان از طریق بخش های متفاوت فناوری ایجاد می شوند. در چه مدت بازاریابان می توانند این موارد را در کنار یکدیگر قرار داده و از یک موتور هوش مصنوعی برای بهینه سازی تجربه در نقاط مختلف استفاده کنند؟
پاتابهیرام: این چالش بسیار بزرگی است. 4785 فناوری در بازاریابی وجود دارند. به نظر من، قانون مور در فناوری بازاریابی در حال اجرا می باشد و یا می توان گفت که نیمی از آن در حال اجرا است و هر دو سال نیز 50% افزایش خواهد داشت. اتحاد و انسجام بیشتری در فناوری های بازاریابی خواهد بود. از دیدگاه من، یک مرکز تعاملی ایجاد خواهد شد که دارای فناوری اصلی هوش مصنوعی بوده و از طریق آن تمام تعاملات با یکدیگر سازگار خواهند شد. این پلت فرم بر روی شرکت های قدرتمند امروزی نظیر مایکروسافت، مارکتو و اوراکل و ... نیز تاثیر خواهد داشت. آنها را به عنوان مراکزی در نظر بگیرید که هماهنگ سازی هوش مصنوعی در آنها انجام خواهد شد. در این صورت فناوری ها به طور مداوم افزایش خواهند یافت. به عنوان چارچوب فکری، به منظومه شمسی توجه کنید. صرف نظر از اینکه من به در حال ایجاد ویدئو، مدیریت محتوا و یا سایر اقدامات اجتماعی هستم، اپلیکیشن های کوچکی وجود خواهند داشت. از این طریق است که فناوری ها می توانند منسجم شوند. چیزی به نام هوش مصنوعی در یک فناوری وجود ندارد. اما هماهنگ سازی هوش مصنوعی در یک مجموعه منجر به دستیابی هوش مصنوعی به برتری می گردد.
جان  الت: امروزه بازاریابان روش هایی را برای مدیریت مستقل هر یک از کانال ها ایجاد نموده اند. در جهانی که هوش مصنوعی به مدیریت هماهنگ سازی کانال ها کمک می کند، یک سازمان بازاریابی چگونه خواهد بود؟
پاتابهیرام: به نظرم شما باید دو مورد را سازماندهی نمایید. یکی از آنها مربوط به سازماندهی مشتری بوده و دیگر شروع از بیرون به جای شروع از داخل می باشد. این بدین معناست که شما باید سازماندهی های خود را بر اساس مشتریان انجام دهید. شما یک مدیر هماهنگ کننده بازاریابی خواهید داشت که مسئولیت اقدامات را برعهده دارد. مهارت دوم، تعریف داستان می باشد. اگر شما به مشاغل بازاریابی توجه کنید، تفکر، حس و عمل در کنار یکدیگر انجام می شوند. استراتژی و تحلیل خاصی وجود دارد و آن تفکر می باشد. جنبه حس مربوط به تعریف داستان می باشد و اجرا نیز به معنای مرحله عملی ساختن اقدامات است. بنابراین هوش مصنوعی می تواند جایگزین دو عمل شود. تمام مراحل مربوط به هماهنگی که پیشتر به آنها اشاره کردیم، تضمینی می باشند. اقدامات حسی مواردی هستند که هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین آنها شود. توصیه من به تمام بازاریابان این است که برای پیشرفت سریع در شغل خود، به تخصص های موردنیاز دست یابند. اما شما باید قدرت داستان سرایی خوبی نیز داشته باشید تا بتوانید به مشاغل برتر دست یابید. زیرا آنها مهارت هایی هستند که هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین آنها شود.
مدیر بازاریابی B2B

۱۳ آبان ۱۳۹۶
جویشگر پردیس ارم


محصولات مشابه