در بازاریابی اینترنتی، وقت و منابع خود را کجا صرف کنید؟

روزنامه دنیای اقتصاد 

نویسنده: JAYSON DEMERS 
مترجم: بیتا نظام دوست

امروزه بازاریابی آنلاین به تنها گزینه در برابر کسب‌وکارها برای دستیابی به بازار هدف تبدیل شده است. در این یادداشت، راهنمای ساده‌ای را فراهم خواهیم کرد که به شما نشان ‌دهد وقت و منابع ارزشمند خود را کجا صرف کنید و به افزایش فروش و سود خود کمک کنید.
این وعده که شرکت خود را راه بیندازید، از منزل کار کنید و رئیس خودتان باشید برای هر کارآفرین مشتاقی وسوسه‌برانگیز است. هزینه‌های پایین راه‌اندازی شرکت‌های نوپا را هم که به آن اضافه کنید می‌بینید تعجبی ندارد مردم دسته دسته به دنبال راه انداختن کسب‌وکار آنلاین هستند.

اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که 90درصد شرکت‌های نوپای اینترنتی تنها طی 120 روز اول کار خود با شکست مواجه می‌شوند و به عقیده محققان، علت اصلی این شکست این است که صاحبان مشاغل اطلاعات کافی برای بازاریابی و رواج کسب‌وکار آنلاین خود ندارند.
تبلیغات به روش سنتی، مانند چاپ آگهی در روزنامه‌ها، نسبت به روش‌های امروزی هم پرهزینه و هم دارای مخاطبان اندک است. امروزه بازاریابی آنلاین در جذب مشتریان هدف در سطح داخلی و حتی بین‌المللی به تنها گزینه منطقی موجود تبدیل شده است. گام‌های ذکر شده در راهنمای ساده زیر به شما برای دست یافتن به این هدف کمک می‌کند.
1. یک وبلاگ / وب‌سایت راه بیندازید: راه انداختن یک وبلاگ یا وب‌سایت برای هر نوع کسب‌وکاری به‌ویژه کسب‌وکار آنلاین از اهمیت انکارناپذیری برخوردار است. شما می‌توانید مطالب مرتبط با بازار هدف خود را پیوسته در وبلاگ بنویسید و با این روش مخاطبان بیشتری را جذب و اعتماد آنها را جلب کنید و همواره آنها را برای دریافت اطلاعات مورد نیاز به سوی وبگاه خود بکشانید.
یافته‌های اخیر نشان می‌دهد شرکت‌هایی که در ماه 15 بار یا بیشتر در وبلاگ خود مطلب می‌گذارند، نسبت به شرکت‌هایی که وبلاگ ندارند، 5 برابر بیشتر مورد توجه مشتریان هستند. یکی از چالش‌های اساسی در وبلاگ‌نویسی برای شرکت‌ها این است که در آن،‌چه بنویسند؟ یک اشتباه رایج این است که گمان کنند باید در مورد محصولات و جزئیات کسب‌وکار خود مطلب بنویسند. اما چنین مطالبی برای مخاطبان عمده به قدر کافی مفید و قابل توجه نیست. به جای آن، تمرکز اصلی باید بر این باشد که چگونه برای مشکلات موجود مشتریان بازار هدف خود پاسخ‌ ارائه دهند. مثلا به موضوعاتی از این قبیل بپردازند که: چالش‌ها و مشکلات پیش روی مشتریان چیست؟ در چه حیطه‌هایی نیاز به کمک دارند؟ و چطور می‌توان به آنها کمک کرد؟ هر چه شما در یک وبلاگ اطلاعات ارزشمندتر و مرتبط‌‌‌تری با نیازهای مخاطبان خود ارائه دهید، به منبع اطلاعات معتبرتری تبدیل خواهید شد. و هرچه بیشتر مورد اعتماد باشید، فروش بالاتری نیز خواهید داشت. 
2. به محتوای مطالب دقت کنید: محتوای وب‌سایت خود را طوری تنظیم کنید که از روند SEO (بهینه‌سازی موتور جست‌وجو) پیروی کند. برای این کار لازم نیست شما متخصص SEO باشید تا روش‌های لازم را اجرا کنید. برای مثال یکی از روش‌های مورد توجه برای این کار این است که کلمات کلیدی رایجی را که به احتمال قوی توسط بازار هدف استفاده می‌شود بشناسید سپس آنها را در بخش‌هایی مانند URL، عناوین، تصاویر، برچسب‌ها و محتوای متن‌های خود به‌کار ببرید. 
یک عامل مهم دیگر در SEO نوشتن هرروزه مقالات است؛ مقالاتی که محتوای نسبتا بلند و جامعی در رابطه با موضوعی که پوشش می‌دهند داشته باشند. چنین پست‌هایی منابع خوب اطلاعاتی برای خوانندگان هستند و اغلب بازدیدکنندگان زیادی دارند. به علاوه این پست‌ها تعداد زیادی لینک ارجاعی دریافت می‌کنند که هم برای SEO و هم برای جلب مخاطبان بیشتر برای رجوع به سایت شما مفید است.
3. در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید: به اشتراک گذاشتن مطالب و عکس‌های جالب در وب‌سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و توئیتر باعث می‌شود نام تجاری شما بیشتر مطرح شود و ارتباط نزدیک‌تری بین شما و مشریان شکل گیرد. بدون استفاده از شبکه‌های اجتماعی، رفت و آمد به وب‌سایت شما تنها به مشتریان سابق یا کسانی که کلمات کلیدی شما را جست‌وجو می‌کنند، محدود می‌شود. هر صفحه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنید راهنمایی به سمت وب‌سایت شما و هر پستی که به اشتراک می‌گذارید فرصتی برای جذب یک مشتری جدید برای کسب‌وکار شما است و البته بدیهی است که هر چه مطالبی که به اشتراک می‌گذارید جذاب‌تر و پرمحتواتر باشد برای این منظور بهتر است.
4. مشترکان صفحات شبکه‌های اجتماعی خود را وارد لیست ایمیل خود کنید: به خاطر داشته باشید که گوگل و شبکه‌های اجتماعی در کنار مزایای زیادشان معایبی نیز دارند و باید با احتیاط استفاده شوند؛ چرا که شما بر آنها کنترل کامل ندارید. به عنوان مثال یک تغییر ساده در الگوریتم آنها می‌تواند باعث شود یکباره هیچ یک از مشترکان شما پست‌هایتان را نبینند. از این رو این نکته از اهمیتی حیاتی برخوردار است که مشترکان شبکه‌های اجتماعی را در لیست ایمیل خود وارد کنید، چراکه لیست ایمیل شما تنها دارایی است که حقیقتا متعلق به شما است و هیچ‌کس نمی‌تواند دسترسی به آن را محدود کند یا بی‌‌اجازه تغییری در آن بدهد.
برای این کار لازم است مشترکان خود را متقاعد کنید تا به لیست ایمیل شما بپیوندند. بهترین روش این است که پیشنهادی تشویق‌کننده به آنها ارائه دهید، مانند وعده کتاب‌های الکترونیکی مجانی یا تخفیف برای خرید. برای جلب و حفظ اعتماد مشتریان خود از وعده‌های کم ارزش و گمراه‌کننده جدا خودداری کنید.
5. وب‌سایت‌های محبوب دیگر شوید: برای اینکه مخاطبانی به غیر از مخاطبان کنونی خود به دست آورید، می‌توانید در وب‌سایت‌های پربیننده دیگر میهمان شوید. به یاد داشته باشید که پیش از این کار حتما وب‌سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید دست کم 10 مطلب با محتوای جالب روی آن داشته باشید. به این ترتیب وقتی شما از وب‌سایت‌های محبوب تقاضای مهمان شدن می‌کنید، آنها با شما و توانایی‌هایتان بهتر مواجه می‌شوند و راحت‌تر درخواست شما را قبول می‌کنند. 
با به‌کارگیری این پنج راهکار برتری قابل توجهی نسبت به سایر رقیبان خود در کسب‌وکار آنلاین پیدا می‌کنید. این نکته را فراموش نکنید که هر چه به مخاطبان خود مطالب و محتواهای ارزشمندتری در وبلاگ، پست‌ها، ایمیل و صفحات شبکه اجتماعی ارائه دهید، اعتماد بیشتری را جلب خواهید کرد و آنها را با چشم‌اندازهای ارزشمند خود هرچه بهتر آشنا خواهید كرد.

منبع

۲۴ فروردین ۱۳۹۴


محصولات مشابه