B2B چیست؟

 B2B چیست؟

B2B  اولین روش خرید و فروش معاملات الکترونیکی است وهنوز هم طبق آخرین آمار، بیشترین عایدی را کسب می کند. در B2B  تجار نه تنها مجبورند مشتریان خود را بشناسند، بلکه بایدواسطه ها را نیز شناسایی کنند. در این مدل، همه شرکا و خدمات مرتبط با تجارت بین المللی از قبیل: تامین کنندگان، خریداران،فرستندگان دریایی کالا، لجستیک ( پشتیبانی)، خدمات ( سرویس ها) بازرسی، اخبار بازاریابی و کاربری های نرم افزارکه موجب سهولت در امور تولید و خرید و فروش می شوند، در یک محل گردهم می آیند.
 B2B در جایی استفاده می شود که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیکی انجام دهیم و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم، چرا که خرده فروشی در اینترنت با خطرات بسیار همراه است، زیرا مشتریان تمایل ندارند تا همه چیز را ازروی اینترنت خریداری کنند و فقط روی برخی از اجناس دست می گذارند و سایر موارد برایشان اهمیت چندانی ندارد. شرکت CISCO یکی از اولین شرکت های بزرگی بود که در جولای ۱۹۹۶ سایت تجارت الکترونیکی خود را راه اندازی کرد و بعد از آن تلاش جدی بقیه شرکت ها برای چنین امری آغاز شد. یک ماه بعد شرکت های کامپیوتری عظیمی مانند MICROSOFT و IBM نرم افزارهای تجاری خود را که امکان انجام فروش از طریق اینترنت را فراهم می کرد، به بازار عرضه کردند.
که به تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات در بخش فن آوری مشغول است، در سال ۱۹۹۹ تخمین زد که حجم مبادلات B۲B تا سال ۲۰۰۴ در ایالات متحده به یک تریلیون دلار و در سال بعد از آن به ۷/۲ تریلیون دلار برسد. دولت استرالیا با همکاری شرکت معتبر ITOL قصد دارد که در یک برنامه پنج ساله، مبلغ ۶/۶ میلیون دلار برای زیرساخت های تجارت الکترونیک هزینه کند. این مبلغ صرف برنامه (BUSINESS TO ) BUSINESS- B2B خواهد شد.
به صورت طبیعی، در B2B فروش مستقیم منبع اصلی درآمد به حساب می آید، مانند وقتی که یک فروشنده محصول خود را به یک فروشنده دیگر مستقیما می فروشد. با وجود این، وب می تواند روی فروش مستقیم تاثیر بگذارد و این قاعده را بر هم بزند.
در این نظام جدید اقتصاد جهانی که به سمت تداوم ارتباطات الکترونیکی در حال پیش روی است، مشکلاتی نیز وجود دارد، ازجمله اینکه رودر رو نبودن مشتری و فروشنده باعث می شود که معامله به صورت مجازی صورت گیرد. این مشتریان برای دریافت اطلاعات بیشتر باید با تلفن به مرکز اصلی وصل شوند، اما هیچ تضمینی برای اینکه کسی در آن سوی خط باشد، وجود ندارد.
انقلاب تجارت الکترونیک در حال اثرگذاری بر روی روش هاست. تجارت الکترونیک به تمام فروشندگان این فرصت را می دهد که در بازار جهانی و با عرضه کالاهای خود به بیش از ۳۲ میلیون خریدار با کمترین هزینه رقابت کنند. اینترنت به سرعت در حال رشد است و تاجران کوچک امروز این فرصت را در اختیار دارند که همگام با آن رشد کرده و به غول های تجاری فردا مبدل شوند.
هر تغییر و تحول در جامعه، نیازمند تحول و دگرگونی در ساختار و قوانین و آداب و سنن است تا بستری مناسب برای پذیرش این تغییر فراهم شود. تجارت الکترونیک نیز تحولی است در عرصه تجارت و اطلاعات که به موجب آن، شیوه خرید و فروش وانتقال اطلاعات و کالاها توسط موسسات دگرگون شده است. برای گسترش و پذیرش تجارت الکترونیک لازم است که پیش نیازهای رشد این تکنولوژی مهیا شود، ازجمله این پیش نیازها، می توان به زیرساختار مخابراتی، مسایل قانونی و ایمنی پیام رسانی و نیز مبادله الکترونیکی داده ها اشاره کرد.

B2B سریعترین رشد در میان شاخه های مختلف تجارت الكترونیكی :

تجارتهای الکترونیکی B2B که به تجارتهای میان صنایع موسوم هستند بیش از سایر انواع تجارتهای الکترونیکی رشد داشته اند و حجم وسیعتری از تبادلات الکترونیکی را به خود تخصیص داده اند . مبادلات B2B درلغت به هر گونه خرید، فروش و شراكت ، مبادلات پایاپای و یا هر نوع معاملات صورت گرفته بین دو شركت تجاری اطلاق می شود.عرصه تجاری B2B،سریعترین رشد را در میان شاخه های مختلف تجارت الكترونیكی داشته است.
پیشروان این عرصه از بازار B2B و روشهای مبادلاتی آن ، برای ارتقای روشهای تجاری روی وب بهره می گیرند.روشهای مبادلاتی B2B این امكان را برای تجارتهای گوناگون فراهم می سازد كه به راحتی به خرید و فروش ، حراج و توسعه خدمات و محصولاتشان بپردازند .افزایش كارایی این روش موجب كاهش چشمگیر هزینه ها می شود .از طرفی فراهم آوردن یك زنجیره غنی و موثر مدیریت فنی، برا ی استفاده از این گونه مدلهای تجاری ، از جنبه های پرهزینه این روشها به شمار می آید .پایه گذاران اولیه این نوع تجارت الکترونیکی شرکتهای بزرگ بوده اند که جهت برآورده نمودن اهدافی همچون خرید مواد اولیه و یا فروش محصولات و خدمات تولیدیشان، اقدام به ایجاد تجارتهای الکترونیکی B2B نموده اند. اما در این میان سازمانهای متوسط و کوچک که با عنوان SMEs شناخته می شوند به اندازه ای که پیش بینی می شد وارد تجارت الکترونیکی نشده اند و در واقع شرکتها و سازمانهای بزرگ نقش اصلی را در تبادلات B2B بر عهده داشته اند . وجود بیش از چهارصد هزار سازمان متوسط و کوچک در کشورمان ، توجه و بررسی ویژه به این سازمانها را در اولویت بالایی قرار می دهد . ورود سازمانهای متوسط و کوچک به تجارتهای الکترونیکی با توجه به تعداد زیاد آنها میتواند تاثیر عمده ای در رشد و شکوفایی این سازمانها و نیز توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور داشته باشد .
به طور خلاصه میتوان گفت که:مدل B2B یا تجارت شرکت با شرکت( تاجر با تاجر) مبادلاتی است که  در لغت  به هر گونه خرید و فروش  و شراکت ، مبادلات پایاپای  و یا هر نوع معاملات صورت گرفته بین دو شرکت تجاری اطلاق می شود. عرصه تجاری B2B  سریعترین رشد را در میان شاخه های مختلف تجارت الکترونیک داشته است .هنگامی که لازم باشد  تجارت الکترونیکی  در خرید  و فروش های عمده  مانند درخواست سفارش یک شرکت  از تولید کنندگان ، دریافت پیش فاکتور  و فاکتور خرید  و نیز پرداخت  صورت هزینه  به آنها به کار برده  شود از مدل B2B استفاده میشود.  به عنوان مثال اگر تولید کننده یک ماده  اولیه  بخواهد تولیدات خود را  به یک کارخانه  بفروشد ، هر دو طرف باید  از مدل B2B استفاده نمایند.

منبع

۲۲ تیر ۱۳۹۴


محصولات مشابه