اشتراک داده ها، کاتالیزوری برای نوآوری B2B

نوآوری B2B
فناوری های جدید و ایده های نوآورانه همواره در محیط یک استارتاپ در حال رشد هستند، اما همزمان با توسعه شرکت، تعیین مشکلاتی که باید به ترتیب یکی پس از دیگری برطرف شوند دشوار گردیده و همچنین ارائه راه حل نیز به یک چالش تبدیل می شود.
به گزارش Harvard Business Review، پاسخ این مسائل در خارج از دیوارهای سازمان شما می باشد. بسیاری از شرکت ها بر این باور هستند که نوآوری اقدامی است که آنها باید به تنهایی انجام دهند، اما در اغلب مواقع ایده هایی که در داخل سازمان ایجاد می شوند، دارای گستره محدودی می باشند. نوآوری صرفا به معنای حل مشکلات یا ایجاد یک تله موش نیست، بلکه این اقدام به گستره وسیع تری نیاز دارد. اشتراک داده ها به معنای تعیین چالش هایی است که شرکا می توانند به کمک یکدیگر برطرف نمایند که این امر یکی از اصلی ترین گام ها برای ظهور نوآوری می باشد.
 
 " داده های مشترک منجر به همکاری می گردند "
داده های مشترک
 
حل مشکلات نیازمند دسترسی به اطلاعات معتبر به عنوان اساس ایجاد ایده ها و تصمیم گیری می باشد. اما هماهنگ سازی شرکا در مورد مسائلی نظیر منبع داده ها، نحوه اشتراک و نحوه مدیریت بسیار دشوار می باشد. 47% مدیران شرکت های B2B در یک نظرسنجی Forrester شرکت کرده و بدین نتیجه رسیدند که بزرگترین عاملی که مانع از ایجاد دیدگاه اقداماتی می گردد، کیفیت داده ها می باشد. مدیریت داده های حاصل از منابع مختلف نیز چالش 43% سایر افرادی بود که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند.
به عنوان یک مثال تجاری اشتراک داده، ArrowStream (شرکتی مستقر در شیکاگو) پلت فرمی ایجاد نمود که این مشکل را در صنعت خدمات غذایی برطرف می کند. به گزارش بیل میکالسکی، مدیر راه حل های شرکت ArrowStream، "پلت فرم ما با دعوت افراد به همکاری منجر به افزایش بهره وری تجارت می گردد. ما به مشتریان کمک می کنیم تا به داده ها توجه نموده و از این طریق منجر به جریان اطلاعات از عرضه کننده به رستوران ها گردند. این امر منجر به زنجیره تامینی می گردد که در آن همه افراد در حال انجام یک اقدام به منظور ارائه خدمات به مشتریان می باشند."
اشتراک داده ها منجر می شود تا شرکا مشاهده کنند که مشکلاتی که آنها در کسب و کار تجربه می کنند، مشکلات کسب و کار هستند که نیازمند رویکردی اشتراکی برای حل می باشند. کاهوی خراب صرفا مشکلی برای رستوران نیست، بلکه یک مشکل کیفی است که کل زنجیره تامین را تحت تاثیر قرار می دهد. با نشان دادن مشکلاتی از این قبیل که بر روی مشتری نهایی تاثیر دارند، شرکا می توانند با یکدیگر همکاری کرده و راه حل های نوآورانه ای ارائه دهند.
 
" داده های اشتراکی منجر به نمایان شدن مواردی می گردند که برای مشتریان ارزشمند هستند "
 داده های مشترک تجارت
برخلاف کسب و کارهای مبتنی بر مشتری که در آنها فقط یک مشتری برای برآورده کردن نیازها وجود دارد، دنیای B2B نیازمند فرایندهای تصمیم گیری پیچیده می باشد. چندین تصمیم گیرنده و همچنین زنجیره های ارزش پیچیده ای وجود دارند که منجر به ارائه محصول به کاربر نهایی می گردند.
چندین لایه و عامل بین شرکای درگیر با مشتریان و عرضه کننده ها منجر می شود که مشکلاتی که بر روی مشتریان تاثیر دارند به طور مناسب منتقل نشده و در نتیجه نمی توان به خوبی آنها را مورد بررسی قرار داد. توسعه دهندگان و توزیع کنندگان در مثال فوق ممکن است اطلاعی از نحوه ارائه کاهو به مشتریان نداشته باشند. رستوران های زنجیره ای که یک طرح ترویجی را اجرا می کنند، ممکن است در یک مرکز با کاهش موجودی مواجه شده و در مرکزی دیگر با مازاد مواجه شوند. این مشکلات را صرفا در صورتی می توان برطرف نمود که اطلاعات به توزیع دهنده یا گروه های مدیریتی ارسال شود.
اشتراک اطلاعات بین شرکای سطح بالا و پایین منجر به بهبود ارتباط گردیده و می تواند به از بین رفتن این دسته از مشکلات کمک کند. به عقیده میکالسکی:
 
"زنجیره تامین خدمات غذایی دارای چندین لایه و بیش از هزاران شریک تجاری دور از هم می باشد"
 شریک تجاری دور
ایده نوآورانه ما این است که با در نظر داشتن زنجیره تامین به عنوان یک شبکه داده، شما می توانید جریان محصول بهتری داشته باشید. سطح شفاف سازی منجر به ایجاد گستره جدیدی از فرصت ها و همکاری ها گردیده است. این صنعت بخشی از بزرگترین چالش هایی که با آن مواجه است را مورد بررسی قرار داده و نیازمند راه حل هایی برای عبور از مرزهای داده و کسب و کار می باشد.
در شرکت های B2B، ارائه ارزش به کاربر نهایی نیازمند تلاش بسیار می باشد. اشتراک داده به کسب و کارها کمک می کند تا زنجیره تامین خود را چیزی فراتر از روشی برای انتقال محصولات از یک نقطه به نقطه ای دیگر قلمداد کرده و به دنبال ارائه ارزش به مشتریان باشند. با اشتراک داده ها، شرکا می توانند اطلاعات بیشتری در مورد نیازهای برآورده نشده مشتریان داشته و از نحوه برآورده ساختن آنها مطلع می شوند. این اقدام منجر به نوآوری می گردد.
 
" داده های مشترک منجر به درک مشترک می گردند "
 تجارت الکترونیک
ایده های بزرگ زمانی ایجاد می شوند که شرکا مشکلی را به اشتراک گذشته و با یکدیگر به منظور برطرف کردن آن همکاری کنند. اما زنجیره های ارزش B2B اغلب از یکدیگر جدا بوده و توزیع کننده، شرکای واسط، شرکای ارزش افزوده و سایرین بین منبع محصول و مشتری نهایی که در نهایت از محصول استفاده خواهد کرد، قرار می گیرند.
این شرکا اغلب دارای فرایندهای تجاری خاصی می باشند. آنها ممکن است با محصولات مشابهی در ارتباط باشند، اما محصولات را به روش کاملا متفاوتی مدیریت می کنند. آنها ممکن است از پلت فرم های فناوری متفاوتی برای اجرای کسب و کار خود استفاده کنند. این امر منجر به دشواری کسب و کار می گردد، زیرا هر یک از پلت فرم ها به نحو متفاوتی عملکرد را ارزیابی می کنند.
چالش های ارتباطی بدین معناست که زمانی که مشتری نهایی ناراضی باشد، بازگردانی اطلاعات بدون داشتن روشی برای به اشتراک گذاری داده ها در فرمتی که افراد می توانند استفاده نمایند بسیار دشوار می گردد.
به منظور نوآوری، ضروری است که شرکای تجاری در زنجیره ارزش B2B مشکلات را به یک صورت درک کنند تا بتوانند بر روی ایجاد راه حل ها تمرکز نمایند. همکاری از طریق پلت فرم فناوری مشترک منجر به شفافیت بهینه بین تمام طرفین می گردد. اشتراک مجموع داده ها بین تمام شرکای B2B بدین معناست که همه مشتریان و شرکا در زنجیره تامین دارای درک مشابهی از چالش های پیش رو هستند.
شرکت جویشگر به عنوان بستری برای شرکت های B2B در نظر دارد با مشاوره ها، امکانات و اطلاعاتی که در دست دارد به افزایش بهره‌وری و فروش سازمان ها کمک کرده و در راستای تعالی کشور ایران عزیزمان سهم خود را ایفا نماید.
 

۰۸ آبان ۱۳۹۶
جویشگر پردیس ارم


محصولات مشابه