وکیوم فرمینگ و کاربردهای آن

 فرمینگ یا شکل دهی همواره از پرمصرف ترین روش‌های تولید قطعات و اجسام مختلف بوده است. روش‌های فرمینگ از گذشته تا به امروز دچار تغییرات اساسی و پایه‌ای شده است که با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های نوین فرمینگ در بسیاری از صنایع جایگزین روش‌های قدیمی شده است. روش‌های نوین فرمینگ سبب افزایش کاربری و بازده در صنایع شده و همچنین با افزایش سرعت فرایند فرمینگ و کاهش نیاز مستقیم حضور نیروی کار، سبب کاهش هزینه‌ها شده است. در صنایع مختلف با در نظر گرفتن عواملی نظیر گستردگی کاری که انجام می‌گیرد، روش تولید بهینه و به صرفه و محدودیت‌های استفاده از متریال مختلف، از اتوماسیون‌های نیمه و تمام اتوماتیک استفاده می‌شود.

وکیوم فرمینگ چیست؟

به شکل دهی ورق‌های پلاستیکی توسط ایجاد شرایط خلاء، وکیوم فرمینگ گویند. عامل اصلی شکل دهی در این فرایند و در فرایند ترمو فرمینگ، هوا است که در این فرایند به هنگام قالب گیری، هوای محفظه‌ی قالب توسط پمپ خلاء به بیرون کشیده می‌شود و اختلاف فشار ایجاد شده بین هوای بیرون محفظه و هوای داخل محفظه قالب سبب می‌شود تا ورق پلاستیکی حرارت دیده شده، شکل قالب را به خود بگیرد. همچنین در فرایند ترمو فرمینگ دمیدن هوا سبب فرم داده شدن ورق پلاستیکی می‌شود.
بیشتر بدانید: فرمینگ چیست؟

 

تاریخچه

در سال 1855 میلادی فردی به نام الکساندر پارکس در بیرمنگام انگلیس بود که از بخار برای گرم کردن و فرم دادن به سلولوئید استفاده کرد. وقتی سلولوئید خنک شد پارکس متوجه شد که شکل خود را حفظ کرده‌است.
وکیوم فرمینگ بعد‌ها هنگامی که با تکنولوژی ریخته گری و قالب ریزی در دهه ۱۹۴۰ و ۵۰ میلادی ساخته شد، به عنوان یک ابزار نمایش و بازاریابی تصور شد. اولین دستگاه ساخت مواد، که قابلیت ساخت موادی مانند روکش‌های صفحه نمایش از جنس پلاستیک نازک، در سال ۱۹۵۰ ثبت اختراع شد و به دنبال آن مجموعه‌ای از ماشین‌های قالب گیری وکیوم ایجاد شد تا اینکه در سال ۱۹۶۴ سرانجام «دستگاه وکیوم فرمینگ ورق پلاستیک» تکمیل و ثبت اختراع شد.
تاریخچه دستگاه وکیوم

دستگاه وکیوم فرمینگ

دستگاه‌های وکیوم فرمینگ در ابعاد متفاوتی ساخته می‌شوند اما نحوه‌ی کار و اجزای تشکیل دهنده‌ی همه‌ی آن‌ها یکسان است.
 
به طور کلی این دستگاه‌ها از چهار جزء اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:
 
1. میز کار
میز کار در دستگاه‌های وکیوم فرمینگ در ابعاد مختلف وجود دارد و قالب نیز روی میز کار سفت و محکم می‌شود.
 
2. هیتر یا گرم کن
در این فرایند برای اینکه ورق پلاستیکی به کمک اختلاف فشار هوا به طور کامل فرم قالب را به خود بگیرد، نیاز است که ورق پلاستیکی مورد استفاده به حدی گرم شود تا کاملا منعطف گردد.
 
3. کمپرسور خلاء
این کمپرسور وظیفه دارد با مکش هوای ما بین ورق گرما دیده و قالب در زمانی که با یکدیگر در تماس هستند، ورق پلاستیکی را به طور کامل به روی سطح قالب بچسباند تا ورق به طور دقیق فرم قالب را به خود بگیرد.
 
4. ورق گیر
ورق گیر چارچوبی فلزی است که روی ورق پلاستیکی بسته می‌شود تا ورق پلاستیکی را ثابت و محکم نگه دارد.
آشنایی با دستگاه وکیوم فرمینگ

نحوه‌ی کار دستگاه وکیوم فرمینگ

اگر بخواهیم روند کار دستگاه‌های وکیوم فرمینگ را کاملا مفید و مختصر و همچنین قابل فهم بیان کنیم، این گونه می‌توان گفت که این فرایند به دو بخش گرما دهی و شکل دهی تقسیم می‌شود. در توضیح و بسط مرحله به مرحله‌ی این فرایند ساده می‌توان گفت که در ابتدا قالب شکل مورد نظر روی میز کار بسته و محکم می‌شود. سپس به کمک اهرمی میز کار به پایین منتقل می‌شود.  در مرحله‌ی بعد فک‌های ورق گیر را از هم باز می‌کنند و ورق پلاستیکی را در میان آن قرار می‌دهند و با بستن دو فک ورق گیر به یکدیگر، ورق پلاستیکی کاملا ثابت و محکم می‌شود. سپس هیتر را روی سطح ورق پلاستیکی می‌آورند و تا مدتی معلوم صبر به ورق پلاستیکی حرارت می‌دهند. 
پس از گذشت زمان لازمه برای حرارت دادن به ورق پلاستیکی، هیتر به مکان اولیه‌ی خودش منتقل می‌شود و میز کار توسط اهرم مربوطه خیلی سریع به طرف ورق پلاستیکی رو به بالا حرکت می‌کند و در محل نهایی تعیین شده، قفل می‌شود و در همین حین سطح قالب به طور کامل با ورق تماس پیدا می‌کند.
 
در مرحله‌‌ی بعد که تقریبا همزمان با مرحله‌ی بالا انجام می‌شود، کمپرسور با شروع به کار کردن، هوای ما بین قالب و ورق را تخلیه می‌کند و به دلیل ایجاد اختلاف فشار بین هوای بیرون بالای ورق و هوای زیر ورق، ورق پلاستیکی که به دلیل گرما دیدن کاملا انعطاف پذیر شده است، به طور کامل و دقیق به سطح قالب می‌چسبد و به طور دقیق شکل قالب را به خود می‌گیرد. در آخرین مرحله نیز میز کار توسط اهرم دوباره به پایین منتقل می‌شود و با باز کردن ورق گیر می‌توان به ورق قالب گرفته شده‌ی نهایی، دسترسی داشت.
بیشتر بدانید: رول فرمینگ چیست؟

مزایای استفاده از وکیوم فرمینگ

در صنعت روش‌های متفاوتی برای رسیدن هدف و محصول نهایی وجود دارد و هنگامی که یک روش در میان ده‌ها روش دیگر انتخاب می‌شود، قطعا از مزایای خوبی برخوردار بوده است. در ذکر کردن مزایای استفاده از روش وکیوم فرمینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
صرفه جویی در زمان
طراحی دقیق محصول تولیدی
انعطاف پذیری محصول تولیدی
توان تولید با حجم بالا
جنبه‌ی مثبت اقتصادی
سادگی کار با این روش
قابلیت استفاده از مواد بهداشتی در این فرایند

کاربرد‌های وکیوم فرمینگ

وکیوم فرمینگ با توجه به ویژگی‌هایی که برای آن ذکر شد، در صنعت بسیار پر‌کاربرد است. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• صنایع بسته بندی

در این صنایع از این فرایند برای بسته بندی محصولاتی نظیر اسباب بازی، ابزار آلات، لوازم بهداشتی و آرایشی، مواد غذایی و... استفاده می‌شود.
 

• تولید ظروف یک بار مصرف

عمده‌ترین استفاده از این فرایند در صنایع تولید ظروف یک بار مصرف است.
 

• صنایع کشاورزی

در صنعت کشاورزی از این فرایند برای تولید سینی‌های کاشت و گلدان‌های کوچک استفاده می‌شود.
 

• صنایع پزشکی

در این صنعت از فرایند وکیوم فرمینگ برای بسته بندی دارو‌ها، تولید ظروف یک بار مصرف اتاق عمل و... استفاده می‌شود.

قالب وکیوم فرمینگ

قالب مورد استفاده در این فرایند اصولا از جنس آلومینیوم یا چوب است که به توضیح هر یک می‌پردازیم.

قالب آلومینیومی

 به طور معمول جنس قالب‌های وکیوم فرمینگ آلومینیوم است، زیرا در تولید بالا مقاومت زیادی دارند و به سرعت گرما را دفع می‌کنند.
قالب آلومینیومی وکیوم فرمینگ

قالب چوبی

 برای تولید نمونه‌ی اولیه‌ی قطعه‌ی وکیومی از قالب‌های چوبی استفاده می‌شود. با تولید نمونه می‌توان قطعه را از نظر بصری بررسی کرد و ایرادات آن را گرفت. این قالب‌ها برای تولید با تعداد بالا مناسب نیستند و مقاومت آنچنانی ندارند.
قالب چوبی وکیوم فرمینگ

جنس ورق پلاستیکی

ورق پلاستیکی مورد استفاده در این فرایند دارای ویژگی‌های ساختاری و ظاهری خاصی است. برخی از جنس‌های پر‌کاربرد در این حوزه عبارتند از:
• پی وی سی
پی وی سی یک ترمو پلاستیک شفاف و مقاوم در برابر ضربه و حریق است و در ضخامت‌های مختلف با قیمت نسبتا کم موجود است. این ماده به صورت فیلم پی وی سی در بازار موجود است.

• پت
پت یک  ترمو پلاستیک آمورف است که به دلیل شکل گیری خوب بسیار محبوب است.
• اچ پی
اچ پی از پر‌کاربرد‌ترین ترمو پلاستیک‌های آمورف است که شکل گیری خوبی دارد و به دلیل مقاومت ضعیف در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش، برای کاربرد‌های خارجی مناسب نیست.
 
• ای بی اس
ای بی اس نیز یک ترمو پلاستیک آمورف است که کمی سفت و محکم‌تر از بقیه است. این ماده مقاومت خوبی در برابر ضربه و حتی تغییرات آب و هوایی دارد و در ضخامت‌ها و بافت‌های متفاوتی وجود دارد.
 

۲۲ شهریور ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • خط تولید دیوار پوش پی وی سی

    خط تولید دیوار پوش پی وی سی

    خط تولید دیوار پوش پی وی سی 20 سانتی و خط تولید دیوارپوش 25 سانتی و خط تولید دیوارپوش پی وی سی 30 سانتیمتر صادراتی با دستگاه لمینیت آنلاین قیمت اکسترودر کونیکال 65 پی وی سی (اکسترودر دوماردون pvc) - جلو خطی پی وی سی با عرض موثر 30 سانتیمتر، کشنده و اره دیوارپوش pvc - دستگاه لمینت آنلاین و دستگاه هات استمپ آنلاین وخارج خط - میکسر سرد و گرم PVC در اندازه های 300/600 و 500/1000 - تامین و فروش انواع اکسترودرهای کونیکال نو و دست دوم چینی واردات قالب دیوارپوش و پنل پی وی سی دیوار پوش و تایل سقفی میکسر سرد و گرم چینی پی وی سی 300/600، 500/1000 برای اطلاعات بیشتر با قسمت فروش تماس حاصل فرمائید تلفن: 02122194521 09383720098 یعقوبی

    ماشین‌آلات البرز
  • اگزاست فن سانتریفیوژ پشت بامی

    اگزاست فن سانتریفیوژ پشت بامی

    اگزاست فن پشت بامی یا اگزاست فن سانتریفیوژ چیست؟ همانطور که میدانید مکش و تخلیه هوای آلوده، ذرات معلق هوا ، گرما و رطوبت زیادی ، اصلی ترین هدف از نصب اگزاست فن سانتریفیوژ یا هواکش سقفی مکنده می باشد. اگزاست فن مکنده از طریق مکیدن و تخلیه هوای نامطبوع محیطهای مختلف ، به کنترل و از بین بردن بوی نامطبوع و آلودگی های احتمالی کمک می کند. با توجه به ویروس کوید 19 و همگیر شدن بیماری ها اهمیت تهویه مطبوع دو چندان شده است یکی از مواردی که در کنار پروتکل های بهداشتی به آن اهمیت داده می شود تهویه مناسب هوا می باشد معمولا استفاده از اگزاست فن سانتریفیوژ یا هواکش صنعتی برای تخلیه و جابجایی هوا می تواند در تهویه هوا وجلوگیری از انتشار بیماری ها کمک نمایید. برای خرید اگزاست فن سانتریفوژ صنعتی یا یک هواکش خانگی می توانید به سایت آذین تهویه مراجعه نمایید یا با کارشناس فروش کارخانه تماس بگیرید. آدرس سایت : https://www.azintahvie.com/ شماره تماس : 09194201355

    ماشین‌آلات تهران
  • دستگاه های تولید ورق طرح شادولاین-09121007760

    دستگاه های تولید ورق طرح شادولاین-09121007760

    پارس رول فرم تولید کننده ی مدرن ترین ماشین الات تولید انواع ورق شیروانی ازجمله کرکره سینوسی ذوزنقه ـ طرح سفال ـ دامپا طولی ـ شادولاین ـ تایل طولی ـ تیزه و.... ورق های تولید شده با دستگاه های پارس رول فرم دارای بالاترین کیفیت و مقاومت میباشد.

    ماشین‌آلات قزوین
  • دستگاه کیسه پرکن انواع مواد پودری و گرانولی

    دستگاه کیسه پرکن انواع مواد پودری و گرانولی

    انواع دستگاههای بسته بندی و کیسه پرکن اتوماتیک . مخصوص هر نوع مواد پودری ، گرانولی و میکرونیزه. از جمله آرد ، خوراک دام طیور و آّبزیان ، قند و شکر ، انواع کود ، انواع مکمل ها و ویتامین ها، مواد شیمیایی و دارویی ، چای ، حبوبات و ... دقت 50± گرم بر هرکیسه ، با ظرفیتهای کیسه گیری متفاوت و انواع دستگاههای (پرکن جامبو بگ ) با دقت 1± کیلوگرم بر هر تن. بیش از 1700 دستگاه فعال در سراسر کشور. ظرفیت کیسه گیری :از 100 الی 2000 کیسه در ساعت . شاسی و بدنه : رنگ الکترواستاتیک کوره ای ضدخورندگی و خرابی ازجنس آهن باآلیاژ ST37 با مسیر عبور مواد استینلس استیل بنا به درخواست مشتری . دارای شمارنده تعدادکیسه ها ی پر شده وهمچنین قابلیت تنظیم وزن دلخواه برای پرکردن کیسه ها . با طراحی کاملاً ایمن جهت جلوگیری از آسیب دیدگی دست اپراتور . تجهیزات پنوماتیک شامل شیرهای کنترل و جک های (با برند فستو ) مجهز به سیستم PLC و نمایشگر تمام لمسی صنعتی ، با منوی فارسی ( جهت سهولت کارکرد با دستگاه ) به همراه کالیبراسیون نرم افزاری . دارای سیستم عیب یاب داخلی . دارای 14 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش .

    ماشین‌آلات تهران