نه عامل برای رهبری موفق

انسان‌ها شما را با توجه به آن چه می‌گویید و انجام می‌دهید قضاوت می‌کنند. در این جا پنج عبارتی که به زبان آوردن روزانه‌ی آن‌ها خوب است را آورده‌ایم.

رهبران موفق روزانه چه می گویند؟

کلمات شما از بهترین ابزارهای شما هستند. آن‌ها همچون پنجره‌ای به سمت دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و توانایی‌های شما هستند. بنابراین، چه یک سازمان بزرگ را اداره و چه یک گروه کوچک را برای رسیدن به هدف خاصی هدایت می‌کنید، شیوه‌هایی وجود دارند که برای رهبری موثر باید با آن‌ها به خوبی ارتباط برقرار کنید.

۱. راه حل اینه
مردم می‌خواهند بدانند که چه خبر است. آن‌ها بالاخره در هر صورت می‌فهمند و یا حالت بدتر این است که با حدس و گمان‌های خود، جاهای خالی را پر می‌کنند. وقتی مسائل مهم‌ را بیش از حد خود خصوصی و محدود به خود نگه می‌‌دارید، روحیه‌ خود را دست می‌دهید و یا زمانی‌ که خود را از رویکردهای تیمتان دور می‌کنید، باعث می‌شوید آن‌ها احساس کم ارزشی کنند. آیا به نظرتان احمقانه است که به آن‌ها اجازه‌ دهید تا در تمام زمینه‌ها وارد شوند؟
بنیانگذار وال‌مارت،  سام والتون این کار را برای چندین دهه انجام داده، و به خوبی از عهده این کار برآمده!
۲.برنامه اینه
از یک رهبر انتظار می‌رود که هدایت و رهبری کند. افراد مختلف پیشنهادات خوبی دارند. به ویژه اگر شما در مقام یک رهبر همه‌ی موارد این لیست را بگویید و انجام دهید، هرچه بهتر از این پیشنهادات مطلع می‌شوید. در عین حال باید قادر به تصمیم گیری و ایستادن پشت تصمیمات خود باشید. تیم شما نیاز دارد بداند قصد دارید آن‌ها را چگونه و به کجا بکشانید. ضمنا، این نتیجه بسیار مهم را فراموش نکنید: شما به توانایی “نه” گفتن نیاز دارید، به ویژه برای حرکت‌هایی که با طرح شما در تضاد باشد.
۳. چه چیزهایی نیازه؟
این مورد به دو دلیل حائز اهمیت بالایی هست. اولین دلیل این است که، مردم نیاز دارند بدانند شما از نظر شخصی و سطوح حرفه‌ای به آن‌ها اهمیت می‌دهید. و این چیزی است که شما برای موفقیت نیاز دارید.
دومین دلیل این است که، اگر شما یک طرح بزرگ را با همراهی دیگران در نظر گرفته‌اید، نیاز دارید که توانایی‌های هر فرد را تا بالاترین حد ممکن بسنجید. چنانچه آن‌ها نتوانند آنچه را که لازم است در اختیار شما قرار دهند، دانستن دلیلش حق شماست!
۴.حرف‌هاتون رو با من در میون بذارید
اجازه دهید افراد بدانند بیشتر از شنیدن حرف‌های خودتان به شنیدن پاسخ‌های خوب علاقمند هستید. به دیگران اجازه دهید عقاید و احساسات خود را به اشتراک بگذارند و اگر مجبور شدید صراحتا از آن‌ها برای انجام این کار دعوت کنید. سکوت شما دعوتی است برای آن که دیگران ایده‌ها و رویکردهای خود را ارائه دهند.
۵. ارزش‌هامون رو به یاد بیاریم
این که شما بتوانید هر کسی را که تصمیمش بر سازمان شما موثر است مورد توجه و عنایت قرار دهید تقریبا غیرممکن است، اما می‌توانید با انجام کارهایی که نشان دهنده‌ی افتخار کردن سایر اعضای تیم به آن‌ها باشد، از آن‌ها یاد کنید.
به یاد افراد بیاورید که ارزش‌های آن‌ها مورد نیاز است، و صد البته که شما می‌توانید ارزش‌های مشترک را بیان کنید.
۶.به شما اعتماد دارم
اگر نمی‌توانید به افراد تیم خود اعتماد کنید، پس آن‌ها نباید در تیم شما باشند. شما نیاز دارید به به تمامیت، قضاوت‌ها، اعتماد به نفس و علاقه آن‌ها اعتماد داشته باشید. و از طرفی باید اطمینان حاصل کنید آن‌ها درک می‌کنند کار شما چقدر به آن‌ها بستگی دارد.
۷. تو می‌تونی روی من حساب کنی
اگر تیم شما نتواند به شما اعتماد کند، افتخار رهبری تیم نصیب شما نخواهد شد و به بیانی دیگر، سایرین اجازه‌ نمی‌دهند شما آن‌ها را رهبری کنید.
بنابراین به آن‌ها بگویید که حامی‌شان هستید، و شاهد خواهید بود که آن‌ها همه‌ی تلاش خود را برای تحقق وعده‌ها و اهدافی که شما می‌خواهید می‌کنند.
۸.می‌تونیم بهتر از این عمل کنیم
یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های رهبری هدایت تیم به سمت استانداردهای بالاتر است. این بدین معناست که افراد تیم را هنگامی که به خوبی عمل می‌کنند تشویق کنید، اما هنگامی که کوتاهی کردند، ساده از قضیه نگذرید و از وقوع مجدد آن جلوگیری کنید.  این یعنی شما هم باید بپذیرید در رسیدن به اهداف شکست خورده‌اید.
۹. بیاید جشن بگیریم!
فرهنگی را که در آن تنها پاداش برای خوب کار کردن و/یا کار بیشتر است ایجاد نکنید.  به جای آن، تمرین کنید تا پیروزی‌های کوچک و بزرگ را  جشن بگیرید.
جشن می‌تواند شامل مهمانی‌های بزرگ به همراه پاداش‌هایی باشد. اما می‌توان با افراد به بهانه‌ی کار خوبشان تماس گرفت و موفقیت و گام‌های مهم‌شان را چه در زندگی حرفه‌ای و چه در زندگی شخصی به آن‌ها تبریک گفت و این خود از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: باگی نامه


۰۹ آذر ۱۳۹۳
جویشگر


محصولات مشابه