نکات مهم و کلیدی جهت نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی

 آیا از شرایط نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی، اطلاعی دارید؟ آیا می‌دانید رعایت چه نکاتی مهم و ضروری است؟ همان‌طور که می‌دانید آزمایشگاه‌، یکی از مکان‌هایی است که مخصوص نگهداری مواد شیمیایی مختلف است. به دلیل وجود مواد شیمیایی مختلف، لازم است در نگهداری آن‌ها، دقت کافی و لازم را داشته باشید؛ زیرا برخی از مواد در صورت ترکیب شدن با یکدیگر، عواقب جبران‌ناپذیری همچون انفجار یا آتش‌سوزی را به وجود می‌آورند. بنابراین آگاهی داشتن نسبت به نگهداری ماده‌های شیمیایی در آزمایشگاه، قبل از خرید انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله، نکات کلیدی و مهمی را بیان کرده‌ایم که با رعایت نمودن آن‌ها، می‌توانید تا حد بسیار زیادی خطرات احتمالی را کاهش دهید.

نکات مهمی که باید جهت نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی رعایت شود

مناسب‌ترین محیطی که می‌توان مواد شیمیایی را در آنجا نگهداری کرد، آزمایشگاه است. اما همان‌طور که گفتیم، نگهداری مواد شرایطی دارد که در صورت رعایت نکردن آن‌ها، ممکن است اتفاقات جبران‌ناپذیری رخ دهد، بنابراین لازم است در رابطه با ویژگی‌های مواد شیمیایی مختلف، اطلاعات کاملی داشته باشید و بر اساس ویژگی هر کدام آن‌ها در مکان مناسبی در آزمایشگاه نگهداری کنید. مهم‌ترین نکاتی که رعایت آن‌ها در آزمایشگاه جهت نگهداری مواد شیمیایی ضروری است، عبارت است از:

•متناسب با ویژگی‌های موادی که در آزمایشگاه نگهداری می‌شوند، یک کپسول آتش‌نشانی تهیه کرده و در آزمایشگاه قرار دهید. بد نیست بدانید که معمولاً از کپسول‌های آتش‌نشانی پودری در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.
• از سیستم تهویه هوای مناسبی برای آزمایشگاه استفاده کنید.
• به دلیل احتمال آتش‌سوزی، بهتر است دو سطل شن را تهیه کرده و در مکان مناسبی در آزمایشگاه جهت خاموش کردن حریق در صورت نیاز قرار دهید. ما قبلا در مقاله نکات ایمنی مهم در کار با مواد شیمیایی آزمایشگاهی توضیحات لازم را داده‌ایم. خواندن این مطلب را قبل از کار با مواد شیمیایی حتما پیشنهاد می‌دهیم.
• چشم شو و دوش اضطراری در آزمایشگاه قرار دهید. به دلیل خطرناک بودن تماس مواد شیمیایی با اجزای بدن انسان لازم است از دوش آب سرد استفاده شود.
• رطوبت و دمای آزمایشگاه را متناسب با شرایط نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی، تنظیم کنید.
• از یخچال سرد جهت نگهداری برخی از مواد شیمیایی که نیاز به محیطی سرد دارند، استفاده کنید. یخچال نگهداری مواد شیمایی در آزمایشگاه‌ها، از یخچال نگهداری مواد غذایی جدا باشد.
شرایط نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی

نکات کلیدی در نحوه‌ی نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی

در این بخش از مقاله نکاتی را بیان خواهیم کرد که رعایت نمودن آن‌ها در هر آزمایشگاهی، لازم و ضروری است. این نکات مهم و ضروری عبارت‌اند از:
 
• اگر در آزمایشگاه هود آزمایشگاهی وجود دارد، از قرار دادن مواد شیمیایی در زیر آن جداً خودداری کنید.
• مواد شیمیایی را در مکانی نگه دارید که از حرارت و نور مستقیم خورشید دور باشند.
• مکان‌هایی مناسب را جهت نگهداری مواد واکنش‌پذیر و مواد سمی انتخاب کنید. توصیه می‌شود در مکان‌هایی که تهویه مناسب وجود دارد و امکان ضربه و از همه مهم‌تر حرارتی وجود ندارد، مواد سمی نگهداری شوند.
• مواد قلیایی و مواد اسیدی نیز ویژگی‌های متفاوتی با یکدیگر دارند و لازم است به‌صورت جداگانه از هم در آزمایشگاه نگهداری شوند. همچنین لازم است اسیدهای اکسیدکننده و اسیدهای آلی نیز در مکان‌هایی جدا از یکدیگر قرار گیرند.

نحوه‌ی نگهداری ماده‌های شیمیایی در آزمایشگاه در ظروف

نگهداری ماده‌های شیمیایی در آزمایشگاه در ظروف مخصوص، مبحثی گسترده است. ما در این بخش از مقاله مهم‌ترین موارد را بیان خواهیم کرد. همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، هر کدام از مواد شیمیایی، دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و از این جهت لازم است از ظروف مناسبی جهت نگهداری هر کدام از مواد استفاده شود. در ادامه مواد شیمیایی مهم در آزمایشگاه را نام می‌بریم و خواهیم گفت که برای نگهداری هر کدام از آن‌ها، از چه ظروفی استفاده شود.

مواد شیمیایی که در حرارت و فشار معمولی، قابل‌تجزیه‌اند.

• موادی همچون اسید پیکریک، نیتروتولوئن و ... را در ظروفی همانند مخزن فلزی، جعبه و بطری یا شبکه‌هایی که در زیر آب هستند، قرار دهید. در این صورت امکان وارد شدن هرگونه ضربه و مواد اکسیدکننده وجود نخواهد داشت.

مواد شیمیایی که در صورت وجود حرارت کافی، قابل‌تجزیه‌اند.

• موادی همچون نیترات سلولز، هیدرازین و ... در ظروف مخصوصی همچون سیلندرهای استیل قرار دهید. در این صورت مواد از جرقه، حرارت و ضربان احتمالی به دور خواهند بود.

مواد شیمیایی ناپایداری که تغییرات شیمیایی داده ولی انفجاری توسط آن‌ها رخ نخواهد داد.

• موادی همچون سدیم، لیتیم، فسفر و ... را در ظروف و قوطی‌های که از آب دور هستند قرار دهید و آن‌ها را در محیطی نگهداری کنید که تحت نیتروژن و خنک باشد.
مواد شیمیایی که خاصیت خورندگی دارند.
 
•نحوه‌ی نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی به خصوص بازها و اسیدها اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است مواد ابتذال در یک ظرف سپس در ظرف شیشه‌ای قرار داده شوند و در محیطی نگهداری شوند که تهویه مناسبی دارد.

نکات مهم در رابطه با قفسه‌های نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی

کمد و قفسه‌های نگهداری مواد شیمیایی باید به‌گونه‌ای قرار داده شوند که از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.
 
• به کمک پیچ، قفسه‌ها را به دیوار و زمین محکم متصل کنید.
• بهتر است قفسه‌ها دارای یک لبه باشند تا از لیز خوردن و افتادن مواد شیمیایی جلوگیری شود.
• برای نگهداری مواد شیمیایی که به نور حساس‌اند، از کمدهایی با درهای مات استفاده شود.
• جهت نگهداری ماده‌های شیمیایی خورنده نیز از قفسه‌هایی استفاده شود که دارای در نگهدارنده هستند.
• از علامت GHS برای مواد داخل قفسه‌ها استفاده شود.
• لیست مواد موجود در هر قفسه، در کنار هر قفسه قرار داده شود.
• برگه ایمنی مواد شیمیایی را بسته به مواد نگهداری شده در هر قفسه تهیه کنید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهید.
 
کلام پایانی

در این مقاله به بیان نکات مهم و کلیدی پرداختیم که رعایت نمودن آن‌ها در نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی بسیار مهم و ضروری است و می‌تواند امکان ایجاد خطرات را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. در ابتدا دانستید که به‌طور کلی از چه تجهیزاتی در آزمایشگاه جهت جلوگیری از خطرات احتمالی استفاده شود و در ادامه در رابطه با ظروف نگهداری مواد واکنش‌پذیر و نکات مهمی در رابطه با مدل کمدها و قفسه‌های نگهداری مواد شیمیایی صحبت کردیم.

۲۷ آذر ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • Laboratory furniture-سکوبندی-هودشیمیایی-هودلامینار

    Laboratory furniture-سکوبندی-هودشیمیایی-هودلامینار

    Sell laboratory furniture Buy laboratory furniture Price of laboratory furniture Company adak ویراپژوه with having a workshop and equipment is very advanced Supplier of all kinds of lab furniture, etc. میزبندی, laboratory hood, laboratory, including fume hood etc. hood لامینار., the hood, brachial, etc., cabinet, laboratory, Wardrobe maintenance, valves, laboratory, supplier, provider, and other laboratory equipment can باشداز because the first step in equipping a laboratory, modern, and secure the benefit of a specialist advice. Experts and experienced professionals of the company hold meetings, expert advice, free also reviews undergraduate regarding construction and equipping of laboratories specialized in all information required, ranging from minor issues and the overall at the discretion of the employers puts Build a variety of platforms in the laboratory with the following specifications: سکوبندی میزکنار -سکوبندی table the middle of -Table washing -Table balance -The skeleton, of free profiles 50*30. -Body کمدها and دراورها of the tube, MDF with veneer ملامینه -The doors of جنسMDF coated فرمیکا -A cutting edge retailer of PVC -The following storage procedures of raw MDF 16 mm -Procedural table of ceramic Acid-proof by caulking the two minor بوستیک or granite -The edge of the back of the tube, overlay, and Edge the front, made of PVC -Has a cabinet, a door and a drawer, two doors and a chest of drawers -Place the operator in place, suitable as a among the-hinges door type گازور-rails, we computerized the foreign three-piece-design and بازدیدبصورت free.The company with the utmost effort and experience in the field of laboratory furniture, etc. all the basics of استاندراد storage and safe storage, a laboratory, have been adhered to and ready for the introduction of projects to employers, dear, and invite them to visit this project. Fume-hoods laboratory -hoods, chemical hoods لامینار in size and dimension standard or according to the customer's also can be built Table scales, scales in standard dimensions or as table scales 3تایی and or table balances the single is also available.

    آزمایشگاهی تهران
  • دی متیل آمین ایزو پروپیل کلراید hcl هندی

    دی متیل آمین ایزو پروپیل کلراید hcl هندی

    فروش دی متیل آمین ایزو پروپیل کلراید hcl پودری هندی و آلمانی جهت مصارف داروسازی و ساخت داروهای ترک اعتیاد و داروهای خاص و کمیاب جهت تولید انواع تبلت ( قرص ) برای داروسازی ها ، جهت تولید و سنتز داروهای مسکن و جنسی از قبیل متادون ، ترامادول ، ب۲ و ویگرا و بسیار موارد دیگر فروشگاه پرشین شیمی با مدیریت مهندس میثم فارسی تلفن:33960890-33960891 09123720498

    آزمایشگاهی تهران
  • فتومتر رومیزی

    فتومتر رومیزی

    فتومتر رومیزیبرای اندازه گیری کمیت نور از فتومتری استفاده می شود ودر فتومتری ازشاخه نوری که از منبع ساطع شده است بحث می شود فتومتری آزمایشگاهی است که برای مقایسه روشنایی دو منبع روی صفحه نمایش استفاده شده است در حالت کلی از تست فتومتری برای اندازه گیری شدت و توزیع نور استفاده می شود. با استفاده از دستگاه فتومتر میتوان پارامتر های مختلف آب و فاضلاب را در رنج های وسیع اندازه گیری کرد . با استفاده از دستگاه فتومتر بسته به نوع و مدل آن میتوان رنج COD را نیز با استفاده از دستگاه راکتور و پس از هضم اندازه گیری نمود . دستگاه های فتومتر آب معمولا قابلیت سنجش تعداد زیادی از پارامتر های آب را دارا میباشند . فتومتر آب در مدل های مختلف رومیزی و پرتابل قابل ارائه میباشند . فتومتر آب برای سنجش ۱ تا ۴۰ پارامتر آب طراحی میگردند .دستگاه فتومتر آب برای کلیه صنایع کاربرد فراوانی دارد و به روش فتومتریک یا رنگ سنجی عمل میکند . تعریف دستگاه فتومتر : از دستگاه فتومتر برای اندازه گیری مقدار آنالیت جذب کننده نور در یک محلول استفاده می شود. در دستگاه فتومتر آزمایشگاهی اندازه گیری نور براساس اصل تضعیف نور هنگام عبور از یک محلول انجام می گیرد معمولا در روش نور سنجی از نور مادون قرمز یا ماوراء بنفش استفاده می شود. اساس دستگاه فتومتر آزمایشگاهی چیست ؟ اصل اساسی استفاده از دستگاه فتومتر اندازه گیری مقدار آنالیت جذب کننده تور در یک محلول است اما فقط در مواردی که از قانون beer lambert پیروی می کنند . آنالیت هایی که تمایل به جذب نور دارند ، در معرض پرتوی نور تابشی ، مقداری انرژی نوری را جذب می کنند .نتیجه این امر منجربه انعکاس نور با شدت کم می شود .سپس شدت نور منعکس شده با غلظت آنالیت مورد نظر در محلول محاسبه می شود . اساس کار دستگاه فتومتر آب به روش فتومتریک یا همان رنگ سنجی در محدوده نور مرئی میباشد که با تابانده شدن نور به نمونه مورد نظر در دستگاه رنج پارامتر را روی صفحه نمایشگذ نمایش میدهد . در دستگاه فتومتر پارامتر مورد نظر انتخاب میگردد و از آنجا که روش کار دستگاه فتومتر بصورتت رنگ سنجی میباشد , معرف مورد نظر آن پارامتر که ممکن است بصورت قرصی – پودری و یا مایع باشد را به مقدار تعیین شده در دستور العمل به نمونه اضافه کرد و پس از حل شدن آن در نمونه ویال حاوی نمونه و شناساکر را در داخل دستگاه قرار داده و با استفاده از کدهای تعیین شده در دفترچه دستورالعمل دستگاه ها پارامتر مورد نظر را انتخاب کرده و دستگاه فتومتر پس از انجام مراحل تست , رنج پارامتر مربوطه را اصطلاحا میخواند . انواع فتومتر کدام است؟ فتومتری دیفرانسیل و فتومتری مطلق دو نوع فتومتر هستند . شار تابشی ، شار درخشان ، شدت و کارایی درخشان و روشنایی عبارتهایی است که در فتومتریک کاربرد دارند. فتومتر ها معمولا در دو دسته پرتابل و رومیزی موجود و آماده تحویل میباشد که بر اساس مقیاس ها و پارامتر های مورد استفاده معرفی و شناساگر ها یا ریجینت ها یا معرف های مربوطه به هر پارامتر نیز بصورت مجزا تعریف و ارائه میگردند . فتومتر آب کمپانی لاویباند آلمان از بهترین , مرغوبترین و کارآمد ترین فتومتر های موجود میباشد که استفاده از آن بسیار ساده و آسان است بطوریکه اگر کاربری هیچگونه آشنایی با دستگاه فتومتر نداشته باشد نیز براحتی میتواند با دستور العمل راحت ارائه شده برای دستگاه ها با آن کارکند و تست های مربوطه را بگیرد

    آزمایشگاهی تهران
  • فروش آنتی بیوتیک های کشت سلول و بافت گیاهی

    فروش آنتی بیوتیک های کشت سلول و بافت گیاهی

    شرکت بهنوژن آماده فروش انواع آنتی بیوتیک های ذیل بصورت موجود و وارداتی در زمینه کشت سلول و بافت گیاهی وجانوری جهت دانشگاهها ومراکزتحقیقاتی میباشد. Actinomycin D اکتینومایسین D Amethopterin آمتوپترین Amoxycillin sodium/clavulanate potassium آموکسی سیلین/کلاولونیک اسید Amoxycillin trihydrate آموکسی سیلین Amphotericin B آمفوتریسین B Ampicillin sodium آمپی سیلین Apramycin sulphate آپرامایسین Bacitracin باسیتراسین Bleomycin sulphate بلومایسین Carbenicillin کاربنی سیلین Carboxin کربوکسین Cefotaxime سفوتاکسیم Cephalexin monohydrate سفالکسین Cephalothin Na سفالوتین Chloramphenicol کلرامفنیکول Chlorhexidine digluconate کلرهگزیدین دی گلوکونات Chlortetracycline hydrochloride کلروتتراسایکلین Clindamycin hydrochloride کلیندامایسین Colistin sulphate کولیستین Cycloheximide سیکلوهگزایمید D-Cycloserine سیکلوسرین Destomycin A دستومایسین A Doxorubicin HCl دوکسوروبیسین Doxycycline HCl دوکسی سایکلین Erytromycin اریترومایسین G418 Disulfate Salt Gentamycine sulphate جنتامایسین Griseofulvin گریسو فلاوین Guanidine thiocyanate گوانیدین تیوسیانات 8-hydroxyquinoline 8-هیدروکسی کوینولین Hygromycin B هیگرومایسینB Kanamycin کانامایسین Lincomycine HCl لینکومایسین Methotrexate متوتراکسات Metronidazol مترونیدازول Miconazole nitrate میکونازول Mycophenolic acid میکوفنولیک اسید Mycostatin میکوستاتین Minocyclin HCl مینوسایکلین Mitomycin C میتومایسینC Nalidixic acid نالیدیکسیک اسید Neomycin sulphate نئومایسین Nystatin نیستاتین Oxytetracycline HCl اکسی تتراسایکلین Paromycin پارومایسین Penicillin G پنی سیلینG Pentachloronitrobenzene پنتاکلرونیتروبنزن Phleomycin فلومایسین Polymixin B sulphate پلی میکسینB Puromycin 2HCl پورومایسین Rifampicin ریفامپسین Spectinomycine 2HCl,5H2O اسپکتینومایسین Streptomycin sulfate استرپتومایسین Sulphamethoxazole سولفامتوکسازول Thiabendazole تیابندازول Thimerosal تیمروسال Ticarcillin Na2 تی کارسیلین Ticarcillin Na2/ clavulanate K تتراسایکلین/کلاولونیک اسید Tobramycin sulphate توبرامایسین Trimethoprim تری متوپریم

    آزمایشگاهی تهران