درباره ی آنودایزینگ

 از زمان های کهن، بهسازی سطوح برای تغییر ظاهر فلزات با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‏ گرفت. پوشش ها، به‏ خصوص، عمدتاً با هدف دکوراتیو انجام می‏ شدند (شکل3). اما طولی نکشید که با پیشرفت علوم مختلف پوشش دهی، هدف از بهسازی سطح از حوز‏ه‏ ی‏ دکوراتیو فراتر رفت و پوشش ها جهت محافظت از خوردگی و مقاومت سایشی مورد استفاده قرار گرفتند.

 در سال 1857 دست نوشته های شیمیدان آلمانی Buff  Hienrich بعنوان اولین نوشته هایی که پروسه اکسید شدن آنودیک رو آزمایش کرده بود، منتشر شد. وی متوجه شد وقتی آلومینیوم درون الکترولیت در قطب مثبت قرار گیرد، فلز بلافاصله با یک لایه ی خاکستری رنگ که تمایل به مشکی شدن دارد پوشیده می‏ شود.

جنگ جهانی اول برای گسترش سریع صنعت هواپیما سازی، زمینه را برای تولید آلومینیوم و آلیاژهای آن برای تولید انبوه فراهم ساخت. مقالات و اختراعات زیادی در زمینه آنودایزینگ آلومینیوم در سال 1920 منتشر شد که منجر به رشد تکنولوژی آنودایزینگ و صنعتی کردن آن شدند.

دانشمندان ایرانی در پیدایش صنعت الکتروشیمی نقش مهمی را ایفا کرده‏ اند. در قرن‏های 5 و 6 دانشمندان و معماران یونانی برای کار به ایران سفر می‏کردند و فرضیات و باورهای علمی را با خود به یونان می‏ بردند. جابرین حیان، دانشمند و شیمیدان ایرانی با کشف اسیدهای معدنی از جمله اسید نیتریک و همین‏طور توسعه‏ ی علم کیمیاگری نقش بسزایی را در این صنعت ایفا کرده است.

برای خواندن این مقاله بطور کامل و با تصاویر که از مراجع بین المللی گرفته شده است لطفا وبسایت www.ALodize.com و قسمت مقالات، تاریخچه ی آنودایزینگ رو مطالعه بفرمایید.

 

 


۲۸ مهر ۱۳۹۹


محصولات مشابه
  • اتصالات الکتروفیوژن

    اتصالات الکتروفیوژن

    اتصالات الکتروفیوژن پلی اتیلن اتصالات الکتروفیوژن از انواع اتصالاتی است که در خطوط لوله انتقال گاز و خطوط آبرسانی قابل استفاده است. در اتصالات الکتروفیوژن کوپلرالکتروفیوژن پلی اتیلن روش حرارت دهی در مقایسه با روشهای جوش butt fusion و از جریان برق برای تولید حرارت استفاده می شود. این روش به علت ایمنی بسیار بالا تنها نوع اتصال مورد تأیید استاندارد IGS برای خطوط انتقال گاز است. با استفاده از این روش می توان اتصالات پلی اتیلنی مختلف نظیر لوله- لوله، لوله- زانویی، لوله- بوشن (برای مثال در تغییر در قطر خط لوله) و … را ایجاد نمود. لذا محدودیت روش جوش لب به لب پلی اتیلن در مورد اتصال لوله با سایزهای مشابه را ندارد. همچنین تجربه نشان داده است که اتصال لوله‌های پلی اتیلن با جنس های مختلف پلی اتیلن نیز در این روش مقدور است. در کنار ایمنی آن، از دیگر مزایای این روش در سرعت بالا و تمیزی اتصال است. اما از طرفی، محدودیت آن در هزینه بالا و حداکثر قطر لوله قابل اتصال است. 1. سطح جوش صاف 2. سهولت در تمیزکاری 3. قابلیت کنترل دما در هنگام جوش کاری و ثبات دما در تمامی نقاط مورد اتصال 4. جلوگیری از رخ دادن صدمه حرارتی 5. عدم وجود فضای خالی در ناحیه جوش 6. استقرار ثابت لوله و اتصال در زمان جوش و قابلیت جوش نقطه ای 7. جلوگیری از نفوذ آلودگی به منطقه جوشکاری

    صنعتی تهران
  • مواد اولیه پلاستیک

    مواد اولیه پلاستیک

    پلی متیل متاکریلات (PMMA) پلی کربنات( PC) پلی استال( POM) PVC/PBR/SBR PET فایبر 641 و 821 و 822 EPDM شور 46ّA EPS : لویال FSA / FMS سامسونگ کره ای H300/H200 شین هو 2000/2500) (301/302)ZKF LG کره ای( R120/R160) تایتا (T/MM/S)پلی اتیلن (HDPE/LDPE/LLDPE) پلی پروپیلن( PP) پلی استایرن( GPPS/HIPS ) پلی آمید (6- 6.6 -6.9 -6.10 -11 -12 ) پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) اکریلو نیتریل بوتادین استایرن (ABS) خرید و فروش انواع مواد اولیه پلاستیک پلی آمید ساده و الیافدارPA پلی پروپلین PP ساده و تقویت شده و .

    صنعتی تهران
  • مترولوژی شایگان

    مترولوژی شایگان

    انواع خدمات CMM چرخدنده و انواع قطعات پیشرفته مهندسی معکوس انواع چرخدنده ها و تهیه گراف چرخدنده طراحی و مدلسازی انواع قطعات

    صنعتی تهران
  • کالیبراسیون مراجع زاویه-شرکت مهندسی مهر

    کالیبراسیون مراجع زاویه-شرکت مهندسی مهر

    شرکت مهندسی مهر با 25 سال تجربه به عنوان بنیانگذار و پیشرو در صنعت کالیبراسیون و اندازه گیری دقیق، با بکار گیری از تجهیزات و تکنولوژی بروز و پرسنل با تجربه در این حوزه فعالیت مینماید. هدف اصلی این شرکت در حوزه ی کالیبراسیون،تولید و پرورش دانش های بروز و تخصصی و قطع نیازِ صنایع و سازمان ها به خدمات کالیبراسیون خارج از کشور میباشد. در همین راستا یکی از خدماتی که به صورت تخصصی و با بروزترین تکنولوژی در حال ارائه در این مرکز میباشد،کالیبراسیون مراجع زاویه است. کالیبراسیون مراجع زاویه در این شرکت با تائیدیه از سازمان ملی تائید صلاحیت ایران(ISO IEC17025) به شماره ی NACI/LAB/105 انجام میپذیرد. شرکت مهندسی مهر به عنوان نخستین و تنها مرجع کالیبراسیون مراجع زاویه شامل: -کالیبراسیون دستگاه اتوکالیماتور -کالیبراسیون گیج های زاویه ی کاری -کالیبراسیون گیج های زاویه ی مرجع -کالیبراسیون چند ضلعی های مرجع -کالیبراسیون میز های چند درجه آزادی -کالیبراسیون میزهای گردان در کشور بوده و آماده ارائه ی خدمات این مورد به مشتریان گرامی میباشد. آدرس و شماره تلفن های آزمایشگاه: تهران ، کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج ، لاین کنار گذر پل ایران خودرو،بعد از سایپا دیزل، خیابان احد، کوچه رجایی غربی ، پلاک 54 ، ساختمان مهندسی مهر تلفن : 3-44782171 داخلی 402 و 403 فکس : 44792668-021 ایمیل :شرکت مهندسی مهر: info@mehr-eng.com آزمایشگاه: s.yekta@mehr-eng.com کارشناس فروش : سجاد یکتا شماره موبایل:09128184561

    صنعتی تهران