هدف بازاریابی شبکه ای چیست ؟ (Network Marketing)

هدف بازاریابی شبکه ای رساندن محصول تولید شده در تولیدی ها و کارخانجات به دست مصرف کننده است ، و در نتیجه یک روش توزیع میباشد. این روش توزیع کاملاً متفاوت با روشهای متداول از طریق واسطه های پخش کننده ، عمده فروش ، خرده فروش و مغازه دار و غیره می باشد و امروز بصورت یک روش پذیرفته شده در تمام دنیا مطرح است و مورد استفاده قرار می گیرد و پیش بینی شده که تا سال 2010 بیش از 50% تجارت دنیا از این روش صورت می گیرد.
روش کار را توضیح می دهیم و سپس مقایسه ها و برتری های این راه توزیع را به روشهای دیگر بررسی می کنیم.
در فروش شبکه ای از اصول ساده نقل دهان به دهان در جهت رساندن اطلاعات و آگاهی دادن به مصرف کننده ها استفاده شده است. بدین معنا که در اطراف هر شخصی کسانی هستند که به گفته های او و خود او اطمینان و اعتماد دارند و بدین ترتیب موجی از اطلاعات در سطح اجتماع به سادگی و بدون هزینه های گزاف و سنگین رسانه های همگانی گسترش می یابد.
شخص با مراجعه به یک شرکت کامپیوتری ، کامپیوتری تهیه می کند و از قیمت ها و نحوه ارائه خدمات و ... رضایت 100% داشته و هر گاه در اطرافیانش دوستی یا فامیل یا همکار قصد خرید یا تعمیر کامپیوتر داشته باشد ، آن شرکت را توصیه می کند.
به همین ترتیب آن شخص نیز در صورت رضایت شخص ثالثی را معرفی می کند و پس از مدتی آن شرکت دارای مشتریان بسیاری است که از شبکه ای از افراد تشکیل شده اند که با هم در ارتباط بوده اند و در صورتی که به ارائه خدمات مطلوب ادامه دهد روز به روز به روند رشد این شبکه اضافه می شوند و همه اینها بدون پرداخت هزینه های تبلیغاتی و غیره می باشد.
البته قطعاً این نحوه معرفی ها چیز جدیدی نیست و همه ما در طول زندگیمان از این روش جهت اطلاع یافتن و راهنمایی دادن به دوستانمان استفاده کرده ایم اما بحث امروز در این است که:
1- چرا باید کسی که از این روش جهت خرید یا استفاده از خدمات مراجعه می کند ، از همان قیمتها استفاده کند که از طریق واسطه ها و رسانه های عمومی و غیره که درصد هنگفتی به مبلغ اولیه کالا اضافه می کنند مراجعه می کند ؟
2- چرا شخص معرف که به نحوی به شرکت یا فروشنده جنس و کالا سود رسانده به جز سود معنوی، نفی نبرد ؟
3- آیا کسی که در راس یک شبکه فقط چند نفر را جهت خرید معرفی کرده است و اکنون پس از مدتی از طریقهمان چند نفر هزاران خریدار به وجود آمده اند حق ندارد به گونه ای از حجم فروش که حتی در سالهای آینده بیشتر می شوند بهره ای ببرد ؟
4- آیا برای تولید کننده ها به صرف نیست که پس از مدتی از این روش جهت عرضه محصولات استفاده بکنند ؟
در واقع Network Marketing یا فروش شبکه ای پاسخی قاطع و فراگیر به نیاز امروز تولید کننده ها و مصرف کننده هایی است که سرگردان از روش تبلیغ و توزیع رایج ، بار سنگین انتشار و جستجو اطلاعاتی را بدوش می کشند.
تولید کننده ها به دنبال تشویق مصرف کننده ها با پرداخت هزینه های گزاف رقابت تبلیغاتی و توزیع قبل از سفارش، مصرف کننده ها نیز به دنبال انتخاب بسیار مشکل و پیچیده از میان هزاران تولید کننده که هیچکدام نمی گویند « ماست من ترش است » و تازه پس از این همه جستجو توسط مصرف کننده هزینه های تبلیغاتی و توزیع واسطه ها که هیچکدام کمک زیادی به وی نکرده اند و فقط او را بیشتر سرگردان کرده اند را علاوه بر مبلغ اولیه کالا بپردازد.
و جالب است بدانید بیشتر از 50% خریدهای مصرف کننده ها از طریق مراجعه به دوستان و سوال از آنها صورت می پذیرد یعنی پس از این همه هزینه های اطلاع رسانی از جمله تبلیغات و تولید و تولید تعدادی جنس و قرار دادن آنها در معرض دید عموم و سرمایه هنگفت در سیستم توزیع کارخانه ، مصرف کننده با اشاره کسانی که از قبل با یک محصول آشنا بوده اند و به آنها اعتماد دارند خریدشان را انجام می دهند .
پس سوال اینجاست که اگر قرار است محصول مورد نیاز را از طریق نقل دهان به دهان انتخاب کنیم آیا باز هم نیاز به تبلیغ و توزیع به روشهای واسطه ها هست ؟
یا اینکه شخص پس از اطلاع از نوع محصول و انتخاب با استفاده از تکنولوژی ارتباطی جدید شامل : تلفن ، فاکس ، پست ، پست الکترونیکی و یا از طریق اینترنت با مراجعه به سایت تولید کننده خود مستقیماً و بدون واسطه محصول مورد نیاز را به هر تعداد که می خواهد سفارش دهد و آنها نیز پس از ثبت سفارش محصول درخواست شده را مستقیماً برای مصرف کننده ارسال کنند.
منبع:www.khs-co.com

۳۰ مهر ۱۳۹۲


محصولات مشابه