چگونه بازگشت سرمایه گذاری کمپین های بازاریابی دیجیتال خود را اندازه گیری کنیم

احتمالا هزین های زیادی برای تبلیغات خود انجام داده اید و بازخورد مناسبی هم از آنها دریافت نکرده اید در این مقاله نحوه اندازه گیری این بازخورد را بررسی می کنیم
در دنیای امروزی مبتنی بر داده، اندازه گیری ROI (بازده سرمایه گذاری) کمپین های بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است. با اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نتایج کمپین های خود، می توانید تشخیص دهید که کدام یک از آنها بهتر کار می کند و کدام یک برای شما مناسب نیست و تصمیمات دقیق تری مبتنی بر داده را برای بهینه سازی کمپین های بازاریابی خود اتخاذ کنید.

در ادامه ۶ گام به شما معرفی می کنیم که به شما کمک می کند ROI کمپین های بازاریابی دیجیتال خود را دقیق تر اندازه گیری کنید:

۱ - اهداف خود را مشخص کنید:
قبل از شروع هر کمپینی، مهم است که اهداف خود را مشخص کنید. شما می خواهید به چه جیزی برسید؟ آیا می خواهید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید، سرنخ فروش ایجاد کنید یا فروش را افزایش دهید؟ بدون داشتن هدف، نه کمپین موفقی خواهید داشت نه می دانید که چه چیزی را باید اندازه گیری کنید. همه کانال های بازیابی برای همه هدف ها مفید نیستند پس با تعیین اهداف خود از قبل، هم کانالها و تکنیک های بازاریابی خود را مشخص کنید و هم می توانید موفقیت کمپین خود را در برابر این اهداف اندازه گیری کنید.

۲ - معیارهای خود را تعیین کنید:
افراد زیادی تبلیغات متفاوتی را هم زمان باهم شروع می کنند و بدون اینکه حتی بک سوال از مشتریان خود بپرسند که از کجا با آنها آشنا شده اند. هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید، باید معیارهایی را شناسایی کنید که به شما در اندازه گیری پیشرفت شما کمک خواهند کرد. به عنوان مثال، اگر می خواهید ترافیک وب سایت تان را افزایش دهید، ممکن است معیارهایی مانند بازدید از وب سایت و زمان حضور در سایت را اندازه گیری کنید و یا اگر می‌خواهید تماس ایجاد کنید، ممکن است معیارهایی مانند ارسال فرم خرید و یا تماس‌های تلفنی را در نظر بگیرید.

۳ - راه اندازی ابزارهای اندازه گیری:
برای اندازه گیری دقیق ROI کمپین های بازاریابی دیجیتال خود، باید ابزارهای مانند Google Analytics یا Microsoft Clarity را بر روی وب سایتتنان نصب کنید. این ابزارها به شما امکان می دهند ترافیک وب سایت، رفتار کاربر و سایر معیارهای کلیدی را دقیق اندازه گیری کنید و یا می توانید یک سیم کارت جدید تهیه کنید در تبلیغات از آن استفاده کنید تا بتوانید تعداد تماس ها را دقیق اندازه گیری کنید. بدون اندازه گیری نتیجه گیری از کمپین عملا امکان پذیر نیست

۴ - هزینه های خود را محاسبه کنید:
برای محاسبه ROI کمپین خود، باید بدانید که چقدر هزینه کرده اید. این نه تنها شامل هزینه تبلیغات (مانند تبلیغات گوگل ادوردز یا تبلغایت کلیکی)، بلکه هزینه تولید محتوا، هزینه کارمندان درگیر و سایر هزینه های مرتبط می شود.

۵ - درآمد خود را محاسبه کنید:
برای محاسبه ROI کمپین خود، همچنین باید بدانید که چقدر درآمد ایجاد کرده اید. این ممکن است شامل فروش از وب سایت شما، سرنخ هایی باشد که به مشتریان تبدیل شده اند یا سایر جریان های درآمد مرتبط باشد. مراقب باشید همیشه اندازه گیری این درآمد به راحتی ممکن نیست در بعضی از موارد ممکن است فرش چند ماه بعد افزایش پیداکند یا فروش با ترکیب با کانال های دیگر افزایش پیدا کند.

۶ - نرخ بازگشت سرمایه یا ROI خود را اندازه گیری کنید:
هنگامی که همه این داده ها را در اختیار دارید، می توانید ROI خود را محاسبه کنید. فرمول محاسبه ROI به صورت زیر است:

ROI = (درآمد - هزینه) / هزینه

به عنوان مثال، اگر یک میلیون تومان برای یک کمپین هزینه کنید و دو میلیون تومان درآمد داشته باشید، بازگشت سرمایه شما به این صورت خواهد بود:

ROI = (دو میلیون - یک میلیون) / یک میلیون = 1

ROI 1 به این معنی است که شما به همان میزان درآمدی رسیده اید که در کمپین هزینه کرده اید. ROI بالای 1 به این معنی است که شما درآمد بیشتری نسبت به هزینه های خود داشته اید، در حالی که بازگشت سرمایه کمتر از 1 به این معنی است که درآمد کمتری نسبت به هزینه های خود داشته اید. البته نباید انتظار داشتن ROI در حد یک را داشته باشید شاید عددی در حد ۰.۳ هم عدد مناسبی خواهد بود. 

با دنبال کردن این مراحل و اندازه گیری ROI کمپین های بازاریابی دیجیتال خود، می توانید تصمیمات آگاهانه ای در مورد چگونگی بهینه سازی تلاش های بازاریابی خود و کسب نتایج بهتر بگیرید.


۲۵ فروردین ۱۴۰۲
جویشگر


محصولات مشابه