چگونه برای سرمایه گذاری در یک پروژه تصمیم بگیریم ؟

مدیران کسب و کار و کارآفرینان برای مشخص شدن اینکه یک پروژه پیشنهادی یا سرمایه گذاری در کسب و کار منجر به موفقیت می شود یا خیر، از مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) استفاده می کنند. طرح توجیهی می تواند در چند زمینه از جمله تجزیه و تحلیل بازار، ارزیابی مالی و فنی کسب و کار، بررسی خواسته های مشتریان و ... عمل کند. پس از ترکیب این بخش‌ها می‌توان یک دید جامع نسبت به شکست یا موفقیت سرمایه‌گذاری در بازار داشت.

پیشنهاد شرح پروژه
در تحلیل طرح توجیهی(Feasibility Study) سعی می‌شود تا کسب و کار توصیف و تعریف شود. اگر شما به تجزیه و تحلیل پروژه نیاز دارید، باید جزئیات کار را در یک جدول زمانی مشخص کنید. به این معنا که تمامی جزئیات محصولات یا خدمات باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا بازار و مدل کسب و کار واکاوی شود. در طرح توجیهی باید به جای جزئیاتی از قبیل ساختارهای سازمانی، بر الزامات اجرای سرمایه‌گذاری تمرکز شود.

تجزیه و تحلیل بازار
بخش مطالعات بازار در یک مطالعه طرح توجیهی (امکانسنجی) شرح دقیق و تجزیه و تحلیل بازار هدف و صنعت را قبل از سرمایه‌گذاری را ارائه می دهد. در این مطالعات اندازه و وسعت بازار و همچنین آرایش جمعیتی با استفاده از داده‌های سرشماری و یا سایر منابع مورد بررسی قرار می‌گیرد. مطالعه بازار هدف با توجه به ویژگی‌های رفتاری، جغرافیایی و روانشناختی انجام می‌شود. با استفاده از اطلاعات درست می‌توان مشخص کرد که آیا بازار کسب و کار مناسب است یا خیر. همچنین می‌توان به این پرسش پاسخ داد که سهم بازار درمیان رقبای موجود چقدر است. اگر بازار توسط رقبا اشباع شده باشد، از طریق طرح توجیهی می‌توان به این نکته پی‌برد. برای مثال ساخت یک نام تجاری جدید که متفاوت از رقبا باشد، یکی از کارکردهای طرح توجیهی خواهد بود.

بخش فنی طرح توجیهی
برای سرمایه گذاری باید الزامات مورد نیاز برای تجهیزات تخصصی و یا امکانات، حق انحصاری و کار را باید در نظر داشت. اما سوال اینجاست که آیا منابع در دسترس می‌توانند به نیازها پاسخ منطقی دهند؟ استفاده از تجهیزات فنی به مجوزهای خاص از سوی برخی از سازمان‌های دولتی نیاز دارد. همچنین وسایل نقلیه و یا متخصصیان حرفه‌ای نیز باید مجوزات لازم را دریافت کنند. داشتن مشاور مورد اعتماد و متخصص در تهیه طرح توجیهی، منابع کافی، کارکنان فنی با تحصیلات عالیه و مجرب می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های ساخت‌و‌ساز و سرمایه‌گذاری را کاهش دهد و یا پیش‌بینی‌ها را به واقعیت تبدیل کند. حرکت رو به جلو می‌تواند پروژه را از شکست نجات دهد. البته این کار باید با در نظر گرفتن هزینه‌ها و تلاش برای کاهش آنها انجام شود.

بخش مالی طرح توجیهی
تعیین مقدار هزینه پروژه پیشنهادی و یا راه‌اندازی کسب‌و‌کار باید با توجه میزان انتظار از سود انجام می‌شود. همه منابع در دسترس و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها باید در نظر گرفته شوند. به این معنا که شرایط مالی که در سازمان ایجاد شده و همچنین منابعی که در دسترس قرار دارد، از قبیل وام برای کسب‌و‌کار باید در طرح توجیهی مورد توجه قرار گیرند. در این بخش باید سعی شود تا میزان سود مورد انتظار از توانایی و نتیجه اصلی پروژه متمایز کرد. همچنین باید میزان سرمایه مورد نیاز کسب و کار تا حد توان تامین شود.

منبع: www.sepinud.com
۱۳ مهر ۱۳۹۵


محصولات مشابه