آموزش ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

سامانه جامه تجارت ایران چیست؟

در راستای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار (ماده 8) و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مواد 6 و 13) تهیه، اجرا و بهره برداری از سامانه‌های زیر با شرح وظایف مقرر در آیین نامه‌های مرتبط، بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه، وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

آموزش سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت (با هدف ایجاد یک سامانه واحد) برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است. سامانه جامع تجارت انجام مبادلات تجاری را به سمت مبادی قانونی هدایت کرده و پدیده قاچاق کالا را کاهش داده است.

ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

جهت ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران، می‌بایست وارد سامانه www.ntsw.ir شوید.

سامانه جامع تجارت از دو بخش تجارت خارجی و تجارت داخلی تشکیل شده است و بخش تجارت خارجی شامل عملیات واردات، صادرات و ترانزیت می‌باشد که در راستای راهنمایی و آموزش بازرگانان در این سند، گام‌های عملیات واردات تجارت خارجی که تا حدی ترتیبی هستند شرح داده شده است.

تذکر: اگر در هنگام ثبت نام، کاربر نتوانست با گزینه عضو ثبتارش هستم وارد شود می تواند گزینه دوم یعنی عضو ثبتارش نیستم را انتخاب و ثبت نام کند.

پس از ورود فرم ثبت نام به شما نمایش داده خواهد شد در صورتی که عضو سامانه باشید می توانید با وارد نمودن کد ملی و رمز عبور خود در سامانه ثبتارش، اطلاعات خود را به صورت تکمیل شده در فرم ثبت نام مشاهده نموده و نسبت به ویرایش آن اقدام کنید.
آموزش سامانه جامع تجارت

توجه: حتما از مرور گر فایر فاکس یا گوگل کروم استفاده شود و به هیچ وجه از اینترنت اکسپلورر استفاده نشود. از قسمت سمت چپ و بالای صفحه، گزینه “ثبت‌نام” را انتخاب کنید. در صورتی که در سامانه از قبل عضویت دارید، گزینه “در سامانه ثبت از قبل عضویت دارم” و در غیر این صورت، گزینه “در سامانه ثبت عضویت ندارم”  را انتخاب نمایید.

مدارک لازم برای ثبت نام سامانه جامع تجارت

در فاز اول راه اندازی سامانه تمامی کاربران می‌توانند بدون استفاده از توکن اقدام به ثبت نام نمایند.

– سپس اطلاعات هویتی خود را وارد نمایید. این اطلاعات هویتی، به صورت سیستمی و برخط از سامانه “سازمان ثبت احوال” استعلام میگردد لذا در وارد کردن اطلاعات صحیح و معتبر دقت کنید.

  • طراحی بدون عنوانکد پستی محل سکونت
  • طراحی بدون عنوانایمیل فعال فرد متقاضی
  • طراحی بدون عنوانعکس پرسنلی کمتر 200 کیلوبایت
  • طراحی بدون عنوانکد ملی و تاریخ تولد
  • طراحی بدون عنوانتلفن همراه مطابق با کد ملی شخص تاجر
  • طراحی بدون عنوانتلفن ثابت منزل به همراه پیش شماره

    نکات مهم ثبت نام سامانه جامع تجارت

    نحوه انتخاب تاریخ تولد: با انتخاب گزینه تاریخ تولد صفحه تقویم باز می شود که روز ها ماه جاری در آن نمایش داده میشود. با دوبار کلیک کردن بر روی قسمت بالای تقویم (بخش شامل سال و ماه)، امکان انتخاب سال، ماه و روز تولد وجود خواهد داشت.

    آموزش سامانه جامع تجارت ایران

    شماره تلفن همراه معتبر خود را وارد نمایید زیرا از این پس، تمام اطلاعات رسانی‌های مربوطه از طریق این شماره تماس صورت خواهد پذیرفت. این شماره تماس در قسمت بعد اعتبارسنجی خواهد شد.

    تذکر: منظور از شماره همراه معتبر، شماره‌ای است که متعلق به خود شخص و یا شخص مدیر عامل بوده و با کد ملی ایشان تطابق داشته باشد.

    تمامی این بخش‌ها در ارتباط با تجارت در سطح بین الملل هستند و پیش از وجود داشتن سامانه تجارت ایران تمامی کار‌ها نیز به هم مرتبط بودند فقط تنها تفاوتی که در این بین وجود دارد این است که با وجود سامانه جامع تجارت ایران تمامی این اقدامات یک‌پارچه و پیوسته شده‌اند که با مراجعه به یک سامانه می‌توان تمامی مراحل را به سادگی انجام داد هم‌چنین نظارت بر هر کدام از فعالیت‌ها آسان‎تر شده است و فساد‌های اقتصادی در این نوع فعالیت‌ها بسیار کاهش یافته و شفاف سازی در تمامی قوانین و مقررات وجود دارد، هم‌چنین باعث صرفه جویی در زمان و افزایش سرعت مکاتبات لازم و بین سازمانی گشته است.

    مزایای سامانه جامع تجارت ایران:

  • کاهش هزینه‌ها به دلیل کاهش زمان رفت و آمد و کاهش نیروی انسانی مورد نیاز
  • تسهیل و تسریع انجام امور مربوط به ترخیص کالا‌ها از گمرک و جلوگیری از بروز برخی خسارات‌ها از دیر ترخیص شدن کالا‌های ضروری و سریع الفساد
  • افزایش شفاف سازی مراحل و اقدامات مورد نیاز برای مصرف کنندگان
  • کاهش امکان فساد‌های مالی و اقتصادی
  • اختصاص منابع مالی مورد استفاده در موارد دیگر
  • چه اشخاصی به ثبت نام سامانه جامع تجارت نیاز دارند؟

     اشخاص حقیقی مثل بازرگانان می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند و کالا‌های مورد نظر خود را به ثبت برسانند. همچنین اقدام به ترخیص کالا به صورت قانونی و تحت نظر ضوابط ذی ربط اقدام کنند.

    اگر اشخاص حقوقی در سایت جامع تجارت ایران ثبت نام کنند در این صورت باید شرکت مورد نظر که با عنوان آن ثبت نام کرده‌اند را نیز در سامانه جامع تجارت ثبت و احراز هویت کنند. به این منظور بعد از ثبت نام یکی از اعضای اصلی شرکت مثل مدیر عامل یا رییس شرکت باید از صفحه کاربری در سامانه اقدامات زیر را به منظور ثبت شرکت و احراز هویت آن انجام داد.

    ابتدا باید از قسمت نوار ابزار و عملیات پایه گزینه ثبت شرکت را انتخاب کرد سپس فرم اطلاعات شرکت که شامل اطلاعات زیر است تکمیل کرد:

  • شناسه فنی
  • نام شرکت
  • شماره ثبت
  • تاریخ ثبت
  • کد پستی
  • ثبت اطلاعاتی همچون تلفن و پست الکترونیکی و عکس اجباری نیست.

    درصورتی که اطلاعات شرکت و شماره و تاریخ ثبت تایید شود در این صورت پیامکی مبنی بر پذیرفته شدن آن‌ها و ثبت شرکت برای شماره تلفن ثبت شده در مرحله اول ارسال می‌شود.

    سپس باید اقدام به بارگذاری صلاحیت‌ها کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها داشتن کارت بازرگانی است. کارت بازرگانی مختص بازرگانان حقیقی یا حقوقی است که باید آن را از اتاق بازرگانی دریافت کنند، که تنها با داشتن آن و کد عضویت بازرگانی امکان ثبت سفارش برای ترخیص کالا وجود دارد. در صورتی که فرد کارت بازرگانی نداشته باشد یا مدت زمان عضویت به اتمام رسیده باشد در این صورت انجام فعالیت های ثبت سفارش و ترخیص کالا برای او محدود می‌شود.

    جمع بندی

    ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران یکی از اولین و مهم‌ترین اقدامات به منظور ثبت سفارش واردات و هم‌چنین ترخیص کالا به شمار می‌رود. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به ثبت نام در آن اقدام کنند و با تکمیل مشخصات مورد نیاز صفحه کاربری برای فرد ایجاد می‌شود. در این مقاله به بررسی مراحل ثبت نام به صورت تصویری پرداختیم.

    چه کسانی می‌توانند اقدام به ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت کنند؟

    فقط بازرگانان که دارای کارت عضویت معتبر می‌توانند اقدام به ثبت سفارش و ترخیص کالا در سامانه کرد. حتی اگر اعتبار کارت عضویت بازرگانی آن‌ها به اتمام رسیده باشد در این صورت اقدامات آن‌ها نیز محدود می‌شود.

    مشخصات مورد نیاز برای ثبت شرکت در سامانه جامع تجارت چیست؟

    اطلاعاتی که برای ثبت شرکت در سامانه الزامی است عبارت اند از: شناسه فنی – نام شرکت – شماره ثبت – تاریخ ثبت – کد پستی
    ولی ثبت اطلاعاتی همچون شماره تلفن و پست الکترونیکی و عکس الزامی نیست.

    سامانه جامع تجارت ایران به چه منظور ایجاد شد؟

    سامانه جامع تجارت ایران به منظور تسهیل و تسریع اقدامات ثبت و ترخیص کالا‌ها ایجاد شد که بازرگانان می‌توانند با ثبت نام در این سامانه به راحتی و با دسترسی به اینترنت در هر ساعت از شبانه روز اقدامات مورد نیاز خود را انجام دهند، هم‌چنین این سامانه بسیاری از سازمان‌های وابسته و مرتبط با فعالیت‌های گمرکی را نیز تحت پوشش گرفته و همین عامل باعث شده است که نظارت و رسیدگی بسیار آسان‌تر شود و درصد کالا‌های قاچاق و غیر قانونی سالانه کاهش یابد.


۲۶ دی ۱۴۰۱


محصولات مشابه