چگونه در مورد تاریخ شروع به کار در شغل جدید با کارفرمای خود، به توافق برسیم!

فرض کنید که شغل خود را به تازگی عوض نموده اید و در حال رایزنی برای یک قرارداد جدید با کارفرمای تازه هستید. یکی از مواردی که باید در این قرارداد توافق نمایید، تاریخ آغاز همکاری است. در این نوشتار به عوامل موثر در تعیین تاریخ آغاز همکاری با کارفرما مطالبی مطرح خواهد شد.

فرض کنید به تازگی مراحل استخدام را طی نموده‌اید و در شغل جدیدی پذیرفته شده‌اید. اکنون روبروی کارفرما و یا مدیر منابع انسانی نشسته‌اید و در حال مذاکره برای تنظیم بندهای قرارداد خود هستید. حقوق، شرایط کاری، پاداش، ساعات کاری از جمله مواردی است که با شما در موردشان بحث و مذاکره می‌شود. یکی دیگر از این موارد، تعیین تاریخ شروع به کار است. مانند هر مذاکره‌ی دیگری، شما باید در این مورد، هم بدانید چه هدفی دارید و هم‌چنین برای به دست آوردن چیزهایی بیش‌تر، چه چیزی را باید از دست بدهید. این از اصول مذاکره است.

    دو حالت وجود دارد. یا شما تا قبل از به دست آوردن این شغل، بی‌کار بوده‌اید. شاید در این حالت به دلیل عدم حس امنیت و احساس اضطراب، علاقه‌مند به آغاز کار در اولین تاریخ ممکن باشید. در این حالت توصیه می شود، اولین تاریخی که توسط کارفرما پیشنهاد می شود، مورد توافق قرار گیرد. اما در حالت دیگر، شما در هنگامی شغل جدیدی به دست می آورید که در شغل دیگری مشغول به کار هستید. ممکن است شما به دنبال ارتقاء بوده باشید. یا موقعیتی مناسب به صورت اتفاقی به شما پیشنهاد شده باشد. در این حالت امکان شروع به کار در هر تاریخی ممکن نیست. شما نیازمند یک وقفه زمانی برای آغاز به همکاری هستید. تعیین میزان این وقفه زمانی به عوامل زیادی وابسته است.

     یکی از این عوامل نیازمندی‌های کسب و کار جدید است.ممکن است کارفرمای جدید شما با تنگنای زمانی شدیدی مواجه باشد. یا این که شما را برای اتمام پروژه‌ای خاص و یا دست‌یابی به اهدافی مشخص در یک دوره‌ی زمانی خاص استخدام کرده باشد. در چنین شرایطی، وظایف متعددی منتظر شما است، که باید هر چه سریع‌تر آن‌ها را به اتمام برسانید. اما از طرفی هم شما نیازمند دست‌یابی به انرژی لازم برای آغاز آن‌ها از طریق استراحت هستید. بر اساس نظر مشاوران، زمان بهینه برای آغاز به کار، حدود دو هفته بعد از عقد قرارداد است.

     موضوع دیگری که باید در نظر داشته باشید، اتمام و تحویل فعالیت‌های قبلی در محل کار فعلی شما است. شما کارهای ناتمام زیادی دارید که باید به فردی که جانشین شما است، آموزش دهید. باید پرونده‌های ناتمام و ناقص را مستندسازی کنید، تا فرد جدید بتواند کار را ادامه دهد. با مطرح کردن شرایط برای کارفرمای جدید خود می توانید بین دو هفته تا یک ماه زمان برای اتمام فعالیت‌های قبلی، درخواست نمایید. هم‌چنین اگر بتوانید حدود دو هفته هم به عنوان زمان استراحت بین دو شغل در نظر بگیرید، می توانید از فرسودگی شغلی بیش از حد، جلوگیری نمایید.

    شرایط مالی و قوانین مرتبط با مزایای دریافتی در تغییر شغل، در تعیین تاریخ آغاز به همکاری تاثیر دارد. ممکن است علاقه مند باشید تا آخر ماه در شغل قبلی بمانید تا حقوق و بیمه خود را کامل دریافت کنید. هم چنین ممکن است آخر سال باشد یا موعد پرداخت پاداشی خاص و شما برای دریافت عیدی و پاداش علاقه مند باشید تا آن تاریخ در محل کار فعلی خود بمانید. در چنین شرایطی می‌توانید باز‌ ای بر حسب هفته برای آغاز به کار خود تعیین نمایید و از ذکر تاریخ دقیق اجتناب نمایید؛ تا ضمن رعایت بازه ی تاریخی مناسب، محدودیت‌های ذکر شده را پوشش دهید.

  نیازمندی‌های شخصی در تعیین تاریخ آغاز به همکاری تاثیر دارند. ممکن است بخواهید فعالیتی شخصی که ناتمام مانده است را به پایان برسانید. یک عمل جراحی به تعویق افتاده دارید. می خواهید استراحت کنید‌. قصد مسافرت دارید. قصد ملاقات خانواده خود در شهر یا کشوری دیگر را دارید. زمان بین تغییر شغل، زمان مناسبی برای رسیدگی به این نیازمندی‌ها است که باعث فراغ خاطر بیش‌تری در شغل جدید می‌شود. بنابراین در تعیین تاریخ مورد نظر، زمان مناسبی برای رسیدگی به این امور، در نظر بگیرید.

     به هر حال اگر به دلیلی تاریخ شروع همکاری خود را با تاخیر تعیین می‌کنید، دقت کنید که زمان استراحت یا مسافرت بین دو شغل بسیار مهم است. به توصیه‌ی مشاوران زمان مناسب برای این کار حدود هشت روز است.

حتی با در نظر گرفتن این تاخیرات در تاریخ آغاز همکاری،  هنوز شما نیاز به زمان دارید تا آماده انجام فعالیت های شغل جدید شوید. شما به محض حضور در محل کار، قادر به ارایه‌ی خدمات نیستید. نیاز دارید با ذی نفعان مختلف و مرتبط شغل خود آشنا شوید. با مدیران و کارکنان تیم خود مصاحبه داشته باشید. اسناد و گزارشاتی را مرور نمایید. دوره آموزشی یا کتابی مرتبط را بررسی نمایید. اغلب به یک ماه زمان برای این امور نیاز دارید.بنابراین سعی کنید علاوه بر تعیین تاریخ آغاز همکاری، درباره‌ی فعالیت‌های این چنینی پس از آغاز کار با کارفرما ی خود به توافق برسید. در چنین حالتی انتظارات بی دلیل حذف خواهد شد و شما می توانید با آرامش شغل جدید را با کیفیت آغاز نمایید. می توانید برای جلب رضایت کارفرمای خود، پیشنهاد کارآموزی و یا کار آزمایشی در این دوره را ارایه دهید.


۰۶ دی ۱۴۰۰


محصولات مشابه