فرهنگ سازمانی چیست؟

فرهنگ سازمانی چیست؟


فرهنگ سازمانی هم در کارآیی کارکنان تاثیر دارد و هم در موفقیت کسب و کار. اما در بعضی مواقع فرهنگ سازمانی مبهم بوده و تعریف آن مشکل است. برای درک بهتر، می‌توان آن را به صورت سه لایه در نظر گرفت که ارزش هر لایه از لایه قبل بیشتر است:

    فرهنگ سازمانی در نمادها، تشریفات، روایت‌ها و رویدادهای سازمانی قابل مشاهده است. این‌ها اولین چیزهایی هستند که در زمان ورود به یک سازمان تجربه می‌کنیم.

    طرز تفکر، رفتار و احساسات افراد یک سازمان منعکس کننده فرهنگ آن سازمان است. به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی در ارزش‌های شخصی افراد، هنجار‌های تیمی و قوانین نا نوشته متبلور می‌شود.

    فرهنگ سازمانی هویتی است که مشتریان سازمان را با آن می‌شناسند. برای مثال شرکت اپل می‌خواهد با طراحی‌های خود و سادگی محصولاتش شناخته شود و گوگل تمایل دارد به داشتن نوآوری و خلاقیت مشهور شود.

اگر مدیران تمرکز خود را از نماد ها (لایه اول) و ارزش‌ها (لایه دوم) به توقعات مشتریان و هویت سازمانی (لایه سوم) تغییر دهند، آنگاه می‌توانند فرهنگی تعریف کرده و ایجاد کنند که برگ برنده آنها در بازار باشد. نباید فراموش کنیم که در شرایط کنونی که پیدا کردن نیروی کار خوب به امر بسیار دشواری تبدیل شده است داشتن فرهنگ سازمانی خوب می‌تواند به سازمان شما کمک کند تا نیروی‌ کاری مناسب و ماهر را جذب کرده و مهم تر از آن بتوانید او را حفظ کنید.

منبع:https://managersmag.com

۲۰ خرداد ۱۳۹۵


محصولات مشابه