اندیشه های برتر، مدیران موفق

 اندیشه های برتر، مدیران موفق



یکی از بزرگترین شرکت های دنیا که در زمینه خدمات اینترنتی فعالیت دارد و امروزه به عنوان بزرگترین و قوی ترین موتور جستجوی اینترنتی در دنیا شناخته می شود ، گوگل است .گوگل ، طی یک دهه فعالیت با موج سواری شگفت انگیز خود بر امواج قدرتمند تغییر و تحول در دنیای ارتباطات و اطلاعات ، سوار شد و جلوتر از رقیب های کهنه کار خود در این زمینه مانند یاهو و آمازون به ساحل موفقیت رسید .

 گوگل چگونه بوجود آمد ؟

دو جوان جستجوگر فعال به نامهای لاری پیج 25 ساله ( دانشجوی دکترای رایانه در دانشگاه استنفورد ) و سرگی برین 24 ساله ( هم رشته ای لاری پیج ) درسال 1995 یک پروژه تحقیقاتی دانشگاهی را آغاز و دو سال بعد ، شرکتی را پدید آوردند که در اندک زمانی در طول سالهای 1998 تا 2008 میلادی همه رقیبان دراین زمینه را مجذوب خود کرد .

این دو پس از ثبت رسمی گوگل در سال 1997 میلادی ، دیسک های پر ظرفیتی را خریداری کرده و بمنظور راه اندازی مرکز داده گوگل ، آن را بر روی رایانه های خود نصب کرده و در اتاق خواب لاری آنها را قرار دادند . هدف آنها از آغاز فعالیت جذب حمایت های مالی بود که طرح تجاری آن را بر اساس پایان نامه خود نوشته بودند .

اولین سرمایه گذار که به قول لاری و سرگی فرشته نجات آنها بود مبلغ 100 هزار دلار پرداخت کرد . او مدیر عامل شرکت سان میکرو سیستم بود که تعدادی از دوستان خود را نیز به سرمایه گذاری ترغیب نمود . در سپتامبر سال 1998 میلادی شرکت گوگل با سرمایه 1/1 میلیون دلار به ثبت رسید . نسخه آزمایشی موتور جستجوگر گوگل با 10 هزار جستجو در روز کار خود را آغاز کرد . یک سال بعد محل شرکت به کالیفرنیا تغییر کرده و کارکنان شاغل در این مجموعه به 8 نفر افزایش پیدا کرد . در این زمان موتور گوگل 500 هزار تقاضا را مورد بررسی و جستجو قرار می داد . درهمین سال، امید کردستانی، ایرانی افتخار آفرین ، شرکت نت اسکیپ را ترک گفت و به عنوان نایب رئیس فروش و توسعه کسب و کار در گوگل مشغول به کار شد. کمبود جا در دفتر مرکزی در ابتدای کار بقدری به چشم می خورد که اگر همکاری می خواست برخیزد ، باید سایرین صندلی‌های خود را جابه جا می کردند.

هنگامی که شرکت بزرگ AOL موتور جستجوی خود را گوگل قرار داد ، تعداد جستجوی روزانه گوگل به سه میلیون تقاضا افزایش یافت تا اینکه در سال ۲۰۰۰ میلادی گوگل با فهرست یک میلیارد صفحه‌ای با جستجوی روزانه ۱۰۰ میلیون تقاضا به طور رسمی به عنوان بزرگترین موتور جستجوی جهان معرفی شد.

شهرت گوگل آن چنان گسترده شد که نام گوگل به عنوان یک فعل به معنای جستجو کردن در دایره واژه‌نامه راه یافت . اما فرهنگ کاری و استراتژی تعریف شده توسط این دو جوان چه بود ؟ آنها گوگل را با این ایده پدید آوردند که هیچ کاربر اینترنتی در سراسر دنیا برای بدست آوردن اطلاعات اینترنتی مورد نیاز و علاقه خود دچار زحمت و صرف هزینه های گزاف نشود . موسسان گوگل این خلأ را به خوبی تشخیص دادند و به درستی و با قدرت جای خالی آن را پر کردند .

شاید جالب باشد اگر بدانیم اکنون ، روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون تقاضای جستجو توسط گوگل پاسخ داده می شود و این پاسخ دهی با سرعت خره کننده ای همراه است که همه کاربران را به تحسین وا می دارد . گوگل از میان بیش از ۳/۱ میلیارد صفحه وب ، در کمتر از یک ثانیه ، نتایج دلخواه کاربر خود را بر صفحه نمایش حاضر می کند.

شاید زمانی که موسسان گوگل به خوب بودن را لازم می دانستند اما شرط کافی موفقیت خود را بهترین شدن می دانستد ، بسیاری از صاحبنظران آن را بلند پروازی می دانستند . امروزه که سرعت دایره خدمات اینترنتی گوگل از مدارک و مستندات به عکس و ویدئو و تصویر و وبلاگ و اخبار و نقشه و موبایل و هواوفضا گسترش پیدا کرده است و کاربر خود را به نظاره ماه و مریخ دعوت می کند ؛ درستی تصمیم و روش اجرای آن به اثبات رسید .

در ابتدای سال 2001 میلادی ، لاری و سرگی، دکتر اریک اشمیت 52 ساله ، مدیر عامل اسبق اپل و زیراکس را به عنوان مدیرعامل گوگل به شرکت فراخواندند. در این سال، خدمات جستجو در تصاویر به کار گرفته شد و امکان جستجو در ۲۵۰ میلیون تصویر فراهم شد و تعداد مستندات برای جستجو به سه میلیارد صفحه در وب افزایش یافت.

در سال ۲۰۰۲، گوگل نیوز راه‌اندازی شد که امکان دسترسی به ۴۵۰۰ منبع خبری را در جهان فراهم می ساخت. خبرها و عکسها به صورت اتوماتیک و با استفاده از یک برنامه رایانه ای ، انتخاب و مرتب می شوند. یکی از مهمترین کارهایی که این برنامه انجام می دهد ، روز آمد کردن تصاویر است تا با این روش کاربران را برای استفاده بیشتر از این خدمت تهییج نماید .

در سال ۲۰۰۴ تعداد صفحه‌های وب به ۲/۴ میلیارد صفحه، تعداد عکسها به ۸۸۰ میلیون عکس و تعداد پیامها به ۸۴۵ میلیون رسید . درهمین سال پست الکترونیکی Gmail از سوی گوگل راه‌اندازی شد که نخستین خدمات پست الکترونیکی برپایه وب محسوب می شد و رکورد فروش ۸۰۵ میلیون دلاری را به دست آورد.

در سال ۲۰۰۵، وبلاگ گوگل عرضه شد که امکان جستجوی مطالب خیلی ویژه‌ای را فراهم می کرد. گوگل زمین و سپس گوگل ماه و گوگل مریخ نیز درجهت امکان پرواز مجازی در فضا و تمرکز به مناطق موردنظر و دیدن دقیق منظره دنیای واقعی راه‌اندازی شد. در این هنگام کارکنان گوگل به حدود ۵ هزار نفر رسیده بودند.

در این سالها با استفاده از ابزارهای مختلفی که اکثر آنها بوسیله متخصصان گوگل طراحی شده بود ، با ارائه تبلیغات محصولات و خدمات شرکت های متقاضی ، به کسب درآمد پرداخت و بخش عمده درآمد خود را از این راه تأمین کرد.

گوگل ، آنچه را که موردنظر شماست درک می کند و هر آنچه را خواسته‌اید بدرستی دراختیار شما قرار می دهد . این شعار موسسان گوگل در سال 1997 است که در کمتر از 10 سال به یک شعور فراگیر در سراسر دنیا تبدیل شد . گوگل در عمر ۱۰ساله خود بیش از ۵۰ شرکت را خریداری کرد . YouTube با مبلغ ۶۵/۱ میلیارد دلار از این نمونه است حال آنکه قبلاً Viewer Earth را که بعدها با نام Earth Google به بازار عرضه کرد خریداری نموده بود.

اما فعالیت توسعه ای گوگل تنها به توسعه فعالیت های اینترنتی و ارائه خدمات با کیفیت در کمترین زمان ممکن محدود نگردید . گوگل ضمن خرید شرکت های بزرگی که از آنها نام برده شد ؛ با شرکتهای بسیاری نظیر ناسا ، مایکروسافت ، نوکیا و اریکسون فعالیتهای مشترک را آغاز کرد و در صدد است تا خدمات اینترنتی را برای کاربران تلفن همراه حتی بهتر از کاربران رایانه ارائه دهد .

گوگل با درآمد ۶/۱۶ و سود ۲/۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۸ رتبه ۱۵۰ را در بین شرکتهای برتر جهان کسب کرد . در این سال، گوگل برترین شرکت جهان در خدمات اینترنتی معرفی شد و رقبای خود یاهو و آمازون را پشت سر گذاشته گذارد. گوگل، عوامل موفقیت خیره‌کننده شرکت خود را صرفنظر از برهه های زانی چنین برمی‌شمرد
تمرکز بر کاربر

اگر همه چیز را برای کاربر بخواهیم ، موفقیم . به عبرات روشن تر مدیران گوگل و موسسان آن معتقدند که اگر کاربر بهترین تجربه را در جستجوی سریع و آسان از گوگل به خاطر بسپارد برای دفعات بعدی نیز به گوگل مراجعه خواهد کرد . همین توجه و تمرکز به کاربر، باعث افزایش رضایت مندی آنان گردیده است و باعث شده که پربیننده‌ترین و وفادارترین کاربرها در وب از گوگل استفاده نمایند . این گسترش نفوذ از طریق راه انداختن تبلیغات تلویزیونی ، نصب بیلبوردهای تبلیغی ، پخش تیزرهای تلویزیونی ، استفاده از صفحات اول جراید پر تیراژ و ... نبوده، بلکه از راه واژه‌های کلماتی صورت پذیرفته که از دهان یک کاربر راضی خارج شده و او گوگل را به دیگری توصیه کرده است . گوگل از روش مشتری بازاریاب استفاده می کند و در جریان فروش و پشتیبانی به شدت او را مورد توجه قرار می دهد .
 
دمکراسی در وب

گوگل از فناوری Rank Page برای ارزشگذاری تمامی سایت‌هایی که به یک صفحه وب پیوند دارند ، بهره می‌گیرد و براساس مشارکتی که به آن شده است یک ارزش نسبت می‌دهد. بدین‌ترتیب گوگل می‌تواند بهترین منبع اطلاعاتی را که بیشترین علاقه به آن وجود دارد، تعیین کند.
دریافت سریع پاسخ

لازم نیست پشت میزتان باشید تا پاسخ خود را بگیرید. جهان روزبه روز از ایستایی به سمت حرکت و پویایی می‌رود. افراد ترجیح می‌دهند اطلاعات به سوی آنها بیایند. تلفن‌های همراه امکان این کار را فراهم ساخته‌اند. گوگل تدبیری اندیشیده که با کمترین تعداد دکمه مورد نیاز، برای فراخوانی اطلاعات عمل شود.

مرزناشناسی اطلاعات

نیاز به اطلاعات مرز نمی‌شناسد. امروزه نتایج جستجوی گوگل در صفحاتی می‌آید که بسته به ترجیح کاربر در بیش از ۳۵ زبان مختلف دنیا نوشته می‌شود.
 
بی‌انتهایی حرکت، از خوب به عالی

حرکت از خوب به عالی، پایانی ندارد. باید دستاوردها همواره بیش از حد توقع باشد. گوگل قبول ندارد که نقطه پایانی برای بهترین وجود دارد. بهترین، همواره شروع کار و آغاز راه است.
 
ارزشها و فرهنگ سازمانی

در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ گوگل در فهرست مجله فورچون، درصدر شرکتهای برتر جهان به عنوان بهترین مکان برای کار کردن برگزیده شده است. این خبر حاکی از چه اتفاق مهمی است ؟ در دفتر مرکزی گوگل، تقریبا همه ناهار خود را در رستوران گوگل (چارلی) صرف می‌کنند . آنها برای اینکار دور میزی می‌نشینند که کارکنان از بخشهای مختلف حضور دارند و از سخن گفتن با یکدیگر لذت می‌برند . آنها در محل کار دمپایی به پا می‌کنند.

قانونمداری ، صداقت و با احترام رفتار کردن از اصول اخلاقی و ارزشهای سازمانی گوگل محسوب می شود و مدیران و کارکنان همه ملزم به رعایت آن هستند . فرهنگ سازمانی در گوگل بسیار ساده تعریف شده است و آن اینکه راحت باشید تا بتوانید راحتی را به کاربران خود هدیه کنید .

گوگل در مقایسه با استانداردهای صنعت خود ، دستمزد کمتری به کارکنان خود می پردازد . با این همه 19 هزار نفر کارمند در سراسر دنیا مشغول به کار هستند . توجه همه جانبه به منابع انسانی و فراهم نمودن محیط کاری با نشاط برای کارکنان از مزیت هایی است که کارکنان گوگل در سراسر دنیا آن را با هیچ امتیازی معاوضه نمی کنند .

نوآوری تا کجا ؟

در گوگل ازیک روش جالب خلاقیت استفاده می‌شود که به مجال نوآوری (Innovation Time Off ) موسوم است . تمامی مهندسان گوگل تشویق می‌شوند که ۲۰ درصد وقت کاری خود (یک روز در هفته) را بر روی پروژه‌های مورد علاقه ؛ که به تصویب شرکت رسیده باشد ؛ کار کنند. Gmail و Google News از جمله دستاوردهایی است که در این زمانها به ذهن متخصصان گوگل خطور کرده است. جالب است بدانید در تحقیقاتی که سال 2005 میلادی صورت گرفت ؛ نیمی از محصولات جدید و غیر قابل رقابت شرکت ، از همان زمان های 20 درصدی استحصال شده است . یکی از بهترین ارزشهایی که در شرکت گوگل به چشم می خورد ، 10 اصل کلیدی استفاده بهتر از کارکنان فرهیخته است که توسط اریک اشمیت مدیرعامل گوگل ، تبیین گردیده است :

همه در استخدام فرد جدید مشارکت دارند

همه مدیران و همکاران در بکارگیری و تایید فرد جدید دخالت و مشارکت دارند. اگر شما افراد بزرگ و برجسته را استخدام کنید و نظر آنها را در استخدام بقیه افراد جویا شوید افراد بزرگ بیشتری نصیب شرکت می‌شود.

به فکر همه نیازهای آنها باشید

همه چیز را، اعم از وسایل کار، غذاخوری، سالن ورزش، شستشوی ماشین، خشک شویی و… را برای کارکنان فراهم ‌سازید تا آنها فقط به کار خود بپردازند.

کار را مشارکتی انجام دهید

همه پروژه‌های گوگل کار تیمی است. در گوگل کسی دفتر کار اختصاصی ندارد و دسترسی‌ها فوری است. نشستن کنار یکی از کارکنان فرهیخته یک تجربه آموزشی خوب است.

استفاده از محصول خودتان

از محصولات خود برای فهم نقاط بهبود استفاده کنید ( ابتدا اجباری و پس از استخراج نقاط ضعف ، اختیاری است ). نسخه آزمایشی پست الکترونیکی Gmail چند ماه در خود شرکت، آزمایشی به کار گرفته شد و تغییر و ارتقاء یافت.

تشویق خلاقیت

20 درصد وقت مهندسان گوگل به پروژه‌های شخصی و دلخواه آنها اختصاص دارد. یک صندوق پیشنهادهای مجازی نیز وجود دارد که فهرست ایده‌ها را در برمی‌گیرد. این فهرست به طور مرتب با پست الکترونیکی بین کارکنان رد و بدل می‌شود و آنها درباره این ایده‌ها امتیاز می‌دهند و بهترین ایده‌ همانی است که بیشترین امتیاز را دارد . پس از تشخیص بهترین ایده ، مراحل اجرایی آن بدون کسب مجوزهای لازم ، آغاز می شود .

رسیدن به اتفاق نظر

چند نفر ، بیشتر و بهتر از یک نفر می‌فهمند. در گوگل، مدیر گردآورنده دیدگاههاست ، نه دیکتاتورتصمیم‌گیر. گرچه این موضوع زمان‌بر است اما همواره تیمی متعهدتر و تصمیم‌هایی بهتر را باعث می شود .

شرور نبودن

در گوگل همة آدمها دیدگاههای شخصی خود را دوست دارند و در ضمن انتظار دارند که دیگران نیز به آن احترام بگذارند . اما کسی صندلی پرت نمی‌کند ؛ هدف رسیدن به فضای احترام و صبوری است ، نه بله قربان‌گویی.

استفاده از اطلاعات

تصمیم‌گیریها همه براساس تحلیل‌های کمی و استفاده از سیستم‌های مدیریت اطلاعات است. هیچ تصمیمی بر اساس احساسات و خارج از ضوابط مدیریتی اخذ و اجرا نمی شود .

ارتباطات موثر داشتن

آخر هفته کاری، گردهمایی همگانی در گوگل برقرار است که مسائل اعلام اطلاعیه‌ها، معرفی اعضای جدید، پرسش و پاسخ و نیز خوردن و نوشیدن است و تمامی مدیران و کارکنان در آن شرکت می‌کنند. ما نمی‌گوییم به کارمند وفادار باید اعتماد کرد بلکه بر این باوریم که کارمندی که مورد اعتماد قرار گیرد وفادار هم خواهد بود.

همواره به هدف بیاندیشید

خوب بودن لازم است اما کافی نیست . برای خوب ماندن باید عالی و برای عالی ماندن باید بهترین باشیم . بهترین بودن شرط کافی است اما منتهای هدف ما نیست . چون نقطه بهتری از عالی نیز وجود دارد که ما آن را می خواهیم. 

سخن آخر :

گوگل یک واژه ریاضی است برای عدد یک که جلو آن ۱۰۰ صفر وجود دارد. این واژه توسط میلتون سیروتا به کار برده شد و در کتابها رواج یافت. به کارگیری این واژه توسط بنیانگذاران گوگل منعکس کننده ماموریت شرکت است که قصد ساماندهی حجم انبوه اطلاعات در دسترس در شبکه جهانی را دارد. آنها جستجو را یک موضوع دشوار می‌بینند و بر این باورند که برای انجام این کار باید تمامی اطلاعات جهان درک شود. معنای دقیق هر درخواست، دانسته شود و سپس به سرعت پاسخ کامل آن فراهم آید. آنها می‌گویند: ما در آینده ایده‌هایی بس فراوان برای پیشرفت جستجو داریم. هر چه عملیات ما در کشورها گسترش می‌یابد، ما نخستین کارمند خود را در کشور دیگری استخدام می‌کنیم و احساس ما آن است که گویی کار از ابتدا آغاز شده است.

منبع:

http://www.esfahanmarketing.com/pages/view/pageid/12/lang/fa

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۵


محصولات مشابه