علائم تبخال تناسلی در زنان و مردان، عوارض و راههای درمان

تبخال تناسلی نوعی بیماری عفونی و مقاربتی است، که در نتیجه دریافت نوعی ویروس در تماس جنسی با فرد آلوده ایجاد میشود. پس از آلوده شدن به ویروس بین 2 روز تا 2 هفته بعد تبخال ها ظاهر میشوند، و بعد از این مدت بیمار مرتبا دچار دوره های عود بیماری ( درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی، مقعد یا دهان) می‌شود، و حتی اگر در دوره عود نباشد و علائمی هم وجود نداشته باشد، باز احتمال انتقال این بیماری وجود دارد. 

متاسفانه هیچ درمان قطعی برای از بین بردن کامل این ویروس از بدن وجود ندارد، ولی مصرف یکسری داروها و پماد ها می تواند در کنترل علائم و کاهش دوره های عود بیماری موثر باشد. استفاده از کاندوم احتمال انتقال بیماری را کاهش می‌دهد. 

با مطالعه ادامه این مطلب می‌توانید با این بیماری بیشتر آشنا شوید، علائم تبخال را شناسایی کنید، عکس‌های واقعی از این بیمار را تماشا کنید و در انتها نیز راهکارهایی برای درمان تبخال تناسلی معرفی شده است.

تبخال تناسلی چیست ؟
تبخال تناسلی ( به انگلیسی Genital herpes) یکی از بیماریهای شایع عفونی  و مقاربتی است. همانطور که نام این بیماری مشخص است باعث می‌شود، برجستگی‌هایی تبخال، زخم‌های تبخالی یا تاول‌های دردناک (برجستگی های پر از مایع) مانند روی نواحی تناسلی زنان و مردان مثل کشاله ران، واژن، آلت تناسلی، ناحیه مقعد و …  مشاهده شود. ممکن است این تاول‌ها سرباز کرده و مایع درون آنها تخلیخ شود.

این بیماری، به شدت مسری و از انواع بیماریهای مقاربتی است، یعنی در طول رابطه جنسی منتقل میشود و برای انتقال آن، فقط با تماس پوست با پوست ناحیه تناسلی کافی است.

زخم های تبخال در جایی ظاهر می شوند که عفونت وارد بدن شده است. اما بیمار می تواند با لمس زخم و سپس مالش یا خاراندن ناحیه دیگری مثل انگشتان یا چشمان عفونت را گسترش دهد. ناحیه ای که به این بیماری مبتلا شده معمولا قبل از تبخال شروع به گزش می‌کند. 

 تبخال معمولاً در نواحی زیر ظاهر می‌شوند : 

باسن
ران
رکتوم
مقعد
دهان
مجرای ادرار
واژن
دهانه رحم
آلت تناسلی
کیسه بیضه
علت 
عامل این عفونت نوعی ویروس به نام ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است. این ویروس از طریق خراشیدگی‌های روی سطح پوست و یا غشاهای مخاطی (بینی،دهان و اندام تناسلی) وارد بدن می‌شود. 

 این ویروس شامل دو نوع هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) و ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) می باشد. افراد مبتلا به عفونت HSV می توانند ویروس را حتی زمانی که هیچ علائم قابل مشاهده ای نداشته باشند، منتقل کنند.

HSV-2
HSV-2 شایع ترین علت تبخال تناسلی است. ویروس ممکن است در این نواحی وجود داشته باشد:

در تاول ها و زخم ها یا مایعات ناشی از زخم ها
پوشش مرطوب یا مایعات دهان
پوشش مرطوب یا مایعات واژن یا رکتوم
این ویروس در طول فعالیت جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

HSV-1
HSV-1 نسخه ای از ویروس است که باعث تبخال یا تاول ها می شود. افراد ممکن است در کودکی به دلیل تماس نزدیک پوست به پوست با فرد آلوده در معرض HSV-1 قرار بگیرند.

فرد مبتلا به HSV-1 در بافت های دهان، می تواند ویروس را در حین رابطه جنسی دهانی به اندام تناسلی شریک جنسی منتقل کند. عفونت تازه گرفتار شده یک عفونت تبخال تناسلی است.

شیوع مکرر تبخال تناسلی ناشی از HSV-1 اغلب کمتر از شیوع ناشی از HSV-2 است .

ویروس هرپس سیمپلکس از چه راه های منتقل می‌شود؟
این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود، که می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

رابطه جنسی واژینال
رابطه جنسی مقعدی
تماس با اسباب بازی های جنسی آلوده به ویروس
رابطه دهانی
به طور معمول این ویروس از طریق تماس پوست با پوست منتقل می‌شود، اگر ویروس در مایع منی، بزاق و ترشحات واژن نیز وجود دارد.

ویروس هرپس سیمپلکس از چه راه های منتقل نمی‌شود؟
از آنجایی که هر دو نوع این ویروس در دمای اتاق از بین می‌روند، بنابراین احتمال انتقال ویروس از طریق سطوح مانند دسته شیر آب یا حوله بسیار کم است. اما بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن یک لیوان ممکن است باعث گسترش ویروس شود.

علائم
اکثر افراد آلوده به ویروس HSV نمی دانند که به آن مبتلا هستند. ممکن است علائمی نداشته باشند یا علائم بسیار خفیفی داشته باشند.

علائم حدود 2 تا 12 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس شروع می شود و ممکن است، شامل موارد زیر باشند:

درد یا خارش در اطراف اندام تناسلی
برجستگی ها یا تاول های کوچک در اطراف اندام تناسلی، مقعد یا دهان
زخم های دردناکی که هنگام پاره شدن تاول ها و ترشح یا خونریزی ایجاد می شوند.
دلمه هایی که با بهبود زخم ها ایجاد می شوند.
ادرار دردناک
ترشح از مجرای ادرار، لوله ای که ادرار را از بدن آزاد می کند.
ترشح از واژن
در طول اولین شیوع، معمولاً ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشید، مانند:

تب
سردرد
بدن درد
تورم غدد لنفاوی در کشاله ران
دورهای عود 
پس از اولین مرتبه ی شیوع تبخال، چون ویروس در بدن باقی می ماند، علائم در طول دوره های چند هفته یا چند ماهه مجدد عود می کنند، به این دوره ها دوره عود بیماری گفته می‌شود. تعداد دوره های عود بسته به بدن هر فرد متفاوت است، ولی در سال اول درگیری تعداد دوره های عود بیشتر است. به تدریج دوره های عود ضعیف تر از مرتبه های اول خواهند شد.

ممکن است چند ساعت یا چند روز قبل از شروع شیوع جدید علائم هشدار دهنده داشته باشید. آنها عبارتند از:

درد ناحیه تناسلی
درد سوزن سوزن شدن در پاها و باسن 
عوامل زیر می تواند باعث تحریک پوست و عود بیماری شود :

اشعه ماورای بنفش مثل آفتاب گرفتن
رابطه جنسی بدون استفاده از روان کننده ها
سیگار کشیدن
نوشیدن الکل
چرخه قاعدگی
استرس
جراحی در ناحیه تناسلی
تضعیف سیستم ایمنی بدن
عوارض
تبخال تناسلی ممکن است عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

سایر عفونت های مقاربتی، تبخال  تناسلی خطر ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی مثل  HIV را افزایش می دهد.
عفونت اندام های داخلی، عفونت HSV می تواند باعث تورم و التهاب اندامهای جنسی و ادرار شود. 
عفونت انگشت، این عفونت می تواند از طریق زخم‌های پوست به انگشت گسترش یابد و باعث تغییر رنگ، تورم و زخم شود. 
عفونت چشم، گسترش این عفونت به چشم می تواند باعث درد، زخم، تاری دید و کوری شود.
تورم مغز، به ندرت، تبخال منجر به التهاب و تورم مغز می شود.
عفونت اندام های داخلی، ممکن است این عفونت در جریان خون گسترش یافته و باعث عفونت اندام های داخلی شود.
تبخال تناسلی در بارداری
زنان مبتلا به تبخال تناسلی، مشکلی برای بارداری ندارند، اما خطر انتقال ویروس در دوران جنینی  و زایمان وجود دارد.  نوزادانی که به HSV مبتلا هستند، اغلب دارای عفونت اندام های داخلی یا سیستم عصبی می‌شوند. حتی با درمان، این نوزادان در معرض خطر مشکلاتی از جمله موارد زیر هستند:

نابینایی
ضربه مغزی
مرگ
اگر باردار هستید و می‌دانید که تبخال تناسلی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.  مصرف داروهای ضد ویروسی تبخال در اواخر بارداری به جلوگیری از شیوع بیماری در زمان زایمان کمک می‌کند. اگر در زمان زایمان بیماری عود کرده باشد، باید با روش سزارین نوزاد خارج شود، در غیر این صورت احتمال انتقال بیماری وجود دارد. 
تبخال تناسلی چیست - مرکز درمان تهران
۲۳ خرداد ۱۴۰۲


محصولات مشابه
  • خریدو فروش انواع الکتروکوتر آکبند و کارکرده(سرجری)

    خریدو فروش انواع الکتروکوتر آکبند و کارکرده(سرجری)

    خرید و فروش انواع الکتروکوترهای : • الکتروکوترهای 60 وات – 70 وات – 80 وات ایرانی – مونوپلار – بای پلار - به قیمت کارخانه – سه سال گارانتی و خدمات پس از فروش - به همراه لوازم جانبی ( قلم – سرقلم – پدال – پلیت و ... ) • 50 وات LED ایتالیا – درحد نو – مونوپلار • الکتروکوتر متین – 400 وات – مونوپلار و بای پلار – کارکرده • الکتروکوتر مارتین آلمان 400 وات – مونوپلار و بای پلار – کارکرده • الکتروکوتر ولیلب آمریکا – 400 وات – مونوپلار – بای پلار • و انواع الکتروکوترهای دیجیتال و RF در برندها و مدل های مختلف • انواع الکتروکوترهای نو و کارکرده شما را خریداریم • تعمیرات پذیرفته می شود . الکتروکوتر فروش الکتروکوتر خریدالکتروکوتر تعمیرالکتروکوتر خدمات الکتروکوتر آشنایی با دستگاه الکتروکوتر الکتروکوتر چیست؟ الکتروسرجری چیست ؟ الکتروکوتر آر اف الکتروکوتر RF قیمت الکتروکوتر الکتروکوتر چشمی عکس الکتروکوتر

    پزشکی تهران
  • خریدوفروش انواع مانیتورینگ علائم حیاتی

    خریدوفروش انواع مانیتورینگ علائم حیاتی

    فروش انواع مانیتورهای : • صاایران مدل LX110 • دیتا اسکوپ آمریکا مدل پاسپورت • گلد وی کره جنوبی • سعادت مدل *** S 1600*** S740*** S1800 • و انواع مدل های دیگر • اکسسوری اطفال و بزرگسال ( پروب پالس مانیتور و کاف NIBP) • انواع مانیتورهای نو و کارکرده شما را خریداریم • تعمیرات پذیرفته می شود .

    پزشکی تهران
  • فروش پودر شارکول خوراکی

    فروش پودر شارکول خوراکی

    سهند تجهیز نوین واردات و تهیه کلیه لوازم یکبار مصرف پزشکی و بیمارستانی. فروش پودر شارکول خوراکی 20 گرمی، فروش پودر شارکول خوراکی 40 گرمی، فروش پودر شارکول خوارکی 50 گرمی، پودر شارکول خوراکی فعال (CHARCOAL ACTIVATED) چیست؟ پودر شارکول خوراکی فعال جهت درمان غیر اختصاصی اورژانسی در مسمومیت های ناشی از اکثر داروها و مواد شیمیایی کاربرد دارد. پودر شارکول خوراکی به بسیاری از سموم در معده پیوند یافته و جذب آنها را کاهش می دهد . پودر شارکول خوراکی فعال ماده سمی مصرف شده را جذب می‌کند و از جذب گوارشی آن جلوگیری می‌کند. پودر شارکول فعال خوراکی برای شستشوی معده و روده در صورت مسمومیت غذایی و دارویی و شیمیایی کاربرد دارد. پودرشارکول در صنعت آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی و شیمیایی کاربرد دارد. جهت خرید و اطلاع از قیمت پودر شارکول خوراکی با ما تماس بگیرید . آدرس: تهران تقاطع باب همایون و صوراسرافیل سرای همایون پلاک 81 تلفن تماس: 02133990495 - 02133927760 تلفن همراه: 09364200997

    پزشکی تهران
  • الکتروکوتر نو و کارکرده

    الکتروکوتر نو و کارکرده

    خرید و فروش انواع الکتروکوترهای : • الکتروکوترهای 60 وات – 70 وات – 80 وات ایرانی – مونوپلار – بای پلار - به قیمت کارخانه – سه سال گارانتی و خدمات پس از فروش - به همراه لوازم جانبی ( قلم – سرقلم – پدال – پلیت و ... ) • 50 وات LED ایتالیا – درحد نو – مونوپلار • الکتروکوتر متین – 400 وات – مونوپلار و بای پلار – کارکرده • الکتروکوتر مارتین آلمان 400 وات – مونوپلار و بای پلار – کارکرده • الکتروکوتر ولیلب آمریکا – 400 وات – مونوپلار – بای پلار • و انواع الکتروکوترهای دیجیتال و RF در برندها و مدل های مختلف • انواع الکتروکوترهای نو و کارکرده شما را خریداریم • تعمیرات پذیرفته می شود . الکتروکوتر فروش الکتروکوتر خریدالکتروکوتر تعمیرالکتروکوتر خدمات الکتروکوتر آشنایی با دستگاه الکتروکوتر الکتروکوتر چیست؟ الکتروسرجری چیست ؟ الکتروکوتر آر اف الکتروکوتر RF قیمت الکتروکوتر الکتروکوتر چشمی عکس الکتروکوتر الکتروکوتر دندانپزشکی الکتروکوترزیبایی الکتروکوتر متین دست دوم الکتروکوتر جراحی الکتروکوتر مطبی الکتروکوتر بیمارستانی

    پزشکی تهران