خونریزی شقاق مقعدی خطرناک است؟! + روشهای جلوگیری

شقاقکه با نام علمی فیشر مقعدی هم شناخته می شود، از شایع ترین بیماری های مقعدی، و شکاف با بریدگی عمیقی در مخاط پوشش دهنده مقعد است. این بیماری در دسته ی بیماری های پر نشانه قرار دارد و به همین علت تشخیص زودهنگام آن امکان پذیر است. علائم و نشانه های این بیماری مشخص و واضح بوده و به راحتی قابل تشخیص هستند. هر چند که بسیاری از علائم و نشانه‌های این بیماری مانند خونریزی با علائم و نشانه های سایر بیماری های گوارشی و مقعدی جدی تر مثل سرطان مشابه هستند.
علت 
شقاق یا فیشر مقعد ترک یا شکاف های طولی در سطح پوست یا غشای اطراف ناحیه ی مقعد است. این ترک یا شکاف بر اثر فشار و کشش بیش از اندازه به وجود می آید. این فشار و کشش بی از حد می‌‍تواند بر اثر عوامل متعددی از جمله یبوست ایجاد شود.

ترک یا شکافی که در ابتدا ایجاد شده است، بسیار سطحی و ساده است ولی به مرور زمان وسیع تر می شود و بافت های اطراف و زیرین خود را هم درگیر می کند، بدین ترتیب یک ترک پوستی ساده به مویرگ‌ها و عروق خونی می رسد و در این مرحله است که خونریزی شقاق شما آغاز شده است.

از دیگر علت هایی که برای خونریزی عنوان می شود، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

عدم رعایت بهداشت
برقراری رابطه جنسی مقعدی
بارداری
اسهال یا یبوست مزمن
بی توجهی به درمان بیماری فیشر
درمان خونریزی شقاق مقعدی
درمان قطعی خونریزی شقاق ب ترتیب اولویت عبارتند از :

لیزر
بهترین راه برای درمان خونریزی شقاق، لیزر است. لیزر روشی سرپایی است که در کمتر از نیم ساعت و بدون درد یا خونریزی زخم شقاق را ترمیم می‌کند. بعد از انجام درمان نیز درد بیمار و خونریزی به سرعت برطرف می‌شوند. اگر می خواهید بیشتر در مورد این روش درمانی بدانید، صفحه درمان شقاق با لیزر را مطالعه نمایید.

جراحی
یکی دیگر از روشهای درمان و بند آوردن خونریزی جراحی است. این جراحی که در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می‌شود، به یک شب بستری در بیمارستان نیاز دارد، در طی این جراحی با حذف بخشی از عضله به درمان اسپاسم آن و رفع شقاق کمک می‌کنند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در موردی روشهای انجام و عوارض این جراحی داشته باشید، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 روشهای خانگی و دارویی
روش های درمان خانگی می توانند تا حد زیادی از علائم و نشانه های شقاق مثل خونریزی بکاهند ولی بیماری را به طور دائم درمان نمی کنند و خونریزی پس از گذشت مدت زمان کوتاهی دوباره باز میگردد و ممکن است شدید تر هم بشود.

استفاده از کیسه ی یخ یا کمپرس آب سرد تا حد زیادی از میزان خونریزی های شقاق می کاهد.
یک راه آسان برای کاهش درد و سوزش مقعد تا زمانی که در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید، مصرف عسل در این موضع است. عسل علاوه بر اینکه مقعد را ضدعفونی می کند، می تواند به ترمیم زخم مقعد کمک کند.
دریافت فیبر کافی از طریق مصرف میوه ها و سبزیجات تازه
مصرف ملین های طبیعی مثل آلو و انجیر خیس خورده
مصرف پمادهایی مثل آنتی فیشر، لیدوکائین و هیدروکورتیزون
عوارض
این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد و شخص را در معرض ابتلا به کم خونی و فقر آهن قرار دهد. حتی در موارد پیشرفته تر امکان شوک خونریزی وجود دارد.

به همین دلیل بهتر است که به محض مشاهده ی خون در مدفوع بلافاصله به دکتر مراجعه کنید تا منشا دقیق آن مشخص شود.

از طرفی وقتی این درد و خونریزی به طور دائم وجود دارد، بیمار از عمل دفع را به تاخیر می اندازد تا از درد و خونریزی پیشگیری کند، با این کار یبوست تشدید شده و این موضوع می تواند باعث پیشرفت بیماری شقاق شود.

آیا خونریزی شقاق خطرناک است؟
بله، خونریزی در هر صورتی خطرناک است. خونریزی شقاق اگر دائم یا زیاد باشد، موجب کم خونی و فقرآهن میشود. کم خونی نیز سردرد، ضعف و بی حالی، گیجی و حالت تهوع را به همراه دارد.

 بنابراین در صورتی که به شقاق مبتلا هستید، به خصوص در مواردی که تجربه خونریزی نیز دارید، به سرعت برای درمان با پزشک مشورت کنید.

جلوگیری از خونریزی شقاق
در صورت ابتلا به این بیماری سریعا از پزشک کمک بگیرید و بیماری را درمان کنید.
اگر مبتلا به این بیماری هستید، مصرف روزانه حداقل ۳۰ گرم فیبر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
یبوست خود را درمان کنید و در صورت لزوم از داروهای ملین طبیعی مانند پسیلیوم استفاده نکنید.
از زور زدن در توالت بپرهیزید.
بهداشت مقعد را رعایت کنید و با دستمال کاغذی نرم مقعد را پاک کنید.
حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.
 


۲۸ خرداد ۱۴۰۲


محصولات مشابه
  • خریدو فروش انواع الکتروکوتر آکبند و کارکرده(سرجری)

    خریدو فروش انواع الکتروکوتر آکبند و کارکرده(سرجری)

    خرید و فروش انواع الکتروکوترهای : • الکتروکوترهای 60 وات – 70 وات – 80 وات ایرانی – مونوپلار – بای پلار - به قیمت کارخانه – سه سال گارانتی و خدمات پس از فروش - به همراه لوازم جانبی ( قلم – سرقلم – پدال – پلیت و ... ) • 50 وات LED ایتالیا – درحد نو – مونوپلار • الکتروکوتر متین – 400 وات – مونوپلار و بای پلار – کارکرده • الکتروکوتر مارتین آلمان 400 وات – مونوپلار و بای پلار – کارکرده • الکتروکوتر ولیلب آمریکا – 400 وات – مونوپلار – بای پلار • و انواع الکتروکوترهای دیجیتال و RF در برندها و مدل های مختلف • انواع الکتروکوترهای نو و کارکرده شما را خریداریم • تعمیرات پذیرفته می شود . الکتروکوتر فروش الکتروکوتر خریدالکتروکوتر تعمیرالکتروکوتر خدمات الکتروکوتر آشنایی با دستگاه الکتروکوتر الکتروکوتر چیست؟ الکتروسرجری چیست ؟ الکتروکوتر آر اف الکتروکوتر RF قیمت الکتروکوتر الکتروکوتر چشمی عکس الکتروکوتر

    پزشکی تهران
  • فروش پودر شارکول خوراکی

    فروش پودر شارکول خوراکی

    سهند تجهیز نوین واردات و تهیه کلیه لوازم یکبار مصرف پزشکی و بیمارستانی. فروش پودر شارکول خوراکی 20 گرمی، فروش پودر شارکول خوراکی 40 گرمی، فروش پودر شارکول خوارکی 50 گرمی، پودر شارکول خوراکی فعال (CHARCOAL ACTIVATED) چیست؟ پودر شارکول خوراکی فعال جهت درمان غیر اختصاصی اورژانسی در مسمومیت های ناشی از اکثر داروها و مواد شیمیایی کاربرد دارد. پودر شارکول خوراکی به بسیاری از سموم در معده پیوند یافته و جذب آنها را کاهش می دهد . پودر شارکول خوراکی فعال ماده سمی مصرف شده را جذب می‌کند و از جذب گوارشی آن جلوگیری می‌کند. پودر شارکول فعال خوراکی برای شستشوی معده و روده در صورت مسمومیت غذایی و دارویی و شیمیایی کاربرد دارد. پودرشارکول در صنعت آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی و شیمیایی کاربرد دارد. جهت خرید و اطلاع از قیمت پودر شارکول خوراکی با ما تماس بگیرید . آدرس: تهران تقاطع باب همایون و صوراسرافیل سرای همایون پلاک 81 تلفن تماس: 02133990495 - 02133927760 تلفن همراه: 09364200997

    پزشکی تهران
  • خریدوفروش انواع مانیتورینگ علائم حیاتی

    خریدوفروش انواع مانیتورینگ علائم حیاتی

    فروش انواع مانیتورهای : • صاایران مدل LX110 • دیتا اسکوپ آمریکا مدل پاسپورت • گلد وی کره جنوبی • سعادت مدل *** S 1600*** S740*** S1800 • و انواع مدل های دیگر • اکسسوری اطفال و بزرگسال ( پروب پالس مانیتور و کاف NIBP) • انواع مانیتورهای نو و کارکرده شما را خریداریم • تعمیرات پذیرفته می شود .

    پزشکی تهران
  • رژیم غذایی مادران باردار

    رژیم غذایی مادران باردار

    تغذیه سالم پیش از بارداری غذایی که هر روز می‌خورید، می‌تواند روی شانس باردار شدن تاثیر داشته باشد. به‌ جای مواد غذایی فرآوری شده سفید (نان سفید، برنج و ماکارونی) غذاهای سبوس‌دار انتخاب کنید. میوه، سبزیجات، عدس و لوبیا را بیشتر از قبل مصرف کنید. از چربی‌های بد اشباع شده مانند غذاهای سرخ شده، شیرینی، بیسکوییت و کیک دوری کنید. چربی‌های خوب غیراشباع مانند آووکادو، انواع مغزها، ماهی‌های روغنی و دانه‌ها را استفاده کنید. از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین مانند شیرینی، بیسکوییت، کیک و نوشابه گازدار دوری کنید. اگر باردار هستید یا خود را برای بارداری آماده می‌کنید، بهتر است تحت نظر متخصص تغذیه باشید. تغذیه در بارداری در دوران بارداری باید از تغذیه سالم پیروی کنید. تغذیه در بارداری باید انواع سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، لبنیات بدون چربی یا کم‌چرب و غذاهای پروتئینی را در رژیم غذایی شامل شود. سعی کنید غذاهایی را انتخاب کنید که قندهای اضافه، چربی‌های اشباع و نمک آنها بسیار کم باشد. در مواد غذایی مانند نان سفید و کلوچه غلات و نشاسته تصفیه شده وجود دارد. به همین دلیل باید این نوع میان وعده‌ها را محدود کرد. برخی افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند که باردار بودن به معنای خوردن غذا دوبرابر قبل است. اما باید بدانید بیشتر خانم‌ها در سه‌ماهه اول بارداری به کالری اضافی نیاز ندارند. در سه‌ماهه دوم (هفته ۱۳ تا ۲۶) اکثر زنان ۳۴۰ کالری در روز باید بیشتر از قبل مصرف کنند. در سه‌ماهه آخر (بعد از هفته ۲۶) اکثر خانم‌ها ۴۵۰ کالری بیشتر از قبل استفاده می‌کنند. از آنجا که تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت افراد دارد، رژیم غذایی و تغذیه مناسب می تواند در روند بهبود یک بیماری و یا سلامتی بدن تاثیر گذار باشد. ما شما را برای داشتن رژیم درمانی دیابت ، درمان چاقی ، رسیدن به تناسب اندام و... همراهی می نماییم . جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید . در صورت عدم پاسخگویی لطفا پیام ارسال کنید. https://doctor-yab.ir/Search/24703/%d9%81%d8%b1%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d9%82%d8%b1%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%87/

    پزشکی البرز