درباره‌ی موفقیت با 5C در کسب و کارهای کوچک چه می دانید؟! (قسمت اول)

بدون شک، کسب و کارهای کوچک برای همه ما اهمیت دارند، اما صرفا مواردی که به خوبی مدیریت شده اند می توانند به موفقیت دست یابند. در یک کسب و کار کوچک، مدیریت موثر به معنای ایجاد تعادل در بین پنج عامل زیر می باشد:
مشتریان
جریان نقدی
اعتبار مالی
اعتبار شرکت
سرمایه
موفقیت با 5C
این موارد در زبان انگلیسی با حرف C شروع می شوند، بنابراین به صورت 5C بیان می شوند. بیایید به بررسی این موارد و نحوه تاثیر آن ها بر روی کسب و کارهای کوچک بپردازیم.

مشتریان
جذب و نگهداری مشتریان از جمله اصلی ترین نگرانی های تمام مالکین کسب و کارهای کوچک می باشند، زیرا آنها از جمله اصول کسب و کار بوده و منجر به درآمد کسب و کار می گردد. یک ضرب المثل قدیمی می گوید:
"تا زمانی که فردی چیزی نفروشد، هیچ اتفاقی رخ نمی دهد."
این ضرب المثل برای کسب و کارهای کوچک نیز صادق می باشد. جذب و نگهداری مشتریان را می توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد که از جمله این موارد می توان به صنعت، بازار و شرایط جغرافیایی اشاره کرد. آنها شامل موارد زیر می باشند:

1. تبلیغات:

کسب و کارهای کوچک، بسته به بازارهای هدف و محصولات و خدمات ارائه شده، از رسانه های مختلفی برای دستیابی به مشتریان احتمالی خود استفاده می کنند. این موارد به شرح زیر می باشند:
ایمیل مستقیم
روزنامه های محلی
آگهی های تلویزیون و رادیو
وب سایت ها
اینترنت
مجلات تجاری
آگهی های مجلات
حمایت مالی از رویدادها و اقدامات خیرخواهانه
آگهی های مشترک با عرضه کننده ها
 
2. طرح های ترویجی و پیشنهادات ویژه:
 بسیاری از کسب و کارهای کوچک و به ویژه مواردی که خدمات ویژه ای ارائه می دهند، از بن های تخفیف استفاده نموده و هدایایی را بسته به میزان خرید ارائه می دهند. تخفیف های ارائه شده به عنوان هدایای تشویقی نیز بسیار محبوب می باشند. تاثیر این موارد به مخاطبین هدف بستگی دارد.
   تبلیغات پرفروش
3. ایمیل مستقیم به مشتریان هدف: 
ایمیل مستقیم بسیار موثر بوده و روشی کم هزینه برای دسترسی به مشتریان در مناطق می باشد.
  ایمیل مستقیم به مشتریان
4. تخفیف ارجاع: 
این روش منجر به تشویق مشتریان به معرفی فروشگاه به دوستان و اعضای خانواده می گردد. این امر منجر به افزایش تخفیف گردیده و همچنین افراد را به معرفی شرکت به سایر افراد ترغیب می کند.
  تخفیف ارجاع
5. برندینگ: 
برندینگ نوع خاصی از تبلیغات است که برای افزایش آگاهی و شهرت شرکت در بازار به کار برده می شود. این روش اغلب توسط شرکت های بزرگ به کار برده می شود، اما می توان از آن برای کسب و کارهای کوچک نیز استفاده نمود. این فرایند طولانی مدت و پرهزینه می باشد.
  برندینگ
6. خدمات مشتریان:
 ارائه خدمات بهینه به مشتریان برای تمام کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، زیرا آنها به جمعیت خاصی در بازار وابسته می باشند. شایعه های خوب یا بد می توانند یک شرکت را به اوج رسانده و یا منجر به نابودی آن شوند.
شرکت نباید همه موارد را قربانی خدمات مشتریان نماید، اما باید عادلانه عمل نموده و به نیازهای مشتریان خود توجه کند.

7. شبکه:
 ارتباط و شبکه در یک صنعت و اتاق بازرگانی می تواند منجر به ایجاد مشتریان جدید برای کسب و کارهای کوچک گردد. کسب و کارهایی که خدمات B2B ارائه می دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به وب‌سایت جویشگر اشاره کرد، بیشترین بهره را از شبکه می برند زیرا خدمات ارائه شده آنها توسط گستره ای از کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد. 
 
 تجارت الکترونیک
8. تله مارکتینگ:
 تله مارکتینگ یکی دیگر از خدمات تجاری ی باشد. این روش بازی با اعداد بوده و بر این اصل پایدار است که اگر تعداد تماس کافی وجود داشته باشد، کسب و کاری راه اندازی می شود. این روش بسیار زمانبر بوده و توسط بی تمایلی افراد به دریافت تماس محدود می شود.

9. نشانه:
 بسیاری از کسب و کارها از نشانه ها برای نمایش محل استفاده می کنند، اما نشانه در صورتی که جذاب و خوانا باشد، می تواند منجر به جذب مشتریان گردد.
 
در قسمت دوم این مقاله با توضیح کامل 4C دیگر که شامل این موارد هستند، در خدمت شما خواهیم بود:
* جریان نقدی
* اعتبار مالی
* اعتبار شرکت
* سرمایه

۲۴ آبان ۱۳۹۶
جویشگر پردیس ارم


محصولات مشابه