مهم‌ترین نکات درباره نورپردازی خانه

نحوه‌ی صحیح نورپردازی برای اتاق‌های خانه
هر اتاق از خانه شما نیاز متفاوتی دارد. احتمالاً شنیده‌اید که نور خورشید به ما انرژی می‌دهد، اما می‌دانستید که نور لامپ‌ها نیز همین کار را با بدن ما می‌کند؟ اهمیت نورپردازی به‌قدری است که یک اشتباه در نورپردازی می‌تواند فضای خانه را به‌کلی تاریک و دلمرده کند. لامپ‌هایی که نور آبی بیشتری دارند منجر به تولید هورمون سراتونین می‌شوند و منجر به تمرکز، بیداری و هشیاری می‌شوند. لامپ‌هایی که نور آبی تولید نمی‌کنند، به مغز اجازه تولید هورمون ملاتونین می‌دهند و باعث آرامش و خواب‌آلودگی شده و ما را آماده رفتن به تخت خواب می‌نمایند.
لامپ‌هایی که کلوین پایین‌تر دارند نورهای گرم (مانند آتش) تولید می‌نمایند، لامپ‌های با کلوین متوسط نور طبیعی تولید می‌نمایند و کلوین بالاتر نور سرد یا نور روز را به‌دست می‌دهند.
یک غلط رایج اینجاست که نور لامپ را با وات آن می‌سنجند در حالیکه وات معیار سنجش مصرف انرژی لامپ می‌باشد و لومن معیار صحیح سنجش نور لامپ می‌باشد. در این مطلب نحوه‌ی صحیح نورپردازی LED برای اتاق‌های خانه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. نورپردازی LED برای اتاق خواب
معمولاً اکثر ما از اتاق خواب انتظار آرامش و آسایش داریم. دوری از نور آبی باعث می‌شود که ساعت بیولوژیک بدن دچار سردرگمی بین نور بیرون از خانه با داخل اتاق خواب نشود. این نکته امروزه در معماری ایران رعایت می‌شود که اتاق خواب در سمت جنوبی قرار نگیرد و نور آفتاب به داخل اتاق مستقیماً نتابد. با رعایت این اصل مغز ملاتونین بیشتری ترشح نموده و یک خواب راحت برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر عادت به مطالعه شبانه دارید و قصد خرید یک چراغ مطالعه برای بالای سر خود دارید، نور با کمی ترکیب آبی یا نور طبیعی برای مطالعه مناسب‌تر هستند چرا که نورهای سرد کنتراست بیشتری بر روی صفحه کتاب ایجاد می‌نمایند.
در اتاق خواب برای روشنایی موضعی و تاکیدی و همچنین برای داشتن نوری غیرمستقیم جهت کمتر اذیت شدن چشم‌ها و داشتن آرامش بیشتر، چراغ ریلی یک گزینه بسیار مناسب خواهد بود که بتوان با آن جهت نور را نیز تغییر داد.
میزان نور مناسب: ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ لومن
دمای رنگ مناسب: ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین

2. نورپردازی LED برای دفتر خانگی و اتاق کامپیوتر
اگر یک اتاق کار در خانه خود دارید یا برای کار با کامپیوتر و کتابخانه اتاقی اختصاص داده‌اید، هدف شما داشتن بهره‌وری و تمرکز بالاتر در این اتاق از خانه است. قرار دادن نورهای سرد و یخی برای مغز نور روز را تداعی نموده و مغز سراتونین بیشتری ترشح نموده و سطح هوشیاری و تمرکز شما را بالا می‌برد. همچنین چراغ‌ها و لوستر را جایی قرار دهید که بر روی صفحه مانیتور انعکاس ایجاد نکند. در ضمن وجود یک چراغ رومیزی برای افزایش نور در محل کیبورد و مطالعه بسیار عاقلانه است.
میزان نور مناسب: ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ لومن
دمای رنگ مناسب: ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین
دمای رنگ مناسب: ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین

3. نورپردازی LED برای اتاق نشیمن
اتاق‌نشیمن یا هال خصوصی یکی از اتاق‌های پر استفاده در هر خانه است. افراد خانه و دوستان در این اتاق دور هم جمع می‌شوند و به گفتگو و دیدن تلویزیون می‌پردازند. ریلکس بودن و راحتی این بخش از خانه بسیار اهمیت دارد. همچنین بسیاری از مواقع کودکان در کنار والدین مشغول انجام تکالیف خود در این اتاق می‌باشند. وجود منابع مختلف نوری برای نیازهای متفاوت، لازم و ضروریست. مانند اتاق خواب بهتر است از نورهای یخی و سرد دوری کنید چرا که وجود نور آبی در طیف نور این لامپ‌ها باعث ترشح سراتونین و افزایش سطح انرژی می‌شود. لامپ‌های جهت‌دار و قابل تنظیم می‌تواند به دیوار تابانده شوند و یک اثر هنری یا عکس‌های خانوادگی را نورپردازی نمایند همچنین این گونه لامپ‌ها انعکاس کمتری بر روی تلویزیون دارند.
میزان نور مناسب: ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ لومن
دمای رنگ مناسب: ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین
امروزه در طراحی‌های داخلی توجه زیادی منعطف چراغ خطی شده است و بسیاری از معماران، از نورهای خطی برای نورپردازی داخلی و چشم‌نوازتر کردن فضا استفاده می‌کنند.

4. نورپردازی LED برای اتاق پذیرایی
وقتی با اعضای خانواده و مهمانان مشغول خوردن یک غذای خوب هستیم روشنایی بیش از حد و زننده مطلوب نیست، همچنین نور خیلی کم باعث خواب‌آلودگی می‌شود. بسته به اینکه شبانگاه در حال صرف شام هستیم یا یک بعد از ظهر در حال خوردن میان وعده، یک آویز دیمرپذیر کمک می‌کند که سطح روشنایی را در کل روز کنترل نماییم. همچنین انتخاب لامپ‌های شفاف برای لوستر، درخشش و زیبایی آن را دو چندان می‌نماید.
میزان نور مناسب: ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ لومن
دمای رنگ مناسب: ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین

5. نورپردازی LED برای آشپزخانه
از آنجا که آشپزخانه محلی است که اکثر خانواده‌ها زمان زیادی را در آن می‌گذرانند، طراحی مناسب آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است خصوصاً از جهت نورپردازی. ما نظر طراحان برجسته را در خصوص نور آشپزخانه جویا شدیم و توصیه‌های آن‌ها در بایدها و نبایدهای نورپردازی و روشنایی آشپزخانه را برای شما آورده‌ایم.
آشپزخانه در اساس یک محل کار است. نور صبحگاهی آشپزخانه بایستی سفیدتر و سردتر باشد تا حس بیداری و شروع روز را در حین آماده کردن و خوردن صبحانه القاء نماید. همچنین اگر یک کانتر یا میز در آشپزخانه دارید، یک آویز دیمرپذیر با نور گرم محیط را برای شام شبانه مطلوب‌تر می‌نماید. همچنین استفاده از چراغ‌های توکار و چراغ‌های زیر کابینتی، انجام امور آشپزخانه را آسان‌تر می‌نماید.
میزان نور مناسب: ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ لومن
دمای رنگ مناسب: ۲۷۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین
  • سنت‌‌شکنی کنید! نیازی نیست که همیشه در بالای کانتر آشپزخانه یک آویز وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال در آشپزخانه فوق درخواست مشتری یک صحنه غیر منقطع بوده یعنی دید یکسره بدون حضور مزاحم و به همین دلیل از لوستر و آویز استفاده نشده است در عوض از چراغ‌های توکار که عموماً مورد استفاده مکان‌های تجاری است استفاده شده.
  • نورپردازی را در ارتفاع‌های مختلف استفاده کنید. چراغ‌های زیرکابینتی را با چراغ‌های توکار سقفی (معروف به سیلندری) به همراه یک آویز برای ایجاد نقطه تمرکز در کنار هم استفاده نمایید. تا جایی که امکان دارد برای هر کدام از دیمر استفاده نمایید. برای ایجاد حس آرامش و زیبایی زیرکانه سطح نور را کاهش دهید.
  • نور کاری (task lighting) را در نقاط مخفی مانند زیر کابینت و چراغ‌های توکار قرار دهید و از آویز یا لوستر بیشتر به عنوان جنبه دکوراتیو بهره ببرید. به این ترتیب انتخاب مدل آویز ساده‌تر خواهد بود و بعد هنری آن افزایش می‌یابد چرا که نور اصلی کار را از سایر چراغ‌ها تامین نموده‌اید. می‌توانید لوستر را به مانند جواهر در نظر بگیرید و از آن توقع نور فراوان نداشته باشید.
  • نور عمومی آشپزخانه بایستی راهروها، صفحه کابینت‌ها، سینک و اجاق گاز را پوشش دهد. بدین صورت مستقل از اینکه کجا قرار گرفته اید و چه کار می‌کنید، نقطه تاریکی باقی نمی‌ماند. این چراغ‌های توکار سه خانه مشکی در عکس فوق حس مدرن و امروزی به دکوراسیون داده است.
  • آشپزخانه‌های امروزی محلی برای جمع شدن اعضاء خانواده هستند؛ در آن‌ها غذا تهیه می‌شود، صرف می‌شود، صحبت و گفتگو شکل می‌گیرد و حتی گاهی کارهایمان را در آشپزخانه انجام می‌دهیم. به همین جهت است که به لایه‌های متعدد نور نیاز داریم. از مرزها عبور کنید، بسیاری از ویژگی‌ها ممکن است متضاد به نظر بیاید ولی زیبا و چشم‌نواز باشد.
  • بهتر است تمام نور را از سقف تامین نکنید چرا که این کار باعث می‌شود بر روی سطح کار در حین آشپزی سایه بیفتد. در آشپزخانه فوق از دیوار به‌عنوان سطح تابش استفاده نموده‌ایم همچنین نور زیر کابینتی مناسب نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در مورد تمام نورپردازی‌ها به بازتابش نورها توجه نمایید و از ایجاد خیرگی جلوگیری کنید.
6. نورپردازی LED برای دستشویی
اکثر ما قبل از رفتن به مدرسه یا محل کار در جلوی آینه دستشویی آماده می‌شویم. بهتر است نور از اطراف آینه به صورت بتابد تا اینکه از سقف. نور کافی به شما کمک می‌کند که اصلاح صورت یا آرایش مناسبی انجام دهید. همچنین بسیاری از ما پس از بیدار شدن ابتدا دوش می‌گیریم، لذا قرار دادن یک چراغ روکار با درجه حفاظت مناسب در بالای دوش راه مناسبی برای تابش نور سرد و شروع یک روز با حداکثر هوشیاری است.
میزان نور مناسب: ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ لومن
دمای رنگ مناسب: ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین
در طراحی امروزی دستشویی محل امن و آرامش در نظر گرفته می‌شود و اضافه شدن دوش و وان توجه ویژه‌ای برای نورپردازی این اتاق می‌طلبد. زمانیکه این کار به‌طور اصولی انجام شود نتیجه بسیار رضایت‌بخش خواهد بود. به یاد داشته باشید که روز را در این اتاق شروع می‌نمایید و به پایان می رسانید.
  • نورپردازی دستشویی در محل آینه
    این نقطه از دستشویی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این اتاق می‌باشد. عمده وظیفه چراغ‌های این منطقه روشن نمودن سر و صورت برای اصلاح و رسیدگی می‌باشد. یکی از اشتباهات رایج در نورپردازی، قراردادن چراغ‌های توکار درست در بالای آینه‌ها می‌باشد. این کار باعث ایجاد سایه بر روی صورت می‌شود و کار اصلاح صورت را سخت می‌نماید.
    استفاده از چراغ‌های خطی افقی t5 یا دیوارکوب در هردوطرف آینه یکی از بهترین راه‌های نورپردازی یکدست بر روی صورت می‌باشد. البته با توجه به ابعاد و محل قرارگیری آینه، قرار دادن دیوارکوب در طرفین آینه ممکن نیست (البته می‌توان دیوارکوب را مستقیماً بر روی آینه نصب کرد ولی این کار معمولاً هزینه و ملاحظات زیادی می‌طلبد). فقط در این صورت است که چراغ بالای آینه را برای تامین نور مناسب می‌دانیم. این چراغ در بهترین حالت در ارتفاع ۱۸۰ الی ۲۰۰ سانتیمتری زمین قرار می‌گیرد و حداقل ۱۵۰۰ لومن شار نوری دارد. بهترین انتخاب پخش نور یکدست به طول ۶۰ سانتیمتر است که منجر به پوشش نور یکنواخت بر روی صورت و مو می‌گردد.
    محدوده دوش محل ثانوی نورپردازی می‌باشد. در حمام‌های کوچک اگر محدوده دوش با درب شیشه‌ای از بقیه محیط جدا شده است، نیازی به چراغ مختص دوش نمی‌باشد؛ در غیر اینصورت یک چراغ توکار با پوشش شیشه‌ای یا پلی‌کربنات توصیه می‌شود. یک چراغ مشابه در بالای وان و روشویی، نورپردازی اختصاصی را تمام می‌کند.
  • نور عمومی محیط
    یک نور پرکننده به‌عنوان جایگزین نور طبیعی می‌تواند روشنایی عمومی محیط را تامین نماید. به‌طور معمول استفاده از آویز به دلیل کوتاه بودن سقف دستشویی‌ها مقدور نیست. می‌توان از چراغ‌های روکار برای این منظور بهره برد. همچنین می‌توان از نورهای ترکیب شده با معماری بهره برد. بسیاری از این روش‌ها برای نورپردازی دستشویی قابل اجرا و شکیل می‌باشند.
  • نور دکوراتیو (Accent Lighting)
    اگر متراژ دستشویی به اندازه‌ای است که امکان نصب یک شلف برای قرار دادن یک گلدان یا اثر هنری دردستشویی وجود دارد، از یک یا دو چراغ توکار برای جلا بخشیدن به این شلف استفاده نمایید. همچنین چراغ‌های توکار با نور نیمه متمرکز می‌توانند بر روی کاشی‌کاری‌های دستشویی بتابند و آن‌ها را جذاب‌تر نمایند.

 
۰۲ خرداد ۱۴۰۲


محصولات مشابه
  • صندلی دانش آموزی ودانشجویی ،نیمکت

    صندلی دانش آموزی ودانشجویی ،نیمکت

    شرکت صنعت آذربایجان(صنایع فلزی مالکی)تولیدکننده انبوه مصنوعات فلزی شامل انواع صندلی دانش آموزی و دانشجویی، نیمکت ، صندلی آزمایشگاهی(تابوره) وچهارپایه ،میزنقشه کشی ،میزکامپیوترفایبرگلاس وسایرمصنوعات فلزی کلیه محصولات خودرا بابهترین کیفیت ونازلترین قیمت به فروش می رسان.

    لوازم مصرفی آذربایجان شرقی
  • کمد رختکن دو درب روی هم فلزی

    کمد رختکن دو درب روی هم فلزی

    از کمد رختکن دو درب روی هم فلزی برای نگهداری لباس در کارخانه ها ، ادارات دولتی و بیمارستانها استفاده می شود . مشخصه کمد رختکن دو درب روی هم فلزی استفاده از ورق روغنی با ورق 5 دهم ، 7 دهم و نه دهم استفاده از لولای نواری برای اتصال درب به بدنه کمد دستگیره پلاستیکی توکار قفل سوئیچی جهت قفل کردن کمد رنگ پودری الکترو استاتیک چرمی ( رنگ اصلی رنگ بژ ) دارای لوله آویز برای قرار دادن لباس دارای حفره هایی جهت تهویه هوا دارای دو عدد جاکفشی موارد سفارشی کمد رختکن تولید با ورق روغنی با ضخامت یک میلی متر به بالا تولید با ورق گالوانیزه استفاده از رنگ های استاتیک به غیر از رنگ بژ به صورت تک رنگ و دو رنگ استفاده از رنگ مایع کوره ای ایجاد پایه تنظیم جهت شستشو زیر کمد رختکن استفاده از قفل گلنگدنی به جای قفل سوئیچی ، همچنین به جای قفل سوئیچی ساده از قفل سوئیچی کامپیوتر ی می توان استفاده نمود دارای یک سال گارانتی و دو سال خدمات پس از فروش دارای بسته بندی با روکش سلفون و مقوا و کاملا تسمه کشی شده جهت ارسال به تما م نقاط کشور جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

    لوازم مصرفی تهران
  • کمد و فایل دوار چهارطبقه و پنج طبقه

    کمد و فایل دوار چهارطبقه و پنج طبقه

    فایل 5 طبقه دوار این فایل‌ها دارای طبقات مدور (گردان) می‌باشد که حجم بایگانی را در فضایی که اشغال می‌نماید (87*87*197) تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. گنجایش فایل جهت بایگانی زونکن آویز با عطف 2.5 سانت 275 جلد که هر طبقه گنجایش 55 جلد را دارا می‌باشد. گنجایش فایل جهت بایگانی زونکن با عطف 4.5 سانت 225 جلد که هر طبقه گنجایش 45 جلد را دارا می‌باشد. گنجایش فایل جهت بایگانی زونکن با عطف 7.5 سانت 150 جلد که هر طبقه گنجایش 30 جلد را دارا می‌باشد. ابعاد فایل (87*87*197) دارای 5 طبقه که رنگ فایل‌ها الکترو استاتیک پودری چرمی می‌باشد. تلفن: 77732824-021 –77732825-021 تهران خیابان حافظ پاساژ ایرانیان طبقه 2- آدرس وب سایت: https://www.bstandis.com/فکس: 02189776331 بازدید کننده گرامی جهت دریافت کاتالوگ و خدمات ما 0912733884 را به 10008590 پیامک کنید(اعداد به لاتین وارد شود) همراه:09125350224-09127338848 – 09122343478

    لوازم مصرفی تهران
  • کمد رختکن چهار درب فلزی

    کمد رختکن چهار درب فلزی

    ز کمد رختکن چهار درب فلزی برای نگهداری لباس در کارخانه ها ، ادارات دولتی و بیمارستانها استفاده می شود . مشخصه کمد رختکن چهار درب فلزی استفاده از ورق روغنی با ورق 5 دهم ، 7 دهم و نه دهم استفاده از لولای نواری برای اتصال درب به بدنه کمد دستگیره پلاستیکی توکار قفل سوئیچی جهت قفل کردن کمد رنگ پودری الکترو استاتیک چرمی ( رنگ اصلی رنگ بژ ) دارای لوله آویز برای قرار دادن لباس دارای حفره هایی جهت تهویه هوا موارد سفارشی کمد رختکن قرار دادن جاکفشی جهت جلوگیری از ادغام لباس ها با کفش تولید با ورق روغنی با ضخامت یک میلی متر به بالا تولید با ورق گالوانیزه استفاده از رنگ های استاتیک به غیر از رنگ بژ به صورت تک رنگ و دو رنگ استفاده از رنگ مایع کوره ای ایجاد پایه تنظیم جهت شستشو زیر کمد رختکن استفاده از قفل گلنگدنی به جای قفل سوئیچی ، همچنین به جای قفل سوئیچی ساده از قفل سوئیچی کامپیوتر ی می توان استفاده نمود دارای یک سال گارانتی و دو سال خدمات پس از فروش دارای بسته بندی با روکش سلفون و مقوا و کاملا تسمه کشی شده جهت ارسال به تما م نقاط کشور جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

    لوازم مصرفی تهران