اشتباهات رایج در انبارداری و حمل و نقل

انبار و حمل و نقل هرگز پیچیده نبوده است. دیجیتالی شدن انبارها، افزایش انتظارات مشتری برای تحویل و خدمات به مشتری و رقابت در بازار، فعالیتهای کلی را تحت فشار قرار می‌دهد. در این مقاله اشتباهات انبارداری رایج توسط بسیاری از سازمان‌ها و چگونگی جلوگیری از آنها برای بهتر شدن تجارت مورد بحث قرار گرفته است.

موجودی اضافی

علی رغم تحقیقات و تکنیک‌های متعدد در زمینه انبارداری، موجودی بیش از حد هنوز هم یکی از رایج‌ترین خطاهای انبارداری در زنجیره‌های عرضه جهانی است. به نظر می‌رسد که عمده فروشان به دلیل خرید مقادیر زیادی از محصولات مختلف برای استفاده از تخفیف‌های حجمی به راحتی می‌توانند در این دام بیفتند.

پایین آوردن سطح موجودی تا حد ممکن می‌تواند زنجیره تأمین شما را ساده تر کرده و مصرف موجودی را کاهش دهد. بنابراین در مواقع خاص سعی کنید با تهیه کننده هماهنگ کنید تا سفارشات بزرگ را به صورت دسته‌های کوچک تحویل بگیرید.

استفاده از فناوری منسوخ شده

فناوری‌های دیجیتال، لجستیک و مدیریت عرضه را بسیار ارتقا داده‌اند. فناوری نوآورانه این امکان را برای محصولات فراهم کرده تا به راحتی در انبار انتخاب شوند، که این امر برای اجاره انبار کالا را نیز بسیار مساعد تر نموده  و نیز کالاها در حین حمل و نقل در انبار ردیابی می‌شوند. در مقابل، استفاده از فناوری منسوخ به این معنی است که شرکت‌ها نمی‌توانند به درستی با مشتریان ارتباط برقرار کنند و همچنین نمی‌توانند اطلاعاتی در مورد وضعیت سفارشات خود ارائه دهند. شرکتهایی که در استراتژی تدارکات خود با فناوری پیاده سازی و سازگار می‌شوند، درآمد بیشتری و بازده بالاتری از سرمایه خود کسب خواهند کرد. اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما با جدیدترین روندهای فناوری یکپارچه است و جدیدترین نرم افزار مدیریت زنجیره تامین را پیاده سازی کنید.

ازدحام در منطقه دریافت کننده

منطقه دریافت کننده نقطه شروع هر انبار است و اگر در آنجا مشکلی پیش بیاید، آنها نیز وارد مرحله بعدی می‌شوند. یکی از بزرگترین اشتباهات این است که منطقه دریافت بسیار کوچک است یا نمی‌تواند با منطقه حمل و نقل هم پوشانی داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای انجام همه وظایف، از جمله فعالیت‌های کنترل کیفیت و برچسب‌گذاری وجود دارد.
قرار دادن بسیاری از کامیون‌های پالت، مواد، کارگران و جعبه‌ها در یک مکان می‌تواند باعث سردرگمی و آسیب شود. علاوه بر این، این امر باعث می‌شود تا زمان پردازش کالا به دلیل ازدحام کالا بسیار افزایش یابد. ابتدا باید از نوارهای نشانگر و موانع برای تقسیم مناطق بزرگ به مسیرها با مربع‌های رنگی مختلف استفاده کنید. آموزش مناسب برای رانندگان لیفتراک ضروری است. تجربه و آموزش خوب می‌تواند ایمنی را تضمین کند.

یکی دیگر از اشتباهات رایج سازمان‌ها، بهینه‌سازی نامناسب مسیر انتخاب سفارش در انبار است. بزرگترین هزینه در انبار هزینه‌های کارگری است که بر سودآوری شما تأثیر می‌گذارد و شما باید اطمینان حاصل کنید که کارگران انبار شما تا حد ممکن کارآمد عمل می‌کنند. شما باید محصولاتی را که غالباً با هم چیده می‌شود، تا حد امکان نزدیک به یکدیگر قرار دهید، دستیابی به این نوع تحلیل می‌تواند بیش از حد پیچیده باشد اما استفاده از بسته نرم افزاری مناسب می‌تواند این مشکل را حل کند.

عدم بهینه سازی مسیرهای انتخاب

یکی دیگر از اشتباهات رایج سازمان‌ها، بهینه‌سازی نامناسب مسیر انتخاب سفارش در انبار است. بزرگترین تغییر در انبار هزینه‌های کارگری است که بر سودآوری شما تأثیر می‌گذارد. شما باید اطمینان حاصل کنید که کارگران انبار شما تا حد ممکن کارآمد عمل می‌کنند.
برای استفاده بیشتر از وقت و انرژی آن‌ها، باید به دقت محل اقلام مربوط به سرعت تحویل را مطالعه کنید.
شما باید محصولی را که غالباً با هم چیده می‌شود، تا حد امکان نزدیک به یکدیگر قرار دهید.
دستیابی به این نوع تحلیل می‌تواند بیش از حد پیچیده باشد، اما استفاده از بسته نرم افزاری مناسب می‌تواند این مشکل را حل کند.

تجهیزات انتقال مواد(MHE)

لوازم جانبی MHE، مانند گیره‌های کارتنی، گیره‌های رول کاغذی و ... از بسیاری جهات می‌توانند بر ظرفیت   MHE  تأثیر بگذارند، از جمله لوازم جانبی که می‌توانند با گسترش طول و عرض MHE فاصله عملیاتی را تغییر دهند . لوازم جانبی می‌توانند با افزایش وزن، ظرفیت MHE را تغییر دهند. به عنوان مثال، اگر لوازم جانبی 1000 پوند وزن داشته باشد، میزان بار قابل حمل 1000 پوند کاهش می‌یابد. لوازم جانبی معمولاً ثبات و مرکز ثقل     MHE را تغییر می‌دهند.
بیشتر تصادفات MHE عابران پیاده را درگیر می‌کند. بارزترین دلیل تصادفات مربوط به عابران پیاده، نمای مسدود شده‌ای است که در آن اپراتور نمی‌تواند عابران پیاده را به دلیل موانع زیاد در جاده مشاهده کند. خطرات خاصی از MHE ناشی از شرایط موجود در محیط عملیاتی MHE است. به عنوان مثال،  MHE که با سوخت قابل احتراق در مناطق تهویه ضعیف کار می‌کند، ممکن است مونوکسیدکربن یا دی اکسیدکربن تولید شده در MHE را گسترش دهد.

فعالیت در یک محیط شیب دار احتمال تصادفات MHE را افزایش می‌دهد. با عبور از ریل‌ها می‌توانید MHE را متعادل کنید .سایر خطرات احتمالی در یک محیط کار خاص ممکن است باعث حوادث MHE شود. این موارد شامل چاله‌ها یا روزنه‌هایی در کف، فضای کاری شلوغ یا تنگ و وجود مواد قابل اشتعال و قابل احتراق است.

عدم توسعه و آموزش مناسب کارکنان

چالش بزرگ دیگر برای انبارها، جابجایی کارکنان است. وقتی کارگران سازمان را ترک می‌کنند شرکت هزینه‌های هنگفتی متحمل می‌شود. کارمندان به دلایل مختلف آنجا را ترک می‌کنند، اما یک دلیل رایج این است که آنها معتقدند فرصت‌های آموزشی و توسعه ای را که شایسته آنها است، دریافت نکرده اند. کارمندانی که فرصت‌های آموزشی و توسعه ای را ندیده اند نیز بر شما تأثیر می‌گذارند. بدون آموزش مناسب، آنها احتمالاً مرتکب اشتباه می‌شوند، در نتیجه کیفیت را کاهش می‌دهند و کارایی زنجیره تأمین افت می‌کند. شما باید اطمینان حاصل کنید که هر پست دارای یک برنامه آموزش دقیق است و هر یک از کارمندان برای اهداف خود یک برنامه توسعه شغلی دارند.

عدم وجود سیاست های ایمنی

اگر کارمندان شما مدام صدمه ببینند، باید وقت بیشتری را خارج از محیط کار بگذرانند یا به کندی کار کنند. ادعاهای جبران خسارت کارگران می‌تواند هزینه زیادی برای شما به ارمغان داشته باشد. پس از چنین حادثه ای منتظر عذرخواهی نباشید و با بهینه سازی اقدامات ایمنی پیشگیرانه عمل کنید. تمام تلاش خود را به کار گیرید تا اطمینان حاصل کنید که کارگران شما هنگام کار به محیطی امن می‌روند سپس آنها را در جریان اقدامات ایمنی محیط کار قرار دهید.
انبارداری نقش مهمی‌در عملکرد زنجیره تأمین دارد. برای تحقق بخشیدن به عملکرد صحیح WMS، لازم است ابتدا برنامه ریزی شود و باید فاکتورهای فوق را در نظر گرفت تا زنجیره تامین به شکوفایی لازم دست یابد.
 


۲۸ فروردین ۱۴۰۲


محصولات مشابه