عمر مفید ورق های ژئوممبران

بررسی کلی عمر مفید ورق های ژئوممبران

یک سوال بسیار متداول در مورد انواع ورق های ژئوممبران این است که “عمر مفید ورق های ژئوممبران چند سال است؟” این ورق ها ژئوممبران امروزه در صنایع زیادی کاربرد دارند. در این بخش قصد داریم طول عمر این ورق ها را مورد بررسی قرار دهیم.
محصولات ژئوممبران آرین خاک ایرانیان یک پوشش یا مانع غشایی مصنوعی با نفوذپذیری بسیار کم است که با هر ماده مرتبط با مهندسی ژئوتکنیک به منظور کنترل مهاجرت سیال (مایع یا گاز) در یک پروژه، سازه یا سیستم ساخت بشر استفاده می شود.

عوامل موثر در طول عمر مفید ورق های ژئوممبران

عوامل زیادی در افزایش و کاهش طول عمر مفید ورق های ژئوممبران نقش دارد. اما در این بین 3 مورد از آن ها اهمیت بیشتری دارند. این سه مورد عبارت‌اند از:

شرایط محیطی

اولین و مهمترین عوامل موثر بر طول عمر مفید ورق های ژئوممبران شرایط محیطی است. اگر ژئوممبران ها به درستی نصب شده باشند و طراحی آن ها توسط متخصصان و مهندسان مجرب انجام شده باشد؛‌ اولین دلیلی که باید بررسی شود شرایط محیطی ژئوممبران است. برای مثال وجود محلول های قلیایی و اسیدی باعث کاهش طول عمر ژئوممبران می شوند.

دمای سیستم

گاهی اوقات لازم است برای تامیین انرژی دما افزایش پیدا کند. این کار باعث می شود کار سیستم دو برابر شود. همانطور که قابل حدس است این کار باعث کاهش طول عمر ورق های ژئوممبران می شود. اما باز هم آن ها قادرند تا 300 سال کار مفید انجام دهند.

جنس ورق های ژئوممبران

دو نوع ورق ژئوممبران وجود دارد. درسته هر دو از جنس ژئوممبران هستند و خواصی یکسان دارند؛ اما طول عمر آن ها با یکدیگر متفاوت است به طوری که ورق ژئوممبران با چگالی بالا (HDPE) طول عمر بیشتری نسبت به LLDPE دارد. زیرا ژئوممبران با چگالی بالا به دلیل تراکم زیاد مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

انواع ورق های ژئوممبران و طول عمر آن ها

همانطور که در بخش قبل بررسی کردیم یکی از عوامل موثر در طول عمر مفید ورق های ژئوممبران جنس آن ها است. این ورق ها بسته به خواص فیزیکی و شیمیای به چند نوع تقسیم می شوند. که در این بخش متداول ترین آن ها را مورد بررسی قرار دادیم.

ژئوممبران HDPE

HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) پرمصرف ترین ژئوممبران است این ژئوممبران به دلیل طول عمر بالا و مقاومت زیاد در برابر اشعه ماوراء بنفش و هزینه مواد نسبتاً ارزان، انتخاب ارجح برای پروژه ها است.
ژئوممبران های HDPE اغلب برای استفاده در پروژه هایی مانند دفن زباله، پوشش مخازن و همچنین پوشش های حوضچه و کانال انتخاب مناسب هستنند. این به دلیل هزینه اولیه کم و مقاومت بالای آن در برابر مواد شیمیایی است.
این نوع در ضخامت های گوناگون موجود است که در دیگر ورق های ژئوممبران وجود ندارنند. ورق های ژئوممبران HDPE نیز نسبت به وزن خود بسیار قوی هستند و می توانند در برابر دما های بالاتر مقاومت کنند.
یکی از بهترین ویژگی های این ژئوممبران مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش آن است که آن را برای کاربرد های وسیعی که نیاز به نصب با کیفیت بالا است مناسب می کند. علاوه بر این، HDPE ایمن برای مواد غذایی است و امکان استفاده از آن را در ذخیره سازی آب آشامیدنی فراهم می کند.

ژئوممبران LLDPE

ژئوممبران های خطی پلی اتیلن با چگالی کم (LLDPE) انعطاف پذیری بیشتری را در مقایسه با HDPE ارائه می دهند و برای نصابانی که نیاز به ژئوممبران غیرقابل نفوذ دارند مناسب تر است. اما طول عمر مفید ورق های ژئوممبران HDPE از این نوع ورق بیشتر است.
این محصول از رزین های پلی اتیلن بکر ساخته شده است که آن را در برابر دمای پایین و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش مقاوم می کند.
ژئوممبران های LLDPE نیز برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته شده اند و برای سال ها قوی و بادوام باقی می مانند. بهترین استفاده از آن مربوط به کاربردهای صنعتی مانند مخازن ذخیره مایعات، محفظه زباله های محیطی و حیوانی است.

ژئوممبران پی وی سی

ژئوممبران های پلی وینیل کلراید (PVC) یک ماده عایق رطوبتی گرم و نرم است که از وینیل، نرم کننده ها و تثبیت کننده ها ساخته شده است. رزین پلی وینیل کلراید مورد استفاده برای ژئوممبران های PVC است که از شکستن اتیلن دی کلرید به یک مونومر وینیل کلرید ساخته می شود. سپس برای ساخت رزین PVC پلیمریزه می شود.
این ماده در برابر پارگی، سوراخ شدن و سایش مقاوم است به این معنی که این ماده برای جلوگیری از ورود آلاینده ها به منابع آب و حفظ آب آشامیدنی قابل استفاده است. ژئوممبران های PVC بسیار انعطاف پذیر هستند و برای دفن زباله ها و کانال ها، پوشش مخازن، اصلاح خاک و لاینر های تالاب فاضلاب مناسب هستند.
عمر مفید ورق های ژئوممبران
عمر مفید ورق های ژئوممبران

ژئوممبران EPDM

ژئوممبران اتیلن پروپیلن داین مونومر (EPDM) یک ماده انعطاف پذیر و بادوام است که می تواند در برابر سوراخ شدن و شرایط آب و هوایی شدید مقاومت کند. بافتی شبیه لاستیک دارد و در برابر اشعه ماوراء بنفش با استحکام زیادی مقاوم است.
ژئوممبران های EPDM معمولاً به عنوان موانع سطحی برای سد ها و سایر سایت های آبیاری استفاده می شوند. همچنین نصب آن آسان است، به همین دلیل است که منظره سازان حیاط خلوت از این نوع ژئوممبران استفاده می کنند. برای کاربردهای کشاورزی مانند حوضچه های آبیاری و همچنین آسترها و پوشش ها مناسب است.

ژئوممبران RPP

ژئوممبران های تقویت شده پلی پروپیلن (RPP) پوشش های تقویت شده پلی استر برای کاربرد های طولانی مدت آب و زباله های صنعتی هستند. این از یک کوپلیمر پلی پروپیلن تثبیت شده با اشعه ماوراء بنفش ساخته شده است که به مواد انعطاف پذیری، پایداری و مقاومت شیمیایی می دهد.
ژئوممبران های RPP برای منطقه هایی که به دلیل شرایط آب و هوایی ناهموار و ناسازگار چین خوردگی در آن ها ظاهر می شود، عالی هستند. این نوع ژئوممبران معمولاً در مصارف شهری، آبزیان و باغبانی، آستر های حوضچه های تبخیر و باطله های معادن استفاده می شود.

ژئوممبران TRP

ژئوممبران های تقویت شده پلی اتیلن (TRP) تقریباً مشابه RPP هستند، اما به جای پلی استر از پارچه پلی اتیلن استفاده می کنند. این یک گزینه ایده آل برای پوشش حوضچه های نگهدارنده موقت شما است.
ژئوممبران های TRP نیز یک راه حل بادوام برای اصلاح خاک هستند. از خواص فیزیکی آن می توان به مقاومت شیمیایی، محدوده دمایی پایین و پایداری اشعه ماوراء بنفش اشاره کرد. این نوع ژئوممبران برای کانال ها، برزنت های صنعتی، دفن زباله ها، مصارف کشاورزی و شهری استفاده می شود.
 
۲۳ آذر ۱۴۰۱


محصولات مشابه
  • استخر ذخیره آب کشاورزی با ورق پلیمری

    استخر ذخیره آب کشاورزی با ورق پلیمری

    اجرای ورق های پلیمری یا همان ژئوممبران با بیشترین عرض 7.5 متری در خاور میانه دارای گواینامه بین المللی کیفیت Gm با ضمانت 10 ساله کارخانه تولید کننده با اکیپ نصب مجرب در سطح کشور ( استخر پلیمری ژئوممبران کشاورزی ) آرین خاک ایرانیان برترین تولید کننده ورق ژئوممبران در ایران برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. تلفن همراه: 09120204952 واتس‌آپ: 09120204952 تلفن محل کار: 02188009861-02188009862 وب سایت: https://ariankhak.com/ https://geokhanjani.com/

    خدمات کشاورزی تهران
  • نماینده فروش لوله و پروفیل سپنتا

    نماینده فروش لوله و پروفیل سپنتا

    انواع لوله و پروفیل جها ساخت گلخانه با بهترین کیفیت و کمترین قیمت مستقیم از کارخانه سپنتا

    خدمات کشاورزی تهران
  • فروش و نصب ورقهای ژئوممبران

    فروش و نصب ورقهای ژئوممبران

    ژئوممبران ورقی است از جنس پلی اتیلن که با خاصیت نفوذ ناپذیری بسیار بالا بر روی کلیه سطوح قابل نصب می باشد مزایای این ورق: قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالا مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید فاقد هر گونه مواد پلاستیسایزر و موادی که سبب خشکی و ترک خوردگی می شوند هستند. مقاوم در مقابل عوامل محیطی و بیولوژیکی از جمله رویش نی، علف هرز، جانوران جونده، باکتری ها، جلبک ها و غیره کاربردهای این ورق: احداث استخر های پرورش ماهی استخرهای ذخیره اب کشاورزی استخر و برکه های مصنوعی بام سبز عایق و اب بندی سوله ها. تونل ها. مخازن و نیز مورد استفاده به عنوان لایه آب بند در زیر سازه های بتنی و فلزی اعم از مخازن نفت، گازوئیل و غیره... برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. تلفن همراه: 09120204952 واتس‌آپ: 09120204952 تلفن محل کار: 02188009861-02188009862 وب سایت: https://ariankhak.com/ https://geokhanjani.com/

    خدمات کشاورزی تهران
  • شید گلخانه ، توری مونوفیلامنت ، توری مونوتیپ

    شید گلخانه ، توری مونوفیلامنت ، توری مونوتیپ

    در ادامه تولید و فروش محصولات نوین و با کیفیت منحصربفرد، شرکت توری سایبان با بیشترین میزان سایه اندازی در خاورمیانه را در رنگهای متنوع و جذاب تولید و عرضه نموده است. این شبکه سایبان دارای بافت مونوتیپ بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر هرگونه تنش و فشار دارد. ترکیب نخهای مونوفیلامنت با استحکام بسیار بالا در نقش تار و نخهای تخت در نقش پود باعث شده تا این توری سایبان در کنار مقاومت و استحکام بالا، سایه اندازی بسیار مناسبی داشته باشد. با بررسی و مشاهده ساده این توری سایبان، مقاومت و کیفیت بینظیر این توری را در مقایسه با سایر شبکه های توری سایبان میتوان تشخیص داد. توری سایه انداز مونوتیپ با میزان سایه اندازی بالا گزینهای ایده آل برای پوشش و سایه اندازی در خانه ها، آلاچیق ها، پارکینگ و محوطه سازی در محیطهای تفریحی و ورزشی است. پارکینگها و محوطه های مسکونی - تفریحی نیاز به پوشش هایی دارند که بیشترین میزان سایه دهی و جلوگیری از تابش آفتاب را ایجاد کند تا محیط تحت پوشش به دمایی متعادل در قیاس با دمای محیط بیرونی برسد. این توری ها در رنگهای متنوع و جدید: خاکی (بژ) - سفید، آبی-سفید و سبز-سیاه تولید شده و زیبایی محیط تحت پوشش خود را دو چندان میکند. میتونید با تماس با کارخونه نمونه محصول رو بصورت رایگان داشته باشید

    خدمات کشاورزی مازندران