کود آهن چیست و چه مزایایی دارد؟

آهن با نماد شیمیایی Fe جز عناصر کم مصرف طبقه‌بندی می‌شود. به این معنی که گیاه به میزان کمی از این عنصر در مقایسه با عناصری مانند نیتروزن، پتاسیم و فسفر احتیاج دارد. آهن در ساختار برخی رنگدانه‌ها و آنزیم‌های مختلف وجود دارد و در فرایند‌های بیوشیمیایی مختلف از جمله تنفس، فتوسنتز شرکت دارد. آهن در ساختار کلروفیل شرکت ندارد اما در سنتز کلروفیل نقش دارد و در صورت کمبود آهن، سبزینه گیاه دچار مشکل می‌شود و به همین خاطر است که زردی برگ‌ها در برگ‌های جدید نمایان می‌شود و کاهش عملکرد در گیاه دیده می‌شود. به همین خاطر جز عناصر ضروری برای رشد گیاه به حساب می‌اید. بدین معنی که هیچ عنصری نمی‌تواند جایگزین عنصر آهن شود و وظایف آن را در گیاه بر عهده گیرد.

همان طور که در بالا اشاره شد عنصر آهن جز عناصر کم مصرف به حساب می‌اید و گیاه به مقدار بسیار کمی از ان نیاز دارد. داخل خاک هم به میزان لازم اهن برای گیاه وجود دارد اما شرایط بد خاک و اب و مدیریت نادرست عواملی هستند که مانع جذب آهن موجود در خاک توسط گیاه می‌شوند لذا استفاده از کود آهن ضرورت پیدا می‌کند. اما مصرف زیاد کود نه تنها برای درخت فایده‌ای ندارد، بلکه توسط ابیاری از اطراف ریشه گیاه شسته شده و وارد اب‌های زیرزمینی شده و باعث شوری اب و خاک می‌شود و همچمنین احتمال سمیت اهن ممکن است مطرح شود.


البته لازم به ذکر است که زردی برگ درختان فقط به دلیل کمبود اهن نیست و به عناصر مختلفی می‌تواند مربوط باشد در صورتی که بین رگبرگ‌های برگ‌های بالایی درخت شروع به روشن شدن و زرد شدن کرد ولی همچنان رگبرگ‌ها سبز باقی می‌ماند، از نشانه کمبود آهن در گیاه می‌باشد. البته در صورت کمبود شدید کل برگ‌ها شروع به رنگ پریدگی کرده و برگ از بین می‌رود.
کود آهن

آهن در خاک‌های اسیدی و pH خنثی به صورت محلول است و به راحتی توسط گیاه جذب می‌شود. گیاهان در شرایطی با pH بالا و خاک‌های آهکی دچار کمبود آهن می‌شوند. به این معنی که شاید در خاک به میزان کافی عنصر آهن وجود داشته باشد اما شوری خاک، ابیاری اشتباه و یا استفاده از کود‌های نامناسب مانع از جذب این عنصر توسط گیاه می‌شود. اهن در چنین خاک‌هایی با یون‌هایی مانند فسفات، کربنات، کلسیم ترکیب شده و به صورت غیر محلول درامده و رسوب می‌کند و از دسترس گیاه خارج می‌شود، لذا استفاده از کلات آهن در این خاک‌ها توصیه می‌شود. کلات آهن در مقایسه با سایز فرم‌های آهن در دامنه وسیع‌تری از pH خاک فعال است و آهن قابل جذب را در اختیار گیاهان قرار می‌دهد.

کود آهن در بازار به دو فرم سولفات آهن (آبدار و بدون اب)، نیترات آهن و کلات آهن ( مخصوص ابیاری و مخصوص محلول پاشی) موجود است. بسته به شرایط کشت و زمان مصرف از انواع این کود‌های اهن استفاده می‌شود. براده آهن به دلیل اینکه باید در خاک به فرم قابل دسترس گیاه ( فرم Fe+۲، Fe+۳ ) در بیاید عملا قابل استفاده و کاربردی نیست. سولفات آهن در مقایسه با کلات آهن قیمت پایین‌تری دارد و به دلیل وجود سولفات در ساختار خود کود به کاهش pH خاک و جذب بهتر آهن کمک می‌کند. کلات آهن در مقایسه با سولفات آهن قیمت بالاتری دارد و به دلیل ساختار ویژه کلات مدت زمان بیشتری در دسترس گیاه باقی می‌ماند و گیاه زمان بیشتری برای جذب عنصر آهن را دارد. سولفات آهن ابدار در ساختار شیمیایی دارای ۷ اب است و انحلال‌پذیری بالاتری نسب به سولفات اهن بدون اب دارد و در طول دوره کشت به صورت خاکی مصرف می‌شود. سولفات آهن بدون آب دارای ۲ اب است و انحلال‌پذیری پایین‌تری دارد و معمولا در پایان فصل کشت و به صورت چالود استفاده می‌شود. نیترات آهن پس از قرار گرفتن در خاک به صورت یون نیترات و آهن در می‌اید و نیترات به رشد رویشی گیاه کمک می‌کند.
کود آهن را می‌توان به صورت چالکود در زمستان و در زمان خواب درخت و یا در طول فصل کشت در اب ابیاری و یا به صورت محلول پاش به برگ درختان استفاده کرد. استفاده از کود اهن اکثرا به صورت خاکی توصیه می‌شود البته در مواردی به صورت محلول پاش (بسته به نوع فرمول شیمیایی کود) نیز قابل استفاده است.
 

۰۹ شهریور ۱۴۰۰


محصولات مشابه
  • فروش پودر میکرونیزه گوگرد

    فروش پودر میکرونیزه گوگرد

    احتراما معروض می باشم گروه تولیدی تجاری و بازرگانی عرشیا سیاستهای خود را بر اصول تولید زیاد و همچنین صادرات و منطبق بر سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران و بر اساس صادرات کالاهای وابسته به نفت و گاز و پتروشیمی می باشد . این شرکت مفتخر است با تواناییهای بالای خود در بخش تولید پودر گوگرد با پیشرفته ترین دستگاهای تولید پودر میکرونیزه و با کیفیت بسار بالا در گریدهای صنعتی و کشاورزی و همچنین صادرات این محصول به صورت (گوگرد کلوخه و گوگرد گرانوله و همچنین گوگرد پودری) با بیش از 10 سال سابقه در این زمینه اشاره نمود لازم به ذکر می باشد همچنین تولید حجم بالا جهت صادرات ما را در زمینه قیمت تمام شده کالا نسبت به تولید کنندگان محترم متمایز نموده و نکاتی همچون تواناییهای بالای جابه جایی در بخش ناوگان حمل و نقل اختصاصی و بارگیری در محوطه اختصاصی بندرعباس اشاره کرد که باعث ممتاز بودن این شرکت در زمینه تولید و صادرات این کالا در ظرفیتهای کم و زیاد به صورت حمل کانتینری و فله جهت صادرات از بندر عباس شده . برآن شده ایم تا با به خدمت گرفتن این تواناییهای تولیدی و بازرگانی در بخش فروش داخلی به صورت عمده به عمده فروشان و مصرف کنندگان محترم اعم از کشاورزان و همچنین صنعتگران و بهره گیری از تجار و صادر کنندگان این کالا همچنان سربلند باشیم. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

    سم و کود تهران
  • کود انفجار رشد سولفوسید

    کود انفجار رشد سولفوسید

    معجزه رشد سولفوسید علاوه بر اینکه اکثر بیماری های قارچی مانند سفیدک پودری و پیچ برگی هلو و لکه سیاه سیب گلابی رو درمان میکند . انواع کنه های قرمز و دو نقطه ای هم مقابله میکند . بعلت جذب سریع و حرکت سیستمیک از طریق آوندهای آبکش به تمام نقاط گیاه جابجا شده و از طریق شیره نباتی حشرات مکنده مانند شپشک و شته ها و لاروها را از طریق تغذیه ای نابود میکند . هیچ اثر سویی روی زنبور ها و حشرات مفید ندارد . همچنین باعث بهبود طعم و رنگ و حجم میوه و محصولات کشاورزی میشود . علاوه بر خاصیت درمانی و پیشگیری خاصیت التیام بخشی نیز دارد . یعنی در مدت زمان رشد گیاه قسمت هایی که توسط آفت صدمه دیدن رو تا حد زیادی ترمیم میکند . در آب یا خاکهای شور باعث رفع شوری خاک میشود و با چند نوبت استفاده بطور کامل اثر شوری خاک را بر گیاه رفع میکند ‌. بازرگانی علیزاده واردات و پخش سم ، کود ، بذر کشاورزی گوگرد مایع گوگرد کشاورزی گوگرد بنتونیت دار حشره کش قارچکش گوگرد ارگانیک گوگرد معدنی

    سم و کود آذربایجان غربی
  • فروش کود NPK ارگانیک

    فروش کود NPK ارگانیک

    مناسب کشاورزان جهت بهبود خاک کشاورزی ترکیبی از: 4% نیتروژن، 2.5% فسفر و 4% پتاسیم همراه با آهن وکلسیم و گوگرد و 40% وزنی مواد ارگانیک کاملا معدنی و بدون افزودنی شیمیایی

    سم و کود سمنان
  • کود هیومیک مایع غنی شده 5X

    کود هیومیک مایع غنی شده 5X

    ترکیب هیومیک و فولویک اسید مایع 100% قابل حل در آب با غلظت بالا ,که مصرف آن در خاک باعث بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی بیولوژیکی محیط رشد ریشه میگردد.و بکارگیری آن خواص بسیاری برای گیاه دارد سبزینه مارال تولید کننده انواع کودهای کشاورزی ارسال به سراسر کشور ارتباط با ما 09384522430

    سم و کود یزد