اهمیت و مزایای کانکس

ایران کانتین: مزایای کانکس برای انسان امروز بسیار است؛ امروزه سازه های پیش ساخته ای مانند انواع کانکس مسکونی و ویلایی، کمپ های مسکونی و خوابگاهی و … به دلیل مزایای بسیار قابل توجهی که دارند، به عنوان جایگزین بسیار مناسب و شایسته ای برای محل سکونت افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین کاربرد و استفاده وسیع انواع سازه‌های پیش ساخته یا کانکس های آماده با کاربری های گوناگون، مانند انواع کانکس نگهبانی، کانکس اداری، کانکس کارگاهی، کانکس بازارچه، کانکس مدیریتی، کانتینر یخچالی، کانکس فروشگاهی، کانکس مخابراتی BTS، سرویس بهداشتی سیار، شلتر نظامی، کانکس پست برق، کانکس مطبوعاتی، کانکس محوردار و … در صنایع مختلف قابل چشم پوشی نیست.

در ادامه این مطلب، به بررسی مزایای کانکس و همچنین اهمیت کانکس و یا به طور کلی سازه‌های پیش ساخته خواهیم پرداخت که از میان آنها می‌توان به قابلیت سفارشی سازی در طرح ها و رنگ های مختلف، نصب و استفاده سریع، قابلیت حمل و نقل، ضد زلزله بودن و مقاومت در برابر بلایای طبیعی، از نظر اقتصادی به صرفه بودن، قابلیت فروش پس از استفاده، نگهداری با هزینه کم، پایداری و عمر طولانی و … اشاره کرد.

• قابلیت سفارشی سازی کانکس در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف

سازه های پیش ساخته و به طور خاص، کانکس، می تواند طراحی ها و ویژگی های گوناگونی را به لحاظ پیکربندی و شکل، و بسته به کاربرد آن داشته باشند. همچنین رنگ آمیزی یک کانکس می‌تواند سفارشی بوده و بسته به موقعیت و کاربری آن، تغییر کند.

• نصب و استفاده سریع کانکس

یکی از مزایای قابل توجه کانکس به عنوان یک سازه آماده و پیش ساخته سرعت اجرای نصب و سپس استفاده سریع از آنست؛ این مزیت به ویژه در مواقع ضروری نیاز به اسکان منابع انسانی و همچنین در مواقع بروز حوادث و بلایای طبیعی بسیار پررنگ تر خواهد بود.

• قابل حمل و نقل بودن کانکس یا جابه‌جایی پذیری کانکس

از ویژگی‌های مهم کانکس ها قابل حمل و نقل بودن آنها می‌باشد. این مزیت از این نظر که فرآیند تولید خانه های پیش ساخته، تولید کانکس و یا کانکس ویلایی، کانکس مسکونی و … در یک کارخانه یا مجتمع تولیدی صنعتی انجام می‌پذیرد و به عنوان یک سازه آماده برای استفاده به مکان مورد نظر قابل حمل و نقل می‌باشد، بسیار قابل ملاحظه خواهد بود. برای مثال موقعیت وقوع زلزله ای را در یک مکان در نظر بگیرید که تخریب خانه های مسکونی را به دنبال داشته است، اکنون اهمیت کانکس های مسکونی و یا خانه های پیش ساخته بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

• مقاومت کانکس در برابر بلایای طبیعی و یا ضد زلزله بودن کانکس
کانکس ها از این نظر که قابلیت سفارشی سازی در طراحی و پیکربندی را دارا هستند، می توانند طوری طراحی و سفارشی سازی شوند که در برابر بلایا و حوادث طبیعی از جمله حریق و آتش سوزی، سیل و طوفان و به ویژه زلزله، تا حد قابل قبولی مقاوم و پایدار باشند. از این نظر اهمیت کانکس و ضرورت تولید سازه‌های پیش ساخته بیش از پیش بر ما روشن خواهد بود.

• به صرفه بودن تهیه کانکس ازنظر اقتصادی

کانکس ها البته با نگاهی اقتصادی و با اغماض محدودیت های ناچیزی که برای ما رقم می‌زنند، می توانند بسیار مقرون به صرفه باشند. پرواضح است که ویژگی های دیگر از جمله قابلیت سفارشی سازی، نصب و استفاده سریع، قابلیت فروش پس از استفاده، نگهداری با هزینه کم، پایداری و عمر طولانی و … این ویژگی را پررنگ تر می‌نمایند.

• قابلیت فروش پس از استفاده

امروزه قابلیت خرید و فروش کانکس های دست دوم بسیار رایج و معمول است؛ همین امر یک مزیت اقتصادی برای کانکس های پیش ساخته را اثبات می‌کند. یک کانکس بسته به کیفیت تولید، طراحی و کاربری آن، می‌تواند برای مدت قابل ملاحظه ای و بدون افت قیمت همچنان مورد استفاده قرار بگیرد.

• امکان نگهداری کانکس با هزینه کم

سازه‌های پیش ساخته و به طور خاص کانکس‌های مختلف طوری طراحی شده‌اند که هزینه های آنها نسبت به خانه های مسکونی و سازه‌های غیر پیش ساخته به طور قابل ملاحظه ای کمتر است. بهینه سازی طراحی، فناوری استفاده از عایق‌های مختلف در دیواره ها (ساندویچ پانل) و درب و پنجره‌ها (برای مثال: درب و پنجره UPVC) ، استفاده حداکثری از حداقل امکانات و … از دلایلی است که این امر را بهتر توجیه می‌نمایند.

• پایداری و عمر طولانی کانکس

همانطور که قبلاً اشاره شد، کانکس ها و خانه های پیش ساخته در برابر بلایا و حوادث طبیعی از جمله حریق و آتش سوزی، سیل و طوفان و به ویژه زلزله، تا حد قابل قبولی مقاوم و پایدار هستند، که با در نظر گرفتن مزیت ها و ویژگی های اقتصادی، و به ویژه کیفیت تولید، دارای پایداری و عمر طولانی می‌باشند که می‌تواند بسیار مفید واقع شود.


۱۹ بهمن ۱۴۰۰


محصولات مشابه
  • کانکس پست برق (PCR) پیش ساخته

    کانکس پست برق (PCR) پیش ساخته

    کانکس های پست برق پیش ساخته که در زبان انگلیسی با نام Prefabricated Power Control Rooms (اتاق‌های کنترل قدرت/برق پیش ساخته) یا به صورت مخفف PCRs (پیش ساخته) شناخته می شوند، از سازه های پیش ساخته ای هستند که برای استقرار و نگهداری از تأسیسات برق و تجهیزات الکتریکی (معمولاً برای اداره جات برق) مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی در برابر رطوبت، گرد و غبار و دیگر آسیب های طبیعی حساس هستند و این امکان وجود دارد که قدرت زیاد برق و امواج ناشی از ترانس های افزاینده ولتاژ و دیگر تجهیزات الکتریکی برای انسان، موجودات زنده و طبیعت، آسیب زا باشد، آنها را درون سازه ای پیش ساخته به نام کانکس پست برق قرار می دهند که وظیفه حفاظت و نگهداری از آن تجهیزات را نیز خواهد داشت. امروزه بهترین متریالی که برای ساخت کانکس پست برق پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرد، ساندویچ پانل ها هستند؛ کانکس ساندویچ پانل ، سازه ای است که در برابر دما عایق می باشد؛ از آنجایی که دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی موجود در کانکس پست برق، گرما تولید می کنند و عملکرد آنها نسبت به دما نیز حساس است، نصب دستگاه(های) خنک کننده برای این گونه کانکس ها ضروری است. کنترل بهینه دمای درون کانکس پست برق توسط دستگاه(های) خنک کننده نیازمند این است که این سازه پیش ساخته در برابر دما عایق باشد که توسط ساندویچ پانل ها قابل انجام خواهد بود. در کانکس های پست برق از سیستم های تهویه هوا نیز استفاده می شود. برای تهویه فضای داخل پیشنهاد می شود که از دمپرهای فیلتر دار در این نوع سازه استفاده شود. همچنین در ساخت کانکس پست برق، درب ها می توانند از جنس UPVC و فریم ها نیز از نوع ضد گرد و غبار باشند. کانکس های پست برق می توانند در ابعاد گوناگون، با توجه به مشخصات و نکات فنی و همچنین دسترسی های مورد نیاز، ساخته و تولید شوند. ایجاد دریچه های دسترسی خارجی و کنترل و مانیتورینگ تجهیزات و دستگاه ها، نیز در این گونه کانکس ها مرسوم است. کانکس های پست برق غالباً با ارتفاع معینی از سطح زمین ساخته و پیاده سازی می شوند. رعایت نکات ایمنی در ساخت کانکس های پست برق مانند تجهیز سیستم ارت، نصب فیوزهای محافظتی، عایق سازی کف کانکس در مقابل جریان برق و … نیز بسیار ضروری است.

    کانکس، کانتینر و کاروان فارس
  • کانتینر مسکونی

    کانتینر مسکونی

    کانتینر مسکونی (Residential Container) یکی از انواع کانتینرهای تغییر کاربری (Modified Shipping Containers) است که طی مراحل ساخت/بازسازی، اعمال تغییرات و تجهیز یک، دو یا چند کانتینر با ابعاد استاندارد به یک ساختمان مسکونی پیش ساخته تبدیل می‌شود. امروزه کانتینرهای مسکونی به سبب برخورداری از ابعاد (و حمل‌ونقل) استاندارد، امنیت و استحکام زیاد، مقاومت در برابر ضربه، قابلیت مدولار و توسعه‌پذیری، اجرای سریع و … یک رهیافت مقرون‌به‌صرفه به شمار آمده و مورد استقبال بسیار خوبی در میان انواع صنایع و کسب وکارها، همچنین مشتریان ساختمان‌های مسکونی پیش ساخته قرار گرفته‌اند. کانتینر اداری-مسکونی واقع در تصاویر، نمونه‌ای از یک کانتینر تغییر کاربری دوبل (با کاربری اداری و مسکونی) و ابعاد 12×5 مترمربع (ترکیب دو کانتینر از ساید 12 متری و دارای 60 متر مساحت) است که توسط شرکت ایران کانتین بازسازی و تجهیز شده. این کانتینر دارای یک درب فلزی در یک ساید 12 متری و پنجره UPVC با شیشه دوجداره (عایق) در همین ساید و دارای دو پنجره UPVC با شیشه دوجداره (عایق) در ساید 12 متری مقابل می‌باشد. این کانتینر اداری-مسکونی 60 متری دارای دو واحد خواب، واحد آشپزخانه، سرویس بهداشتی و سالن پذیرایی می‌باشد. کانتینر اداری-مسکونی (دوبل) 60 متری + تصاویر دکوراسیون داخلی (2)کانتینر مسکونی نیز گونه ای از کانتینرهای تغییر کاربری است که همانند کانکس های مسکونی، فضایی را جهت اسکان و اقامت افراد مهیا می‌سازد. کف‌سازی این کانتینر اداری-مسکونی با زیر-لایه بتن و پوشش سرامیک تجهیز شده است. پوشش رنگ ویژه 3لایه، جرای برق و سیم کشی، نصب روشنایی‌ها و اجرای دکوراسیون داخلی PVC روکشدار و ضدضربه از دیگر امکانات و ویژگی‌های این کانتینر اداری می‌باشد. ابعاد یک پروژه کانتینری (یا تغییر کاربری کانتینر) به صورت ضریبی از ابعاد استاندارد کانتینر می‌باشد که همین امر، حمل و نقل استاندارد واحدهای تشکیل دهنده‌ی چنین پروژه هایی را سبب می شود.

    کانکس، کانتینر و کاروان فارس
  • کانکس اداری پیش ساخته

    کانکس اداری پیش ساخته

    کانکس اداری یکی از انواع کانکس های پیش ساخته می‌باشد که به طور اختصاصی برای محیط ها و فضاهای اداری ساخته می‌شود. کانکس اداری به کانکس اداری-مدیریتی،کانکس اداری-مهندسی، کانکس دفتری، کانکس آفیس و … نیز شهرت دارد. کانکس های اداری بنا بر نیاز و کاربری شان (به عنوان یک دفتر کار تیم اداری، دفتر فروش، اتاق مشاوره، اتاق مهندسین، اتاق پذیرش، اتاق مدیران پروژه و …) در طرح ها و پلان های مختلف ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. کانکس اداری به دلیل اینکه از مزایا و ویژگی هایی نسبت به یک ساختمان اداری سنتی برخوردار است (به ویژه قابلیت جابجایی و ساخت سریع)، نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرد. یک کانکس اداری به عنوان یک بخش اداری از یک ساختمان با تمامی امکانات و تجهیزات و قابلیت ها و در سطحی وسیعتر، به عنوان یک ساختمان کاملاً اداری با تمامی بخش ها (ملقب به کمپ اداری پیش ساخته یا اداره پیش ساخته)، می تواند ایفای نقش کند. شرکت ایران کانتین واقع در شهر شیراز، به عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع کانکس‌های پیش‌ساخته در جنوب کشور و اولین دارنده گواهینامه نشان کیفیت اروپا (CE) و همچنین گواهینامه‌های معتبر و استاندارد TUV، ISO و OHSAS در زمینه طراحی و ساخت انواع سازه‌های پیش‌ساخته در ایران، مفتخر است با سابقه بیش از 15 سال اجرای پروژه‌های بزرگ پیش‌ساخته، مجری ساخت و نصب انواع پروژه‌های کانکس اداری پیش‌ساخته در سطح کشور باشد. استعلام قیمت کانکس اداری می‌تواند به صورت تماس تلفنی و از طریق تماس با واحد فروش شرکت تولیدکننده کانکس پیش ساخته صورت پذیرد که در این صورت یک نوع استعلام فوری و تقریبی به حساب می‌آید. نحوه دیگر استعلام قیمت کانکس که روش پیشنهادی است، از طریق فرم اینترنتی استعلام قیمت کانکس می باشد که شرکت‌های تولید کننده کانکس، معمولاً از طریق وبسایت خود در اختیار مشتریان و خریداران کانکس قرار می دهند. کانکس‌های ایران کانتین از جنس ساندویچ پانل بوده و در برابر حرارت و صوت از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشند. کانکس‌های این شرکت از نوع مدرن، با کاربری صنعتی بوده و با بهره گیری از طراحی علمی و پیشرفته، کف‌سازی قوی و استحکام زیاد، عمر طولانی را برای خود تضمین می کنند. کیفیت بالای متریال‌ها و مصالح بکار رفته در کانکس‌های ایران کانتین، کیفیت ساخت و نظارت بر آن، دکوراسیون داخلی و نمای خارجی شیک و لوکس، قابلیت انعطاف‌پذیری در برابر سفارشی سازی مشتریان و … از ویژگی‌های کانکس ایران کانتین می‌باشد. «ایران کانتین» تمامی گواهینامه های لازم جهت ساخت و تولید استاندارد کانکس و سازه های پیش ساخته را نه فقط در ایران، بلکه در سطح بین المللی نیز داراست و می توان به جرأت ادعا نمود که در حال حاضر یکی از برترین برندهای ساخت و تولید کانکس اداری و ساختمان‌های اداری پیش ساخته به لحاظ طراحی، کیفیت، ضمانت، مواد اولیه و … می‌باشد.

    کانکس، کانتینر و کاروان فارس
  • کمپ خوابگاهی پیش ساخته

    کمپ خوابگاهی پیش ساخته

    در واقع کمپ های خوابگاهی گونه خاص تری از کمپ های مسکونی پیش ساخته می باشند که به طور اختصاصی محلی را برای خواب و استراحت افراد فراهم می‌آورند. همانند کمپ های مسکونی، این نوع کمپ ها نیز می توانند دارای واحدهای کاملاً مستقل به لحاظ فضا، امکانات و تجهیزات بوده و یا به صورت فشرده تر و دارای برخی از امکانات و تجهیزات مشترک طراحی و ساخته شوند که مورد اخیر رایج تر است. امروزه کمپ های خوابگاهی یا خوابگاه های پیش ساخته استفاده بسیاری برای مدیران انواع پروژه های تجاری، اسکان نیروهای نظامی و … دارد.

    کانکس، کانتینر و کاروان فارس