شمش مس چیست

شمش مس قطعات با اندازه‌ی استاندارد از فلز مس هستند که با روش ریخته گری تولید می‌شوند. شمش‌ها با توجه به ابعاد متفاوتشان دارای وزن‌های مختلفی نیز هستند. برای مثال ابعاد هر شمش مس از سایز 20 در3 شروع می‌شود و بزرگ ترین سایز نیز 50 در 5 است. هم چنین وزن هر شمش مس از 540 گرم شروع شده و به 2250 گرم نیز می‌رسد. قبل از آنکه به بررسی مفصل در رابطه با این شمش بپردازیم، کمی با عنصر مس اشنا شویم. عنصر مس با عدد اتمی 29 در یازدهمین گروه جدول تناوبی جای گرفته و یکی از پرکاربرد ترین فلزات در صنعت است. با اینکه مس به همراه نقره وطلا در این گروه از جول تناوبی جای گرفته‌اند و حتی هدایت الکتریکی نقره از مس بیشتر است ولی به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌ی مس، این فلز مصارف صنعتی بسیار بیشتری دارد. مس شکل پذیری و رسانایی گرمایی بالایی نیز دارد. باید درنظر داشت مس به همان اندازه‌ی مفید بودن می‌تواند اثرات منفی وحتی سمی داشته باشد به طوری که پیشنهاد می‌شود با تمامی ترکیب‌هایی که مس در آن وجود دارد، طبق پروتکل‌های مواد سمی برخورد شود تا خطرات احتمالی به صفر برسند.
 
از ترکیب مس با سایر فلزات آلیاژهای متفاوتی به وجود می‌آید که احتمالا شناخته شده‌ترین آن‌ها برنز بوده که آلیاژی ار جنس مس و قلع است. این آلیاژ به شکل شمش مس وقلع برای مصارف صنعتی وارد بازار می‌شود. از دیگر آلیاژهای مس می‌توان به ترکیب مس با آلومینیوم، سلیسیم، بریلیوم و نیکل اشاره کرد. بورس لندن از قدیمی‌ترین بورس‌های فلزات از جمله مس بوده و کشور چین یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌ها و همچنین بزرگ‌ترین مصرف کننده‌های مس است. فلز مس به شکل شمش به دست فعالان صنعت‌های نیازمند به مس می‌رسد که در ادامه قصد آشنایی بیشتر با این فلز را داریم.
شمش مس چیست؟
 

شمش مس چیست؟

شمش مس از پرکاربرد‌ترین مواد فلزی مصرفی در صنایع غیر آهنی است که از گذشته تا به امروز در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود. این فلز دارای تغییرات آلوتروپیک در دمای 1083 درجه سلسیوس است. مس به دلیل خواص ناشی از آرایش مخصوص الکترون‌هایش، به عنوان حلال‌ترین فلزات شناخته می‌شود. به طور کلی اغلب فلزات به غیر از سرب، تاحدودی قابلیت انحلال در شمش مس دارند. شمش مس خالص از خاصیت چکش خواری و شکل پذیری بالایی برخوردار است که همین ویژگی سبب کاربرد‌های گسترده‌ی این ماده در ساخت ظروف مسی و زیور آلات شده است.
 
اگر قصد خرید شمس مس از معتبرترین فروشگاه‌ها را دارید، کلیک کنید و با انواع فروشنده‌های مطمئن در این زمینه آشنا شوید. در این صفحه لیستی از برترین فروشگاه‌ها ارائه شده است.
 

مس چیست؟

مس عنصر 29‌ام جدول تناسبی است که به شکل Cu  در جدول نمایش داده می‌شود. این عنصر در دسته‌ی عناصر فلزی قرار دارد و نام لاتین آن copper  است. این عصر با توجه به آرایش الکترونی ای که دارد از ویژگی‌های خوبی نظیر شکل پذیری، رسانایی گرمایی و الکتریکی بالا برخوردار است. مس در حالت عادی به رنگ قرمز مایل به نارنجی است. مس در طبیعت به سه صورت یافت می‌شود که عبارتند از:
سنگ‌های اکسیده
سنگ‌های سولفوره
مس طبیعی
 
سنگ‌های اکسیده اغلب در پوسته‌ی زمین یافت می‌شوند. همچنین تغییرات جوی و فعل و انفعالات طبیعی، سبب تبدیل سنگ‌های سولفوره به سنگ‌های اکسیده می‌شود. این سنگ‌های اکسیده بیشتر از کربنات‌ها و سولفات‌ها تشکیل شده اند.
در کشور عزیزمان ایران، چهار معدن بزرگ و شناخته شده در سطح جهانی وجود دارد که بیشترین میزان استخراج سنگ مس در کشور متعلق به این معادن است. نام این معادن عبارتند از:
 
معدن مس سونگون
معدن مس سرچشمه
معدن مس میدوک
معدن مس قلعه زری
از بین این چهار معدن، معدن مس سرچشمه بزرگ‌ترین معدن در ایران و خاورمیانه است که تاکنون بیشترین میزان سنگ مس از آن استخراج شده است. با توجه به فراوانی معادن مس در ایران، تولید شمش مس دشواری زیادی ندارد و کارخانه‌های کوچک و بزرگی نظیرکارخانه‌ی مس سرچشمه در این زمینه مشغول فعالیت هستند که شمش‌های مس با خلوص بالا به عنوان ماده ذوب اولیه تولید می‌کنند. البته بیشتر شمش مس تولید شده در داخل کشور به کشور‌های مختلفی مانند روسیه، ترکیه و چین صادرات می‌شود.
شمش مس و کاربردهای آن

هدف تولید شمش مس 

در طول تاریخ ارزش گذاری و قیمت گذاری برای هر چیزی دارای معضلاتی بوده است. این معضلات بیشتر در رابطه با معیار‌های اندازه گیری برای قیمت دهی و راحتی استفاده بوده است. به عنوان مثال اتم ذره‌ای بسیار کوچک است که برای سادگی محاسبات و کار با اتم‌ها به جای آنکه تک به تک بررسی شود، به صورت مول بررسی می‌شود که هر یک مول از تعداد خیلی زیادی اتم تشکیل شده است. در مورد مس نیز این قاعده برقرار است به این صورت که برای سادگی در قیمت دهی و حتی معاملات آسان‌تر، شمش مس تولید و در بازار عرضه شد. با این کار وزن و عیار مس تعیین شد و خرید و فروش آن بسیار ساده شد. 

روش تولید مس

مس از سنگ معدن مس به دو روش زیر استخراج می‌شود:
 
• احیای مس در دمای بالا
 
این روش در سه مرحله‌ی تغلیظ، استخراج پیرومتالوژی و پالایش صورت می‌گیرد و در مواردی استفاده می‌شود که ترکیبات سولفیدی در مس استخراج شده، وجود دارد.
 
• واکنش‌های شیمیایی
 
این روش که به هیدرومتالوژی معروف است، در مواردی استفاده می‌شود  که مس استخراج شده دارای ترکیبات اکسیدی است.

مس فلزی گران بها است و در صنعت علاوه بر روش‌های ذکر شده در بالا، شمش مس از ضایعات نیز تولید می‌شود اما بیشتر شمش‌های مس از پودر مس استخراجی تولید می‌شود.
 

تولید شمش مس به روش بازیافتی 

برای تولید شمش مس بازیافتی نیاز به تجهیزات زیر است:
 
آسیاب چکشی
دستگاه جدا‌کننده
دستگاه پرس
کوره القایی
قالب شمش
 
مس مورد نیاز این فرایند از طریق مس‌های قراضه یا قطعات حاوی مس بازیافت می‌شود که کیفیت کاربردی خود را از دست داده است. مراحل این کار شامل جمع آوری، جدا سازی، قطعه قطعه کردن و فرستادن به کوره است. در کوره با رساندن دمای مجموعه به دمای ذوب مس، این فلز را از سایر فلزات و ترکیبات جدا می‌کنند. شمش مس در دو شکل استوانه‌ای و آجری با وزن و درصد خلوص مشخص تولید می‌شود. این درصد خلوص به عنوان عیار مس شناخته می‌شود و از آن برای بیان کیفیت بندی شمش مس استفاده می‌شود. به طور معمول در بازار شمش‌های مس‌ با وزن 40 تا 60 کیلوگرم به فرم استوانه‌ای و شمش‌های مس با وزن 15 تا 25 کیلوگرم به فرم آجری موجود است.

کاربرد شمش مس

مس به دلیل خواصی نظیر قابلیت انحلال، رسانایی خوب گرما و الکتریسیته در صنایع غیر آهنی بسیار پر کاربرد است و شمش مس به عنوان ماده‌ی اولیه‌ برای ساخت تمامی وسایل و تجهیزات مسی استفاده می‌شود. استفاده از مس را می‌توان به دو دسته‌ی صنعتی و غیر صنعتی تقسیم کرد. در صنعت از مس در تهیه‌ی سیم و کابل و لامپ در الکترونیک، دستگیره‌های درب منازل و سایر لوازم مصرفی، تولید قطعات مورد استفاده در ساز‌های موسیقی و بسیاری دیگر از موارد استفاده می‌شود. در مثالی دیگر می‌توان به استفاده از پودر مس در تولید مواد روان کننده که بسیار متداول است، اشاره کرد. برای درک بهتر استفاده از مس در مقیاس صنعتی می‌توان به دسته بندی زیر اشاره کرد:
 
1. مس کاتدیک
 
این مس پس از تصفیه‌ی الکتریکی تولید شده و دارای هدایت الکتریکی مناسب است. این نوع از مس فقط به صورت ورق‌های کاتدی به فروش می‌رسد.
 
2. مس حاوی اکسیژن
 
کالا‌های مسی حاوی اکسیژن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که شامل مس‌های تصفیه شده الکتریکی و مس‌های تصفیه شده‌ی حرارتی است. هر دو دسته‌ی معرفی شده به دلیل داشتن اکسیژن برای استفاده در لحیم کاری و جوشکاری مناسب نیست. از این رو مس‌های عاری از اکسیژن معرفی می‌شود که شامل دو دسته است:
 
3. مس عاری از اکسیژن
 
این نوع مس به دلیل خواصی که دارد برای لحیم کاری و جوشکاری مناسب است.
 
4. مس اکسیژن زدایی شده توسط فسفر
 
وجود فسفر در مس به میزان کم سبب کاهش هدایت الکتریکی مس می‌شود از این رو در صنایع الکترونیکی از این نوع به طور محدود استفاده می‌شود. این نوع مس به دلیل نداشتن اکسیژن زیاد برای جوشکاری و لحیم کاری بسیار مناسب است.
در مصارف غیر صنعتی می‌توان به ساخت ظروف مسی برای پخت و پز اشاره کرد چرا که مس از فوایدی برخوردار است که تضمین کننده‌ی سلامتی انسان است.
انواع شمش مس
انواع شمش مس 
با توجه به مطالبی که قبلا گفته شد، شمش‌های مس بر اساس درصد خلوص یا عیار دسته بندی می‌شود. انواع شمش‌های مس بر اساس عیار عبارتند از:
 
شمش مس 99.99 درصد
شمش مس 99.98 درصد
شمش مس 99.97 درصد
شمش مس 99.96 درصد
شمش مس 99.95 درصد

شمش مس داخلی 

کشور ایران از نظر معادن مس در وضعیت خوبی بوده و دارای معادن و اندوخته‌های مس قابل توجهی است. مس خاتون آباد، مس میدوک، دنیای مس، مس سرچشمه، ، مس سونگون، کارخانه جات تولید شمش مس ایرانی هستند.

ویژگی های شمش مس مرغوب

مرغوب‌ترین شمش مس نوعی از آن است که بالاترین درجه ی خلوص را داشته باشد که طبق توضیحات گذشته این درجه‌ی خلوص متعلق به شمش مس 99/99 است که تمام ویژگی‌های مورد انتظار از فلز مس ازجمله قدرت چکش خواری و هدایت الکتریکی بالا در آن وجود دارد.

عیوب احتمالی شمش مس

در شمش‌های مس که به روش پر شدن از سمت بالا ایجاد می‌شوند، هنگامی که مذاب درون قالب سرد می‌شود، تغییر حجم در بالای مذاب سبب ایجاد فرو رفتگی در سطح رویه‌ی آن می‌شود که با ماشین کاری سطح شمش، این عیب قابل بر طرف شدن است.

تولیدکنندگان شمش مس در ایران

مس خاتون آباد
مس میدوک
دنیای مس
مس سرچشمه 
مس سونگون
 صنایع مس شهید باهنر
 صنایع مس ایران
خرید شمش مس
 

شمش مس از کجا بخرم؟

خرید شمش مس مانند خرید بسیاری از کالاها از طریق آگهی‌های فضای مجازی بسیار رواج یافته و با یک جست و جوی ساده تعداد زیادی آگهی به چشم خواهد خورد که خریداران و فروشندگان مس منتشر کرده‌اند. کافی است معتبرترین آن‌ها را پیدا کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به خرید این نوع شمش کنید. فقط قبل از خرید حتما از اعتبار فروشنده آگاهی پیدا کنید تا کالایی مرغوب و باکیفیت در اختیار شما قرار گیرد.

ساخت شمش مس

مس به دو روش هیدرومتالوژی و پیرومتالوژی استخراج می‌شود. درصورت وجود ترکیبات سولفیدی روش‌‎های پیرومتالوژی و در صورت وجود ترکیبات اکسیدی روش‌های هیدرومتالوژی کاربرد دارند.
مراحل هرکدام از این روش ها به شرح زیر است:
 
پیرومتالوژی

• به غلظت رساندن مس  Beneficiation
• استخراج با روش پیرو متالوژی  Pyro-metallurgical extraction
• تصفیه مجدد یا پالایش مس  refining
 
هیدرومتالوژی

• مرحله‌ی لیچینگ
• مرحله‌ی خالص سازی
• مرحله‌ی الکترو وینینگ
 
و پس از عبور از این مراحل با استفاده از روش ریخته گری، شمش‌های مس ساخته می‌شوند. همچنین نوع دیگر ساخت شمش‌های مس، ساخت آن‌ها از ضایعات مسی است که آن هم به دو روش زیر صورت می‌گیرد:

روش بازیافت مستقیم

در این روش ضایعات دارای درصد خلوص مطلوب بوده و می‌تواند آن‌ها را بدون نیاز به عملیات دیگری به کوره‌های ذوب برد. 

روش ذوب و تصفیه

این روش در مواردی که ضایعات دارای ناخالصی هستند، استفاده می‌شود. ضایعاتی که دارای کاتدها یا آندهای معیوب است، برای ریخته گری آند. به کوره های آندی فرستاده می‌شوند که پس از خالص سازی به شمش‌های مسی تبدیل می‌شوند.
 

شاخص شمش مس

فلز مس بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مبادله می‌شود. بنابراین عواملی که بر اقتصاد جهانی موثرند، بر بازار و قیمت مس نیز اثر گذار خواهند بود. از شهریور ماه سال 99 نیز فلز مس در بازار بورس کالای ایران عرضه شد. عوامل موثر برشاخص مس را در ادامه خواهیم دید:
 
میزان استخراج فلزمس

 توانایی فعالان حوزه‌ی استخراج و حمل ونقل این فلز نقش اساسی این فاکتور را بازی می‌کنند.
 
افزایش تقاضای بازارهای جهانی

اگر آمار ساخت و ساز در کشورهای پیشرفته مانند چین و آمریکا افزاش یابد، باید منتظر افزایش قیمت مس نیز باشیم چرا که در این کشورها مس کاربرد ویژه‌ای در صنعت ساختمان‌سازی دارد.
 
فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان

به عنوان مثال تغییرات نرخ بهره در بانک‌های اروپا تاثیر خود بر قیمت مس را خواهد داشت.
 
نوسانات نرخ ارز

نرخ دلار و یورو بر قیمت فلزات اثر گذار هستند و قیمت نرخ دلار و فلزات در جهت عکس یکدیگر عمل می‌کنند. با افزایش قیمت دلار، نرخ فلزات کاهشی شده و با کاهش قیمت دلار نرخ فلرات صعودی خواهد شد.
 
قیمت نفت

قیمت مس و نفت در سال‌های اخیر رابطه‌ی مستقیمی با یکدیگر پیدا کرده‌اند و با کاهش یا افزایش قیمت هر کدام، دیگری نیز روند نزولی یا صعودی در پیش خواهد گرفت.
 
رتبه مالی چین و نرخ تورم آن

همانطور که پیش‌تر گفته شد، چین تولید و مصرف کننده‌ی بزرگ مس است و اثر گذاری این کشور در حوزه ی نرخ این فلز به قدری بالا است که قیمت آن در سراسر جهان را تعیین می کند. 

قیمت شمش مس ایران

در حالت کلی قیمت مس با توجه به نوع کاربری آن نظیر شمش، بیلت، ورق یا کابل متفاوت است. اما قیمت شمش مس وابستگی زیادی به قیمت و نواسانات ارز دارد. قیمت شمش مس در ایران به عواملی نظیر نوسانات قیمت ارز، میزان استخراج از معادن، میزان تقاضا برای شمش مس در بازار‌های جهانی و همچنین عیار آن بستگی دارد. به طور معمول روزانه قیمت شمش مس از طریق بورس تهران اعلام و به تمامی بازار‌ها در شهر‌های مختلف جهت انجام معاملات ابلاغ می‌شود. نکته‌ای که در رابطه خرید شمش مس می‌توان به آن اشاره کرد، خرید شمش مس بر اساس کیفیت یا عیار مورد نیاز است.

خرید شمش مس ایران

بهترین زمان خرید شمش مس زمانی است که شاخص جهانی مس و قیمت مس داخلی رو به کاهش هستند و برای خرید مس می‌توان به بازارهای حضوری در همه‌ی شهرهای کشور یا آگهی‌های بی شمار منتشر شده در جراید و فضای مجازی مراجعه کرد.
همچنین گاهی میان شاخص جهانی مس و قیمت داخلی این فلز تفاوتی وجود دارد که در اصطلاح به آن گپ می گویند. گاهی این گپ نشان دهنده‌ی این است که قیمت به زودی تغییر خواهد کرد، بنابراین وابسته به قیمت مورد انتظار که ممکن است کاهشی یا افرایشی باشد، برای خرید اقدام کرد تا شرایط مطلوب دست نگه داشت.

بررسی فلز مس در سال2021

بر اساس پیش بینی متخصصین این حوزه قیمت مس در سال جاری میلادی افزایشی خواهد داشت. آن‌ها حتی به تازگی میزان افزایش مورد انتظار قیمت مس را افزایش دادند و از حدود 7500 دلار به 9500 دلار رساندند. از مهم‌ترین دلایل پژوهشگران برای این پیش بینی افزایشی همه پرسی قانون اساسی کشور شیلی است که اولین تولید کننده‌ی این کامودیتی در جهان است. با توجه به همه پرسی مورد انتظار در این کشور، ممکن است عرضه‌ی مس محدودتر شود. چرا که معدن کارانی که در حال حاضر مشغول به فعالیت در معدن‌های کشور شیلی هستند، احتمالا موظف به پرداخت مالیات‌های بیشتر خواهند شد. همچنین به نظر می‌رسد در خصوص حق آب نیز با محدودیت‌های بیشتری رو به رو شوند که این مسائل حداقل به صورت مقطعی استخراج مس وتولید مس با خلوص بالا را دچار مشکلاتی خواهد کرد. هرچند که با احتمالات مطرح شده توسط پژوهشگران، این افزایش قیمت ممکن است مدت بیشتری نیز به طول بیانجامد و حتی در نیمه‌ی اول سال2022 رکورد قیمتی فلز مس که مربوط به سال 2017 است شکسته شده و نرخ آن حتی به 10170 دلار برسد.
در این مقاله سعی شد به صورت جامع در مورد شمش مس و خرید آن توضیح داده شود. در واقع همه آنچه که باید در مورد این شمش می‌دانستید را ما به شما گفتیم. یکی از خدمات جویشگر وصل کردن شما به فروشندگان معتبر بدون هیچ واسطه‌ای است. اگر به دنبال خرید شمش مس و یا آگاهی از قیمت آن هستید، می‌‎توانید با فروشندگان معتبری که در وبسایت ما وجود دارند، ارتباط داشته باشید. همچنین می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
 

۱۸ خرداد ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • باریت کریستال

    باریت کریستال

    خردایش باریت توسط جت میل و بال میل سپراتور تا سطح یک میکرون ،بنا به درخواست مشتری برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید. در این واحد صنعتی خدمات میکرونیزه مواد از یک کیلوگرم به بالا ارائه می‌گردد . شایان ذکر است در روش میکرونیزه توسط جت میل علاوه بر دستیابی به مش های بالاتر از 2500 محصول بدون هرگونه آلودگی خواهد بود. این واحد صنعتی مجهز به آسیابهای زیر می باشد: جت میل صنعتی تمام استیل جت میل پایلوت و آزمایشگاهی تمام استیل بال میل سپراتور و انواع پیش آسیاب آماده خدمت رسانی به شما خوبان هستیم همچنین خوشحال خواهیم شد مشاور شما در این خصوص باشیم. www.khordayesh.ir

    استخراج تهران
  • معدن سنگ قادری فروش سنگ لاشه نصب سنگ

    معدن سنگ قادری فروش سنگ لاشه نصب سنگ

    آشنایی با سنگ لاشه و سنگ مالون سنگ لاشه و سنگ مالون دو نمونه از سنگ های ساختمانی با ویژگی های مشابه اند که در برخی مواقع به اشتباه به عنوان یک سنگ در نظر گرفته می شوند. در باب این مسئله می توان مطرح کرد که در اصل سنگ مالون به نوعی زیرمجموعه سنگ های لاشه بوده و نمونه ای از انواع سنگ های تراشیده و دارای قابلیت چکش خواری هست که در این مقاله به طور کامل درباره ی آن سخن خواهیم گفت؛ بنابراین در این قسمت از وبلاگ شرکت پیمانکاری حکیمی شمارا دعوت می کنیم تا به مطالعه این نوشتار در حوزه ی آشنایی با انواع سنگ لاشه و مالون بپردازید.

    استخراج تهران
  • بنتونیت حفاری

    بنتونیت حفاری

    نقش آن عمدتا جهت آب بندی دیواره های چاه و روانکاری سر مته هنگام عملیات حفاری میباشد. بنتونیت ماده ای معدنی و تشکیل شده از ۶۰ تا ۸۰ درصد مونت موریلونیت است. بنتونیت دارای خاصیت تورم پذیری بالایی بوده و در صورت ترکیب با آب ، حالت تیکسوتروپی از خود به نمایش می گذارد یعنی با حذف تنش برشی خارجی ، ویسکوزیته آن به حالت قبل بر می‌گردد. بیشترین مصرف بنتونیت در صنایع حفاری چاه است زیرا بنتونیت حفاری قادر به پوشش دهی دیواره های چاه نفت و همچنین چاه های آبی بوده و با ایجاد تورم و سخت شدن ، اثر هر گونه تنش و فشار بر دیواره های را کاهش می دهد تا از ریزش چاه جلوگیری شود. البته بنتونیت در حفاری دارای مزایای دیگری هم هست از جمله اینکه به عنوان یک ماده فلاشینگ عمل کرده و با افزایش حجم زیرین سیالات چاه به تخلیه راحت تر نفت و گاز کمک می کند. همچنین با خنک کردن مته ها و ابزار های حفاری و برشی ، از آن ها در مقابل فرسایش محافظت می نماید. زمانی که پمپ های تخلیه در حالت توقف قرار بگیرند ، خاصیت تیکسوتروپی گل بنتونیت حفاری موجب ممانعت از ریزش سنگ ها به داخل چاه و آسیب رسانی به شفت اصلی حفاری می شود.

    استخراج تهران
  • سنگ نمک نارنجی. سنگ نمک صورتی

    سنگ نمک نارنجی. سنگ نمک صورتی

    تولید انواع نمک های رنگی به صورت سنگ و دانه بندی قرمز و نارنجی واردات نمک نارنجی مستقیم از پاکستان با حمل به تمام نقاط بی واسطه زمینی و دریایی مارقابت میکنیم تا شما برنده باشید برای دیدن سایر محصولات از سایت ما دیدن فرمایید www.almasnamak.com همراه:1 09123321808 همراه:2 09192766166 دفتر:02334523199 فروش عمده نمک صنعتی فروش عمده نمک تصفیه فروش عمده نمک تصفیه شده فروش عمده نمک ید دار فروش عمده نمک بدون ید فروش عمده نمک خانواده فروش عمده نمک نانوایی فروشنده نمک گرمسار فروشنده نمک در گرمسار فروشنده نمک محدوده گرمسار فروشنده نمک محدوده سمنان فروشنده نمک در سمنان فروشنده نمک بلوری به صورت عمده فروش نمک صادراتی به صورت عمده فروش نمک گرانول به صورت عمده فروش نمک گرانول حفاری عمده فروش نمک طعام به صورت عمده فروش نمک ضد یخ با بهترین قیمت عمده فروش نمک ضد یخ بتن ارزان گرمسار فروش نمک حفاری گرمسار عمده قیمت به روز شده انواع نمک  قیمت به روز شده انواع سنگ نمک خرید عمده نمک با بهترین کیفیت بزرگترین کارخانه نمک گرمسار بزرگترین کارخانه نمک در گرمسار بزرگترین کارخانه نمک محدوده گرمسار نمایندگی نمک دریا در گرمسار نمایندگی نمک شکری گرمسار عمده فروشی نمک صدفی عمده فروشی نمک شیلاتی عمده فروشی نمک زبر اعلا عمده فروشی نمک 120 و نمک 130 عمده فروشی نمک میکس با کیفیت عمده فروشی نمک 110 عمده فروشی نمک اردی با کیفیت عمده فروشی نمک دباغی عمده فروشی نمک نساجی مرغوب عمده فروشی نمک مقوا با کیفیت عمده فروشی نمک کنجد ارزان عمده فروشی نمک جاده با دوام بهترین اتحادیه نمک گرمسار بهترین معدن نمک گرمسار بهترین کارخانه نمک در گرمسار عمده فروشی نمک شیلاتی گرانول عمده فروشی نمک دانه بندی عمده فروشی نمک آشپزخانه اعلا عمده فروشی نمک تبلور مجدد پخش عمده نمک بهداشتی با کیفیت پخش عمده سنگ نمک طبی پخش عمده نمک طبی اعلا پخش عمده نمک دامی و گاوداری پخش عمده نمک سفید مرغوب معدن نمک گرمسار سمنان قیمت نمک گرمسار سمنان خرید عمده ارزانترین نمک بلغوره خرید عمده ارزانترین نمک بسته بندی خرید عمده نمک ابزیان و ماهی اتاق نمک گرمسار سمنان آجر نمک گرمسار سمنان بورس نمک گند زدایی بورس نمک خرد شده صادرارت نمک خالص عمده صادرات خالص ترین نمک عمده صاادرات نمک مرغوب ورامین صادرات سنگ نمک تصفیه آب صادرات عمده نمک مجسمه فروش و عرضه نمک استاندارد گرمسار فروش و عرضه نمک صنعتی ارزان فروش و عرضه نمک خوراکی اعلا

    استخراج تهران