انواع کانی‌ها و کاربرد آن‌‎ها

تعریف کانی

کانی‌ها مواد طبیعی، غیر آلی و متبلور و جامدی هستند که ترکیب شیمیایی نسبتا ثابتی دارند. کانی‌ها از اجتماع اتم‌ها به وجود می‌آیند. از تجمع کانی‌ها هم  سنگ ساخته می‌شود. فروانی کانی‌ها در همه‌جا یکسان نیست. بعضی در سطح زمین و بعضی در درون زمین فراوان‌تر هستند. علت نیز مربوط به فراوانی عناصر در بخش‌های مختلف زمین است. فراوانی یک کانی به شرایط تشکیل و پایداری آن در محیط نیز وابسته است.
تشکیل کانی‌ها
در طبیعت حدود 3000 نوع کانی پیدا می‌شود که از لحاظ ترکیب، شکل ظاهری، رنگ، اندازه و ... بسیار متفاوت هستند. یک علت عمده این تفاوت، چگونگی تشکیل آنهاست. بعضی از کانی‌ها از انجماد مواد مذاب به وجود می‌آیند(مانند کانی هایی که در تشکیل سنگ های آذرین دخالت دارند). بعضی از سرد شدن بخارها در سطح یا شکاف‌های موجود در سنگ‌ها به وجود می آیند (تشکیل گوگرد در قله کوه آتشفشان دماوند). برخی از کانی‌ها از تبخیر محلول‌هایی که به حد اشباع رسیده‌اند، به وجود می‌آیند. مثلا از تبخیر شدید آب دریا، نمک و گچ تشکیل می‌شوند. بعضی دیگر هم در نتیجه وارد آمدن فشار و گرمای زیاد بر روی کانی‌های دیگر به وجود می‌آیند، مانند گرافیت.
بیشتر بدانید: برای آشنایی با سنگ‌ها و انواع آن کلیک کنید.
  
انواع کانی ها
 

روش‌های شناسایی کانی‌ها

به کمک ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی کانی‌ها، می‌توان به روش‌های ساده‌تری برخی از شناخته شده‌ترین کانی‌ها را شناسایی کرد.
 
-شکل بلور: تقریبا هم کانی‌ها به صورت متبلور دیده می‌شوند. جسم متبلور دارای نظم درونی سه بعدی است. اندازه بلورها ممکن است بسیار بزرگ یا بسیار کوچک باشد. اندازه بلورها به شرایط تشکیل آن‌ها بستگی دارد. نکته جالب در مورد بلورها آن است که گرچه شکل و اندازه ظاهری آنها ممکن است متفاوت باشد، اما زوایای بین سطوح مشابه آن در تمام بلورهای یک کانی معین، یکسان و تغییر ناپذیر است. برای مثال، بلور نمک، چه بزرگ و چه کوچک، همواره مکعبی شکل است و بین سطح‌های خود، زاویه‌ی ۹۰ درجه دارد.
 
-سختی: کانی شناس آلمانی به نام فردریش موس(۱۸۳۹–۱۷۷۳) مقیاسی برای درجه سختی کانی‌ها وضع کرد. مقیاس او از درجه یک برای تالک به عنوان نرم‌ترین کانی تا درجه ۱۰ برای الماس به عنوان سخت‌ترین کانی است. بر اساس این مقیاس، سختی ناخن انسان، 5/2، سکه مسی 5/3و شیشه، ۵/۵ است. اگر در اثر کشیدن این اجسام بر سطح کانی، در آن خراش ایجاد شود، یعنی سختی آن‌ها از کانی بیشتر است و برعکس.
 
-رَخ یا کلیواژ: رخ به شکستگی کانی‌ها در راستای سطح صاف، پس از وارد شدن ضربه‌ای شدید، مانند ضربه چکش، گفته می‌شود. میکا در یک جهت می‌شکند و ورقه ‌ورقه می‌شود؛ کوارتز خورد می‌شود؛ نمک خوراکی رخ سه‌جهتی قائم و کلسیت رخ سه‌جهتی غیر قائم دارد.
 
-رنگ: برخی کانی‌ها همیشه به یک رنگ دیده می‌شوند. برای مثال، طلا همواره زرد، گرافیت همیشه سیاه و مالاکیت (Malachite) به رنگ سبز فیروزه‌ای است. رنگ را باید در سطحی که به تازگی شکسته شده ‌است، مشاهده کرد. زیرا هوازدگی رنگ سطح رویی را تغییر می‌دهد.
 
-جلا: توانایی کانی در منعکس ساختن، یا جذب نور را جلا می‌گویند. هر قدر انعکاس و انکسار نور از سطح کانی و یا سطح شکستگی آن زیادتر باشد، جلای آن مشخص‌تر است. یکی از علل گرانی الماس جلای زیبای آن است که به جلای الماسی معروف است. جلای کانی‌ها را می‌توان به دو گروه فلزی و غیرفلزی تقسیم کرد. 
در جلای فلزی (که خاص بسیار از کانی‌های فلزی است) نور، مانند سطح فلز براق به خوبی منعکس می‌شود (مانند پیریت ).
در جلای غیر فلزی از اصطلاحات گوناگونی استفاده می‌کنند. مثلا": در جلای شیشه‌ی نور به خوبی از کانی عبور می‌کند (مانند کوارتز و‌هالیت). در جلای الماسی، نور در داخل الماس بازتابش کلی پیدا می‌کند و سبب درخشندگی الماس می‌شود. 
گاهی از منظره ظاهری کانی‌ها برای بیان جلای آنها استفاده می‌کنند و اصطلاحاتی مانند صمغی، چرب، ابریشمی، خاکی و ... به کار می‌برند. 

روش های شناسایی کانی

راه های شناسایی دیگر

بعضی از کانی‌ها مانند مس و طلا چکش خوارند. در صورتی که گوگرد ترد و شکننده است. بعضی کانی‌ها مانند میکا (طلق نسوز) در برابر گرما مقاوم هستند و بعضی مانند ژیپس و کدر به پودر سفید رنگی تبدیل می‌شوند.‌ هالیت (NaCl) مزه‌ی شور و سیلویت (KCl) مزه‌ی تلخ دارد. برخی از کانی‌ها خاصیت مغناطیسی دارند. مانند مانیتیت و کائولینیت به زبان می‌چسبد. 
برخی مانند گرافیت و تالک در لمس با دست حالت چرب دارند (در صورتیکه واقعا چرب نیستند.)
بعضی از واکنش‌های شیمیایی می‌تواند در شناسایی کانی‌ها مفید باشند. مثلا" کلسیت با اسید- کلریدریک سرد و رقیق و دولومیت با اسید کلریدریک گرم و غلیظ ترکیب می‌شوند و گاز CO2 متصاعد می‌کنند. رنگ شعله نیز در شناسایی بعضی از کانی‌ها (در واقع عنصری را که در ترکیب دارند) مؤثر است.

طبقه بندی کانی ها

با توجه به همگن بودن شیمیایی کانی‌ها، ترکیب آن‌ها را می‌توان به وسیله فرمول نشان داد. برای معرفی کانی‌ها علاوه بر فرمول آن‌ها، تمام خواص فیزیکی مانند خواص نورانی، الکتریکی، مقاومت، سختی و بالاخره خاصیت بلورشناسی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کانی‌های تشکیل دهنده سنگ‌ها یا به اصطلاح کانی‌های سنگ ساز، بر حسب انواع سنگ‌ها به سه گروه کانی‌های ماگمایی، رسوبی و دگرگونی تقسیم می‌شوند.

کانی‌های ماگمایی به دو دسته کلی سیلیکاته و غیرسیلیکاته تقسیم می‌شوند.

کانی‌های سیلیکاته کانی‌هایی هستند که در ترکیب شیمیایی آنها سیلیس (Si) وجود دارد. کانی‌های غیرسیلیکاته فاقد عنصر سیلیس هستند.

مواد حاصل از تخریب سنگ‌های آذرین، دگرگون شده و رسوبی توسط آب‌های جاری به حوضه‌های رسوب‌گذاری حمل و در دریاچه‌ها یا دریاها ته نشین می‌شوند. پاره‌ای از کانی‌ها ابتدا در آب‌ها به صورت محلول در می‌آیند و سپس در اثر تبخیر یا واکنش‌های شیمیایی در دریاچه‌ها و دریاها کانی‌های رسوبی را پدید می‌آورند.

بسیاری از کانی‌های موجود در سنگ‌های آذرین و رسوبی در اثر فشار لایه‌های فوقانی و دمای زیاد موجود در قشر زیرین پوسته یا در مجاورت توده‌های ماگمایی تغییر شکل و حالت می‌دهند و به صورت کانی‌های دگرگونی در می‌آیند.
فواید کانی ها

فواید و کاربردهای کانی

کاربرد کانی‌ها در زندگی ما بسیار گوناگون و فراوان است. برخی از کانی‌ها به عنوان کانی قیمتی در جواهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گروهی دیگر از کانی‌ها به عنوان ماده ارزشمند معدنی از زمین استخراج می‌شوند. از کانی‌هایی مانند کوارتز و یاقوت در صنعت استفاده‌های زیادی می‌گردد. در ساختن دستگاه‌های لیزر از بلور یاقوت و از بلور کوارتز در ساعت‌سازی استفاده می‌شود.

۲۰ مرداد ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • باریت کریستال

    باریت کریستال

    خردایش باریت توسط جت میل و بال میل سپراتور تا سطح یک میکرون ،بنا به درخواست مشتری برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید. در این واحد صنعتی خدمات میکرونیزه مواد از یک کیلوگرم به بالا ارائه می‌گردد . شایان ذکر است در روش میکرونیزه توسط جت میل علاوه بر دستیابی به مش های بالاتر از 2500 محصول بدون هرگونه آلودگی خواهد بود. این واحد صنعتی مجهز به آسیابهای زیر می باشد: جت میل صنعتی تمام استیل جت میل پایلوت و آزمایشگاهی تمام استیل بال میل سپراتور و انواع پیش آسیاب آماده خدمت رسانی به شما خوبان هستیم همچنین خوشحال خواهیم شد مشاور شما در این خصوص باشیم. www.khordayesh.ir

    استخراج تهران
  • سنگ نمک نارنجی. سنگ نمک صورتی

    سنگ نمک نارنجی. سنگ نمک صورتی

    تولید انواع نمک های رنگی به صورت سنگ و دانه بندی قرمز و نارنجی واردات نمک نارنجی مستقیم از پاکستان با حمل به تمام نقاط بی واسطه زمینی و دریایی مارقابت میکنیم تا شما برنده باشید برای دیدن سایر محصولات از سایت ما دیدن فرمایید www.almasnamak.com همراه:1 09123321808 همراه:2 09192766166 دفتر:02334523199 فروش عمده نمک صنعتی فروش عمده نمک تصفیه فروش عمده نمک تصفیه شده فروش عمده نمک ید دار فروش عمده نمک بدون ید فروش عمده نمک خانواده فروش عمده نمک نانوایی فروشنده نمک گرمسار فروشنده نمک در گرمسار فروشنده نمک محدوده گرمسار فروشنده نمک محدوده سمنان فروشنده نمک در سمنان فروشنده نمک بلوری به صورت عمده فروش نمک صادراتی به صورت عمده فروش نمک گرانول به صورت عمده فروش نمک گرانول حفاری عمده فروش نمک طعام به صورت عمده فروش نمک ضد یخ با بهترین قیمت عمده فروش نمک ضد یخ بتن ارزان گرمسار فروش نمک حفاری گرمسار عمده قیمت به روز شده انواع نمک  قیمت به روز شده انواع سنگ نمک خرید عمده نمک با بهترین کیفیت بزرگترین کارخانه نمک گرمسار بزرگترین کارخانه نمک در گرمسار بزرگترین کارخانه نمک محدوده گرمسار نمایندگی نمک دریا در گرمسار نمایندگی نمک شکری گرمسار عمده فروشی نمک صدفی عمده فروشی نمک شیلاتی عمده فروشی نمک زبر اعلا عمده فروشی نمک 120 و نمک 130 عمده فروشی نمک میکس با کیفیت عمده فروشی نمک 110 عمده فروشی نمک اردی با کیفیت عمده فروشی نمک دباغی عمده فروشی نمک نساجی مرغوب عمده فروشی نمک مقوا با کیفیت عمده فروشی نمک کنجد ارزان عمده فروشی نمک جاده با دوام بهترین اتحادیه نمک گرمسار بهترین معدن نمک گرمسار بهترین کارخانه نمک در گرمسار عمده فروشی نمک شیلاتی گرانول عمده فروشی نمک دانه بندی عمده فروشی نمک آشپزخانه اعلا عمده فروشی نمک تبلور مجدد پخش عمده نمک بهداشتی با کیفیت پخش عمده سنگ نمک طبی پخش عمده نمک طبی اعلا پخش عمده نمک دامی و گاوداری پخش عمده نمک سفید مرغوب معدن نمک گرمسار سمنان قیمت نمک گرمسار سمنان خرید عمده ارزانترین نمک بلغوره خرید عمده ارزانترین نمک بسته بندی خرید عمده نمک ابزیان و ماهی اتاق نمک گرمسار سمنان آجر نمک گرمسار سمنان بورس نمک گند زدایی بورس نمک خرد شده صادرارت نمک خالص عمده صادرات خالص ترین نمک عمده صاادرات نمک مرغوب ورامین صادرات سنگ نمک تصفیه آب صادرات عمده نمک مجسمه فروش و عرضه نمک استاندارد گرمسار فروش و عرضه نمک صنعتی ارزان فروش و عرضه نمک خوراکی اعلا

    استخراج تهران
  • فروش ویژه با تخفیف کلوخه  سیلیس کوارتز 99

    فروش ویژه با تخفیف کلوخه سیلیس کوارتز 99

    با سلام واحد بازرگانی #مهراد_صنعت_سیناد در نظر دارد 1000 تن از محصول کلوخه سیلیس کوارتزی با عیار 99 درصد را به تخفیف ویژه و زیر قیمت بازار به فروش برساند، محصول به صورت کلوخه نا منظم میباشد و بصورت فله بارگیری و ارسال خواهد شد این محموله شامل لیست قیمت شزکتی محصول فوق در سبد محصولات معدنی تأمینی مهراد صنعت نیست و یک بار عملی و اجرا می‌گردد، حدود قیمت این محصول 15درصد زیر قیمت اعلامی این محصول و 20درصد زیر قیمت بازاری این محصول است، محموله بصورت یکجا بفروش میرسد و بصورت غیر رسمی فاکتور می‌گردد و شامل مالیات برای خریدار محترم نیست. برای دریافت انالیز قیمت نهایی و سایر اطلاعات تماس حاصل فرمایید. با تشکر از گروه محترم جویشگر.

    استخراج آذربایجان غربی
  • فروش کائولن از معدن بی واسطه

    فروش کائولن از معدن بی واسطه

    با سلام واحد بازرگانی #مهراد_صنعت_سیناد در نظر دارد با توجه به تقاضای مشتریان عزیز به میکرونیزه محصول کائولن این شرکت این محصول با کیفیت را با میکرونیزه مش 300 تحویل مشتریان عزیز نماید توجه داشته باشید این محصول از معادن شرکت میباشد به همین دلیل قیمتی کاملا مناسب بازار فروش داخلی و خارجی میباشد این محصول یه صورت کلوخه و میکرونیزه با دپوی بالای 10 هزار تن موجود می باشد و روزانه تا 200 تن قابل تحول است. خلوص این محصول از 60 درصد تا بالای 70 درصد میباشد که برای فعالیت در حوزه رفرکتوری استفاده بخش نسوز ها، کاغذ سازی، لوازم آرایشی و بهداشتی، ساخت متریال های صنعتی برقی و الکترونیکی ساخت المنت های دما بالا اجرام نسوز، بسیار با کیفیت میباشد. برای دریافت اطلاعت بیشتر آنالیز و سایر مشخصات فنی و ع همچنین قیمت محصولات ما با ما در تماس باشید با تشکر از تیم جویشگر.

    استخراج آذربایجان غربی