درجه بریکس

درجه بریکس به معنای میزان شکر در محلول است که به میزان انگسار نور بستگی دارد و اصولا در صنایع نوشابه سازی و آبمیوه استفاده می شود ، درجه بریکس برابر است با یک گرم ساکارز در 100 گرم محلول ، درجه بریکس نشانه درصد وزن مواد موجود در یک محلول به وزن کل محلول می باشد . هر چه درجه بریکس محلولی بیشتر باشد ، غلظت مواد جامد در آن محلول بیشتر و مقدار آب محلول کمتر است . همچنین وزن مخصوص شامل وزن حجمی یعنی وزن واحد حجم مواد در (دماهای مختلف) متفاوت است ،
برای مقایسه صحیح و استفاده درست از جداول موجود برای مواد مختلف از جمله ملاس اندازه گیری ها همیشه در دمای ثابت و معینی انجام می شود ، این دمای ثابت و معین که اصطلاحا دمای ازمایشگاه نامیده می شود دمای 20 درجه نام دارد و معمولا برای کاربردهای عملی اندازه گیری در دمای 18- تا 22- درجه قابل قبول است . 
دقیق ترین روش تعیین درجه بریکس وزن کردن حجم معینی از محلول ماده مخصوص است ، که بایست اندازه گیری حجم و وزن درست و دقیق در دمای آزمایشگاه انجام گیرد .
روش محاسبه مقدار آب مورد نیاز برای رقیق کردن محلولی با بریکس  B1 و رساندن درجه بریکس B2 به شرح زیر می باشد . 
B1/ B2)-1) لیتر آب را به یک کیلو محلول با ملاس بریکس B1 اضافه می کنیم ، تا B1/B2 کیلو محلول رقیق شده با بریکس B2 به دست آید . برای رساندن درجه بریکس ملاس از 75 درجه به 25 درجه (طبق روش فوق )به ازای هر کیلو ملاس با بریکس 75 درجه که وزن مخصوص آن برابر 1/383 می باشد . حجم یک کیلوی آن معادل 1/383می باشد و معادل 0/723 لیتر یا 723 سی سی است . 
و می بایست (1-75/25) یعنی 2 لیتر آب به آن اضافه نمود که محلول حاصل 3k ملاس با بریکس 25 درجه خواهد بود . درجه بریکس محلولها با روشهای دیگری نیز قابل سنجش است از جمله روشهای هیدرومتری و رفرکتومتری  .
مقادیر بریکس یک محلول با کمک دستگاهی به نام رفراکتومتر انجام می گیرد ، با کمک رفراکتومتر ضریب شکست محلول را در جهت محاسبه غلظت جامد  محلول اندازه گیری می کنند . به عبارتی ضریب شکست محلول را بر اساس تغییر جهت پرتو نوری که از مایع محلول حاوی مواد جامد عبور می کند ، کمّی می کند . 
پس هر چه مقدار جامد محلولی بیشتر باشد میزان شکست نور موقع عبور از آن بیشتر خواهد بود و از طرفی این میزان شکست به میزان دمای محلول نیز بستگی دارد ؛ همچنین می توان رفراکتومتر را بر اساس مواد موجود در محلول اندازه گیری کرد . 
دسته بندی این مواد شامل موارد زیثر می باشد : 
1. مواد  معدنی موحود در محلول شامل : نمک ؛ اسید ؛ قلیا (رفراکتور شوری سنح ) 
2. کربوهیدارتها (قندهای ساده )رفراکتومتر قند سنح 
3. اسیدهای آمینه (پروتنین ها ) رفراکتومتر اورینومتر 
4. لیپیدها (روغن و آب با هم مخلوط نمی شوند )
5. محلولهای الکلی (رفراگتومتر الگل 0-80)
نتیجه می گیریم اندازه گیری این تغییر در زاویه شکست می تواند داده ها و بینش مفیدی در مورد چگالی و ترکیب شیمیایی محلول ارایه  دهد . 
رفراکتومتر ها به سه گروه تقسیم می شود : رفراکتومتر چشمی - رفراکتومتر دستی - رفراکتومتر دیجیتال و رفراکتومتر رومیزی که آخری در آزمایشگاهها به صورت  QA/QC استفاده می شوند ، و هزینه بیشتری دارند و قابل حمل نیستند همچنین داده ها را به سرعت برمی گردانند و به آموزش کمی نیاز دارند و همچنین می توانند خظای اپراتور را هنگام  خواندن کاهش دهند . و بسیاری از این رفراکتومتر ها به طور خودگار مقادیر نمایش داده شده خود را با توجه به دمای نمونه تنظیم می کنند . جهت توضیخ سایر رفراکتومتر ها در مقاله ای دیگر به آن خواهیم پرداخت  
 


۲۴ دی ۱۴۰۲


محصولات مشابه
  • تامین تجهیزات نوشیدنی مالت (ماءالشعیر) برای کافه، رستوران و هتل

    تامین تجهیزات نوشیدنی مالت (ماءالشعیر) برای کافه، رستوران و هتل

    آیا می دانید **نوشیدنی مالت تازه** را در ایران از کجا بخریم؟ یکی از نوشیدنی هایی که در کافه ها، رستوران ها و هتل ها بصورت تازه یافت نمی شود، نوشیدنی مالت تازه (آبجو تازه غیرالکلی) می باشد. برای تولید این **شربت و نوشیدنی** گوارای با کیفیت، نیاز به تجهیزاتی می باشد که تهیه و تامین آن کاری پیچیده و مشکل و نیاز به دانش فنی بالا می باشد، در غیر اینصورت کلیه هزینه های ساخت و تهیه مخازن و پمپ های خاص هدر می رود. ما کلیه این تجهیزات لازم را در یک پکیج مهندسی شده و در فضایی کوچک، که دارای مخازن، لوله ها و اتصالات تمام استیل و بقیه متعلقات می باشد به همراه نصب و راه اندازی ارائه می نماییم. این پکیج آماده آلمانی، برای تولید آبجو غیرالکلی برای کافه ها، رستوران های لوکس و هتل ها به همراه متخصصین اروپایی را در وبسایت آوینا می توانید بیابید. این پکیج آماده، زحمت شما را برای تولید این نوشیدنی مالت تازه باکیفیت و تولید بصورت کارگاهی ( نه صنعتی) در کافه و رستوران به آسانی میسر می سازد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، با ما در ارتباط باشید.

    نوشیدنی‌ها تهران
  • فروش خط تولید آب معدنی و آشامیدنی

    فروش خط تولید آب معدنی و آشامیدنی

    خط تولید آب معدنی و آب آشامیدنی: گروه صنعتی با تخصص چندین ساله در طراحی ماشین آلات صنایع غذایی و علی الخصوص خط تولید آب معدنی و آشامیدنی، با تمرکز خاصی پیشنهادات خاصی را برای متقاضیان ورود به این عرصه ایجاد نموده است. خط تولید و بسته بندی آب معدنی و انواع نوشیدنی ها بصورت کاملا اتوماتیک بوده و از لحاظ کیفیت در سطوح بالا قراردارد . کلیه فرایند مربوط به تولید بصورت برنامه نویسی شده صورت می پذیرد و از ظرفیت ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ عدد در ساعت متغیر می باشد. فرآیند و ماشین آلات تولید آب معدنی: ماشین آلات خط تولید آب معدنی و آشامیدنی ، از قسمت ابتدایی آن که مربوط به سیستم های تسویه آب می باشد آغاز می گردد.تسویه آب بسته به نوع کیفی منطقه مورد نظر تغییر پیدا می کند. به این صورت که با افزایش میزان سختی آب و بار میکروبی آن ، تجهیزات بیشتری برای آماده سازی نیاز می باشد و در صورت دارا بودن کیفیت بالا ، به تجهیزات کمتری نیاز دارد. گام بعدی ، ماشین آلات مربوط به سیستم تولید بطری می باشد که در ظرفیت های متنوعی تولید می گردد. تولید بطری متشکل از تجهیزات مختلفی می باشد که از جمله ان می توان به دستگاههای تزریق باد (باد کن)، خط تولید هوای فشرده (کمپرسورهای اسکرو) و همچنین قالبهای تولید شده مختص دستگاه تزریق هوای فشرده اشاره نمود. گام سوم ، مربوط به خط کامل بسته بندی می باشد که از لحاظ حجم و ابعاد در طبقه بندی های مختلفی قراردارد. این خط از سیستم آماده سازی بطری آغاز و به استرچ پالت منتهی می گردد. ظرفیت های مختلفی در این زمینه از لحاظ حجم و ابعاد در نظر گرفته میشود. سیستم های تولیدی خط تولید و بسته بندی آب معدنی از سیستم رج کن (ردیف کن) آغاز می گردد. بعد از انتقال به پرکن و انجام عملیات بسته بندی ابمعدنی و پس از انتقال به قسمت لیبل زن و طی شدن فرایند لیبل زنی به سیستم بسته بندی شریک پک هدایت شده و از خط تولید خارج می گردد. کلیه فرآیند مربوط به سیستم بسته بندی بصورت تمام اتوماتیک بوده و بدون دخالت دست صورت می پذیرد. جهت استعلام قیمت و کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه اندازی کارخانه جات خط کامل تولید و بسته بندی آب معدنی و آشامیدنی ، با ما تماس بگیرید.

    نوشیدنی‌ها البرز
  • چای لنگر خالص (نوشینه) ایرانی

    چای لنگر خالص (نوشینه) ایرانی

    بسته استاندارد خالص 450 گرم خرید شما شامل 2 بسته 450 گرمی است وزن خالص 900 گرم (با خرید بیشتر از 6 بسته قیمت کاهش می یابد) اطلاعات عمومی : شماره پروانه بهره برداری و تولید 4647 شماره پروانه بهره برداری بهداشت 3130 شماره پروانه ساخت 47/11591 شماره ثبت 295 تاریخ تولید 04/97 تاریخ انقضا دوسال پس از تولید کارخانه کیلومتر 3 جاده لنگرود - لاهیجان عکسهای سه رنگ جعبه درج شده است فقط جعبه سیاه که باکیفیت ترین است موجود است سوالی داشتید تماس بگیرید واتساپ هم دارم

    نوشیدنی‌ها گیلان
  • انواع چای ایرانی

    انواع چای ایرانی

    شهر چای ایرانی با مشارکت تولیدکنندگان و فروشندگان برتر ، خدمات تخصصی خود را در زمینه فروش انواع چای ایرانی دمنوش های گیاهی و تمامی محصولات بومی ایرانی به هموطنان عزیز ارائه می نماید

    نوشیدنی‌ها تهران