انواع کیسه های پلی پروپیلن (PP)

بخش عمده ای از کیسه های مورد استفاده در صنایع بسته بندی، کیسه های پلی پروپیلن (PP) است. از کیسه های پلی پروپیلن هم بصورت ساده (معمولی) و هم در ترکیب با سایر مواد جهت تولید کیسه هایی با ویژگی های بخصوص استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم با برخی از پر کاربردترین و پرمصرف ترین انواع این کیسه ها در صنعت بسته بندی آشنا شویم.

کیسه­ های پلی ­پروپیلن یا به اختصارPP ضمن استحکام بالا، دارای وزن بسیار کمی می­ باشند. به همین علت این نوع کیسه­ ها اقتصادی­ ترین و کم­ هزینه ­ترین نوع بسته­ بندی برای بسیاری از محصولات پودری، دانه ای و نیز قطعات بزرگ (اعم از مصالح ساختمانی، مواد خوراکی و غذایی، مصنوعات شیمیایی، خوراک دام و طیور، صنایع پلاستیک و ...) هستند. کیسه ­های پلی ­پروپیلن نیاز بسته ­بندی بسیاری از صنایع را در بالاترین استانداردهای بسته ­بندی روز دنیا تأمین می­ نمایند. کیسه ­های پلی ­پروپیلن بسته به سفارش مشتری، نوع و وزن محصولات مورد بارگیری در ابعاد و همچنین با ضخامت نخ مختلف تولید شده و جهت بسته ­بندی محصولات غذایی، کشاورزی، شیمیایی، کود، پتروشیمی، سیمان و ... مورد استفاده قرار می ­گیرند.



طیف گسترده­ ای از انواع کیسه ­های PP بر اساس نیاز و خواسته ­های مشتریان به شرح زیر موجود است، که از منظر کاربرد و ظاهر متفاوت می باشند:

  • کیسه­ های ساده: ساده ترین نوع کیسه بوده که پس از تولید توسط دستگاه های گردباف هیچ فرآیند دیگری بر روی آنها انجام نشده و مستقیماً توسط ماشین آلات چاپ، برش و دوخت از حالت رول به کیسه تبدیل می شوند. این کیسه ها قادر نیستند محتویات خود را از رطوبت محیطی حفظ نمایند. برش کیسه های ساده جهت جلوگیری از نخ کش شدن بصورت گرم (با المنت) می باشد. شایان ذکر است که نوع خاصی از کیسه های ساده در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) مقاوم بوده و دارای طول عمر بالاتری هستند. همچنین، کیسه های ساده در نوع شفاف (موسوم به شیشه ای) نیز تولید می شوند که عمدتاً برای بسته­بندی محصولات کشاورزی فله ای بکار می­رود. قیمت این کیسه ها در بازار مصرف، برای عرض های مختلف متفاوت بوده و بر حسب متر می باشد.
  • کیسه­ های لمینت: برای مقاومت بالای کیسه و همچنین مقاوم­ سازی محتویات در برابر رطوبت و همچنین ممانعت از ریزش و نشتی محتویات کیسه، لایه ای نازک از مواد PP بر روی رول کیسه ساده توسط دستگاهی موسوم به لمینت ریخته شده و بر روی آن می چسبد. برش این نوع از کیسه ها معمولاً بصورت سرد (تیغ کاتر) می باشد، چراکه با توجه به لایه لمینت موجود بر روی کیسه، نخ کش نمی شود. قیمت این کیسه ها بسته به ضخامت لایه لمینت متفاوت بوده و لذا در بازار مصرف، عمدتاً بر حسب کیلوگرم می باشد.
  • کیسه­ های کامپوزیت (کاغذی): برای بسته­ بندی طیف خاصی از محصولات (نظیر خوراک دام و یا محصولات پتروشیمی و شیمیایی) عمدتاً از کیسه ­های کامپوزیت استفاده می ­شود. در این نوع کیسه­ ها، لایه نازک کاغذ توسط لمینت بر روی رول کیسه ساده چسبانده می­ شود. کاربرد دیگر این نوع از کیسه ها ظاهر زیبا جهت بسته بندی محصولات صادراتی است. قیمت کیسه های کامپوزیت نیز بسته به ضخامت پارچه PP و نیز لایه کاغذی بر حسب کیلوگرم متفاوت است.
  • کیسه­ های با لایه نایلون (لاینر) داخلی: این نوع کیسه ­ها با توجه به لایه نایلونی (پلی اتیلن) اضافه شده در داخل کیسه، ضمن محافظت محتویات از عوامل بیرونی همچون رطوبت، موجب افزایش استحکام کیسه و ممانعت از ریزش احتمالی محتویات از داخل کیسه می­ شود. استانداردهای وضع شده برای بسته بندی برخی محصولات (خصوصاً محصولات خوراکی و کشاورزی) استفاده از نایلون را در داخل کیسه بمنظور عدم تماس محصولات با جداره داخلی کیسه الزام نموده است.

 

  • کیسه ­های جامبو (بیگ بگ): برای حمل محصولات دانه ای و پودری در تناژ بالا از کیسه های جامبوبگ استفاده می شود. این کیسه ها بدلیل ضخامت بالای تار و پود و نیز ابعاد بزرگ خود، قابلیت تحمل تا وزن 2 تُن را دارا هستند. جهت حمل این کیسه ها پس از پُر شدن از محصول، بر روی آنها تسمه هایی ضخیم از جنس PP دوخته شده که قلاب جرثقیل داخل آن قرار می گیرد. کیسه های جامبو طیف بسیار گسترده ای دارند که در مقاله ای جدا به انواع ویژگی های آنها پرداخته شده است.

 

  • کیسه­ های BOPP: برای بسته بندی برخی محصولات (خصوصاً محصولات صادراتی) از کیسه های BOPP (یا OPP) بدلیل ظاهر شکیل و زیبای آنها استفاده می شود. معمولاً ابتدا چاپ تصویر مورد نظر (به روش هلیو) بر روی لایه ای از جنس OPP بصورت رول به رول انجام شده و نهایتاً رول چاپ دار توسط دستگاه لمینت بر روی رول کیسه ساده چسبانده می شود. بسته به نوع لایه OPP، این نوع کیسه ها در انواع مختلفی (نظیر صدفی، متالایز و ...) موجود می باشند. مشابه کیسه های لمینت، برای برش این نوع کیسه ها نیز از تیغ (برش سرد) استفاده می شود. همچنین جهت حفظ ظاهر شکیل پس از پُر شدن از محصول، معمولاً این کیسه ها قبل از برش، گاست نیز می شوند تا حالت پاکتی به خود بگیرند. قیمت این نوع رول ها که جزو گران ترین انواع کیسه ها می باشند، مشابه رول های لمینت بر حسب کیلوگرم می باشد.

 


۰۵ آذر ۱۴۰۲


محصولات مشابه
  • چاپ کارت پرسنلی

    چاپ کارت پرسنلی

    کارت پی وی سی یکی از پر کاربردترین راه های احراز هویت جهت ارائه خدمات گوناگون می باشد. کارت سوخت ، کارتهای اعتباری و بانکی ، کارتهای شناسایی و عضویت ، کارتهای حضور و غیاب و کنترل تردد ، کارتهای تخفیف و ...… از نمونه های استفاده از کارتهای PVC می باشد. با توجه به موارد بسیار استفاده از کارتهای PVC ، چاپ با کیفیت و مقرون به صرفه بر روی این کارهای حائز اهمیت می باشد. شخصی سازی و چاپ انواع کارت pvc طراحی کارت ها با ارسال نمونه چاپی چاپ انواع کارت پی وی سی از قبیل چاپ کارت پرسنلی ، گارانتی ، کارت هدیه ، پارکینگ کارت باشگاه ، دانشجویی ، سلف سرویس ، همایش ، کارت اشتراک ، حضور و غیاب ، کنترل تردد کارت ویزیت شفاف - نیمه شفاف چاپ هولوگرام سازمانی چاپ دیجیتال مستقیم و غیرمستقیم چاپ برجسته ( امباس ) ، انکد ( Encode) چاپ آرم و طرح سازمان مربوطه بصورت پیش زمینه چاپ عکس و مشخصات کامل هر فرد بصورت تمام رنگی چاپ بارکد برای هر نفر بصورت مجزا چاپ اطلاعات متغیر ( کد ، بارکد ، سریال ، نام و نام خانوادگی ، کد ملی و... ) چاپ کارت اینترنت کارت تلفن و کارت شارژ با پین و اسکرچ (پوشش رمزدار) روی کارت لمینیت با کاور قابلیت چاپ چهار رنگ بر روی انواع کارت های MAG, Contactless, Blank چاپ کارت ویزیت به صورت تک رنگ (طلایی ،نقره ای ،سفید ،مشکی ،قرمز ،آبی،سبز) چاپ افست انواع کارت ویزیت شفاف TRANSFERPARENT کارت شناسایی کارت پرسنلی کارت هدیه کارت حضور و غیاب کارت تخفیف کارت VIP کارت عضویت کارت تردد کارت پارکینگ کارت هوشمند کارت باشگاه کارت همایش کارت ضمانت انواع محصولات چاپ افست و دیجیتال کارت مغناطیس کارت هوشمند کارت مایفر کارت کنتاکتلس کارت سلامت کارت بهداشت

    چاپ و بسته‌بندی تهران
  • ریبون دستگاه تاریخ زن دستی و پدالی

    ریبون دستگاه تاریخ زن دستی و پدالی

    ریبون تاریخ زن دستی و پدالی عرض : 120*25 عرض : 120*30 عرض : 120*40 با کیفیت چاپ ریبون تاریخ زن حرارتی یا Hot Stamping Foil Ribbon جهت چاپ تاریخ تولید ، انقضاء و سری ساخت استفاده می گردد. در این روش چاپ توسط ریبون حرارتی مستقیماً بر روی بسته بندی محصول انجام می شود. چاپ با این روش به کمک حرارت و قطعات کوچک فلزی ( شامل عدد یا حروف به صورت محدود) انجام میشود. امکان چاپ اطلاعات متغیر با این روش امکانپذیر نمی باشد. جهت درج اطلاعات متغیر مانند سریال و بارکد می بایست از دستگاه های جت پرینتر و ریبون های TTO استفاده نمود. ویژگی ریبون تاریخ زن حرارتی: سادگی پروسه چاپ نیاز به تجهیزات ارزان قیمت مقاومت چاپ انجام شده در شرایط مختلف محیطی امکان چاپ روی متریال های مختلف از قبیل انواع فیلم PP, PE, PET , OPP، پارچه ، چرم و … .

    چاپ و بسته‌بندی تهران
  • دستگاه بسته بندی نان گاتا پیروزپک

    دستگاه بسته بندی نان گاتا پیروزپک

    صنایع بسته بندی پیروزپک مفتخر است که با طراحی و تولید انواع دستگاه بسته بندی نان گاتا توانسته کمک های شایانی را به تولید کنندگان نان گاتا ارائه دهد. بسته بندی نان گاتا با بهترین کیفیت توسط دستگاه بسته بندی افقی پیروز پک برای شما عزیزان انجام خواهد شد. دستگاه بسته بندی نان گاتا با قابلیت بسته بندی نان لواش رستورانی , بسته بندی نان , بسته بندی نان بربری , بسته بندی نان بروتشن , بسته بندی نان سنگک , بسته بندی نان فانتزی , بسته بندی نان پیتزا , بسته بندی نان خشک و بسته بنید نان برش خورده و انواع دیگر دستگاه بسته بندی نان گاتا صنایع بسته بندی پیروز پک دستگاه بسته بندی نان گاتا مدل آنجل 300 قادر است در هر دقیقه 100 بسته بندی را برای شما انجام دهد. همچنین این دستگاه پیلوپک با دو موتور AC و روش بسته بندی متریک و اتوماتیک , بسته بندی ها را با سلفون ترس , متالایز , لامینت و با کاغذ پلی اتیلن برای شما انجام خواهد داد. ابعاد دستگاه بسته بندی نان گاتا مدل آنجل 300 380*95*170 سانتی متر است. همچنین ابعاد دستگاه بسته بندی آنجل برای بسته بندی انواع نان معادل 40*25*8 سانتی متر است. و برای انجام تنشیمات طول بسته بندی و سرعت بسته بندی قادر خواهید بود به صورت دیجیتال و لمسی این کار را انجام دهید. در صورتیکه تمایل دارید دستگاه بسته بندی نان را خریداری نمایید می توانید با همکاران ما صنایع بسته بندی پیروزپک تماس بگیرید. ما بهترین و با کیفیت ترین دستگاه بسته بندی را به شما عزیزان تحویل خواهیم داد.

    چاپ و بسته‌بندی اصفهان
  • جامبو بگ مخصوص حمل قیر

    جامبو بگ مخصوص حمل قیر

    شرکت فنون افزار با "برند ملت" بافت کیسه های جامبو مخصوص حمل قیر را با تحمل دمای 120 درجه سانتی گراد طراحی و تولید میکند و آماده پذیرش سفارشات شما عزیزان است. 09125239699 02191620056

    چاپ و بسته‌بندی تهران