معرفی کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری

کلید فیوزهای مینیاتوری مانند سایر فیوزها به عنوان یکی از قطع کننده های مدار ، جهت محافظت و ایمنی افراد و دستگاهها درمقابل جریانهای اضافه بار و اتصال کوتاه به کار می روند.
ساختارکلی کلید مینیاتوری

پوسته :

 کلیه قسمتهای کلید مینیاتوری درون پوسته قرار می گیرند و باید از مواد عایق با حداقل ولتاژ 2500 ولت و غیر قابل شعله ور شدن با مقاومت حرارتی 960 درجه سانتیگراد باشد.

 مگنت :

این قسمت از سیم پیچ مسی ،  هسته مرکزی ثابت و متحرک از جنس مواد فرومغناطیس ، فنر، اتصالات و ... تشکیل شده است که در برابر جریان های چند برابر جریان نامی کلید ( با توجه به تیپ کلید که روشنایی یا موتوری یا موتوری سخت باشد از 3 برابر تا 20 برابر جریان نامی می باشد ) و یا اتصال کوتاه واکنش نشان می دهد و باعث قطع فوری کلید میگردد . در کلید مینیاتوری های استاندارد برای هر جریان نامی ، مگنت خاص خود را دارد.

دستگیره کلید :

وسیله ای برای قرار دادن کلید مینیاتوری در حالت قطع و یا وصل می باشد .

بی متال :

رله اضافه بار به کار رفته در کلیدهای مینیاتوری یک نوع  بی متال است که در زمان تولید کلید مینیاتوری بوسیله یک پیچ ، جریان نامی دقیق کلید تنظیم و توسط کارخانه لاک می شود. این رله کار قطع مدار را در برابر اضافه بار بر عهده دارد .

جرقه گیر :

این قسمت از صفحات فلزی موازی هم تشکیل شده است که توسط لایه ای عایق از هم جدا شده اند و در زمان قطع با تقسیم جرقه به جرقه های کو چک از جرقه های خطرناک و ایجاد صدا و گرمای زیاد جلوگیری می کند . معمولاً در کلیدهای بی کیفیت و ارزان قیمت ، این قطعه وجود ندارد که شاید ساده ترین راه شناسایی این موضوع ، وزن کم کلید می باشد .

 فنرها و اتصالات :

این اجزا باید در برابر زنگ زدگی مقاوم باشند و  توان مکانیکی مناسبی نیز داشته باشند.

 ترمینال ها  :

 باید ضد زنگ باشند و طوری طراحی شوند که هادی ها به راحتی در آن قرار گیرند.


اجزا کلید مینیاتوری

۱) کلید قطع و وصل

۲) مکانیزم کلید قطع و وصل

۳) محل عبور جریان

۴) بلوک ترمینال

۵) نوار فولادی دو فلزی

۶) پیچ کالیبراسیون قطع

۷) سیم پیچ

۸) خاموش کننده قوس

کلید مینیاتوری - فروشگاه اتوماسیون 24
کلیدهای مینیاتوری از دو مکانیزم برای عملکرد خود استفاده میکند.

1.      عملکرد بیمتالی برای حفاظت اضافه بار

2.      عملکرد مغناطیسی برای حفاظت از اتصال کوتاه

کلیدهای مینیاتوری از نظر تعداد پل به 2 قسمت تک فاز و سه فاز و از نظر وضعیت زمان قطع به دو وضعیت تندکار و کند کار تقسیم می­شوند. همچنین  از نظر کاربرد به تیپ­های K، D، C، B و Z تقسیم میشوند.

کلید مینیاتوری تیپ B: این نوع کلید مینیاتوری بیشتر مصرف خانگی دارد و جریان اضافه بار بین 3تا 5 برابر جریان نامی را در زمان مشخص قطع می کند.این نوع کلیدها از نوع تندکار محسوب می­ شوند.

کلید مینیاتوری تیپ C: این نوع کلید بیشتر مصرف صنعتی دارد و جریان اضافه بار بین 5 تا 10 برابر جریان نامی را در زمان مشخص قطع میکند این نوع کلید از نوع کندکار محسوب می شود.

کلید مینیاتوری تیپ D: این نوع کلید بیشتر مصرف صنعتی خاص مثل ترانسفورماتورها را دارد و جریان اضافه بار 10 تا 20 برابر جریان نامی را قطع می­کند.

کلید مینیاتوری تیپ K: این نوع کلید در ترانس و موتور مورد استفاده قرار میگیرد. عمکلرد آن بین تیپ C و D میباشد.

کلید مینیاتوری تیپ Z: این مینیاتوری وقتی جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود در یک زمان خاص فرمان قطع را صادر می کند. از این کلید در مدارات خیلی حساس استفاده می شود.

نکته: بروری کلیدهای مینیاتوری میتوان وسایل جانبی برای تشخیص وضعیت خاموش و روشن و یا آلارم تعبیه کرد.

نکاتی که در خرید کلید مینیاتوری باید رعایت کرد:

1.      جریان کار کلید مینیاتوری

2.      نوع کلید مینیاتوری(بسته به محل استفاده دارد)

3.      تجهیزات جانبی

4.      تعداد پل های آن

 

کلیدهای مینیاتوری جریان متناوب

استفاده از وسایل حفاظتی در یک مدار جهت جلوگیری از خطراتی نظیر آتش سوزی ،اضافه بار و اتصال کوتاه ناشی از خطای اتفاق افتاده در سیستم الزامی می باشد. یکی از این وسایل که دارای ویژگی هایی همچون قابل استفاده بودن بعد از هر بار قطع، قطع همزمان سه فاز و غیره امروزه مورد استفاده زیادی دارد کلیدهای قطع خودکار ، یا مینیاتوری می باشد که معمولاً در دو نوع AC و DC تولید میگردد.

درحال حاضر دو استاندارد جهانی IEC/EN 60898 و IEC/EN 60947-2 در کارخانه های معتبر و سازنده کلیدهای مینیاتوری مورد استفاده قرار می گیرد . در کشور ما نیز برای کلیدهای مینیاتوری استاندارد ملی به شماره 2611 تدوین شده که شالوده استاندارد IEC/EN 60898  می باشد.

باید توجه داشت که از کلیدهای AC در مدار DC تحت هیچ شرایطی نمی توان استفاده کرد که خطراتی همچون عدم قطع در زمان اتصال کوتاه ( ناشی از جوش خوردن کنتاکتها ) را دربردارد ، همچنین این امر در اضافه بارها باعث سوختن تدریجی کنتاکت و در نتیجه اتصال نامناسب کنتاکت ثابت و متحرک و ایجاد حرارت می شود.

کلیدهای مینیاتوری جریان مستقیم ، علاوه بر داشتن مگنت طبیعی دارای رله مگنتیک مخصوص جهت کار در جریان مستقیم می باشد ، بنابراین می توان از کلیدهای DC در مدار AC نیز استفاده کرد.



 
۳۰ بهمن ۱۳۹۶


محصولات مشابه
  • جارو برقی سطلی آب و خاک مدل mc6000نیاک قیمت 4650000 تومان

    جارو برقی سطلی آب و خاک مدل mc6000نیاک قیمت 4650000 تومان

    2000وات_ قابلیت جمع کردن آب_ دارای سیم جمع کن_ سی ماه ضمانت نامه اصلی _زیر قیمت بازار و شرکت _در چهار رنگ سفید و مشکی سفید و مشکی زرد و نوک مدادی فقط توجه مخزن دوار از محصول به‌علت فشار بیش ازحد روی موتور حذف شد از طرف کارخانه توجه شود مخزن دوار حذف شد توسط

    لوازم برقی تهران
  • اون توستر نیاک مدل nk501 فروش طلایی  4300000 تومان

    اون توستر نیاک مدل nk501 فروش طلایی 4300000 تومان

    اون توستر سه ولوم مخفی_رنگ مشکی _دارای فن و کانوکشن_جوجه گردان _لامپ داخلی _سی ماه گارانتی اصلی نیاک [اون توستر نیاک

    لوازم برقی تهران
  • ماشین لباسشویی بست مدل 7237

    ماشین لباسشویی بست مدل 7237

    مخزن درب از بالا سرعت چرخش موتور 1200 دور در دقیقه ظرفیت دیگ 8 کیلوگرم جهت بازشدن در به سمت چپ

    لوازم برقی تهران
  • ماشین اصلاح مک استایلر مدل 8819

    ماشین اصلاح مک استایلر مدل 8819

    ماشین اصلاح مک استایلر MC-8819 دارای طراحی ارگونومیک دارای 3 سری :سه تیغ.موزن گوش و بینی.سری اصلاح بدن مدت شارژ کامل:2 ساعت مدت استفاده پس از شارژ:1 ساعت باتری لیتیوم با چرخه حیات بالا تیغه سرامیک قابل جابجایی دارای شانه درجه بندی شده دارای کیف نگه دارنده به همراه برس تمیز کننده دارای پایه نگه دارنده دارای شارژر

    لوازم برقی تهران