داستان کارآفرینی نوآ مینتس، کارآفرین موفق ۱۵ ساله

داستان کارآفرینی نوآ مینتس، کارآفرین موفق ۱۵ ساله


کارآفرینی سن و سال نمی‌شناسد. این را قبلاً کارآفرینان سالمند و نوجوان بارها ثابت کرده‌اند. کارآفرینی با یک ایده خلاقانه که قابلیت برطرف کردن یک نیاز حقیقی را داشته‌باشد شروع می‌شود و در این فرآیند مهارت و شور و اشتیاق و انرژی، از مهم‌ترین عواملی هستند که کارآفرین را به سوی موفقیت هدایت می‌کنند. نُوآ مینتسِ ۱۵ ساله یکی دیگر از کارآفرینان کم سن و سالی است که نشان داده کارآفرینی سن و سال نمی‌شناسد!

در تابستان ۲۰۱۲، پیش از آنکه وارد کلاس هفتم بشود، نوا مینتس (Noa Mintz) کارآفرینی را به‌صورت رسمی شروع کرد. او متولد آمریکا و به‌همراه خانواده‌اش در نیویورک زندگی می‌کند. نوآ مشکلاتی که مادرش موقع پیدا کردن یک دایه مناسب برای سه خواهر و برادر کوچکترش با آن مواجه شده‌بود را به یاد داشت و زمانی‌که چندین بار در پیداکردن پرستار کودک و دایه به دوستان مادرش کمک کرد، باز با همان مشکلات مواجه شد و پی به عمومی بودن این مشکلات برد. او دریافته بود که هر خانواده با توجه به خصوصیات و شرایط منحصر به خود، به یک تیپ خاص از دایه‌ها و پرستاران کودک نیازمند است. در نتیجه او فهمید که پیداکردن دایه‌هایی با خصوصیات مورد نیاز هر خانواده یکی از مشکلات اصلی مادران است. مشکلی که نوآ در ۱۲ سالگی تصمیم به برطرف کردن آن گرفت.

در همان سال او استارتاپ "دایه‌های نوآ" (Nannies by Noa) را راه‌اندازی کرد و بدین ترتیب پای در مسیر پرچالش اما شیرین کارآفرینی گذاشت.

سرمایه‌ی اولیه لازم برای کارهای حقوقی ثبت شرکت را پدرش به او قرض داد. پدر نوآ که در بخش خصوصی فعال است می‌گوید من همان‌طور که از سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای دیگر انتظار بازگشت سرمایه دارم از استارتاپ نوآ هم همان انتظار را خواهم‌داشت. البته به‌دلیل آنکه نوآ هنوز به سن قانونی نرسیده شرکت نوآ فعلاً به‌نام پدرش ثبت شده‌است.

نوآ تمامی مراحل ثبت درخواست برای استخدام دایه، قالب رزومه، مصاحبه‌های رودررو و تلفنی و بررسی پیشینه‌ی کاری و خانوادگی دایه‌ها را خودش طراحی کرد. او آن‌قدر خوب از پس این کار برآمده بود که کسی باورش نمی‌شد یک نوجوان دوازده ساله پشت این کسب و کار قراردارد.

در سال ۲۰۱۳ بعد از نزدیک به یک سال فعالیت، نوآ مینتس موفق به جذب ۵۰ مشتری شده‌بود که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۱۹۰ مشتری افزایش پیداکرد.

نوآ به‌طور میانگین ۴۰ ساعت از وقتش را در طول هفته به استارتاپ خود اختصاص می‌داد تا اینکه با افزایش تعداد مشتریان، فشار کار آن‌قدر زیاد شد که تصمیم گرفت برای برقراری تعادل بین کار و درس یک مدیرعامل برای استارتاپش استخدام کند. الیسون جانسون مدیرعامل جدید "دایه‌های نوآ" اگرچه از کارآفرین این استارتاپ باتجربه‌تر است، ولی با ۲۶ سال سن او هم یکی از مدیرعامل‌های جوان به‌شمار می‌رود.

نوآ در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید در ابتدا رقمی که به‌عنوان هزینه پیداکردن دایه برای مشتریان در نظر می‌گرفتم بسیار ناچیز بود؛ آن‌قدر کم که بسیاری از مادرانی که مشتری استارتاپم بودند پیشنهاد دادند این رقم را افزایش بدهم! این باعث شد روی مدل تجاری استارتاپم بازبینی انجام بدهم و تغییراتی را در آن اعمال کنم.

مدل تجاری اولیه این استارتاپ شامل دریافت هزینه‌ای ثابت از مشتریان در ازای پیداکردن دایه‌هایی که منطبق با درخواست آنها بود می‌شد. در مدل جدید تجاری "دایه‌های نوآ" رقمی معادل ۱۵% دستمزد سالیانه‌ی دایه‌ها به این استارتاپ می‌رسید. این تغییر در مدل تجاری باعث افزایش سودآوری این استارتاپ شد.

نوآ در مسیر کارآفرینی خود همیشه حمایت خانواده‌ی خود را به همراه داشته‌است. مادرش علاوه بر حمایت‌های روحی، با فراهم آوردن امکانات آموزشی (از قبیل خریدن اشتراک روزنامه‌ها و مجلات کارآفرینی و کسب و کار) در ارتقا مهارت‌های تجاری او نقش داشته‌است.

نوآ درصد زیادی از سود استارتاپ را صرف هزینه‌های بازاریابی و ارتقای کیفیت فرآیندهای کسب و کارش می‌کند و عقیده دارد فعلاً به سود شخصی هنگفت نیازی ندارد و ترجیح می‌دهد کیفیت کار تا جایی که می‌شود افزایش یابد.

نوآ مینتس می‌گوید ایده‌های کسب و کار متعددی در ذهن دارد و از کارآفرینی لذت می‌برد و بعد از اتمام تحصیلاتش شروع به راه‌اندازی کسب و کارهای دیگر و گسترش فعالیت‌های کارآفرینانه‌اش خواهدکرد.

منبع: http://roozafarin.com

۲۲ خرداد ۱۳۹۵


محصولات مشابه