چگونه یک کارمند موفق باشیم؟



شما به پیشرفت های تحصیلی و شغلی خود افتخار می کنید و مشتاقید تا به عرصه چالش ها ی جدید قدم بگذارید این چالش ها برای شما موقعیت ها و آزمایش هایی را فراهم می آورند که شخصیت و شان شما را زیر بوته آزمایش خواهد برد. به خاطر داشته باشید نگه داشتن شان شخصی در اعتماد به نفس، عزت نفس و عدالت خلاصه می شود. چند نکته وجود دارد که با استفاده از آن ها ارزش شخصی و عزت نفستان در محل کار هیچ گاه از بین نخواهد رفت.

 

1- بدون کوچک کردن خود رئیستان را کارآمد جلوه دهید:

زمانی که مسئول شما ترفیع رتبه یا پست جدید می گیرد برای شما دو موقعیت مختلف پیش می آید یکی این که به شما اهمیت نداده و برای تان خلاء ایجاد کند و دیگر این که چون شما یکی از سرمایه های با ارزش سازمان هستید شما را با خود به بخش جدید که متصل شده است ببرد تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید او و دیگران از سهم بزرگی که برای سازمان انجام می دهید آگاه می شوند. خود را در معرض دید قرار دهید. سودمند واقع شوید و برای قبول مسئولیت های جدید آماده بـاشید. امـا به هیچ  وجـه چاپلـوسی نـکنید. بـه نـدرت اتفاق می افتد که یک مدیر اطراف خود را با بله قربان گوها پر کند. به موقعیت های خود افتخار کنید و استعدادها و توانایی هایتان را بروز دهید.

 

2- گله و شکایت نکنید:

اگر همیشه و مرتباً از مدیر خود تقاضای فرصت بیشتر نمایید و زمانی که به مهلت تحویل پروژه و یا ارائه وظیفه محول شده به شما نزدیک شوید از او بخواهید تا مجدداً زمان بیشتری را به شما اختصاص دهند او به طور حتم نسبت به شما بدبین و تاثیر منفی روی شغل و در نتیجه روی عزت نفس تان می گذارد. افرادی که به طور دایم در حال گله و شکایت هستند کمتر ترفیع رتبه می گیرند(مدیران همیشه سعی می کنند آن ها را به سایر قسمت های سازمان انتقال دهند تا از دستشان راحت شوند) قطعاً شما خواهان این هستید که رئیس تان دوست تان باشد و نه دشمن تان پس سعی کنید اسباب ناراحتی و رنجش او را فراهم نسازید.

 

زمانی که می خواهید نزد او بروید فکر کنید و تمام جوانب گفته های خود را در نظر بگیرید. ارزش خود را با تصمیم گیری های مناسبی که مربوط به حیطه کاری خودتان می شود حفظ کنید و به دنبال تعریف و تمجید بیهوده از جانب مسئول تان نباشید.

 

3- مطمئن شوید که شرایط کاری مناسب است:

آیا شما حقوق کافی و براساس خدماتی که ارایه می دهید دریافت می کنید؟ آیا دریک محیط امن مشغول به فعالیت هستید؟ برای به دست آوردن حقوق قانونی خود و مواردی که برای تان مهم است می توانید موضوع را با مدیر خود در میان بگذارید. هیچ گاه عزت نفس و ارزش خود را به خاطر فیش حقوقی تان زیر پا نگذارید. پرخاش گر نباشید و همیشه روی فواید و مزایای کارهای خود برای سازمان تاکید داشته باشید. با ارزشی که برای مسئول تان قائل هستید و با اتکا به عزت نفس، احتمال پذیرش طرح ها و پیشنهادهای خود را افزایش دهید.

 

4- همیشه از اکثریت پیروی نکنید:

همکاری و تشریک مساعی داشته باشید اما هیچ گاه اجازه ندهید دیگران از شما استفاده کنند. اگر اجازه دهید تا همکاران تان تمام کار ها را روی سر شما بریزند ارزش و احترام تان پایین می آید و در عوض آن ها به وسیله کاری که شما آن را به خوبی انجام داده اید، افتخار کسب می کنند. بد نیست گاهی استقلال خود را امتحان کنید. اگر برخی از همکاران از ساعت 9 تا 17 سرخود را با کار های غیر ضروری و خارج از وظیفه اصلی خود گرم می کنند لازم نیست که شما هم مشابه آن ها عمل کنید. برای مسائل مهم مثل ایمنی در محل کار، حقوق و مزایا خوب است به جمع به پیوندند اما علاوه بر این که در چنین جمع هایی شرکت می کنید بهتر است برای افزایش درآمد با مدیریت رو در رو صحبت کنید.

 

5- اجازه ندهید عنوان دلقک و یا لوده بخش را به شما بدهند:

بد نیست که در ساعات بیکاری و اوقات فراغت خود بخندید و شادی کنید یا روزنامه بخوانید اما نباید زیاده روی کنید. ادب مساوی است با ارزش خنـداندن مـردم در زمـان سخنرانـی و یا کنفرانس. اگر همکاران تان شما را به عنوان دلقک بشناسند هیچ کس شما را جدی نمی گیرد و چندی نمی گذرد که عزت نفس خود را از دست خواهید داد.

 

6- مشکلات شخصی را به محل کار نبرید:

بلند صحبت کردن بلاخص با تلفن در محل کار جایگاهی ندارد. اگر شما با شخصی جر و بحث دارید نباید در محیط کار با او مجادله نمایید. پیش از این که بخواهید با هر یک از همکاران تان ارتباط برقرار کنید به تاثیراتی که ممکن است او روی مسائل کاری شما بگذارد به دقت فکر کنید. انجام دادن کاری که خلاف مقـررات سـازمـانی است منجر به نابودی شان و ارزش ما خواهد شد. چرا که به زودی تمام کارمندان از مواردی که شما سعی می کنید مخفی نگه دارید آگاه خواهند شد.

 

7- جلوی خشم خود را بگیرید و احساس تان را کنترل کنید:

زمانی که یکی از همکاران کار خود را به موقع انجام ندهد و تاثیر آن به طور مستقیم روی بازده کاری شما گذاشته شود، طبیعی است که شما ناراحت، رنجیده و عصبانی شوید. اما نحوه برخورد شما با قضیه، میزان ادراک شما برای سایرین روشن می کند. اگر انسان کم طاقتی هستید باید مراقب باشید که در زمان عصبانیت حرکت ناشایستی از شما سر نزد با کنترل احساسات تان منزلت خود را بالا ببرید. اگر حرکتی انجام دادید یا حرفی زدید که نمی بایست انجام داد و یا بیان کرد در اسرع وقت از طرف مقابل خود عذر خواهی کنید.

 

8- مراقب آزار و اذیت ها باشید:

خط مشی و سیاست های سازمان را به دقت بررسی کنید. اگر همواره از طریق یکی از همکاران تان تحقیر می شوید یا یکی از کارمندان برخورد نامناسب با ارباب رجوع دارد اعتراض کنید. آزارهایی که در محل کار به وقوع می پیوندد روی ارزش و شان شخصی شما تاثیر می گذارد.

 

9- خلاقیت و توانایی خود را در مدیریت اثبات کنید:

ابتکار و نو آوری به عنوان رمز تجارت آینده محسوب می شود. در حین انجام کارهای روزمره دید خود را روی تصاویر بزرگ معطوف کنید. همیشه از فعالیت ها و تغییرات رقبا مطلع باشید. اگر براساس غریزه و درک شغلی خود عمل کنید همیشه رضایت شغلی بیشتری کسب کرده و اعتماد به نفستان افزایش پیدا خواهد کرد. شالوده دانش خود را افزایش داده و از استعدادها و خلاقیت های خود در زمینه رشد سازمان بهره بگیرید.

 

10- ارزش های خود را زیر پانگذارید:

مسئولیت رفتار هر کس برعهده خودش است. اگر از شما خواسته شد که یک کار غیرقانونی انجام دهید روی تاثیرات دراز مدت آن فکر کنید. رفتارتان موقر، با احترام و همراه با دوستی باشد. برای این که به شان شما آسیبی وارد نیاید باید در آیینه به خود نگاه کنید و مطمئن شوید که از روی وجدان کار می کنید و از انجام دادن هر چه در توان تان باشد کوتاهی نمی کنید. اگر این موارد را رعایت کنید در پایان هر روز حس رضایت و موفقیت در انجام دادن کارها به شما دست خواهد داد.

منبع:miyanali.com

۰۶ شهریور ۱۳۹۵


محصولات مشابه