انواع جوشکاری چیست؟

 اگر با دقت به وسایلی که در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنیم یا به ابزارآلات موجود در صنعت با ریز بینی نگاه کنیم، به این نکته پی می‌بریم که اکثرا از بهم پیوستن چندین جزء ساخته شده‌اند. شاید مهم‌ترین دلیل این اتفاق سختی و دشواری در تولید به صورت یک تکه باشد که در پی آن هرچه فرآیند تولید محصولی سخت تر باشد، قیمت تمام شده‌ی آن محصول افزایش می‌یابد و دیگر به صرفه نیست. از این رو برای اینکه اجزا را به یکدیگر متصل نگه داریم، باید از اتصالات استفاده کنیم. اتصالات به خودی خود در سه دسته تقسیم بندی می‌شوند:
 
1. اتصالات موقت
 
اتصالاتی را گویند که دو یا چند جزء را برای مدتی به یکدیگر متصل نگه دارد و به آسانی اجزا از یک دیگر جدا می‌شوند. برای مثال : پیچ و مهره، میخ، پین، خار
 
2. اتصالات نیمه موقت
 
اتصالاتی هستند که با هدف متصل نگه داشتن اجزا برای مدت طولانی استفاده می‌شوند و جدا کردن اجزای متصل شده توسط این اتصالات با دشواری همراه است ولی عملا غیرممکن نیست. برای مثال:پرچ، لحیم کاری نرم
 
3. اتصالات دائمی
 
این اتصالات برای جاهایی استفاده می‌شود که کارکرد طولانی مدت و هم چنین دوام بالای قطعات متصل بهم و خود اتصال از اهمیت بالایی برخوردار باشد. جدا کردن قطعات متصل شده توسط این نوع اتصالات به قدری دشوار و سخت است که به نوعی غیر ممکن به حساب می‌آید. برای مثال: جوشکاری، پرچ کاری و لیحم کاری سخت، چسب کاری. در این مقاله سعی داریم تا جوشکاری را به عنوان یکی از مهم‌ترین انواع اتصالات دائمی بشناسیم.

از فرایندهای جوشکاری در صنعت صرفا برای اتصال قطعات به یکدیگر استفاده نمی‌شود. بلکه از این فرایند در جهت رفع عیوب در قطعات ریخته شده و هم چنین بازسازی قطعات فرسوده‌ی مصرفی در برخی صنایع نیز استفاده می‌شود. جوشکاری در اصل بر پایه ی دو نوع فرایند دسته بندی می‌شود:
 
1. جوشکاری ذوبی 
2. جوشکاری غیر ذوبی

جوشکاری ذوبی

در جوشکاری ذوبی ابتدا به وسیله‌ی یک منبع حرارتی (اغلب توسط قوس الکتریکی) سطح دو قطعه‌ی مورد نظر تا حدی داغ شده که به نقطه ی ذوب می‌رسد. سپس مواد ذوب شده از هر دوسطح به همراه مواد ذوب شده از الکترود با هم ترکیب شده  و پس از انجماد ناحیه ذوب شده دو قطعه به یکدیگر متصل می‌شود.
جوشکاری ذوبی

جوشکاری ذوبی به فرایندهای گوناگونی تقسیم می‌شود. این فرایندها عبارتند از:
 
1. لیزر
 
در این روش با تابش اشعه‌ی پر انرژی لیزر به سطح مورد نیاز، حرارت لازمه جهت ایجاد حوضچه‌ی مذاب و رخ دادن فرایند اتصال قطعات به یکدیگر فراهم می‌شود.
 
2. اکسی گاز 
 
این فرایند به هر نوع احتراق گاز سوختنی به همراه گاز اکسیژن که سبب ایجاد منبع گرمایی برای جوشکاری شود، گفته می‌شود. این گرمای تولیدی برای ذوب فلز پایه و سیم‌جوش استفاده می‌شود.
 
3. الکترونی
 
در این فرایند قطعه توسط جریانی از الکترون‌ها با تراکم و سرعت بالا، بمباران می‌شود و کل انرژی جنبشی حاصل از برخورد الکترون‌ها با قطعه کار به حرارت تبدیل می‌شود که این حرارت سبب ذوب لبه‌های قطعات و اتصال آن‌ها پس از انجماد می‌شود.
 
4. قوسی
 
عبارت است از برقراری جریان مداوم الکترون بین الکترود و قطعه‌ کار که در پی آن حرارت تولیدی برای ذوب لبه‌های قطعات استفاده می‌شود.
 
در این بین جوشکاری قوسی بسیار پرکاربرد و به روش‌های متفاوتی انجام می شود که عبارتند از :
 
1. پلاسما
 
قوس الکتریکی بین الکترود تنگستنی و فلزات رخ می‌دهد و قوس ایجاد شده در دهانه‌ی ورودی نازل گاز بی‌اثر به وجود می‌آید که در اثر حرارت بالا  گاز های بی‌اثر یونیزه شده و محیط پلاسمایی به‌وجود می‌آید.
 
2. الکترود فلزی تحت پوشش گاز
 
در این روش اتصال در اثر ذوب کردن به‌ وسیله ی ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود و فلز پرکننده‌ی مصرف شدنی و قطعه کار و حفاظت آن توسط یک گاز یا مخلوطی از چند گاز بدون فشار صورت می‌گیرد.
 
3. کربنی
 
الکترود مصرفی در این روش از جنس گرافیت (کربن) است و قوس الکتریکی ایجاد شده بین الکترود و قطعه کار سبب ایجاد حرارت و ذوب شدن لبه‌های قطعه‌ کار می‌شود.
 
4. توپودری
 
حرارت مورد نیاز در این روش در اثر قوس بین فلز پایه و ماده‌ی مصرفی که سیم جوش حاوی پودر است، تولید می‌شود.
 
5. زیر پودری
 
در این روش نوک الکترود داخل پودری از مواد معدنی ویژه قرار می‌گیرد که در پی آن یک یا چند قوس در زیر این پودر در امتداد مسیر جوشکاری تشکیل می‌شود.
 
6. الکترود دستی
 
در این فرایند قوس الکتریکی بین الکترود مصرفی و قطعه کار توسط جریان برق مستقیم یا متناوب ایجاد می‌شود که الکترود مصرفی را هسته ای فلزی با موادی دارای خواص مختلف پوشانده است.
 
جوشکاری غیرذوبی
 

جوشکاری غیر ذوبی

این نوع جوشکاری بیشتر به واسطه‌ی اعمال فشارهای بسیار زیاد رخ می‌دهد. این روش اغلب برای فلزات نرم مانند آلومینیوم، نقره و مس در دمای محیط استفاده می‌شود اما برای فلزاتی مانند فولاد که به راحتی به دمای ذوب حتی نزدیک هم نمی‌شود، با یک سری عملیات‌های جانبی مانند گرم کردن و افزایش دمای جسم تا حد بالایی انجام می شود.
 
همانند روش ذوبی، روش غیر ذوبی نیز به فرایندهای گوناگونی دسته بندی می‌شود که عبارتند از:
 
1. نورد 
 
در این روش برای تماس کامل، ورق‌ها روی یکدیگر قرار گرفته و تحت فشار زیاد اتصال متالوژیکی آن‌ها صورت می‌گیرد.
 
2. فراصوتی
 
در این روش انرژی لازمه از طریق انرژی مکانیکی تولید می‌شود. این انرژی توسط ارتعاش نوک الکترودهای جوشکاری و تولید امواج ماورا به سطح جوش منتقل شده و سبب ایجاد پیوند فلزی در سطح جوش می‌شود.
 
3. انفجاری 
 
این روش بهترین راه برای اتصال مواد غیر هم‌جنس می‌باشد که از انرژی کنترل شده مواد منفجره برای ایجاد پیوند فلزی با اشتراک الکترونی کمک می‌گیرد.
 
4. اصطکاکی
 
در این روش دو قسمت مورد نظر را به یکدیگر نزدیک کرده و با ایجاد حالت دورانی سریع، گرمای زیادی تولید می‌شود که سبب ایجاد حالت پلاستیسیته در لبه‌های اتصال می‌شود. درنهایت با اعمال فشار قطعات درهم فرو رفته و اتصال ایجاد می‌شود.
 
5. مقاومتی
 
اتصال قطعات در این روش از طریق حرارت ایجاد شده توسط فشار مکانیکی و جریان الکتریکی به طور همزمان رخ می‌دهد. روش مقاومتی نیز در بین روش‌های غیر ذوبی بسیار پرکاربرد است و به شیوه های گوناگونی انجام می شود:
 
1. نقطه جوش 
 
در این روش قطعه کار تحت فشار بین الکترودها قرار گرفته و جریان توسط ترانسفورماتور و بازو ها از الکترود ها و قطعه کار عبور می‌کند.
 
2. درز جوش
 
روش کار همانند نقطه جوش است. با این تفاوت که الکترودها در این روش به صورت غلطکی هستند. 
 
3. پیش طراحی شده
 
در این روش، دو قطعه روی هم قرار داده شده که یکی از آنها دارای برجستگی است. قطعه کار همانند الکترود عمل کرده و در اثر گرمای ایجاد شده در محل اتصال به دلیل عبور جریان برق از آن منطقه، برجستگی ذوب شده و اتصال با فشردن دو قطعه به یکدیگر رخ می‌دهد.
 
4. سرباره الکتریکی
 
در این فرایند دو قطعه در فاصله‌ی مشخصی از یکدیگر قرار گرفته و عملیات جوشکاری با ذوب شدن الکترود و لبه‌های قطعه کار که منجر به تولید فلز جوش می‌شود، با پر شدن درز اتصال دو قطعه از پایین تا بالای اتصال انجام می شود.
از بین همه‌ی روش‌ها و فرایندهای جوشکاری پرکاربردترین آن جوشکاری الکترود دستی به وسیله‌ی قوس الکتریکی است که در مقاله‌های بعدی به آن می‌پردازیم.
 

۱۶ مرداد ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • تولید مقاومت ترمز اینورتر

    تولید مقاومت ترمز اینورتر

    شرکت الکترو فیدار مهام البرز تولید کننده انواع مقاومت های ترمز با کاربرد و سایز های مختلف طبق سفارش کارفرما آماده همکاری می باشد. تولید مقاومت سرامیکی،آلومینیومی،بانک مقاومت و... جهت استفاده در صنعت آسانسور،پله برقی،تاورکرین،سانتریفیوژها،تست ups , ... شماره تماس: 09128537368 09355730538 کارشناس فروش:حامد رحمانی آدرس کارخانه:شهریار،کهنز،به سمت فردوسیه،بلوار امام خمینی،پلاک 1 **همکاری با شما باعث افتخار ماست**

    متفرقه تهران
  • وان پلی اتیلن شیلاتی پرورش ماهی

    وان پلی اتیلن شیلاتی پرورش ماهی

    وان پلی اتیلن شیلاتی پرورش ماهی مجتمع پلی اتیلن مازندران وان های پلی اتیلن در اندازه های متفاوت و متنوع طراحی و تولید می شوند. برای مثال وان های چهارگوش در سه اندازه ی کوچک، متوسط و بزرگ و همچنین وان های آبشخور دام در سه اندازه ی کوچک، متوسط و بزرگ تولید می شوند. همچنین وان های گرد در اندازه ها و سشکل های متنوع طراحی و تولید شده اند. وان های تولید شده با دوام و مقاوم بوده و می توان مدت های طولانی از آنها استفاده کرد. وان پلی اتیلن به گونه ای طراحی شده است که در برابر اشعه ی ماوراء بنفش مقاوم باشد و در محیط روباز و در معرض نور آفتاب، دچار مشکل نشده و برای استفاده در داخل یا خارج از خانه، ایده آل باشد. وان پلی اتیلن شیلاتی پرورش ماهی • استحکام بالا وان های مجتمع پلی اتیلن مازندران دارای وزنی سنگین تر از محصولات مشابه موجود در بازار می باشند • مقاومت در برابر ضربه کلیه ی وان های پلی اتیلنی این مرکز دارای مقاومت بالا در برابر ضربه بوده و در کارخانه توسط واحد کنترل کیفیت تست و بررسی می شوند مضافا اینکه وان های مجتمع پلی اتیلن مازندران با مواد پلی اتیلن با کیفیت و درجه یک HDPE تولید می شوند • مقاوم در برابر گرما و سرما ، عایق حرارتی قابلیت تحمل دما از منفی 55 درجه تا مثبت 70 درجه را دارند • دارای مقاومت بالا در برابر اسید و مواد شیمیایی وبازی قابلیت نگهداری و ذخیره سازی اسید ، مواد شیمیایی ومواد بازی ، روغن و مواد شوینده و ... • مقاوم در برابر اشعه یووی uv دارای لایه ی محافظت کننده در برابر اشعه یووی ، چنانچه وان ها در فضای آزاد و در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند به دلیل داشتن لایه ی محافظت کننده خشک و شکننده نمی شوند و دارای طول عمر و دوام طولانی می باشند • قابلیت رنگ پذیری قابلیت رنگ شوندگی توسط خریدار و یا ساخت وان به صورت رنگی (این امکان فقط برای سفارشات عمده ی بالا تر از صد عدد امکان پذیر می باشد ) • قابلیت نصب انواع اتصال و فیتینگ کلیه ی وان ها فاقد هرگونه اتصال یا فیتینگ می باشند ، در صورت تمایل در هنگام ثبت سفارش ، درخواست نصب اتصالات را به کارشناس فروش اعلام بفرمائید . نصب اتصال هیچگونه هزینه ای ندارد و مشتریان گرامی فقط هزینه ی خرید اتصال را پرداخت می نمایند. • قابلیت دفن در زمین وان های مجتمع پلی اتیلن مازندران دارای دوام طولانی می باشند در ضمن امکان دفن وان در زمین وجود دارد ، بدیهی است در صورت دفن ، عمر وان ها بیشتر می شود جهت آشنایی بیشتر با انواع وان های پلی اتیلن ، دریافت کاتالوگ وان ها ، ثبت سفارش و اخذ پیشفاکتور با مشاور و کارشناس فروش وان های مجتمع پلی اتیلن مازندران ، تماس بگیرید ، یا در واتساپ پیام ارسال بفرمائید 0911-44-33-001 0911-44-33-002

    متفرقه مازندران
  • انواع ساچمه های فولادی و پلاستیکی

    انواع ساچمه های فولادی و پلاستیکی

    فروش انواع ساچمه و بلبرینگ به صورت عمده و جزئی : انواع ساچمه گرد (کروی) و ساچمه سوزنی (استوانه ای) : کربن استیل ، کرم استیل ، استنلس استیل فولادی ، پلاستیکی ، شیشه ای ، POM ، سرامیکی ساچمه دستگاه CNC ، بالسکرو میلیمتری و اینچی صنعتی ، پرده ای ، جوشی ، پلاستیکی ، شیشه ای ، کربن استیل ، کروم استیل ، ساچمه CNC , استنلس استیل نگیر - انواع بلبرینگ های صنعتی ، کشاورزی - انواع بیرینگ های سوزنی - انواع کف گرد Thrust Ball Bearing & Cylindrical Roller Bearing - انواع بلبرینگ های بشکه ایی (Spherical Roller Thrust Bearing) - انواع بلبرینگ مخروطی (Taper Roller Bearing )

    متفرقه تهران
  • دستگاه سند بلاست اتومات ایمپلنت دندان

    دستگاه سند بلاست اتومات ایمپلنت دندان

    شرکت مهندسی کهن صنعت فجر برای اولین بار در ایران دستگاه اتومات سند بلاست فیکسچرهای ایمچپلنت دندان را طراحی و تولید نموده است این دستگاه فرایند «سندبلاست» را بدون دخالت انسان، به صورت کاملا اتومانیک و از طریق پاشیدن اکسید آلومینیوم(آلومینا) انجام می‌دهد. سندبلاست یک واژه انگلیسی است که معنای آن از واژه «سند» به معنای ماسه و «بلاست» به معنای انفجار و پرتاب می‌آید. ظرفیت این دستگاه 200 قطعه است. این دستگاه با/ توجه به حجم تولید به صورت کاملا سفارشی طراحی و تولید می شود این شرکت ککلیه سیستم سند بلاست و وت بلاست را بدر مدل های کابینتی و اتومات برای قطعات خاص طراحی و تولید می کند گبرای کسب اطلاعات کامل تر با تلفن های شرکت تماس حاصل نمایید با تشکر

    متفرقه تهران