تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنایع
فاضلاب­های صنعتی به علت داشتن فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی خطرناک و با توجه به دشواری که برای محیط زیست ایجاد می­کنند، از اهمیت ویژه­ای برخوردارند. کمیت و کیفیت این فاضلاب­ها از یک صنعت به صنعت دیگر و از یک فرآیند به فرآیند دیگر در صنایع مشابه بسیار متفاوت است. فاضلاب­های صنعتی نسبت به فاضلاب­های شهری دارای تنوع آلودگی بوده به نحوی که نوع مواد آلاینده آن­ها بستگی به نوع کارخانه و نوع تولیدات دارد. این فاضلاب­ها، عموماً حاوی ترکیبات سمی و مضر می­باشند و در صورتی­که وارد محیط زیست شوند باعث تخریب محیط زیست و تهدید سلامت انسان­ها می­گردد. چنانچه پیشگیری لازم به عمل نیاید ممکن است زیان حاصل از منابع، ده­ها برابر سود آن­ها باشد. البته تاکنون فجایعی هم در این زمینه اتفاق افتاده است، به طوریکه امروزه به آلودگی محیط زیست و کنترل آن در کشورهای صنعتی توجه خاصی معطوف شده است.
سیلاب جنوب تولید کننده پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی
به طور کلی یکی از تقسیم بندی­های آلاینده­های موجود در فاضلاب­های صنعتی به صورت ذیل می­باشد:
.

 

  • مواد غیر محلول، معلق و کلوئیدی: مواد روغنی شناور و جامدات معلق

  • مواد آلی محلول غیر قابل تجزیه بیولوژیک: اغلب رنگ­ها، ترکیبات فنلی.

  • مواد آلی محلول و کلوئیدی قابل تجزیه بیولوژیک: قندها، پروتئین­ها.

  • مواد حذف شده به کمک رسوبدهی: فلزات سنگین.

  • مواد حذف شده به کمک اکسیداسیون و احیاء: سیانور، کروم

  • مواد حذف شده به وسیله هوادهی: آمونیاک

  • مواد حذف شده به وسیله تبادل یونی: مواد رادیواکتیو، ترکیبات آلی یونی.

ویژگیهایی که فاضلاب های صنعتی را از فاضلاب بهداشتی متمایز می­کند:
1- نوسانات شدید کمی و کیفی
2- دمای فاضلاب های صنعتی معمولاً بیش از فاضلاب های خانگی است.
3- وجود مواد سمی در فاضلاب های صنعتی تصفیه بیولوژیکی را مختل می سازد.        
4- بعضی از فاضلاب های صنعتی فاقد میکروارگانیسم‌های ضروری برای تصفیه بیولوژیک می باشند.
5- خاصیت خورندگی و رسوبگذاری فاضلاب های صنعتی بیش از فاضلاب های خانگی است.
6- بعضی از فاضلاب های صنعتی حاوی حلال ها و  ترکیبات اشتعال پذیر می باشند.
7- تغییرات شدید pH
8- بعضی از فاضلاب های صنعتی کمبود  مواد مغذی ضروری (ازت و فسفر) جهت تصفیه بیولوژیک دارند.
 

  1. اثرات زیست محیطی فاضلاب­های صنعتی

سرزمین ایران با توجه به تنوع منابع طبیعی، دارا بودن منابع غنی نفت و گاز، وجود منابع گوناگون معدنی بالقوه، امکانات ویژه­ای جهت گسترش تولید، بهره برداری و توسعه صنعتی در کنار سایر فعالیت­های تولیدی در اختیار ساکنین قرار داده است. این کشور یکی از قدیمی­ترین و قدرتمندترین تمدن­های بشری بوده است. اگر تعریف جامع صنعت به این صورت مد نظر قرار گیرد که" صنعت به کلیه فعالیت­هایی اطلاق می­گردد که در جهت تغییر فیزیکی یا شیمیایی مواد از طریق فرآیندهای صنعتی به منظور تبدیل و یا آماده سازی این مواد به محصولات و خدمات قابل مصرف صورت می­پذیرد "، ایرانیان باستان در شمار قدیمی­ترین صنعت کاران و صاحبان فن قرار می­گیرند. به همین دلیل از همان آغاز ورود پدیده صنعت به کشور شاهد گسترش فعالیت­های صنعتی در بخش­های تولیدی مختلف در سر تاسر کشور بوده و هستیم. اما از آنجاییکه هر فرآیند تولیدی مستلزم رها سازی مقادیری مواد زائد و فاضلاب تصفیه شده غیر قابل مصرف است، صنعت نیز از این امر مستثنی نبوده بلکه به دلیل ماهیت ویژه فرآیندهای صنعتی، غالباً موجب رها سازی انواع متنوعی از مواد زائد شده و باعث تأثیرگذاری شدیدی بر محیط زیست می­شوند، با توجه به محدودیت توان جذب و خود پالایی طبیعت، در صورتی که روند توسعه و رشد صنایع در یک سرزمین  بدون سازماندهی لازم، فاقد برنامه ریزی و هدفمندی و آینده نگری باشد، درنهایت به عدم تعادل و ناپایداری محیط زیست خواهد انجامید. افزایش شتابان رشد صنایع در دو دهه اخیر، عدم آگاهی و شناخت کافی از پیچیدگی پیامدهای توسعه صنعتی و در نهایت ظهور علایم و نشانه­های تخریب در محیط زیست و زوال کیفیت زیستی، شیوع انواع بیماری­های مهلک و مرگ و میرهای ناشی از آلودگی­های صنایع از محرک­ها و انگیزه­های اولیه توجه به ملاحظات زیست محیطی در روند توسعه تکنولوژی صنعتی به شمار می­روند.
ارائه و یا انتخاب یک روش مناسب برای مقابله با مسائل زیست محیطی بستگی زیادی به میزان شناخت و آگاهی از مسئله و درک منشأ آلودگی­ها، فرآیند نشر و انتقال و نحوه تأثیرات آن بر فاکتورهای مختلف محیط زیست و برنامه ریزی در یک سطح منطقه­ای، با توجه به قابلیت­ها و توان مناطق آلوده دارد.
از آنجا که هدف از توسعه صنعتی و توسعه پایدار، کاهش میزان مصرف انرژی، مواد خام و منابع طبیعی با حداکثر تولید سالم و تا حد ممکن قابل بازیافت ضایعات تولیدی و کاهش خسارات بر محیط بوده، این خود با جنبه­های اقتصادی و نهادی، قانونی، فنی و اجتماعی مختلفی ارتباط پیدا می­کند، بنابراین روش­ها شامل روش­های فنی، اقتصادی، یا متکی بر قوانین و ضوابط می­باشد.


به طور کلی دو فعالیت عمده می­تواند به عنوان مبنای کار مقابله با آلودگی­های صنعتی در کشور مطرح گردد:

الف) کنترل آلودگی صنایع قبل از تخلیه آن­ها در محیط زیست از طریق ارائه روش­های اصلاحی و به کارگیری تکنولوژی مناسب مانند استفاده از صنعت پاک یا افزایش بازده سوخت مصرفی، دفع مواد زائد از محل منبع و ...، این قبیل کارها نه تنها هزینه بالایی ندارد بلکه از طریق کنترل آلودگی از همان آغاز هزینه­های کنترل را به طور چشمگیری کاهش می­دهد.

ب) کنترل آلودگی­ها بعد از ورود آلودگی به محیط زیست از طریق اتخاذ روش­های مناسب فنی و یا اقتصادی و ضوابط و قوانین، برای کاهش و یا تخفیف آلودگی­ها و نظارت مستمر بر شاخص­های کیفی محیط، مانند ملزم ساختن واحدها به احداث تاسیسات تصفیه فاضلاب، بهره­گیری از سیستم بازیافت مواد و یا استفاده از تصفیه کننده­های گازهای خروجی و دودکش­ها، اجرای تکنیک­های اقتصادی، برای کاهش بار آلودگی­ها از طریق تغییر در الگوی مصرف در واحد­های آلوده کننده و پایش مستمر شاخص­های آلودگی در طول کارکرد پروژه یا طرح در همین راستا قبل از هر گونه اعمال کنترل نیز بایستی موارد زیر کاملاً مشخص گردند:

  • نوع آلودگی­ها، امکان و منشأ آلودگی­ها، اثرات اولیه آن­ها و شدت نشر و اثرات کلی آلاینده­ها مشخص گردیده و مسایل و مشکلات عمده موجود اولویت بندی گردد.

  • علت و شدت تخریب­های زیست محیطی از لحاظ سیاست گذاری و فاکتورهای نهادی تعیین گردد.

  • چارچوب موجود در مدیریت محیط زیست یا به عبارت دیگر چارچوب­های قانونی، نهادی و اقتصادی، بازنگری و تحلیل گردد.

یکی از مهم­ترین آلودگی­های ناشی از فعالیت­های صنعتی، فاضلاب آن­ها بوده که خود حاوی آلاینده­های مختلفی می­باشد. بنابراین ضروری است به صورت اصولی کنترل شود تا علاوه بر جلوگیری از اثرات سوء آن، در مصرف منابع آبی محدود کشور نیز صرفه جویی گردد. به جهت اینکه کنترل آلودگی­های فاضلاب صنعتی یک امر کاملاً تخصصی است و به خصوص بسیاری از صنایع کشور نیز با مشکلات آن درگیر هستند لازم است در مورد آن شناخت بیشتری انجام گیرد.
آب­های مصرف شده و زائدی را که در مراحل مختلف تولیدی و فعالیت­های عمومی یک واحد صنعتی ایجاد شود و کیفیت اولیه خود را از دست دهد، به طوریکه استفاده مجدد از آن در برخی مصارف ممکن نباشد و یا اینکه تخلیه آن به آب­های  پذیرنده موجب آلودگی و تنزل کیفیت آب گردد را اصطلاحا " فاضلاب­های صنعتی " گویند. به عبارت دیگر فاضلاب صنعتی، ضایعات مایع  ناشی از هرگونه فعالیت­های صنعتی و تولیدی است. لذا باید اذعان نمود که در صورت عدم کنترل تخلیه فاضلاب­های صنعتی و استفاده بی رویه از منابع آبی، این مایع حیات به عامل مخربی تبدیل می­شود که باتوجه به نیاز همه موجودات به آن و از طرفی قدرت حلالیت زیاد جهت بسیاری از آلاینده­ها، حیات موجودات زنده به ویژه انسان، در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
بر پایه مطالعات انجام گرفته بسیاری از بیماری­هایی که انسان با آن­ها درگیر می­باشد مستقیماً با آب ارتباط دارد . لذا اگر اقداماتی جهت بهبود وضع بهره برداری از آب در سراسر دنیا صورت نگیرد بی شک مشکلات مربوط به آن در آینده دو چندان خواهد شد.
همان­طور که ذکر شد، تکنولوژی پیشرفته ابتدا جهت ارتقاء سطحی زندگی انسان ظهور یافت، اما متأسفانه امروزه به عنوان عامل نابودی انسان در دنیا مطرح می­شود، زیرا غالب صنایع علاوه بر تخریب محیط زیست باعث کاهش منابع طبیعی محیط نیز شده­اند. البته با توجه به قدرت جایگزینی و عمل تصفیه خود به خودی طبیعت، این مشکل تا حدی قابل حل است. ولی در صورتی­که میزان مواد زائد ورودی و مصرف مواد اولیه بسیار زیاد باشد، این قابلیت طبیعت نیز بی اثر می­گردد. پس از آنجاییکه قدرت تصفیه خود به خودی آب مانند سایر منابع طبیعی محدود است، بنابراین صاحبان صنایع مجاز به تخلیه آلاینده­های خود تحت هر میزان و کیفیتی بالاتر از حد مجاز به آب­های پذیرنده نبوده و موظفند نسبت به کاهش آن­ها اقدام نمایند. متأسفانه با روندی که امروزه ملاحظه می­شود نه تنها جبران مواد اولیه مصرفی در طبیعت ممکن نیست بلکه قدرت تصفیه خود به خودی محیط زیست نیز دیگر قادر به حذف کامل آلودگی نمی­باشد و لذا در بسیاری از مواقع، حیات و تعادل محیطی از بین رفته و اکوسیستم به جرمی مرده تبدیل خواهد شد. لذا با توجه به این حقیقت که در عصر حاضر متوقف ساختن صنایع منطقی نبوده و پذیرش آلودگی­های زیست محیطی نیز بیش از این مقدور نمی­باشد، لازم است راه حل­های ممکن در کنترل آلودگی­های زیست محیطی و نیز معیارها و استانداردهای موجود، صاحبان صنایع را در چهار چوب آن موظف به کاهش آلودگی­ها گرداند.


اصول تصفیه فاضلابهای صنعتی
برای تصفیه فاضلاب بسته به نوع وکیفیت آن از روش­های مختلف تصفیه فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و یا تلفیقی از آن­ها استفاده می­گردد. اصولاً تصفیه فاضلاب برای حذف مواد جامد معلق اعم از مواد قابل ته نشینی و یا غیرقابل ته نشینی به طوری­که پساب حاصله عاری از مواد فوق باشد، جدا سازی مواد سمی و مضر از فاضلاب که اکثراً در اثر فعالیت صنایع تولید می­گردد و از بین بردن میکروارگانیسم­های بیماری­زا، تجزیه و متلاشی نمودن مواد آلی ناپایدار و تبدیل آن­ها به مواد پایدار و تجزیه ناپذیر و ته نشین نمودن و در نهایت جدا نمودن آن­ها از فاضلاب، تصفیه و تثبیت لجن تولید شده به منظور حذف آلودگی آن و خشک کردن و تبدیل آن به کود کشاورزی، پاکسازی محیط زیست انسان­ها از مواد آلوده کننده و دور نگه داشتن منابع آب­های زیرزمینی و آب­های سطحی و سایر منابع آبی از آلودگی­های ناشی از تولید فاضلاب انجام می­گیرد.

  1. روشهای تصفیه فاضلاب 

پس ازتعیین اهداف تصفیه فاضلاب درپروژه های مختلف و بررسی استانداردهای زیست محیطی مربوط به دفع فاضلاب تصفیه شده، میزان تصفیه موردنیاز را می توان با توجه به کیفیت فاضلاب ورودی، حد مجاز دفع آلاینده ها به محیط زیست وروش دفع یا استفاده مجدد مورد نظر تعیین کرد. آلاینده های موجود در فاضلاب را می توان با روشهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی حذف کرد. این روشها، معمولاً تحت عنوان عملیات تصفیه فیزیکی، فرآیندهای تصفیه شیمیایی و فرآیندهای تصفیه بیولوژیکی طبقه بندی می شوند.
- فرآیندهای تصفیه فیزیکی :
روشهای تصفیه ای که درآنها کاربرد نیروهای فیزیکی غالب است را عملیات تصفیه فیزیکی می نامند. این روشها باتوجه به اینکه مستقیماً از مشاهدات اولیه بشر درطبیعت گرفته شده اند، اولین روشهایی هستندکه درتصفیه فاضلاب استفاده شده اند نظیر آشغالگیری، ته نشینی و فیلتراسیون.
- فرآیندهای تصفیه شیمیایی:
روشهای تصفیه­ای که در آنهاحذف ویا تبدیل آلاینده ها بر اساس افزودن مواد شیمیایی و یا در نتیجه انجام واکنشهای شیمیایی صورت می­گیرد را فرآیندهای تصفیه شیمیایی می نامند، نظیر ترسیب شیمیایی، جذب سطحی وگندزدایی.
- فرآیندهای تصفیه بیولوژیکی :روشهای تصفیه­ای هستندکه درآنها حذف آلاینده ها در نتیجه فعالیت میکروارگانیسم ها و واکنشهای بیولوژیکی صورت می گیرد. تصفیه بیولوژیکی در درجه اول برای حذف موادآلی قابل تجزیه بیولوژیک از فاضلاب کاربرد دارد هرچندگاهی به عنوان روش تصفیه پیشرفته جهت حذف ترکیباتی نظیر ازت و فسفر نیز استفاده می گردد.
 

  1. استراتژی های تصفیه ودفع فاضلاب های صنعتی

مصرف آب جزء غیر قابل اجتناب در اکثر صنایع است که در طی مصرف درصدی از آب مصرف شده به جریان فاضلاب تبدیل می‌شود. این درصد گاهی به 80 تا 90% بالغ می‌شود. فاضلاب تولید شده با توجه به آلاینده‌های موجود درآن و با توجه به اثراتی که در اثر تخلیه به آبهای پذیرنده ایجاد می‌نماید لازم است تصفیه شود. انتخاب روش تصفیه به عوامل مختلفی وابسته است که بر حسب شرایط موجود نوع  تصفیه متأثر می‌شود. برای تصفیه و دفع فاضلاب صنایع به طور کلی می‌توان سه استراتژی را اتخاذ نمود:

  1. تخلیه فاضلاب صنعتی به شبکه فاضلاب شهری

  2. تصفیه اختصاصی فاضلاب صنعتی

  3. تصفیه مشترک با دیگر صنایع

- تخلیه فاضلاب صنعتی به شبکه فاضلاب شهری
در مناطقی که با کمبود زمین مواجه هستند با لحاظ نمودن ترکیب فاضلاب می‌توان به تصفیه مشترک بهره جست. انجام تصفیه مشترک فاضلاب صنعتی و شهری دارای منافع زیر است:

  • افزایش جریان که می تواند موجب کاهش نسبت جریان حداکثر به جریان متوسط گردد.

  • استفاده بهتر از زمینهای موجود در مناطقی که کمبود زمین وجود دارد.

  • دفع مؤثر لجنهای باقیمانده از تصفیه در تأسیسات مشترک تصفیه فاضلاب

  • مصرف مواد مغذی موجود در فاضلابهای خانگی برای کمک به تصفیه بیولوژیکی فاضلابهای صنعتی فاقد مواد مزبور

ملاحظات اختصاصی فاضلابهای صنعتی جهت تخلیه به شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری

  1. تمامی تأسیسات صنعتی و بهره‌برداری از معادن که ایجاد فاضلاب نموده و غلظت آلاینده های آن بالاتر از استانداردهای سازمان محیط زیست باشد بایستی قبل از تخلیه نهایی فاضلاب از تأسیسات مناسب تصفیه فاضلاب استفاده نمایند.

  2. رقیق کردن فاضلاب تصفیه شده یا خام به منظور رسانیدن غلظت مواد آلوده کننده تا حد استانداردهای اعلام شده، قابل قبول نمی‌باشد.

  3. استفاده از استخر تبخیر برای فاضلابهای صنعتی تصفیه نشده با کسب موافقت سازمان محیط زیست

  4. کلیة مواد سمی موجود در فاضلابهای صنعتی بایدتا حد استانداردهای اعلام شده تصفیه و کاهش داده شوند و تخلیه مواد مذکور حتی برای مدت کوتاه ممنوع است.

  5. فاضلاب انسانی تولیدی کارخانجات باید به طور مجزا و یا ادغام با فاضلاب صنعتی تصفیه شوند و در صورت ادغام ،ضروری است استانداردهای فاضلاب انسانی رعایت شود.

  6. خروجی تصفیه خانه‌هایی که محتوی فاضلابهای انسانی،آبهای هرز و میکروارگانیسم ها باشند بایستی به نحوی ضدعفونی شوند که کلی فرم‌ها تا حداستانداردهای اعلام شده کاهش یابند.

  7. لجن و سایر مواد جامد تولید شده درتأسیسات تصفیه فاضلاب باید قبل از دفع به صورت مناسب تصفیه شده و تخلیه نهایی این مواد نباید موجب آلودگی محیط زیست شود.

  8. فاضلاب تخلیه شده باید با شرایط یکنواخت و به نحوی وارد آبهای پذیرنده شود که حداکثر اختلاط صورت گیرد.

  9. هدایت مستقیم فاضلاب ورودی بـه خـروجـی بـدون عبـور از تصـفیه خانه به عنوان
     By-pass (کنار گذر) ممنوع است. کنارگذرهایی که صرفا" جهت رفع اشکال واحدهای تصفیه‌ای در نظر گرفته می‌شوند از واحدی به واحد دیگر مجاز است.

  10. فاضلاب خروجی نباید حاوی کف، اجسام شناور و مواد لجن باشد.

  11. تأسیسات تصفیه فاضلاب نباید بوی نامطبوع ایجاد کند.

  12. اندازه‌گیری غلظت مواد آلوده کننده به منظور تطبیق آن با استانداردهای اعلام شده، باید سریعا" از خروجی آخرین واحد تصفیه‌ای تصفیه‌خانه و قبل از ورود به محیط صورت گیرد.

  13. اندازه‌گیری جهت تطبیق با استانداردهای اعلام شده باید بر مبنای نمونه مرکب 24 ساعتـه صـورت گیـرد. در سیستم‌هایی که تخلیه ناپیوسته دارند اندازه‌گیری در طول تخلیه به صورت لحظه‌ای، ملاک عمل خواهد بود.

  14. تأسیسات تصفیه فاضلاب بـایـد بـه گونه‌ای طراحی، احداث و بهره‌برداری شود که پیش‌بینی‌های لازم جهت به حداقل رسانیدن آلودگی در مواقع اضطراری از قبیل شرایط آب و هوایی نامناسب، قطع جریان برق، نارسایی تجهیزات مکانیکی و ... فراهم شود.
     

-تصفیه اختصاصی فاضلاب صنعتی
در بسیاری از صنایع چنانکه نتوان از استراتژی فوق (تخلیه به شبکه فاضلاب شهری) برای دفع فاضلاب استفاده کرد، می‌توان بعد از انجام مطالعات لازم از طریق مهندسین مشاور اقدام به احداث تصفیه خانه اختصاصی برای کارخانه نمود. در این گونه موارد بایستی از تجربیات حاصل از واحدهای احداث شده در صنایع مشابه بهره گرفته،بهترین گزینه را انتخاب کرد.
-تصفیه مشترک با دیگر صنایع
مسئله مهم در احداث تصفیه خانه اختصاصی، هزینه بالای احداث تصفیه خانه است که گاهی همین عامل احداث تصفیه خانه را در یک صنعت برای مدتهای طولانی به تأخیر می‌اندازد که تنها نتیجة این امر افزایش آلودگی محیط زیست خواهد بود. از این رو هنگامی که یک واحد صنعتی تصمیم به احداث تصفیه خانه فاضلاب دارد می‌تواند با در نظر گرفتن صنایع مجاور و براساس توافق، به احداث تصفیه خانه مشترک و واحدی اقدام کند که مزایای زیر را نیز در برداشته باشد:

1- کاهش هزینه مصرف شده برای احداث تصفیه خانه

روشن است که هزینه احداث یک تصفیه خانه مشترک، از هزینة احداث مثلاً سه تصفیه‌خانه منفرد کمتر است.
2- کاهش حجم تصفیه خانه
اگر زمان حداکثر جریان فاضلاب کارخانه‌های مجاور با هم در یک زمان اتفاق نیافتد، این مسئله حجم مورد نیاز واحدهای تصفیه را کاهش خواهد داد.
3- بهره گیری از جریان فاضلابهای مختلف برای متعادل سازی یکدیگر
در این حالت به عنوان مثال فاضلاب اسیدی یک کارخانه می‌تواند برای خنثی‌سازی فاضلاب قلیایی کارخانه دیگر بـه کـار رود. همچنین جریان فاضلاب یک کارخانه که دبی بالایی دارد می‌تواند با رقیق‌سازی بارآلی جریان دیگر از بروز شوک بار آلی به تصفیه‌خانه جلوگیری کند. کمبود مواد مغذی یک جریان نیز می تواند از طریق اختلاط با جریان دیگر جبران شود.
نکته‌ای که در احداث تصفیه‌خانة مشترک باید مد نظر قرارگیرد انجام مطالعات دقیق در مورد کیفیت و کمیت جریانهای ایجاد شده فاضلاب است که به طراحی مطمئن کمک خواهد کرد. امکان‌سنجی اقتصادی نیز به عنوان اولین عامل باید در نظر گرفته شود.

  1. کمینه سازی فاضلاب ها    Wastewater Minimization 

منظور از کمینه سازی فاضلاب ها بهره گیری از روش های ممکن جهت کاهش حجم و غلظت آلاینده های موجود در فاضلاب ها است.در این راستا شناخت کافی از مراحل مختلف صنعت، مواد شیمیایی مصرفی، نیاز آبی و کیفیت آب جهت مصارف مختلف از جمله ابزارهای ضروری برای انتخاب روش های مناسب است. بروز مسایل زیست محیطی و پی بردن به این نکته که طبیعت، قدرت تحمل هر نوع آلاینده و به هر مقداری را ندارد، دانشمندان را به سوی استراتژی نوینی در طراحی و راهبری صنایع سوق داده است و آن رویکرد به «طراحی سبز» می‌باشد. مفهوم این اصطلاح آن است که در احداث واحدهای صنعتی طراحی به گونه‌ای انجام می‌شود که اولاً فاضلاب و ماده زائدی تولید نشود و اگر چنانچه تولید شد بتواند قابل بازیافت و بازچرخش باشد و اگر چنانچه این امر نیز میسر نبود، نوبت به انجام تصفیه و دفع بهداشتی در محیط می‌رسد. در کشور آمریکا با بکارگیری این شیوه و با انجام سرمایه‌گذاری لازم موفق شده‌اند تخلیه فضولات صنعتی را به داخل دریاها تا حدود 93% کاهش دهند. با در نظر گرفتن مسایل اقتصادی و زیست محیطی کاهش حجم و غلظت فاضلاب تولیدی بایستی از جمله اهداف صنایع قرار گیرد.
سیلاب جنوب تولید کننده پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی


۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳


محصولات مشابه
  • صندلی دانش آموزی ودانشجویی ،نیمکت

    صندلی دانش آموزی ودانشجویی ،نیمکت

    شرکت صنعت آذربایجان(صنایع فلزی مالکی)تولیدکننده انبوه مصنوعات فلزی شامل انواع صندلی دانش آموزی و دانشجویی، نیمکت ، صندلی آزمایشگاهی(تابوره) وچهارپایه ،میزنقشه کشی ،میزکامپیوترفایبرگلاس وسایرمصنوعات فلزی کلیه محصولات خودرا بابهترین کیفیت ونازلترین قیمت به فروش می رسان.

    لوازم مصرفی آذربایجان شرقی
  • کمد رختکن دو درب روی هم فلزی

    کمد رختکن دو درب روی هم فلزی

    از کمد رختکن دو درب روی هم فلزی برای نگهداری لباس در کارخانه ها ، ادارات دولتی و بیمارستانها استفاده می شود . مشخصه کمد رختکن دو درب روی هم فلزی استفاده از ورق روغنی با ورق 5 دهم ، 7 دهم و نه دهم استفاده از لولای نواری برای اتصال درب به بدنه کمد دستگیره پلاستیکی توکار قفل سوئیچی جهت قفل کردن کمد رنگ پودری الکترو استاتیک چرمی ( رنگ اصلی رنگ بژ ) دارای لوله آویز برای قرار دادن لباس دارای حفره هایی جهت تهویه هوا دارای دو عدد جاکفشی موارد سفارشی کمد رختکن تولید با ورق روغنی با ضخامت یک میلی متر به بالا تولید با ورق گالوانیزه استفاده از رنگ های استاتیک به غیر از رنگ بژ به صورت تک رنگ و دو رنگ استفاده از رنگ مایع کوره ای ایجاد پایه تنظیم جهت شستشو زیر کمد رختکن استفاده از قفل گلنگدنی به جای قفل سوئیچی ، همچنین به جای قفل سوئیچی ساده از قفل سوئیچی کامپیوتر ی می توان استفاده نمود دارای یک سال گارانتی و دو سال خدمات پس از فروش دارای بسته بندی با روکش سلفون و مقوا و کاملا تسمه کشی شده جهت ارسال به تما م نقاط کشور جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

    لوازم مصرفی تهران
  • کمد و فایل دوار چهارطبقه و پنج طبقه

    کمد و فایل دوار چهارطبقه و پنج طبقه

    فایل 5 طبقه دوار این فایل‌ها دارای طبقات مدور (گردان) می‌باشد که حجم بایگانی را در فضایی که اشغال می‌نماید (87*87*197) تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. گنجایش فایل جهت بایگانی زونکن آویز با عطف 2.5 سانت 275 جلد که هر طبقه گنجایش 55 جلد را دارا می‌باشد. گنجایش فایل جهت بایگانی زونکن با عطف 4.5 سانت 225 جلد که هر طبقه گنجایش 45 جلد را دارا می‌باشد. گنجایش فایل جهت بایگانی زونکن با عطف 7.5 سانت 150 جلد که هر طبقه گنجایش 30 جلد را دارا می‌باشد. ابعاد فایل (87*87*197) دارای 5 طبقه که رنگ فایل‌ها الکترو استاتیک پودری چرمی می‌باشد. تلفن: 77732824-021 –77732825-021 تهران خیابان حافظ پاساژ ایرانیان طبقه 2- آدرس وب سایت: https://www.bstandis.com/فکس: 02189776331 بازدید کننده گرامی جهت دریافت کاتالوگ و خدمات ما 0912733884 را به 10008590 پیامک کنید(اعداد به لاتین وارد شود) همراه:09125350224-09127338848 – 09122343478

    لوازم مصرفی تهران
  • کمد رختکن چهار درب فلزی

    کمد رختکن چهار درب فلزی

    ز کمد رختکن چهار درب فلزی برای نگهداری لباس در کارخانه ها ، ادارات دولتی و بیمارستانها استفاده می شود . مشخصه کمد رختکن چهار درب فلزی استفاده از ورق روغنی با ورق 5 دهم ، 7 دهم و نه دهم استفاده از لولای نواری برای اتصال درب به بدنه کمد دستگیره پلاستیکی توکار قفل سوئیچی جهت قفل کردن کمد رنگ پودری الکترو استاتیک چرمی ( رنگ اصلی رنگ بژ ) دارای لوله آویز برای قرار دادن لباس دارای حفره هایی جهت تهویه هوا موارد سفارشی کمد رختکن قرار دادن جاکفشی جهت جلوگیری از ادغام لباس ها با کفش تولید با ورق روغنی با ضخامت یک میلی متر به بالا تولید با ورق گالوانیزه استفاده از رنگ های استاتیک به غیر از رنگ بژ به صورت تک رنگ و دو رنگ استفاده از رنگ مایع کوره ای ایجاد پایه تنظیم جهت شستشو زیر کمد رختکن استفاده از قفل گلنگدنی به جای قفل سوئیچی ، همچنین به جای قفل سوئیچی ساده از قفل سوئیچی کامپیوتر ی می توان استفاده نمود دارای یک سال گارانتی و دو سال خدمات پس از فروش دارای بسته بندی با روکش سلفون و مقوا و کاملا تسمه کشی شده جهت ارسال به تما م نقاط کشور جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

    لوازم مصرفی تهران