واژه نامه تجهیزات ،‌‌ وسایل ،پیشوند و پسوندهای پزشکی

واژه نامه  تجهیزات ،‌‌ وسایل ،پیشوند و پسوندهای  پزشکی ‍‍‍‍‍‍

وسیله پزشکی : هرگونه وسایل، تجهیزات، ابزار، ‌لوازم، ماشین آلات، وسایل کاشتنی، مواد، معرف‌ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم افزارها که توسط سازنده برای انسان (به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل) جهت حداقل یکی از اهداف زیر ارایه می‌گردد:

  • تشخیص، پیشگیری، پایش، درمان یا کاهش بیماری
  • تشخیص، پایش، درمان، تسکین ،‌جبران یا به تعویق انداختن صدمه یا معلولیت
  • تحقیق و بررسی، جایگزینی، اصلاح آناتومی یا یک فرایند فیزیولوژیک
  • حمایت کننده یا پشتیبانی کننده حیات
  • تمیز یا ضد عفونی کننده و یا استریل کننده وسایل یا محیط برای اهداف پزشکی

وسیله پزشکی کاشتنی فعال :هرگونه وسیله پزشکی فعال و لوازم جانبی همراه، که عملکرد آن از طریق وارد کردن بخشی از یا تمام وسیله از طریق عمل جراحی یا شیوه‌های پزشکی در بدن یا یک منفذ طبیعی بدن انسان حاصل می‌شود و بعد از عمل در داخل بدن باقی می‌ماند.
وسیله پزشکی فعال :هرگونه وسیله پزشکی که توسط برق یا منبع انرژی دیگری غیر از انرژی هایی که مستقیماً توسط بدن انسان یا جاذبه ایجاد می‌شود کار می‌کند. وسایل پزشکی انتقال دهنده انرژی، موارد و دیگر عناصر مابین یک وسیله پزشکی فعال و بیمار که تغییرات اساسی ایجاد نمی کنند در این تعریف قرار نمی گیرند (مانند رابط ابلیشن، سیم رابط کوتر و ...)
وسیله درمانی فعال : هر وسیله پزشکی فعال که به تنهایی با همراه دیگر وسایل پزشکی برای حمایت، تغییر، جایگزینی و یا بازیافت ساختارها یا عملکردهای فیزیولوژیکی به منظور درمان یا تخفیف یک بیماری، آسیب یا معلولیت بکاربرده می‌شود.
وسیله تشخیصی فعال: هرگونه وسیله پزشکی فعال که به تنهایی و یا همراه دیگر وسایل پزشکی برای فراهم آوردن اطلاعات جهت آشکارسازی، تشخیص یا حمایت از شرایط درمانی فیزیولوژیکی یا حالات سلامتی، بیماری یا ناهنجاری‌های ظاهری ارثی استفاده می‌شود.
وسیله کاشتنی: هرگونه وسیله، شامل وسایلی که به صورت کامل یا قسمتی از آن در بدن تعبیه می‌شود و کاربردهای زیر را دارد:

  • به صورت کامل داخل بدن انسان قرارمی‌گیرد.
  • جایگزین سطح مخاطی یا سطح چشم
  • به واسطه عمل جراحی کاشته می‌شود و بعد از عمل باقی می‌ماند.

هر گونه وسیله‌ای که قسمتی از آن از طریق عملهای جراحی در بدن قرار گرفته و بعد از عمل حداقل برای مدت 30 روز باقی می‌ماند نیز به عنوان وسیله کاشتنی در نظر گرفته می‌شود.
نوارهای چسبنده : تکه‌های کوچک مواد پارچه‌ای(که معمولاً یک طرف آن با پلاستیک پوشانده شده است)که با چسب حساس نسبت به فشار استفاده می‌شوند تا بتوان از نوارها برای اتصال یا بستن یک سطح به سطح دیگر استفاده کرد.
ایروی‌ها : وسایل لوله‌ای میان تهی که برای تأمین گذرگاه هوایی غیر مسدود در داخل و خارج شش‌ها در طول بیهوشی، احیاء و وضعیت‌های دیگر زمانی که بیمار به درستی تنفس نمی‌کند، ‌به کارمی‌روند.
آمنیوسکوپ‌ها : آندوسکوپ‌های طراحی شده برای ورود مستقیم به کیسه بسته میان جنین و غشاء شامل آن (مثل حفره amniotic) از طریق مجرای گردن رحم، برای معاینه بصری، بیوپسی و یا درمان جنین قبل از اینکه غشاء پاره شود. آمنیوسکوپ‌ها معمولاً شامل یک پوشش خارجی، یک سیستم روشنایی و یک مجرای کاری برای کاتترها و وسایل جراحی هستند. این آندوسکوپ‌ها ممکن است سخت یا منعطف باشند.
کیت‌های بیهوشی: مجموعه بسته بندی شده‌ای از اقلامی که برای رساندن ماده بیهوشی موضعی به صورت زیرجلدی با استفاده از تکنیک‌هایی از قبیل بلوک پاراسرویکال (paracervical) اپیدورال(epidural) اینتراتکال (intrathecal) پودندال (pudendal) یا شبکه بازویی استفاده می‌شوند.
ونتیلاتورها، بیهوشی : وسایلی هستند که برای استفاده از فشار مثبت جهت تحویل مخلوط تجویز شده‌ای از گازهای تنفسی و بیهوشی و بخارها به ریه بیمارانی که در طول عمل‌های جراحی به بیهوشی عمومی نیاز دارند طراحی شده است، مخلوط توسط دستگاه بیهوشی تولید می‌شود. اغلب ونتیلاتورهای بیهوشی وسایل time cycled هستند که تنها یک مد عملکرد دارند. اما اغلب مدهای دیگر را باهم ترکیب کرده‌اند(مثلاً Synchronized intermittent mandatory ventilation) . ونتیلاتورهای بیهوشی معمولاً نسبت به ونتیلاتورهای مراقبت‌های ویژه پیچیدگی کمتری دارند. اغلب دستگاههای بیهوشی این ونتیلاتورها را نیز به عنوان یک بخش اضافی یا به عنوان یک وسیله اختیاری شامل می‌شوند.
آنوسکوپ‌ها Anoscopes : اندوسکوپ هایی که طراحی گردیده‌اند جهت قرار دادن مستقیم در داخل مجرای مقعدی در مسیر معده‌ای-روده‌ای تحتانی به منظور آزمونهای بصری، نمونه برداری و درمان آسیبهای قسمتهای زیرین مجرای مقعدی و راست روده تحتانی (مثلاً شکاف­ها fissures، فیستول‌ها fistulae، بواسیر hemorrhoids) این تجهیزات اندوسکوپ­های سختی هستند که می‌توانند دارای منابع نوری فیبراپتیکی باشند.
آرتروسکوپ‌ها Artroscope : آندوسکوپهایی که برای ورود زیرجلدی به داخل یک مفصل (مچ، آرنج، زانو)جهت معاینه بصری، بیوپسی و معالجه جراحات مفصلی، مخصوصاً در طول اعمال جراحی طراحی شده‌اند. آرتروسکوپ‌ها معمولاً شامل یک پوشش خارجی سخت، یک سیستم روشنایی و یک مجرای کاری برای کاتترها و ابزار جراحی می‌باشند. اغلب آرتروسکوپ‌ها شامل یک دوربین تلویزیونی روی سر انتهایی، نوعاً به شکل یک میکروچیپ (CCD) هستند. تصویر به صورت الکترونیکی به سیم‌ها در آندوسکوپ برای پردازش، نمایش و ثبت تصاویر به صورت خارجی انتقال داده می‌شود.

اسپیراتورها: وسایلی هستند که جهت تخلیه گاز، مایع، بافت یا دیگر موارد خارجی از حفره بدن به کمک ساکشن بکار می‌روند، آنها معمولاً شامل یک پمپ موتوری ساکشن (برخی بیمارستانها سیستم وکیوم مرکزی دارند)، تیوب لاستیکی، محفظه پلاستیکی / شیشه ای، گیج فشار، دکمه تنظیم کنترل وکیوم و گاهی اوقات یک فیلتر میکروبی می‌باشند. پمپ در تیوب ساکشن وکیوم می‌کند و تیوب داخل حفره جهت تخلیه گاز، مایع یا دیگر موارد وارد می‌شود و مواد به داخل محفظه واردمی‌گردند. همچنین ممکن است یک اسپیراتور تنها یک حباب پلاستیکی ساده و پیپت باشد که وارد حفره می‌شود و به صورت دستی فشرده می‌شود تاگاز، مایع و دیگر مواد را خارج کند.نوعاً ‌این گونه وسایل توسط جراحان، کمک جراح یا پرستار در حین جراحی استفاده می‌شود که البته ممکن است در کنار تخت، در خانه در مراکز خدماتی پرستاری بلندمدت یا در حین مراقبتهای پزشکی ویژه استفاده شود.


فلومترها، خون : فلومترهایی که برای اندازه گیری نرخ و یا حجم فلوی خون از یک ارگان (مثل کبد، مغز) یا رگهای خاصی از سیستم گردش خون طراحی شده‌اند. فلومترهای خون در کاربردهایی مثل ارزیابی آمبولیسم هوا، تصلب شریانها، واریس سیاهرگ (varicose veis) و ترومبوز سیاهرگی (venous thrombosis) استفاده می‌شوند . همچنین برای اندازه‌گیری فلوی خون پس از بایپس شریان کرونری، پیوند عضو و دیگر جراحی های بازسازی رگها (vascular reconstructive) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کانولا، شریان کرونری : کانولای شریانی که به شریان کرونری وارد می‌شود تا محلولهایی مثل محلولهای کاردیوپلژیک (cardioplegic) را در حین جراحی بایپس، تزریق کنند. همچنین در اعمال تشخیصی مثل آرتریوگرافی (arteriography) کرونری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً به یک کاتتر تزریق شریان کرونری یا یک کاتتر تزریق وریدی بسته به نوع عمل متصل می‌شوند.
کاتترها، عروقی، آنژیوگرافی: کاتترهای عروقی طراحی شده‌اند تا ماده کنتراست (contrast media) را به داخل عروق اصلی و یا فرعی در سیستم عروقی مغزی، احشایی یا محیطی تزریق کنند. این کاتترها در اشکال متنوعی از لحاظ نوک آنها موجود هستند، از یک نوک صاف با یک سوراخ در انتهای آن تا یک نوک دم اسبی شامل سوراخهای جانبی متعدد بیشتر این کاتترها در بردارنده نوک های اختصاصی هستند که ورود کاتتر مورد نظر به عروق فرعی (نظیر عروق احشایی، محیطی، مغزی) را تسهیل می‌کند. کاتترهای عروقی آنژیوگرافی از مواد مختلفی (نظیر پلی یورتان، پلی اتیلن) ساخته شده‌اند و معمولاً با پرکننده‌ها (FILLER) یا نشان گذارهایی (marker) در مقابل اشعه کدر هستند (radioopaque) در آمیخته می‌شوند . آنها در مرئی کردن (visualization) رادیوگرافیک عروق خون برای ارزیابی عمومی‌تصلب شرائین و اغلب به عنوان یک کمک تشخیصی در شرایطی نظیر حمله یا سکته قلبی به کار می‌روند .

کاتترها، عروقی، فشارخون: کاتترهای عروقی که برای اندازه گیری فشار خون درون رگی (یعنی فشارخون تهاجمی) طراحی شده‌اند. این کاتترها معمولاً به مانیتورهایی متصل هستند که مقادیر فشارخون ماکزیمم و مینیمم (فشار سیتولیک و دیاستولیک) را نشان می‌دهند. برخی از انها یک فشار متوسط را نیز نشان می‌دهند. کاتترهای عروقی فشار خون اغلب برای مانیتور کردن فشارخون شریان های محیطی (نظیر شریان رادیال) در موارد اورژانسی، جراحی و بیماران با وضعیت بحرانی بکار می‌روند و همچنین ممکن است برای نمونه گیری خون و یا تزریق استفاده شوند.
کاتترها، صفراوی (Biliary): کاتترهایی که طراحی گردیده‌اند جهت وارد کردن به داخل درخت صفراوی، این کاتترها دارای ویژگی های خاصی می‌باشند که براساس کاربرد کلینیکی شان می‌باشند (مثلاً تخلیه grainage، خارج سازی سنگ صفراویgallstone extraction ، ‌کولانژیوگرافیcholangiography، استریکتوروپلاستیstricturoplasty)

کاتترها، قلبی : کاتترهایی هستند که طراحی شده‌اند برای وارد شدن به داخل سیستم عروقی و به اندازه کافی بلند هستند که نوک انتهایی آنها به داخل قلب و یا شریانهای کرونر یا ریوی پیشروی کند و قرار بگیرد. این کاتترها معمولاً در بردارنده نوک‌های انتهایی هستند که ممکن است به تدریج نازک شده باشد و انتهای گرد شده آنها به هاب‌ها (habs) یا وسایل اتصال بسته شده باشد. سرهای انتهایی می‌تواند با اتصال بالن‌ها یا حسگرها و یا سوراخهای تعبیه شده جهت تزریق ماده حاجب تغییر یابد. کاتترهای عروقی ممکن‌است سفت یا انعطاف پذیر باشند و در حالت ایده آل باید غیر لخته زا (nonthrombogenic)، محکم، انعطاف پذیر و سازگار با بدن (biocompatible) باشند و آنها باید ساختار اولیه شکل نوک خود را هنگام کنترل تست کشتاور حفظ کنند. اغلب کاتترهای عروقی از پلیمرها (نظیر الاستومر سیلیکون، پلی یورتان) ساخته شده‌اند و ممکن است شامل فلزات (نظیر فولاد ضد زنگ) نیز باشند. کاتترهای قلبی در فرآیندهای درمانی (نظیر ablation، جراحی پلاستیک، دریچه قلب) و تشخیص (نظیر آنژیوگرافی، اندازه‌گیری برون ده قلبی) کاربرد دارند.

کاتترها ،‌قلبی، بالون شناور :کاتترهای قلبی در برگیرنده یک بالن کوچک در نوک انتهایی که توسط جریان خون سیاهرگی بازگشت کننده به سمت قلب حمل می‌شوند. این کاتترها برای سهولت در گذراندن نوک انتهایی به محل مورد نظر از طریق قلب یا سیستم عروق قلبی (نظیر شریان ریوی) استفاده می‌شوند.
کاتترها، عروقی، پروفیوژن، شریان کرونر: کاتترهای عروقی پرفیوژن، برای انتقال خون به بستر انتهایی کرونر طراحی شده‌اند . این کاتترها معمولآً شامل یک مجرای مرکزی، یک بالون نزدیک نوک کاتترو سوراخهای جانبی در مجاورت بالون هستند. نوعاً خون در نتیجه فشار ذاتی (native) کرونری (آئورتی) از طریق سوراخهای جانبی وارد مجرای مرکزی می‌شود و در پشت بالون داخل شریان کرونر انتهایی باقی می‌ماند و انسداد را بای پس می‌کند. این کاتترها در پرفیوژن موقت شریانهای کرونر برای جلوگیری از سکته عضله قلب کاربرد دارند.

کاتترهای عروقی، بالون درون آئورتی : کاتترهای عروقی هستند که برای قرار گرفتن داخل آئورت جهت افزودن داخل آئورت جهت افزودن قابلیت پمپاژ قلبی طراحی شده‌اند. این کاتترهای قابل انعطاف با نوک بالونی در حجم های مختلفی موجود هستند. بالون های 30 تا 50 cc برای بیماران بزرگسال و بالن های 2/5 تا 2 cc برای استفاده در اطفال متداول هستند. این کاتترها معمولاً با استفاده از تکنیک سلدینگر(seldinger) از طریق پوستی داخل یکی از شریان های فمورال فرو برده می‌شوند و با استفاده از هدایت تصویر برداری فلوروسکوپی به سمت آئورت سینه ای نزولی پیشروی می‌کنند. بعد از اینکه بالون جایگذاری بالون جایگیری  شد، یک پمپ خارجی متناوب در یک سیکل مخالف سیکل قلبی (پادضریانcounter pulsation) هوای داخل بالون را پر و خالی می‌کند، که این عمل به عنوان (ejeation) در خلال سیستول و (regurgitation) در خلال دیاستول سهولت می‌بخشد. کاتترهای بالون درون آئورتی برای فراهم کردن یک ساپورت گردش خون موقتی جهت درمان تعدادی از حالت های قلبی عروقی مثلاً به عنوان یک کمک به دنبال جراحی قلب باز، درمان آنژین ناپایدار، کاهش مشکلات عضله قلبی) استفاده می‌شوند.

کاتترها، ادراری، نفروستومی‌(Nephrostomy) : کاتترهایی که جهت وارد نمودن بداخل لگن کلیوی از طریق پوست (percutaneously) به منظور دسترسی به مسیر ادراری فوقانی، استفاده می‌شوند . این کاتترها دارای یک لوله جدار نازک دهان گشاد (در سایزهای از 14 تا 24Fr) معمولاً با یک نوک نگهدارنده سر خود (self-Returned) می‌باشند؛ برخی دیگر دارای بالچه های گسترده بر روی نوکشان می‌باشند. کاتترهای نفروستومی‌ادراری به منظور انجام تخلیه برای خارج سازی انسدادهای supravesicalاستفاده میشوند و همچنین برای عملیاتهای متنوعی در مسیر ادراری فوقانی، مثل گشادسازی گرفتگی‌ها، پاک سازی از calculi، شستشویا تزریق معرف های chemolytic جهت حل کردن سنگهای کلیوی و کاربری stent در مجرای ادراری (urethral stenting) به کار می‌روند.

کاتترها، عروقی، پروفوژن (perfusion): کاتترهای عروقی هستند که عمدتاً برای عبوردادن خون از یک بستر عروقی طراحی شده‌اند. این کاتترها اغلب جهت حفاظت عضو (نظیر مغز، ارگان های شکمی) در خلال ایست (arrest) جزئی یا کلی گردش خون حین برخی اعمال جراحی یا کاتتر گذاری (نظیر جراحی آئورت، آنژیوپلاستی کاروتید) به کار می‌روند.

کاتترها، قلبی، تخلیه پریکارد: کاتترهای قلبی که برای تخلیه مایعات نشت کرده از پرده برون شامه (پریکارد) طراحی شده‌اند . این دسته از کاتترها معمولاً دارای یک تیوپ پلاستیکی انعظاف پذیر با دیواره نازک (نظیر پلی اتیلن) و نوک انتهایی J شکل همراه با سوراخهایی در دو طرف محدب و مقعر آن هستند. این کاتترها از طریق یک سیم به عنوان بخشی از فرآیند تخلیه پریکارد(poricardiocentesis) با کمک اکوکاردیوگرافی، و یا پس از عمل جراحی پریکاردیوتومی‌(نوعاً پریکاردیوتومیsubbxiphoid) که تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود، در پریکارد قرار داده می‌شوند. پس از جایگذاری، کاتترها در محل قرار می‌گیرند و به ساکشن تخلیه متصل می‌شوند. کاتترهای تخلیه پریکارد برای تخلیه موقت (مثلاً چند روز یا چند هفته) در درمان بیماری تامپوناد قلبی (cardiac tamponade) و جهت شستشو و چکاندن داروها (نظیر آنتی بیوتیک‌ها و عوامل سمیت زا) به داخل پریکارد کاربرد دارند.

کاتترها، صفاقی (Peritoneal)، دیالیز: کاتترهای صفاقی که طراحی گردیده‌اند به منظور تزریق محلول (dialysate) به داخل حفره صفاقی که اجازه می‌دهد ضایعات متابولیکی و آب از خون خارج diffuse شوند که از (پرده) صفاق به عنوان لایه دیالیز استفاده می‌کنند. اغلب این کاتترها از سیلیکون ساخته شده‌اند و همراه با کاف های (cuffs) داکرون(Dacron) ارایه می‌شوند که به رشد بافت در داخل کمک می‌نماید و لذا باعث جلوگیری از نشت مایعpericatheter و نفوذ عوامل باکتریایی می‌شود. اغلب این کاتترها به صورت پوستی وارد می‌شوند، چه برای کاربردهای دائمی‌و چه برای شرایط حاد، اما برخی کاتترهای دائم به کاشتن و جراحی نیاز دارند و دیگر کاتترهای نیمه سخت (Semirigid) می‌توانند جهت فقط یک جلسه دیالیز استفاده شوند. کاتترهای دیالیز صفاقی در درمانهای دستی (دیالیز گردشی صفاقی پیوسته) و اتوماتیک (دیالیز دوره‌ای صفاقی پیوسته) استفاده شوند. این کاتترها می‌توانند همچنین به منظور کموتراپی داخل صفاقی (intraperitoneal chemotherapy) استفاده شوند (مثل سرطان لوزالمعده و یا رکتومی‌colorectal) و نیز برای از بین بردن مایع سرریز شده در ایرادات قلبی در ازدیاد خون congestive‌ مورد استفاده دارند.

کاتتر، ‌ادراری :کاتترهایی که طراحی گردیده‌اند برای وارد نمودن به داخل یک یا چند ناحیه از مجرای مابین کلیه و گذرگاه ادرار (مسیر ادراری) که آن شامل حالب (ureter)، مثانه و پیشابراه (urethra) می‌باشد.

کلدوکوسکوپ : اندوسکوپ هایی که طراحی شده‌اند برای وارد نمودن به مسیر صفراوی (biliary) جهت آزمون های بصری، نمونه‌برداری، حذف یا خرد کردن سنگها و درمان آسیبهای قسمت جلویی درخت لوزالمعده-صفرایی (pancreaticobiliary tree)، بخصوص برای مجرای (common bile)، کلدوکوسکوپها معمولاً داراری یک سیستم نوردهی و یک کانال کاری برای کاتترها تجهیزات عمل می‌باشند. این اندوسکوپها نوعاً ارتجاع پذیر هستند و می‌توانند زیر پوستی، در حین عملهای لاپاروسکوپی و یا از طریق دوازدهه duodenum(transduodenal) بکار روند. کلدوسکوپ‌های درمانی (با کانالهای عملی) می‌توانند جهت پیاده سازی بیوپسی الکتروسرجی (electrosurgery) و دیگر عمل‌ها مانند خرد سازی و حذف سنگها، بکار روند .

کولونوسکوپ : اندوسکوپ های ارتجاع پذیری که طراحی شده‌اند برای وارد نمودن مستقیم از طریق رکتوم به داخل مسیر معده‌ای- روده ای تحتانی به منظور آزمونهای بصری، نمونه برداری و درمان آسیبهای جلویی کولون (colon)، برخی از این تجهیزات می‌توانند استفاده شوند برای کل روده بزرگ . کولونوسکوپها معمولاً شامل یک رویه خارجی انطعاف پذیر، ‌یک سیستم نوردهی و یک کانال کاری برای کاتترها و تجهیزات عمل می‌باشند.
کلدوسکوپ‌ها : اندوسکوپ های طراحی شده برای ورود مستقیم به درون حفره peritoneal از طریق انتهای واژن برای معاینه بصری، بیوپسی و درمان آسیب های حفره و ارگان های واقع شده در آن، بخصوص آنهایی که در کیسه rectovaginal و plevic viscera قرار دارند . کولدوسکوپ‌ها معمولاً شامل یک پوشش خارجی، یک سیستم روشنایی و یک مجرای کاری برای کاتترها و وسایل جراحی هستند. این آندوسکوپ‌ها ممکن است سخت یا منعطف باشند.

سیستویورتروسکوپCystourethroscopes : اندوسکوپ های مسیر ادراری که استفاده می‌شوند برای مقاصد آزمونهای بصری، نمونه برداری، حذف یا خرد کردن سنگ‌ها و درمان آسیبهای مثانه ادراری و پیشابراه پشتی، آنها معمولاً دارای یک رویه خارجی، یک سیستم اپتیکی و یک کانال کاری برای کاتترها و تجهیزات عمل می‌باشند.
درن‌ها : وسایلی که یک کانال یا فضای باز را برای خروج مایعات یا مواد چرکی از هر حفره ای بکار می‌رود.
دستگاههای الکتروکوتر : وسایلی که شامل یک منبع توان الکتریکی و پروب‌ها یا تیغه های گرم شونده به صورت الکتریکی طراحی شده برای برش یا انعقاد بافت یا انجام هر دو عمل به صورت همزمان هستند. با الکتروکوتر، هیچ جریان الکتریکی به بیمار شارژ نمی‌کند . نوک وسیله بوسیله عبور جریان الکتریکی از یک سیم مقاومت بالا گرم می‌شود.

لیدها، پیس میکر، قابل کاشت در عضلهقلبی : لیدهایی هستند که با مواد نارسانا عایق بندی شده‌اند به استثناء الکترودهای نوک که در سطح بیرونی قلب کاشته می‌شوند و معمولاً در تماس با دیواره حفره قلب (اندوکاردیوم) قرار می‌گیرند و پالس های تنظیم شده را از پیس میکر به عضله قلب هدایت می‌کنند. علاوه بر این ممکن است لیدها پاسخ های الکتریکی قلب را به پیس میکر منتقل کنند.

الکترومیوگراف : ثبات های گرافیکی پتانسیل الکتریکی ذاتی ماهیچه های اسکلتی، این ثبات‌ها دارای الکترودی هستند که معمولاً مستقیماً به ماهیچه وارد می‌شود و یک تقویت کننده که پتانسیل های بیوالکتریکی را تقویت و به ثبات منتقل می‌کند تا مشخصه های آنها را در یک الکترومیوگراف دوباره تولید کند . برخی ثبات‌ها با کامپیوترهای شخصی برای ذخیره و تحلیل شکل موج سازگار هستند. الکترومیوگراف‌ها در ارزیابی ناهنجاری‌ها زمانی که الکترود درون ماهیچه قرار دارد (فعالیت غیرارادی) یا در طول انقباض ارادی ماهیچه در فعالیت درجه بندی شده (graded) استفاده می‌شوند.
دستگاههای الکتروسرجری : دستگاههایی که جراحی را با استفاده از جریان الکتریکی فرکانس بالا انجام می‌دهند. اثر گرمایی الکتروسرجیکال که باعث تخریب بافت، بوسیله مقاومت بافت نسبت به فرکانس بالا، جریان با چگالی بالا بیشتر از گرما، همانند تجهیزات الکتروکوتری، ایجاد می‌شود. دستگاههای الکتروسرجری جریان الکتریکی را از طریق کابل‌ها و الکترودها می‌فرستد و دوباره دریافت می‌کنند و ممکن است شامل یک پدال پایی جداشدنی برای قطع و وصل کردن الکترودهای فعال کنترل شونده بوسیله پا باشند. این دستگاه به عنوان یک آلترناتیو برای چاقوی جراحی برای برش بافت و کنترل خونریزی توسط ایجاد انعقاد (هموستاز) در محل جراحی (مثل بستر مویرگی در جگر یا طحال) با ترکیب برش و انعقاد استفاده می‌شوند.

انسفالوسکوپ‌ها : آندوسکوپ هایی هستند که برای ورود به یک سوراخ در کاسه سر به داخل یکی از حفره های مغز برای معاینه بصری ،بیوپسی و درمان آسیب های مغزی طراحی شده‌اند ،‌به خصوص در طول اعمال جراحی انسفالوسکوپ‌ها معمولاً شامل یک پوشش خارجی، یک سیستم روشنایی و یک مجرای کاری برای کاتترها و وسایل جراحی هستند.

گاستروسکوپ‌ها : آندوسکوپ هایی که جهت وارد کردن مستقیم بداخل مسیر معده ای- روده ای بالا از طریق دهان برای آزمونهای بصری نمونه برداری، برداشتن ذرات خارجی و درمان آسیبهای قسمت داخلی معده طراحی شده‌اند ،‌برخی تجهیزات همچنین معاینات و درمانهای مری را امکانپذیر می‌سازند. گاستروسکوپ‌ها معمولاً دارای یک سیستم نوردهی و یک کانال کاری برای کاتترها و تجهیزات عمل می‌باشند، این اندوسکوپها می‌توانند سخت یا ارتجاع پذیر باشند.

اکسیژناتورها، حباب سازی (bubble) خارج بدنی : اکسیژن رسان هایی که برای انجام تبادلات گازی داخل ستونی از خون از طریق حباب سازی اکسیژن از مخازن و یا تغذیه مرکزی بیمارستان طراحی شده‌اند . این اکسیژن رسان‌ها معمولاً در برگیرنده یک دفومر(defoamer) جهت شکستن حبابهای ناشی از فرآیند اکسیژن رسانی و یک مخزن (reservoir) شریانی جهت جمع‌آوری خود دفومه شده (defoameda) هستند . معمولاً در مسیر اکسیژن یک فلومتر گاز و یک سیستم فیلترینگ قرار می‌گیرند. اکسیژن‌رسانهای حباب ساز اغلب در فرآیندهای کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده طولانی از این وسایل می‌تواند ریسک آمبولی، ‌آسیب خونی و تغییر ماهیت پروتئینی را افزایش دهد.
هیستروسکوپ‌ها (hysteroscope) :آندوسکوپ های سخت یا منعطف طراحی شده برای ورود مستقیم به درون حفره رحم از طریق مجرای گردنی رحم، برای معاینه بصری، بیوپسی، و درمان آسیب های جلوی گردن رحم و حفره رحم. هیستروسکوپ‌ها معمولاً شامل یک پوشش خارجی، یک سیستم روشنایی و یک مجرای کاری برای کاتترها و وسایل جراحی هستند و ممکن است سخت یا منعطف باشند.
انکوباتورها، نوزاد : انکوباتور برای ایجاد محیط کنترل شده بسته طراحی شده تا دما و سطح و رطوبت مناسب را برای نوزاد فراهم کند. این انکوباتورها معمولاً شامل یک هود پلاستیکی برداشتنی تمیز با یک تشک هستند. همچنین برای گرم کردن نوزاد ،‌از هوای گرم شده (با جریان طبیعی یا غیر طبیعی) یا تشک آبی گرم استفاده می‌کنند. انکوباتورها معمولاً کنترل دما را به صورت اتوماتیک با اندازه گیری دمای هوا یا به کمک سنسور دما متصل به پوست نوزاد انجام می‌دهند. بسیاری از انکوباتورها کنترل رطوبت دارند. آنها معمولاً برای نوزادان زودرس و دیگر نوزادان که نمی‌توانند خودشان دمای بدنشان را کنترل کنند استفاده می‌شوند.

لاپاراسکوپ‌ها : آندوسکوپ هایی که از طریق یک منفذ مصنوعی در دیواره شکمی برای معاینه، تشخیص و درمان ارگان‌های حفره شکم واردمی‌شوند این آندوسکوپ‌ها معمولاً شامل یک سیستم نوری لنزی تقویت شده یا سیستمهای روشنایی فیبر نوری برای روشن سازی و تصویر برداری می‌باشند که معاینه و عملکرد شیوه‌های درمانی و یا اعمال جراحی را تسهیل می‌کند. اغلب لاپاراسکوپ‌ها سه دوربین دارند که از CCD‌ها برای نمایش خارجی، ‌مستند سازی و پردازش تصاویر آندوسکوپی استفاده می‌کنند. لاپاراسکوپ‌ها معمولاً به دو صورت مختلف ساخته می‌شوند، یکی برای تشخیص (لاپارسکوپ‌های معاینه) و دیگری برای جراحی (لاپاراسکوپ‌های جراحی)
لنزومترها :این وسیله برای اندازه گیری ویژگی‌های نوری عدسی‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه یا به کامپیوتر اتوماتیک یا به صورت میکروسکوپی است که اجازه آزمایش‌های نزدیک عدسی‌ها رامی‌دهد. مدل کامپیوتری قادر به تاباندن نور به عدسی‌ها جهت تعیین زاویه شکست است که در نتیجه ویژگی‌های نوری عدسی رامی‌دهد. علاوه بر آن، برخی مدلها قابلیت این را دارند که دقیقاً مقدار حفاظت در مقابل UV را بگویند. مدلهای غیر کامپیوتری بر همین اساس عمل می‌کنند که به جای استفاده از کامپیوتر تمام اندازه گیری‌ها را براساس Lining up زوایا انجام دهند.
مدیاستینوسکوپ ها: آندوسکوپ هایی که برای ورود زیر جلدی در فرورفتگی زیرگلویی جناغ سینه (فرورفتگی روی لبه بالایی جناغ سینه بین فرورفتگی ترقوه) برای معاینه دیداری، بیوپسی و درمان آسیب‌های بافت‌ها و ارگان‌ها در حفره میان ریه‌ها (به عبارت دیگر mediastinum) شامل قلب و رگ‌های بزرگ طراحی شده‌اند. مدیاستینوسکوپ‌ها معمولاً شامل یک پوشش خارجی سخت، یک سیستم روشنایی و یک مجرای کاری برای کاتترها و وسایل جراحی هستند.

میکروسکوپ‌ها، نوری، جراحی، گوش و حلق و بینی : میکروسکوپ‌های جراحی که برای استفاده به همراه کوپلرها، objective‌ها، لنزها و body tube برای استفاده تخصصی در جراحی گوش، بینی و گلو طراحی شده است.

مایلوسکوپ‌ها : آندوسکوپ هایی که برای تزریق زیر جلدی در نخاع برای معاینه مکان هایی در ناحیه کمری، از قبیل فضای اپیدورال کمری، التهاب زیر پرده عنکبوتیه و حفره‌های syrinx طراحی شده‌اند. این آندوسکوپ‌ها قطر خارجی خیلی کوچکی دارند (2.3-0.5 mm) و مایلوسکوپ‌ها ممکن است در قبل از عمل جراحی برای بدست آو ردن اطلاعات مورفولوژیک که در تشخیص‌ها و تعیین استراتژی عمل مفید است یا در بعد از عمل جراحی برای معاینه نواحی خارج از میدان دید میکروسکوپ بکار رود.
نبولایزرها : وسایلی هستند که برای فراهم کردن داروی پودر شده و یا رطوبت مورد نیاز برای مسیرهای هوایی بیمار، طراحی شده‌اند. این وسایل قابلیت ایجاد بخار و قطرات ریز آب پراکنده شده در فاز مایع را دارند. آنها معمولاً با یک ماسک، چادر یا در یک مدار تنفسی استفاده می‌شوند. اغلب نبولایزرها پنوماتیک(کارکرد با هوای فشرده) یا اولتراسونیک هستند. اغلب نبولایزرها شامل یک عنصر گرم کننده برای ایجاد ذرات معلق مرطوب گرم هستند.
سیمان، ارتوپدی : سیمان acrylic ساخته شده ازmethylmethacrylate وPolymethylmethcrylate، استرهای اسید متااکریلیک، یا کوپلیمرهای شامل PMMA و پلی ستیرن (PMMA) می‌باشند. آنها در اعمال آرتروپلاستی مفاصل برای ثابت کردن ایمپلنت‌های فلزی یا پلیمری بر روی استخوان زنده و همچنین برای ثابت کردن شکستگی کاربرد دارند.

پیس میکر‌ها، قلبی : پیس میکر هایی که طراحی شده‌اند تا تحریک‌های الکتریکی قابل تکرار را برای تنظیم ریتم قلب اعمال کنند. این تحریک کننده‌ها در برگیرنده مدارهای الکترونیکی هستند که پالس‌های الکتریکی تولیدمی‌کنند و فعالیت قلبی را حس می‌کنند. آنها ممکن است توسط برق یا باطری تغذیه شوند . پیس میکرها خواه با استفاده از باتری‌های داخلی یا باتری‌های مدولار ضمیمه شده ،می‌توانند مد نرخ – ثابت(آسنکرون) یا مد درخواست (سنکرون) یا هر دو تحریک‌های الکتریکی را ایجاد کنند. آنها ممکن است سیگنال‌های تحریک شان را تنها به یک حفره قلب (اغلب به بطن) اعمال کنند. ولی برخی پیس‌میکرها به بطن و دهلیز هر دو ضربان واردمی‌کنند (ضربان دو حفره‌ای یا عمومی) . این تحریک گرها زمانی که ضربان قلب یا سیستم‌های القا کننده دچار مشکل باشند، برای بازگرداندن نرخ طبیعی ضربان قلب بکارمی‌روند که منجر به دپلاریزاسیون و انقباض عضله قلبی در حال تحریک می‌شود.

دستگاههای فتوتراپی : تجهیزاتی که برای نورافکندن به بیمار با چراغ برای تولید تأثیرات بیولوژیکی مفید (مثل فتوتراپی) طراحی شده‌اند. این وسایل برای اعمال تابش الکترومغناطیسی همه یا بخشی ازطیف شامل طیف مادون قرمز نزدیک(700-nm1400)، مرئی (380-nm780)  و یا فرابنفش (نوعاً 170-400nm) بکارمی‌روند . اغلب این تجهیزات برای برخی کاربردهای خاص، از قبیل درمان زردی در نوزادان، گرم کردن نوزادان و فیزیوتراپی با استفاده از لامپ‌های مادون قرمز و درمان پوستی (مثل پسوریازیسpsoriasis) با استفاده از لامپ فرابنفش تخصیص یافته است.
پمپ های تزریق، چند منظوره : وسیله‌ای که تزریق وریدی، زیر پوستی و عضلانی را به دقت انجام می‌دهد. این وسایل فشار بالاتر از ست‌های تزریق که با جاذبه کارمی‌کنند اعمال می‌کنند . نرخ جریان نوعی پمپ‌های تزریق چند منظوره بین 1 تا 999 میلی لیتر بر ساعت است.
رفرکتورها، چشم پزشکی : وسیله‌ای جهت اندازه گیری قدرت شکست چشم می‌باشد. رفرکتورهای کلینیکی براساس رتینوسکوپی خطی هستند. المانهای مکانیکی، الکتریکی و اپتیکی بسیار تخصیص یافته جهت اندازه گیری قدرت شکست چشم با هم کار می‌کنند. دستگاه تغییرات تطابقی را به صورت دیجیتالی یا متریک نشان می‌دهد.

رگولاتورها، ساکشن : رگولاتورهایی هستند که برای کنترل ساکشن در تخلیه مایعات ،‌جامدات یا گازهایی که مانع بهبودی، مانع دید محل جراحی یا آسیب به تنفس می‌شود استفاده می‌شوند. این رگولاتورها به آتلت‌های دیواری وکیوم وصل می‌شوند و برای اتاق عمل ،‌اورژانس و اتاق ریکاوری در مراقبت‌های ویژه و واحدهای کرونری و در کنار تخت بیمار استفاده می‌شوند که رگولاتورهای وکیوم نیز گفته می‌شوند.

بخیه ها، پلی استر : نخ استریل پلی استر که لبه‌های زخم را با کوک زدن به هم متصل می‌کند.
بخیه ها، پلی اتیلن : از پلی اتیلن ساخته شده و لبه‌های زخم را با کوک زدن به هم متصل می‌کند.
بخیه‌ها، پلی پروپیلن تک رشته ای :از پلی پروپیلن تک رشته‌ای ساخته شده و لبه‌های زخم را با کوک زدن به هم متصل می‌کند.

مانیتورها، تله متریک، اکو کاردیوگرافی :مانیتورهای تله متریک جهت مانیتورینگ دائمی فعالیت الکتریکی قلب طراحی شده‌اند. همچنین اکثر این مانیتورها می‌توانند تغییرات در ریتم طبیعی قلب (آریتمی) را با پردازش سیگنال دریافتی از ترنسیمتر بیمار، جهت تشخیص فیبریلاسیون بطنی و انجام آنالیز ریتم (مثلاً تشخیص تاکی کاردی بطنی)‌، مشخص کنند. همچنین برخی از این دستگاههامی‌توانند سایر پارامترهای فیزیولوژیک نظیر پالس اکسیمتری(SPO2) و فشار خون غیرتهاجمی را مانیتور کنند. این مانیتورها نوعاً دارای یک ترنسیمتر تغذیه شونده با باطری در سایز جیبی هستند که به گان بیمار متصل می‌شود یا در کیسه حمل می‌شود. ترنسیمتر توسط چندین لیدسیمی متصل به الکترودهای ECG به سینه بیمار مرتبط می‌شود. مونیتورهای تله متریک الکتروکاردیوگرافی عمدتاً در بخش‌های مراقبت‌های میانی (intermediate) و اتاق‌های ورزش توانبخشی قلب استفاده می‌شوند.
توراکوسکوپ‌ها (Thoracoscope) : آندوسکوپ هایی که برای ورود زیرجلدی به یک فضای واقع در میان دنده‌ها در حفره بدن واقع شده در بین گردن و دیافراگم تنفسی (حفره سینه ای) برای آزمون دیداری، بیوپسی، و معالجه جراحات پرده جنب، حفره جنب و یا Mediastinum طراحی شده است، همچنین برای زهکشی مایعات از حفره جنب (Thoracentesis) بکار می‌رود . توراکوسکوپ‌ها معمولاً شامل یک پوشش خارجی سخت، یک سیستم روشنایی و یک مجرای کاری برای کاتترها و وسایل جراحی می‌باشند. اغلب توراکوسکوپ‌ها شامل یک دوربین تلویزیونی در نوک هستند که یک سیگنال ویدئویی از آندوسکوپ به یک مانیتور ویدیویی خارجی ارسال می‌کند.

سیستم های اندازه گیری یورودینامیک : سیستم هایی که برای اندازه گیری و ارزیابی میزان ذخیره سازی و انتقال ادرار به مجرای ادراری طراحی شده‌اند . این سیستم‌ها شامل مجموعه‌ای واحدها هستند که ترکیب گردیده‌اند تا کلیه عملیات اندازه گیری را همانند تجهیزات نمایش دهنده و ثبات، اجرا نمایند. این سیستم‌ها شامل جریان سنج‌های ادراری (uroflow meters) و ترانسدیوسرهای جریان ادرار (uroflow T) جهت اندازه گیری خارجی جریان ادراری، حجم دفع شده، ‌حداکثر جریان و زمان دفع می‌باشند، همچنین اجزای زیر را نیز دارامی‌باشند: فشار سنج هایی برای تعیین پروفیل فشار ادرری، سیستومترهایی (cystometers) چه به صورت مایع و چه به صورت گازی برای اندازه گیری ظرفیت  مثانه و پاسخ آن و ثبت‌کننده هایی با سنسورهای مناسب جهت ارزیابی فعالیت اسفنگتر و دیگر عضلات. تعدادی از این سیستم‌ها همچنین دارای قابلیتهای یورودینامیکی ویدئویی هستند که به منظور پیاده سازی تحقیقات یوردینامیک(urodynamic )و رادیوگرافی مورد استفاده قرارمی‌گیرند این بررسی‌ها با نمایش و ثبت همزمان در مطالعات یورودینامیکی و تصویرگیری سیستویوروتروگرافی cystourethrography استفاده می‌شوند. سیستم‌های اندازه گیری یورودینامیک در تشخیص بیماریهای نوروژنیک مثانه، بی اختیاری فشار، انسدادهای مسیرهای ادراری و اسفنگترهای مبتلا به اسپاسم استفاده می‌شوند.
نبولایزرها، گرم نشده : وسایلی که پودری شامل ذرات نوعاً با قطر کمتر از 30 میکرون تولید می‌کنند. نبولایزر‌ها مرطوب سازی مسیر هوایی و استعمال داروها به صورت تنفسی را فراهممی‌کنند و در بیمارستان‌ها، واحدهای پرستاری تخصصی، و خانه استفاده می‌شوند. این وسایل نوعاً شامل یک مخزن بر‌ای مایع مورد استفاده و یک baffle هستند. جریان گاز هوای فشرده یا اکسیژن برای تولید پودر بکارمی‌رود.
رگولاتورها، ساکشن،‌جراحی:برای کنترل سطح بالای فشار منفی (معمولاً از 400 تا mmhg 600) در محل جراحی طراحی شده‌اند. برخی رگولاتورها امکان ساکشن full-line از آتلت‌های وکیوم دیواری رامی‌دهند این رگولاتورها معمولاً مکانیزم تنظیم فشار، کنترل‌های تنظیم فشار و یک مانومتر کالیبره شده دارند. این رگولاتورها یک جزء از سیستم ساکشن هستند که به خروجی سیستم مرکزی وکیوم وصل می‌شوند. برای کنترل خروج ترشحات در حین جراحی و یا بعد از آن استفاده می‌شود.
دستگاههای فتوتراپی، فرابنفش : دستگاههای فتوتراپی که برای پرتو افکندن به بیماران با نور فرا بنفش (UV) برای اهداف درمان طراحی شده‌اند. این وسایل معمولاً تابش UV را با توجه به درمان انجام شده اعمال‌ می‌کنند (معمولاً در محدوده 350-250nm برای پسوریازیس(psoriasis) همچنین برای داروهای فعال شونده  با نور بوسیله فراهم کردن تابش UV روی پوست استفاده می‌شوند. دستگاههای فتوتراپی UV در انواع قابل حمل، پایه دار و دستگاههای دستی در دسترس هستند.
پروتزها، دریچه قلب، مصنوعی : پروتزهای دریچه قلبی که از مواد مصنوعی نظیر چسب سیلیکون،‌ تفلون، پلی پروپیلن یا داکرون ساخته شده‌اند. این پروتزها در چندین پیکره بندی نظیر توپ محصور در قفس (caged ball) دیسک کج شده (tilting disk) و برگ کوچک (leaflet) طراحی شده‌اند و اندازه پیکره بندی مورد استفاده بستگی به نوع دریچه قلبی که باید جایگزین شود (یعنی میترال، سه لتی، آئورتی یا ریوی) و مشخصات آناتومیکی خاص بیمار دارد.

پروتزها، دریچه قلب، ‌بیولوژیک : پروتزهای دریچه قلب که با استفاده از بافت انسان یا حیوان ساخته شده‌اند. این دریچه ها می‌توانند شامل دریچه‌های قلبی از اجساد انسان (allograft) یا حیوانات (xenograft) نظیر خوک‌ها یا گاوها باشند که تهیه و آماده می‌شوند و بر روی استنت قرار داده می‌شوند و یا دریچه هایی که با بکارگیری تکنیک‌های مهندسی زیستی از بافت (نظیر پری کاردیوم و سخت شامه) بدست آمده از منابع مذکور ساخته شده‌اند. پروتزهای دریچه قلبی بیولوژیک در اندازه و انواع مختلف موجود هستند که بستگی به دریچه قلبی که باید جایگزین شود (نظیر میترال، سه لتی، آئورتی، ‌ریوی) و مشخصات آناتومیکی خاص بیمار دارد.
پروتزها، مفصل، زانو  : وسیله‌ای که جایگزین همه یا بخشی از مفصل بندبند (articulating) زانو می‌گردد. چنین وسیله‌ای ممکن است با حمایت از سطح bearing جایگزین ساختارهای استخوان آسیب دیده یا از بین رفته گردد.
پروتزها، مفصل، لگن، اجزای لگنیacetabolar : اجزای یک پروتز مفصل لگن کامل که برای جایگزینی یا ترمیم acetabulum استفاده می‌شوند . اجزا ممکن است از یک ساختمان قطعه‌ای یا یک قشر خارجی ساخته شده از مواد فلزی یا سرامیکی و یک آستر داخلی که ممکن است از مواد فلزی، پلیمری یا سرامیک باشد، تشکیل شده باشند. به علاوه ممکن است وسایلی از قبیل پیچ‌ها که ثابت کردن به بدن را تقویتمی‌کنند در دسترس باشند طرح اجزا ممکن است قید دار یا بدون قید باشد.

پروتزها، مفصل، لگن، اجزای فمورال femoral :اجزای پروتز مفصل لگن کامل که برای جایگزینی سر فمور femor و در برخی طرح‌ها، گردن فمور femor استفاده می‌شوند . اجزا ممکن است یک مفصل افقی (trunnion) در سر یا انتهای پروکسیمال داشته باشند. وسیله ممکن است از مواد فلزی ،‌کربنی، سرامیکی یا غیره بوده و شامل چند قسمت باشد. به علاوه ممکن است وسایلی از قبیل پیچ‌ها باشند که ثابت کردن به بدن را تقویت می‌کند. طرح اجزاء ممکن است قیددار یا بدون قید باشد، همچنین وسیله ممکن است با یا بدون سیمان استخوان استفاده شوند.

پروتزها، مفصل، زانو، کامل :وسیله‌ای که همه سطوح مفصلی، مفصل زانوی آسیب دیده / آسیب رساننده را جایگزین می‌کند. مفصل ممکن است بدون قید ، ‌نیمه قید یا مقید باشد . ممکن است به عنوان لوله متصل شده باشد یا شامل قسمت‌های مجزای طراحی شده برای مفصل شدن با هم باشد. وسیله ممکن است از فلز، کربن، سرامیک، پلیمر یا غیره ساخته شده باشد و قسمت‌ها ممکن است از برخی یا همه مواد تشکیل شده باشد. همچنین وسیله ممکن است برای استفاده با یا بدون سیمان استخوانی طراحی شده باشد.
پروتزها، مفصل، زانو، اجزای فمورال femoral : وسیله‌ای که برای تعمیر یا جایگزینی مفصل فمورال  femoral زانو استفاده می‌شود. این وسیله برای مفصل شدن با تی بیال(tibial) و اگر نیاز باشد با اجزای پروتز Patellar مفصل زانو طراحی شده است . همچنین ممکن است از فلز، سرامیک، پلیمر یا غیر ساخته شده باشد و ممکن است با سیمان استخوانی ثابت شود . طرحمی‌تواند شامل مکانیزم نگهدارنده و ثابت کردن باشد.

پروتزها، مفصل، زانو، اجزای Tibial: وسیله‌ای برای جایگزینی یا اصلاح سطح Tibial مفصل زانو می‌باشد. این وسیله برای مفصل شدن با اجزای femoral‌ پروتز طراحی شده است ممکن است از فلز، سرامیک، پلیمر و غیره ساخته شده باشد و می‌تواند با سیمان استخوان ثابت شود. طرح ممکن است یک سینی فلزی با یا بدون نگهدارنده، پیچ‌های ثابت کننده وpolymer insert‌ باشد.
گیره‌ها (staple)، استخوان : گیره هایی که برای ثابت نگهداشتن استخوان‌ها طراحی شده‌اند . این گیره‌ها معولاً سیم‌های فلزی U شکل با پایه‌های باریک شامل خارهایی (پایه‌های دندانه دار) به منظور جلوگیری از برگشت آنها بعد از اینکه به استخوان‌ها وارد شدند می‌باشد. گیره‌ها نوعاً بوسیله اعمال کننده‌ها (staple drivers) قرار داده می‌شوند . گیره‌های استخوان اغلب به عنوان وسایل ثابت کننده معمول در اعمال ارتوپدی از قبیل اصلاح ligament‌ شانه و اعمال استخوانی تصحیحی که شامل برش استخوان (osteotomy) هستندمی‌باشند. همچنین در شکستگی‌های کتف جابجا شده و سایر اعمال ارتوپدی به کارمی‌روند.

پروتزها، مفصل، زانو، اجزای patellar : وسیله‌ای که برای جایگزینی patella طبیعی (kneecap) استفاده می‌شود. برای مفصل شدن با اجزای پروتز femoral‌ انتهایی طراحی شده و ممکن است با سیمان استخوانی استفاده شود. وسیله ممکن است از فلز، سرامیک، کربن یا غیره ساخته شده باشد.
پروتزها،مفصل،لگن،کامل: وسیله‌ای برای جایگزینی مفصل بندی مفصل لگن که معمولاً شامل اجزای جفت شونده لگنی acetabular و فمورال femoral می‌باشد. همچنین ممکن است شامل وسایل اضافی از قبیل پیچ‌ها و پین‌ها بوده و با توجه به طراحی جایگزین کامل مواد شامل فلزات، ‌پلیمرها و سرامیک باشد. وسایل ممکن است با یا بدون سیمان استخوانی بکار روند. 
انکوباتورها، نوزاد، متحرک  : انکوباتورهایی که روی چرخ قرارمی‌گیرند و یک محیط بسته و کنترل شده با چرخش هوای گرم ایجادمی‌کنند که سطح دما و رطوبت را در حد مطلوب برای نوزاد نگه می‌دارد.
استنت‌ها، عروقی : استنت هایی که برای قرار گیری داخل عروق  جهت حمایت و گشودگی (patency) سیستم عروقی طراحی شده‌اند. این وسایل نوعاً شامل یک داربست فلزی یا ترکیبی (نظیر شبکه، سیم پیچی، ‌لوله شکاف دار) هستند و در اشکال مختلف (نظیر مستقیم، خمیده، دو شاخه) جهت تطبیق با قسمت‌های مخصوصی از شبکه عروقی یا جلوگیری از جابجایی وجود دارند. برخی استنت‌های فلزی قابلیت اضافه شدن بالون یا خود انبساطی (self-expanding) دارند همچنین ممکن است سطح آنها پوشیده شود تا قابلیت‌های ویژه‌ای به استنت اضافه شود (مثلاً جهت کاهش چسبندگی پروتئین و یا پلاک، رهایش داروها) . استنت‌های عروقی اغلب برای کاهش برگشت recoil یا تنگ شدگی مجدد restenosis عروق پس از فر آیندهای آنژیوپلاستی بخصوص در شریان‌های کرونر بکارمی‌روند.

سنگ شکن‌ها، داخل بدنی، لیزر : سنگ شکن‌های داخل بدنی (intracorporeal) که از مواد جامد متبلور یا یک محلول رنگی ارگانیک به عنوان محیط واسط لیزر جهت تولید انرژی نوری تکرنگ همدوس استفاده می‌نمایند. انرژی از طریق یک فیبر اپتیکی که در تماس با سنگ‌ها قرار داده می‌شود, ساطع می‌شود. انرژی لیزر اصولاً سنگ را به یکی از این دو راه خرد می‌نماید : در برخی موارد در مواقع فعالیت لیزر، انرژی آزاد شده یک حباب پلاسما را ایجادمی‌نماید که سنگ را خرد می‌نماید، در موارد دیگر انرژی لیزر بوسیله سنگ جذب می‌شود وباعث تبخیر سنگ و ریز شدن آن می‌گردد. خرده‌های سنگ معمولاً بسادگی از مجرای ادراری عبورمی‌نمایند. خرده‌های سنگ بعضاً بوسیله یک سبد سنگ یا گیرنده‌ها برداشته می‌شود.

دانسیتومترها، استخوانی، پرتو ایکس، جذب سنجی انرژی دو گانه : دانسیتومترهای استخوانی پرتو ایکس که از یک طیف انرژی دوگانه ناشی از منبع اشعه ایکس و معمولاً از طریق اعمل پالسهای متناوب کیلو ولتهای بالا و پایین به یک تیوب اشعه ایکس یا بواسطه اعمال یک ولتاژ ثابت و جداسازی طیف انرژی به دو باند باریک انرژی توسط یک فیلتر، استفاده می‌کنند. چگالی‌سنج‌های انرژی دو گانه جهت برآورد محتوای معدنی استخوانها در اسکلت محوری بدن، و معمولاً بوسیله اندازه گیری ستون فقرات کمری و ناحیه باسن و همچنین استخوان ران پروکسیمال بکارمی‌روند.
لیزرها Er:YAG، جراحی : لیزرهای Er:YAG اساساً برای تبخیر بافت‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرند. ترکیب وابستگی high-water و پالس­های high-fluency یک ناحیه باریک آسیب اطراف حفره تبخیر ایجاد می‌کند. این لیزرها همچنین دارای یک دریل و اره دقیق برای جراحی استخوان هستند.
لیزرها Ho:YAG، جراحی : لیزرها Ho:YAG که برای برش یا خارح کردن بافت با هموستاز محدود سوختگی کم و ناحیه باریک بافت مرده استفاده می‌شوند این لیزرها در عمل‌های جراحی لاپاراسکوپی و آندوسکوپی بسیار سودمند هستند.
لیزرها آرگون / کریپتون، چشمی‌: این لیزرها  برای انعقاد بافتهای خونی غیرعادی در شبکیه و در دیگر عملهای انعقاد نوری(photocagulation) چشم استفاده می‌شوند. معمولاً با یک اسلیت لمپ دو چشمی یا آفتالمسکوپ غیر مستقیم توسط یک کابل نوری کوپل می‌شوند.
لیزرها، دی اکسید کردن Nd:YAG، جراحی : لیزرهایی هستند که می‌توانند هم اشعه لیزرNd:YAG و هم دی اکسید کربن تولید کنند. این وسیله مرکب هر دو قابلیت برش با انرژی co2 و توانایی انعقاد فوق العاده انرژی Nd:YAG را دارد و به جراح اجازه می‌دهد تا شکاف‌های بدون خونریزی ایجاد کند.
لیزرها، Nd:YAG/Nd:YAG دو فرکانسی، جراحی : لیزرهایی که اشعه لیزر از هر دو نوع را تولیدمی‌کنند که در نتیجه کاربرد وسیعی پیدا می‌کنند.

لیزرها ، دیود، جراحی : لیزرهای دیود معمولاً در حالت موج پیوسته بکار گرفته می‌شوند و معمولاً‌در طول موج nm 810 یا  nm 980، بیشتر برای برش، قطع کردن یا تبخیر و انعقاد بافت‌ها استفاده می‌شوند. انرژی لیزر آنها بویژه در طول موجnm 980 ، به صورت عمقی در بافت نفوذ می‌کند و توسط حجم وسیعی از بافت جذب می‌شود که انعقاد نوری (photocoagulation) رگ‌های خونی را در شدت‌های توان کم و تبخیر تومور را در شدت‌های توان زیاد اجازه می‌دهد. این لیزرها در جراحی‌های باز، لاپاراسکوپی و آندوسکوپی استفاده می‌شوند.
ریسکتوسکوپ‌ها، ارولوژی : ریسکتوسکوپ هایی که برای برداشتن و یا نمونه برداری از آسیبهای مثانه، پروستات یا مسیر ادراری طراحی شد ه‌اند. آنها معمولاً دارای قابلیتهای کوتری و انعقاد سازی الکتریکی می‌باشند. ریسکتوسکوپ‌های مسیر ادراری معمولاً شامل یک رویه خارجی، یک سیستم نوررسانی (مثل فیبر نوری) یک دوربین گسترده، حلقه‌های سیم الکتروسرجیکال و یک کانال کاری برای کاتترها و تجهیزات عمل می‌باشند. آنها همچنین ممکن است شامل یک دوربین تلویزیونی در نوک انتهایی، معمولاً به صورت یک میکروچیپ (CCD) باشند. تصویر به صورت الکترونیکی از طریق سیمها در آندوسکوپ برای پردازش خارجی، نمایش و ثبت تصاویر ویدیویی منتقل می‌شود.

لیزر، آرگون، آنژیوپلاستی : لیزرهای آرگون برای انتقال انرژی به رگها به منظوررفع نواحی تنگ شدگی (مثل  آنژیوپلاستی) طراحی شده‌اند. این لیزرها یک ژنراتور لیزر آرگون و یک سیستم انتقال با فیبرهای نوری و یک کاتتر دارند. معمولاً ابلیشن توسط ابلیشن لیزر مستقیم انجام می‌شود ولی برخی وسایل بافت Thrombic توسط گرم کردن یک کلاهک فلزی که در نوک انتهایی کاتتر است ابلیشن می‌کنند. لیزر‌های آرگون آنژیوپلاستی بیشتر برای درمان رگ­های محیطی استفاده می‌شوند.

سوزن‌ها، نمونه برداری(بیوپسی)، بافت نرم : سوزن‌های بیوپسی که جهت برداشتن بافت نرم و یا نمونه‌های بافتی جهت تحلیل آزمایشگاهی طراحی شده‌اند. این وسایل معمولاً دارای یک سوزن داخلی هستند با یک سر تیز (مثلاً بفاصله 0/5 سانتیمتر)، شکافهایی جهت برداشتن نمونه‌ها به قطرهای معین شده (مثلاً 9.5 یا 19 میلی متر) و یک سوزن بیرونی (کانولا) جهت برش و گذراندن بافت در شکاف ویژه نمونه‌ها ،می‌باشند. سوزنهای بیوپسی جهت بدست آوردن اطلاعات بافت شناسی برای تشخیص و کاتتریزاسیون آسیبهای بدخیم مشکوک در پستان، ریه‌ها و دیگر بافتهای نرم و اندامها، ‌استفاده می‌شوند.

سوزن‌ها، بخیه، جراحی : سوزن‌های بخیه‌ای که جهت بستن زخم‌های جراحی و یا ترومایی (traumatic) بر روی پوست طراحی شده‌اند. سوزنهای بخیه جراحی می‌توانند دارای لبه‌های برنده خلاف هم باشند که بافت رامی‌برد (سوزنهای برش)، همچنین دارای نوکهای باریک شونده محسوسی هستند که بافت را بدون برش سوراخ می‌کنند (سوزن­های تیپرد(tapered) )و یا می‌توانند نوکهای کند داشته باشند . سوزنهای بخیه جراحی بمنظور کاربردهای جراحی عمومی و نیز برای بخیه جراحی‌های خاص بافتها و یا اندامی مثل روده‌ها، لوزه‌ها ،‌فیستول (fistula) و کلیه‌ها به کار برده می‌شوند.
 استنت، عروقی، کرونری، بازشونده با بالون، دارویی : استنت‌های کرونری بازشونده با بالون که دارای دارویی بر روی سطحشان هستند (نظیر داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی از قبیل سیرولیموسsirolimus، تاکرولیموسtacrolimus و سیتواستاتیک‌ها مثل تاکسولtaxol و مشتقات آن، پاکلیتاکسل) در طول زمان به داخل بافت محیط رهایش می‌یابند (معمولاً طی چندین هفته) دارو بر روی سطح استنت توسط یک پوشش پلیمری یا یک روکش مخصوص رهایش دارو قرار داده می‌شود . استنت‌های کرونری حاوی دارو جهت کم کردن رشد سلولهای ناخواسته (restenosis) بدون ایجاد محدودیت در اندوتلیزاسیون لایه داخلی شریان (اینتیماintima) استفاده می‌شوند.
استنت ها، عروقی، کرونری، بازشونده با بالون : استنت‌های عروقی کرونر که جهت باز شدن و اعمال فشار ثابت شعاعی به دیواره‌های شریان با بکارگیری یک بالون فشار بالا پس از انتقال توسط یک سیستم انتقال مناسب استنت، طراحی شده‌اند. این استنت‌ها معمولاً فلزی (مثلاً‌ استیل، پلاتین) بوده و برخی از آنها رادیوپک (radiopaque) هستند و یا دارای نشانگر‌های رادیوپک جهت قرارگیری در محل مناسب می‌باشند. استنت‌های کرونری بازشونده با بالون برای شکل دهی یک داربست، ‌مطلوب هستند که شریان‌های کرونری را از تنگی مجدد که در اثر پس روی و یا بازسازی رگ حاصل می‌شود بازنگه می‌دارند.

استنت‌ها، عروقی، کرونری، خود بازشونده : استنت‌های عروقی کرونر که پس از قرار گیری توسط یک سیستم مناسب انتقال دهنده توسط خودشان بازمی‌شوند و فشار شعاعی ثابت را به دیواره‌های شریان اعمال می‌کنند این وسایل شامل استنت‌های فلزی فشرده هستند که به محض آزاد شدن توسط خودشان باز می‌شوند یا استنت‌های shape-memory هستند که از یک آلیاژ نیکل و تیتانیوم (یعنی نایتینول) ساخته شده‌اند و در پاسخ به دمای بدن باز می‌شوند. برخی استنت‌ها دارای نشانگر‌های رادیوپک جهت قرار گیری صحیح استنت هستند. استنت‌های کرونری خود بازشونده برای شکل و هریک داربست مطلوب هستند که شریان‌های کرونری را جهت جلوگیری از تنگی بازگشتی که در اثر پس روی و یا بازسازی رگ حاصل می‌شود بازنگه می‌دارند.

































برخی از واژه ها،پیشوند و پسوند‌ها ی    اسناد پزشکی
 

پیشوند / پسوند معنی مثال
a-, an- فقدان ، بدون Apathy, Analgia
ab- دور، بدون Abduction
abdomin(o)- شکم احشاء Abdomen
acr(o)- نهایت ، بزرگ Acromegaly
adip(o)- بافت چربی Adipocyte
adren(o)- مربوط به کلیه adrenal artery
-algia درد Myalgia
alg(i)o- درد Myalgia
ambi- درد Ambidextrous
an- بدون، فقدان Analgesia
angi(o)- عروق خونی Angiogram
ankyl(o)-, ancyl(o)- خمیده Ankylosis
ante- قبل از، ماقبل دیگری Antepartum
anti- مخالف Antibody, antipsychotic
arteri(o)- شریان Artery, Arteriology
arthr(o)- مفصل Arthritis
articul(o)- مفصل Articulation
-ase پسوند آنزیم Lactase
aur(i)- مربوط به گوش Aural
aut(o)- خودکار Autoimmune
bi- دوتایی  
bio- زنده Biology
brady- آهسته، آرام Bradycardia
carcin(o)- پیشوند سرطان Carcinoma
cardi(o)- مربوط به قلب Cardiology
cata- پایین Cataract
-cele پسوند به معنی برآمدگی Hydrocele
cerebr(o)- مربوط به مغز Cerebrology
chol(e)- مربوطه به صفرا Cholaemia
colp(o)- مربوط به واژن Colposcopy
cost(o)- مربوط به دنده Costochondral
cry(o)- سرد Cryoablation
cyt(o)- سلول Cytokine
-cyte سلول Leukocyte
dactyl(o)- مربوط به انگشت Dactylology
dent- مربوط به دندان Dentist
dermat(o)-, derm(o)- مربوط به پوست Dermatology
-desis اتصال دادن Arthrodesis
dextr(o)- راست Dextrocardia
dis- جدا کردن Dissection
dors(o)-, dors(i)- پشت Dorsal, Dorsocephalad
-dynia درد  
dys- مشکل ،بد،  خراب Dysphagia, dysphasia
ect(o)- بیرونی، خارجی Ectopic pregnancy
-ectasis اتساع Bronchiectasis
-ectomy برداشتن قسمتی از عضو Mastectomy
endo- داخل Endocrinology, Endospore
enter(o)- مربوط به روده Gastroenterology
epi- بالا، روی Epistaxis, epicardium, episclera, epidural
episi(o)- ترمیم Episiotomy
exo- بیرون، خارجی Exoskeleton
extra- بیرونی، خارجی  
galact(o)- شیر Galactorrhea
gastr(o)- معده Gastric bypass
-gen ایجاد مولد (1) Endogen; (2) Heterogenous
-genic باعث شده Cardiogenic shock
-gram ثبت شده، نوشته شده Angiogram
-graph ابزار ثبت کننده Electrocardiograph
-graphy ثبت کردن Angiography
gyn(aec)o- (BrE), gyn(ec)o- (AmE) مونث Gynecomastia
hemat-, haemato- (haem-, hem-) مربوط به خون Hematology, older form Haematology
hemi- نیمه Cerebral hemisphere
hepat- (hepatic-) مربوط به کبد Hepatology
heter(o)- متفاوت، مختلف Heterogeneous
home(o)- شبیه Homeopathy
hom(o)- مشترک Homosexuality
hyper- بی نهایت، بالا Hypertension
hyp(o)- زیر نرمال Hypovolemia,
hyster(o)- مربوط به رحم Hysterectomy
-ia(sis) حالت، وضعیت Mydriasis
-ic وابسته به Hepatic artery
-icle کوچک Ovarian follicle
idio- مربوط به خودش Idiopathic
infra- زیر Infrahyoid muscles
inter- مابین Interarticular ligament
intra- درون Intracranial hemorrhage
irid(o)- عنبیه Iridectomy
-ism بیماری Dwarfism
iso- مشابه - یکنواخت Isotonic
-ist متخصص در... Pathologist
-itis التهاب Tonsillitis
-ium بافت،  ساختمان Pericardium
kin(e)-, kin(o), kinesi(o)- حرکت Kinesthesia
lapar(o)- شکم Laparotomy
laryng(o)- مربوط به حنجره Larynx
latero- جانبی Lateral pectoral nerve
lei(o)- نرم Leiomyoma
lip(o)- چربی Liposuction
lith(o)- سنگ Lithotripsy
-logist متخصص در علم مربوط به یک رشته خاص Oncologist, pathologist
-logy علم مربوط به یک رشته خاص hematology, urology
lymph(o)- بافت Lymphedema
lys(o)-, -lytic حل شدن Lysosome
macr(o)- بزرگ Macrophage
-malacia نرمی مرضی Osteomalacia
mamm(o)- غده پستان Mammogram
meg(a)-, megal(o)-, megaly خیلی بزرگ Splenomegaly
mes(o)- میانی Mesoderm
meta- بعد از Metacarpus
-meter اندازه گیری Sphygmomanometer
metr(o)- مربوط به رحم Metrorrhagia
micro- کوچک Microscope
mon(o)- تک Infectious mononucleosis
my(o)- مربوط به عضله Myoblast
myel(o)- مربوط به استخوان Myeloblast
necr(o)- نابودی Necrotizing fasciitis
neo- جدید Neoplasm
nephr(o)- مربوط به کلیه Nephrology
nerv- مربوط به سیستم عصبی Nerve
ocul(o)- مربوط به چشم Oculist
om(o)- مربوط به کتف Omoplate
-oma (singular), -omata (plural) تومور Sarcoma, Teratoma
onco- پیشوند سرطان Oncology
ophthalm(o)- مربوط به چشم Ophthalmology
osseo- مربوط به استخوان  
ost(e)-, oste(o)- مربوط به استخوان Osteoporosis
ot(o)- مربوط به گوش Otopathy
pachy- تکه Pachyderma
pan-, pant(o)- کلی panophobia, panopticon
path(o)- بیماری Pathology
-pathy بیماری، اختلال sociopathy, neuropathy
-penia کاهش Osteopenia
-pepsia مربوط به عمل هضم Dyspepsia
peri- اطراف موقعیت Periodontal
-pexy تثبیت از طریق جراحی Nephropexy
-phage, -phagia خوردن، هضم کردان Sarcophagia
pharmaco- دارو Pharmacology
pharyng(o)- حلق Pharyngitis, Pharyngoscopy
phleb(o)- ورید Phlebography, Phlebotomy
phot(o)- نور Photopathy
phren(i)-, phren(o)-, phrenico دیافراگم Phrenic nerve
-plasia نمو - تشکیل شدن Achondroplasia
-plasty تومیم - ایجاد Rhinoplasty
-plegia فلج - سکته Paraplegia
pleur(o)-, pleur(a) دنده - پلور Pleurogenous
-plexy تشنج - سکته Cataplexy
pneum(o)- ریه - هوا- گاز Pneumonocyte, Pneumonia
pneumat(o)- ریه - هوا- گاز  
pod-, -pod-, -pus پا Podiatry
-poiesis تشکیل Hematopoiesis
poly- چند تایی Polymyositis
post- بعد از Postoperation, Postmortem
pre- قبل از Prematurity
prim- ابتدا Primary
pro- قبل از Procephalic
prot(o)- ابتدایی مهم ترین Protoneuron
psych(e)-, psych(o) مربوط به روان Psychology, Psychiatry
-ptosis افتادن Apoptosis
-ptysis خلط  
pulmon-, pulmo- مربوط به ریه Pulmonary
pyo- مربوط به چرک Pyometra
pyro- تب Antipyretic
quadr(i)- چهار تایی Quadriceps
rachi(o)- مربوط به مهره وستون فقرات  
re- دوباره  
ren(o)- مربوط به کلیه Renal
retro- پشت، غقب Retroverted
-rrhage پسوند مربوط به ریزش Hemorrhage
-rrhagia جریان خون  
-rrhaphy بخیه  
-rrhea (AmE) جریان زیاد Galactorrhea
-rrhexis پسوند به معنی  جداشدن  
-rrhoea (BrE) تخلیه Diarrhoea
salping(o)- پیشوند به معنی مجرا لوله Salpingectomy
scler(o)- سفت شدن Atherosclerosis
scoli(o)- خمیده Scoliosis
semi- نیمه، نصف  
-sis پسوند به وضعیت و شرایط Osteoporosis
splen(o)- مربوط به طحال Splenectomy
-stasis توقف  
staxis خونریزی  
stomat(o)- مربوط به دهان Stomatogastric
-stomy ایحاد سوراخ به داخل Colostomy
sub- زیر subcutaneous tissue
super- زیاد superior vena cava
supra- بالا، روی supraorbital vein
sy(l)-, sym-, syn-, sys- پیشوند شباهت ،همراهی Synalgia, Synesthesia, Syssarcosis
tachy- تندی غیر طبیعی Tachycardia
-tension, -tensive فشار خون Hypertension
therm(o)- گرما  
thorac(i)-, thorac(o)-, thoracico- قفسه سینه Thorax
thromb(o)- گرفتگی عروق Thrombus, Thrombocytopenia
-tome پسوند وسیله برش  
-tomy برش، قطع Cystotomy
tono- فشار، کشش  
tox(i)-, tox(o)-, toxico- سمی Toxoplasmosis
trans- در امتداد، از میان Transfusion
-tripsy پسوند به معنی له شدگی Lithotripsy
-trophy بافت Muscular Dystrophy
-ula, -ule کوچک Nodule
ultra- ماورا  
un(i)- یک Unilateral hearing loss
ur(o)- مربوط به دستگاه ادراری Urology
urin- مربوط به دستگاه ادراری Uriniferous
uter(o)- رحم Uterus
vagin- مربوط به واژن Vagina
vas(o)- رگ Vasoconstriction
vasculo- مربوط به عروق  
ven- ورید Vein, Venospasm
ventr(o)- قدام بدن Ventrodorsal
vesic(o)- مربوط به مثانه Vesica
xen(o)- متفاوت Xenograft
-y مرحله Surgery

 


۲۲ مهر ۱۴۰۲


محصولات مشابه
  • بیمه عمر و سرمایه گذاری سامان

    بیمه عمر و سرمایه گذاری سامان

    بیمه های عمر و سرمایه گذاری ، بازنشستگی ، سرمایه گذاری کودکان و نوجوانان ، بی ، بیمه تحصیلات و ازدواج و ... بیمه هایی هستند که جهت تامین آتیه خود و فرزندان و رفع نگرانی های آینده مورد استفاده قرار می گیرند و زندگی خوب و توام با رفاه را برای ما و فرزندانمان فراهم می آورند. لذا جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر یا دریافت بیمه نامه با شماره های66089540و 09109755405تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس خیابان آزادی، بعد از استاد معین، ساختمان شماره 472، واحد 4 شرقی مراجعه نمایید. اعزام مشاور و کارشناس به صورت رایگان بوده و در تمام سال های قرارداد پشتیبانی تمام وقت صورت می گیرد. هم چنین صدور در همان روز بوده و ارسال بیمه نامه به صورت رایگان می باشد.

    بیمه تهران
  • بیمه درمان تکمیلی انفرادی و خانواده سامان

    بیمه درمان تکمیلی انفرادی و خانواده سامان

    انجام بیمه درمان تکمیلی به صورت گروهی و انفرادی و خانواده برای تمامی اقشار جامعه. درصورت نداشتن بیمه پایه نیز امکان بیمه شدن وجود دارد و میتوانید از تمامی مزایای بیمه سامان به عنوان بیمه پایه و بیمه درمان تکمیلی بهره ببرید. دریافت هزینه های پاراکلینیکی، ویزیت و دارو، زایمان، جراحی و بستری و دندان پزشکی از طریق دریافت این بیمه نامه امکان پذیر می باشد. جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر یا دریافت بیمه نامه با شماره های66089540و 09109755405 تماس حاصل فرمایید. صدور در همان روز بوده و ارسال بیمه نامه به صورت رایگان می باشد.

    بیمه تهران
  • بیمه کرونا بیمه سامان

    بیمه کرونا بیمه سامان

    با استفاده از بیمه کرونا ، در صورت ابتلا به این ویروس ، دیگر نگران هزینه های بیمارستان نخواهید بود . چرا که هزینه های بیمارستانی ناشی از ابتلا به کرونا تا سقف 20 میلیون تومان تماما توسط بیمه سامان پرداخت خواهد شد . همانطور که میدانید در صورت ابتلا به این بیماری باید روز های متوالی در خانه بمانید تا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری شود . از مزایای بیمه کرونا سامان میتوان به * پرداخت هزینه بستری بیمارستانی ناشی از ابتلا به ویروس تا سقف 20 م تومان *پرداخت غرامت بستری به ازای هر روز بازماندن از کار به مدت یکماه تا سقف روزانه 300 هزار تومان *امکان خرید از تمامی شعب بیمه سامان * پرداخت سرمایه فوت به بازماندگان تا سقف 200 میلیون تومان ... بصورت مستقیم و از طریق این سایت می توانید ثبت نام انجام دهید: covid.si24.ir/?agentcode=1176 جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید : 02166089540 و 09109755405

    بیمه تهران
  • بیمه عمر و بازنشستگی بیمه پاسارگاد

    بیمه عمر و بازنشستگی بیمه پاسارگاد

    سرمایه خود را بیمه کنید ، با بیمه عمر پاسارگاد *** بیمه عمر و بازنشستگی زنان خانه دار *** بیمه عمر و بازنشستگی کودک و نوجوان *** بیمه عمر و بازنشستگی بزرگسالان *** بیمه عمر و بازنشستگی شاغلین و غیر شاغلین *** بیمه عمر و بازنشستگی اشخاص دارای معلولیت جسمی و حرکتی *** حداکثر سن بیمه شده تا 90 سالگی می باشد. باتوجه به تصویب سن و سابقه بیمه بازنشستگی در دولت و سازمان تامین اجتماعی مردان در 65 سالگی و زنان در 60 سالگی بازنشسته میشوند و بایستی حداقل 35 سال سابقه بیمه پردازی داشته باشید. به نظر شما اگر در بیمه پاسارگاد بیمه عمر و بازنشستگی برقرار کنید بعد از 20 سال یا 25 سال با پرداخت حق بیمه کمتر از بیمه تامین اجتماعی میتوانی زودتر بازنشسته شوید. آیا بیمه تامین اجتماعی در دوران بازنشستگی به شما وام میدهد؟ آیا به صندوق بازنشستگی شما سود تعلق میگیرد؟ آیا حقوق بازنشستگی شما به میزان تورم افزایش میباید؟ پاسخ این سوالات کاملا مشخص است. برای مثال نمونه ایی از میزان حق بیمه ، صندوق و حقوق بازنشستگی برای شما مثال زده شده است. ضمنا پوششهای بیمه عمر هم دارید. تصمیم با خودتان است. دراین زمان حساس که بورس دست خوش تغییرات زیادی می باشد و اکثر مردم سرمایه خود را از دست داده اند آیا زمان آن فرا نرسیده است که به فکر سرمایه گذاری با اطمینان 100% در صنعت بیمه باشیم در بیمه عمر ضمن برخورداری از پوشش های بیمه ایی مانند فوت به هر علت ، فوت بر اثر حادثه و دراین زمان بحرانی اگر دچار نقص عضو شویم و قادر بکار نباشیم چه کسی به فریادمان می رسد البته هیچکس، فقط با داشتن بیمه عمر پاسارگاد ضمن اینکه می توانیم با دریافت غرامت بهره مند شویم ، به زندگی روزمره خود ادامه دهید. این نمایندگی بصورت انحصاری خدمات توانبخشی و زیبایی را در یکی از مجهزترین کلینیک های تهران با تخفیف 10% الی 15% به بیمه گذاران و بیمه شدگان خود ارائه مینماید. اکنون در دوران پر ریسک داریم زندگی میکنیم، با خرید بیمه نامه عمر و تامین آتیه بیمه پاسارگاد این ریسک زندگی را به بیمه پاسارگاد انتقال دهیم و با خاطری آسوده زندگی کنیم. موارد فوق قسمت کوچکی از مزایای بیمه عمر پاسارگاد می باشد. ***مزایای صندوق بیمه نامه*** دریافت حقوق بازنشستگی بعد از پایان مدت قرارداد حداقل 5 سال و حداکثر 35 می باشد دریافت ذخیره ریاضی + سود تضمینی + سود مشارکت در منافع دریافت وام بدون نیاز به ضامن امکان بازخریدی صندوق بعدقبل از پایان مدت قرارداد معاف از مالیات و معافیت از قانون انحصار و وراثت روش های پرداخت حق بیمه ( ماهانه ، سه ماهه ، شش ماهه و یکساله ) ***مزایای پوشش های بیمه ایی*** - استفاده از خدمات تکمیل درمان هم در دوره اول ( سرمایه گذاری ) و هم در دوره دوم ( بازنشستگی ) - پرداخت غرامت فوت به هر علت ( کرونا و .....) -پرداخت غرامت فوت بر اثر حادثه - پرداخت هزینه های پزشکی حادثه - پرداخت غرامت از کارافتادگی دائم و معافیت از پرداخت حق بیمه تا پایان مدت قرارداد - پرداخت غرامت بیمارهای خاص - پرداخت نقض عضو دائم و کامل و جزئی - پوشش بیمه آتش سوزی و زلزله منزل مسکونی === ارسال رایگان بیمه نامه به سراسر ایران === === اعزام رایگان کارشناس بیمه در صورت قطعی بودن خرید بیمه نامه === === فروش حضوری و غیر حضوری بیمه نامه === برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.

    بیمه تهران