آندایزینگ

فلزآلومینیوم در شرایط محیطی نیز اکسیدی می شود بطوری که درمجاورت هوا و بطور معمول لایه ای بسیار نازک از اکسید آلومینیوم به صورت غیرمتخلخل بر روی سطوح قطعات آلومینیومی تشکیل می گردد که منجر حفاظت قطعه در محیط می شود. این لایه ی اکسیدی که به طور طبیعی تشکیل می شود، بسیار نازک، چسبنده و محافظ است. درحالی که در روش آندایزینگ لایه ی اکسیدی ضخامت بیشتری می گیرد و در نتیجه نسبت به شرایط طبیعی از مقاومت خوردگی بیشتری برخوردار می شود. نتیجه ی این عملیات، لایه‌ای است سخت با ضخامت  حداکثر 200 میکرون بر تمام سطح آلومینیوم که علاوه بر مقاومت به خوردگی در مقابل سایش نیز استحکام کافی دارد .
مکانیزم عملیات به روش الکتروشیمیایی می باشد به طوری که فلز آلومینیوم آند و فلز مناسب دیگری به عنوان کاتد در نظر گرفته می شود. این آند به عنوان قطب منفی در نظر گرفته می‌شود. الکترونها در مدار خارجی هر پیل ولتایی که در حال کارکردن است، از قطب منفی به طرف قطب مثبت سیر می‌کنند. بنابراین کاتد که در آنجا الکترونها در واکنش الکترودی مصرف می‌شوند، قطب مثبت است. با اکسید شدن سطح آلومینیوم به تدریج لایه ی اکسیدی آلومینا روی قطعه ایجاد می شوند.

مزایای آنودایز کردن قطعه آلومینومی :

افزایش مقاومت در مقابل خوردگی:

    • لایه ی آلومینا ایجاد شده متناسب با ضخامت باعث حفاظت قطعه از محیط های خورنده می شود.
  1. افزایش قدرت چسبندگی رنگ ها و ایجاد سطح برای آبکاری :
    • لایه اکسیدی ایجاد شده به دلیل ایجاد نانو لوله ها بر روی سطوح آلومینوم منجر به بالا رفتن میزان جذب رنگ دانه ها می شود. و هم چنین باعث افزایش قابلیت آبکاری قطعات آلومینیومی می شود. (بطور مثال از انودایزینگ در الکترولیت اسید فسفریک میتوان نام برد که به عنوان مرحله ماقبل آبکاری بکار می رود.)
  2. ایجاد نمای ظاهری مناسب جهت دکوراسیون و تزئینات:
    • لایه اکسیدی – آندی آلومینیوم بطور طبیعی پوششی یکنواخت و درخشان بوده از طرف دیگر به دلیل مقاومت خوبی که در مقابل خوردگی دارد. لذا میتوان از آن به عنوان سطح نهایی مورد نظر جهت تزئینات و نماسازی استفاده نمود. سطح نهایی رو می توان با روش های پولیش مکانیکی و یا حتی در مرحله ی قبل از آنودایزینگ با انجام عملیات الکتروپولیش قطعه، درخشان تر و صیقلی تر کرد.
  3. عایق الکتریکی :
    • اکسید آلومینیوم به دلیل نارسانا بودن می توان از آن به عنوان عایق کردن قطعه در مقابل ولتاز های بالا استفاده کرد. میزان عایق پذیری لایه بستگی به ضخامت و آلیاژ آلومینوم نیز دارد.
  4. پایین آوردن ضریب انتقال حرارت:
    • لایه اکسیدی – آندی در ضخامت های بالاتر از 30 میکرون باعث مقاوم ساختن قطعه ی آلومینومی در مقابل شک های حرارتی می شود. این پوشش در عملیات هارد آنودایزینگ رخ می دهد.
  5. افزایش مقاومت سایشی:
    • با استفاده از مکانیزم آنودایزینگ سخت(hard anodzing)  بر روی قطعات آلومینیومی پوشش به ضخامت حدود 100 میکرون ایجاد می شود که دارای سختی بالایی است و می توان از آنها جهت ساخت یاتاقان ها و قطعات دوار و یا سایر مواردی که نیاز به مقاومت سایشی دارند استفاده نمود . آنالیز محلول، دمایی آن و نحوی ولتاژ دهی از عوامل تاثیر گذار بر لابه ی اکسیدی سخت می باشد.

۰۴ شهریور ۱۳۹۹


محصولات مشابه
  • طرح توجیهی استاندارد و تضمینی جهت گرفتن وام با تعرفۀ مصوب

    طرح توجیهی استاندارد و تضمینی جهت گرفتن وام با تعرفۀ مصوب

    بنگاههای اقتصادی جهت تاسیس بنگاه یا توسعه آن ممکن است دچار بحران اقتصادی گردد و با مشکلات مالی مواجه شوند. جهت مقابله با این مشکل می‌توانند از منابع مالی کشور تقاضای تسهیلات نمایند تا بتوانند به اهداف بنگاه که در زمان تأسیس به آن ذکر نموده‌اند برسند. جهت دریافت این تسهیلات بنگاه‌ها بایستی برای گرفتن تسهیلات گزارش فنی، مالی و اقتصادی طرح توجیهی را که درنظر دارند اجرا نمایند و از لحاظ مالی توجیه نمایند. و در طرح توجیهی ضمن تشریح نحوۀ انجام خدمات و یا مراحل تولید در جداول طراحی شده مشخص تمام سرمایه گذاری‌های انجام شد(در بنگاهایی که قصد توسعه دارند) ذکر نمایند و همچنین بعد از آ ن بایستی آ ن مقدار مورد نیاز جهت تکمیل طرح را نیز پیش بینی نمایند بعد از پیش بینی سرمایه مورد نیاز نوبت به پیش بینی درآمد و هزینه‌های واحد اجرایی می‌گردد که در آن بایستی سرمایه مورد نیاز اعم از پیش بینی تعداد کارمندان و کارگران و میزان حقوق هر کدام، هزینه‌های مربوط به سوخت، هزینه‌های استهلاک، تعمیرات و هزینه کارمزد تسهیلات و تمام هزینه‌هایی که در ارتباط با تولیدات یک بنگاه ایجاد می‌شود را پیش‌بینی نمایند. بعد از پیش بینی هزینه‌ها نوبت به درآمد و خدمات می‌شود. که در آن پیش‌بینی واحد اقتصادی جهت توجیه طرح اجرایی خود و سود دهی بنگاه درآمد خود را پیش بینی نمایند که این درآمد بایستی به میزانی باشد که بعد از پوشش دادن هزینه،ها، مازاد نقدی درآمد به اندازه‌ای باشد که بتواند اقساط تسهیلات دریافتی را نیز پرداخت کند. شرکت فنی مهندسی مشاوره مدیریت و سرمایه‌گذاری سه‌هزارطرح به نشانی www.3000tarh.ir و شماره تلفن 09354300400 با بیش از 15سال سابقه در زمینۀ تهیه، تنظیم و ارائۀ انواع طرح‌های توجیهی و گردآوری بیش از 10هزار طرح زودبازده متنوع و گوناگون، آمادگی تکمیل و ارائه تمامی طرح‌های توجیهی و گزارش‌های تفصیلی برای ارائه به بانک‌ها و سازمان‌ها و... همراه با مطالعات بازار و اطلاعات و آمار و اعداد ارقام واردات، صادرات، واحدهای تولیدی فعال و در دست احداث و... جهت تکمیل مدارک برای گرفتن وام بانکی را دارد. مشخصات تماس: آدرس ایمیل: alonemrt@yahoo.com لینک تماس با ما www.3000tarh.ir موبایل: 09354300400

    صنعتی تهران
  • آنودایزینگ سخت و رنگی آلومینیوم

    آنودایزینگ سخت و رنگی آلومینیوم

    خدمات آنودایز سخت آلومینیوم آندایزینگ رنگی قطعات تزئینی آندایز نرمال بصورت مات و براق هارد آنودایز 2024 آنودایزینگ سخت مشکی و نقره ای آنودایز تیتانیم

    صنعتی تهران
  • سازنده سردخانه صنعتی

    سازنده سردخانه صنعتی

    ساخت و تولید و راه اندازی انواع سردخانه ای صنعتی زیر صفر و بالای صفر در تمام نقاط کشور با 1 سال گارانتی نصب و راه اندازی

    صنعتی اصفهان
  • اتصالات الکتروفیوژن

    اتصالات الکتروفیوژن

    اتصالات الکتروفیوژن پلی اتیلن اتصالات الکتروفیوژن از انواع اتصالاتی است که در خطوط لوله انتقال گاز و خطوط آبرسانی قابل استفاده است. در اتصالات الکتروفیوژن کوپلرالکتروفیوژن پلی اتیلن روش حرارت دهی در مقایسه با روشهای جوش butt fusion و از جریان برق برای تولید حرارت استفاده می شود. این روش به علت ایمنی بسیار بالا تنها نوع اتصال مورد تأیید استاندارد IGS برای خطوط انتقال گاز است. با استفاده از این روش می توان اتصالات پلی اتیلنی مختلف نظیر لوله- لوله، لوله- زانویی، لوله- بوشن (برای مثال در تغییر در قطر خط لوله) و … را ایجاد نمود. لذا محدودیت روش جوش لب به لب پلی اتیلن در مورد اتصال لوله با سایزهای مشابه را ندارد. همچنین تجربه نشان داده است که اتصال لوله‌های پلی اتیلن با جنس های مختلف پلی اتیلن نیز در این روش مقدور است. در کنار ایمنی آن، از دیگر مزایای این روش در سرعت بالا و تمیزی اتصال است. اما از طرفی، محدودیت آن در هزینه بالا و حداکثر قطر لوله قابل اتصال است. 1. سطح جوش صاف 2. سهولت در تمیزکاری 3. قابلیت کنترل دما در هنگام جوش کاری و ثبات دما در تمامی نقاط مورد اتصال 4. جلوگیری از رخ دادن صدمه حرارتی 5. عدم وجود فضای خالی در ناحیه جوش 6. استقرار ثابت لوله و اتصال در زمان جوش و قابلیت جوش نقطه ای 7. جلوگیری از نفوذ آلودگی به منطقه جوشکاری

    صنعتی تهران