نقش فیلتر هوا در خودرو

نقش هوا در عملکرد خودروهای احتراق داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع بدون وجود هوای کافی فرایند احتراق به خوبی انجام نمی شود و بازدهی خودرو نیز کاهش می یابد. در این خودروها با ورود هوا به داخل محفظه احتراق و از سوی دیگر پاشش سوخت همزمان با جرقه زدن شمع ها موجب احتراق و در نتیجه کارکرد موتور خودرو می شود.

فیلتر هوای خودرو و موتور ماشین

ذرات آلاینده بسیار زیادی درون هوا هستند که می توانند به خیلی از اجزای موتور آسیب برسانند و آنها را دچار فرسایش نمایند. سوپاپ ها، یاتاقان ها، رینگ های پیستون و همچنین بدنه سیلندرها از قطعاتی هستند که به راحتی مورد فرسایش قرار می گیرند. این ذراتی که باعث آسیب به موتور می شوند عبارتند از گرد و غبار موجود در هوا، دوده، گرده، رطوبت و خیلی از ذرات مضر دیگر.
هوایی که به داخل محفظه احتراق ارسال می شود از محیط حرکت خودرو مکش بوده و در نتیجه در این هوا علاوه بر اکسیژن ذرات مختلفی مانند شن، ماسه، گرد و غبار، ذرات ریز، دوده، رطوبت، گرده گیاهان و... وجود دارد که در صورت ورود به محفظه احتراق می تواند ضمن کاهش بازدهی این فرایند آسیب های جدی به خودرو وارد کند.
فیلتر هوای خودرو هم به مانند سایر اجزای موتور دارای اهمیت فراوانیست و وجودش برای خودرو الزامیست و همانطور که از اسمش پیداست نقش فیلتراسیون هوا را برعهده دارد. فیلتر هوا در حقیقت وسیله ایست که بر سر راه هوای ورودی به موتور خودرو قرار می گیرد و ذزات ناخالص موجود در این هوای ورودی را به خود جذب می کتد و همچنین وظیفه کنترل میزان هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد.
فیلتر هوای خودرو هم همین وظیفه را دارد یعنی از ورود این ذرات به داخل موتور و اجزای آن جلوگیری به عمل می آورد.

نقش فیلتر هوا در سوخت

فیلتر هوا مسئولیت تنظیم میزان هوای ورودی موتور و جذب آلودگی ها و ذرات هوا را بر عهده دارد حتی می توان گفت همانطور که ریه در بدن انسان نقش مهم و بسزایی دارد؛فیلتر هوا نیز در اتومبیل تاثیر اساسی دارد و بسیار مهم و ضروری می باشد و در صورتی که به موقع تعویض نشود تنفس خودرو را دچارعواقب و مشکلات خواهد کرد.همچنین تمیز نبودن فیلتر هوای ماشین سوخت بنزین را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر به موقع عوض نشود و کثیف شود هوا به درستی به سوخت نمی رسد و مصرف سوخت در اتومبیل را افزایش می دهد.فیلتر هوا علاوه بر موتور خودرو در کابین خودرو نیز کاربرد دارد و هوای ورودی کابین خودرو را تصفیه می کند. می توان گفت بیشترین نقش فیلتر هوا در ماشین ،تصفیه هوای ورودی به موتور و سیستم سوخت خودرو می باشد.هزینه عوض کردن فیلتر هوای ماشین بسیار کم است و به راحتی قابل تعویض است اما عدم توجه به تعویض به موقع آن می تواند مشکلات و هزینه گزافی به دنبال داشته باشد،بنابراین عدم تعویض به موقع فیلتر هوا از نظر اقتصادی نیز به صرفه نیست و کثیف شدن فیلتر هوا و عدم تعویض به موقع آن علاوه برافزایش مصرف سوخت بنزین باعث ناقص سوختن بنزین و در نتیجه آلودگی هوا می گردد بنابراین می توان گفت فیلتر هوا از محیط زیست نیز حفاظت می کند. با تعویض به موقع فیلتر هوای اتومبیل و تمیز نگه داشتن آن کارایی موتور خودرو بالا می رود و مصرف سوخت خودرو کامل تر می شود و در مصرف سوخت خودرو صرفه جویی می شود.

انواع فیلتر هوای خودرو و تفاوت های آن

فیلتر هوا انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی متفاوتی با دیگری است.

فیلتر هوای اتومبیل سلولزی

عمومی ترین و پرکاربردترین نوع فیلتر هوا در ماشین ها فیلتر هوای سلولزی یا فیلتر هوای کاغذی می باشد . به منظور جذب بهتر ناخالصی های هوا در فیلتر های هوای سلولزی از یک کاغذ پلیسه دار آکاردئونی استفاده می شود. این نوع فیلتر ها برای به وجود آوردن یک ثبات در ساختار خود از یک فریم پلاستیکی استفاده می نمایند.
این فیلترها ارزان قیمت تر از دیگر فیلترها می باشند اما عمر کمی دارند و باید پس از گذشت مدت زمان کوتاهی با یک فیلتر جدید عوض شوند. فیلتر هوای سلولزی توانایی جذب زیادی دارد و قادر است 80 تا 90 درصد ذرات خارجی را به خود جذب کند.

فیلتر هوای اسفنجی ماشین

پیش تر فقط در تراکتور ها و وسایل حمل و نقل سنگین از فیلتر هوای اسفنجی استفاده می کردند ولی امروزه در ماشین های مخصوص مسابقه از این فیلتر ها به شکل چند لایه با بهره گیری از فناوری نانو بهره می برند.در طراحی فیلتر هوای اسفنجی در ماشین های کلاسیک از مکانیزم فیلتر های هوای روغنی قدیمی ، الهام گرفته شده است.در فیلتر هوای اسفنجی به منظور جذب مواد اضافی از یک فریم فلزی و یک بستر پلی اورتان استفاده شده است . فیلتر هوای اسفنجی گران قیمت تر از فیلتر هوای سلولزی می باشد، ولی فیلتر های هوای سلولزی در اتومبیل های شهری معمولی کارایی بهتری دارند.

فیلتر هوای کتان ماشین

فیلتر های هوای کتان از همه فیلتر هواهای خودروها گران قیمت تر می باشند و در آن ها برای جذب بیشتر مواد اضافی از 6 لایه پارچه مخصوص روغنی بهره برده اند.این فیلتر هوا ها عمر بلندی دارند و قابل شستشو می باشند. در فیلتر هوای کتان، ماشین شما تنفس بهتری دارد چرا که فرم کلی ساختار سبب انتقال سریع تر جریان هوا در سیستم های داخلی ماشین می گردد ،بنابراین اتومبیل عملکرد بهتری هم دارد.


۰۵ اسفند ۱۳۹۸
جویشگر


محصولات مشابه
  • خط تولید داکت برق

    خط تولید داکت برق

    خط تولید داکت برق با قالب داکت چینی و دستگاه پانچ اتوماتیک بهترین گزینه برای تولید داکت و ترانک برق می باشد، قالب تولید داکت پی وی سی برق دارای حداقل 12 سایز متفاوت می باشد، قالب ترانک شبکه در 6 سایز قالب داکت در 12 سایز قالب ترانک لگراند از محبوب ترین طرحهای قالب داکت برق پی وی سی بازار ایران است، قالب داکت برق و شبکه جهت تولید محصول نهایی از طریق اکسترودر کونیکال پی وی سی مورد استفاده قرار میگیرند. قالب داکت برق پی وی سی با دستگاه پانچ آنلاین یا آفلاین بصورت یک پکیج نهایی تولید محصولات شبکه و انتقال برق در ادارات و ساختمانهای مسکونی مورد استفاده قرار میگیرند.

    ماشین سازی البرز
  • دستگاه بسته بندی تنباکو میوه ای

    دستگاه بسته بندی تنباکو میوه ای

    - دستگاه بسته بندی تنباکو میوه ای میوه‌ ها برای سیگار کشیدن، جایگزین سالم ‌تر و خوشمزه‌ تری جهت مصرف تنباکو میوه ای هستند. بهترین بخش در مورد میوه های قلیان این است که تجربه قلیان شما را تا سه برابر بیشتر از محصولات تنباکوی سنتی طولانی تر می کند، در حالی که دود نسبتاً شدیدتر و غنی تر را با پیامدهای سلامتی کمتر تولید می کند. قابل ذکر است بخاطر مصرف خاص قلیان از نظر ارتباط مستقیمی که با سیستم گوارش دارد. رعایت نکات بهداشتی در این زمینه از موارد مهم و ضروری می باشد. زیرا هر نوع آلودگی در این زمینه باعث به وجود آمدن بیماری های تنفسی می گردد. برای حفظ سلامتی مصرف کنندگان ، دستگاه بسته بندی تنباکو که یکی از پرکاربرد ترین دستگاه های بسته بندی می باشد. اولین بار در ایران توسط ماشین سازی مسائلی طراحی و تولید گردید، که این ماشین بسته بندی بدون هیچ گونه خطایی تنباکو را در بسته های 50 گرمی و 250 گرمی بسته بندی می کند. قابل توجه است که دستگاه بسته بندی تنباکو مسائلی، علاوه بر بسته بندی تنباکو میوه ای، برای بسته بندی انواع توتون، تنباکو و... مورد استفاده قرار میگیرد.

    ماشین سازی اصفهان
  • تسمه بسته بندی پلاستیکی | تسمه کش بادی

    تسمه بسته بندی پلاستیکی | تسمه کش بادی

    فروش تسمه کش و تسمه و نبشی با بهترین کیفیت تولید کننده انواع ملزومات بسته بندی : مشخصات تسمه : سایز: از 8 تا 19 (بنا به سفارش) رنگ: مشکی یا رنگی (بنا به سفارش) انواع مختلف تسمه : تسمه پلاستیکی دستی (P.P) تسمه پلاستیکی کریستاله (PET یا بادی) تسمه پلاستیکی اتومات و نیمه اتومات( بستگی به دستگاه تسمه کش) مشخصات تسمه کش بادی : جنس: آلومینیوم و آهن وزن: ۴ کیلو گرم نوع کارکرد: با کمرسور باد قدرت: ۳۵۰۰ نیوتن ارسال به تمام نقاط کشور جهت مشاوره و ثبت سفارش با شماره درج شده تماس بگیرید. 09190960017 سایر محصولات فروشگاه هامان : نبشی پلاستیکی | نبشی مقوایی | تسمه پت | تسمه پپ pp | رطوبت ساز پرواننه ای | رطوبت ساز التراسونیک | دستگاه میوه خشک کن | دستگاه عرق گیر

    ماشین سازی تهران
  • فیدر پنوماتیک

    فیدر پنوماتیک

    شرکت فامتک: کیفیت اروپایی با قیمت باور نکردنی - شرکت فامتک ارائه دهنده پرسرعت ترین ، مقاومترین و دقیقترین فیدر پنوماتیک از محصولات شرکت کویل تک ترکیه می باشد . محصول فوق یکی از عمده محصولات صادراتی این شرکت به اروپا نیز می باشد. از ویژگی های منحصر به فرد این نوع فیدر، می توان به توانایی نصب برای هر گونه پرس نام برد. همچنین دقت در طول فیدهای مختلف تا ماکزیمم 0.2 میلیمتر می باشدwww.FAMTEKCO.com

    ماشین سازی تهران