6 استراتژی بازاریابی محتوا

آیا ایده ای بزرگ اما سرمایه اندکی دارید؟
شما تنها نیستید. بسیاری از شرکت ها با این مشکل مواجه هستند. اما این مشکل را می‌توان با اندکی ذکاوت برطرف نمود.شما باید طرز تفکر خود در مقایسه با رقبای خود را تغییر دهید. بسیاری از استراتژی های شرکت های بزرگ برای شما مناسب نمی باشند. شما نیروی کار کافی برای اجرای این استراتژی ها را ندارید. شما بودجه ای همانند شرکتی نظیر پپسی را در اختیار ندارید. اما در اصل به هیچ یک از این موارد نیازی ندارید.

  

خبر خوب در مورد بازاریابی محتوا این است که این روش یکی از موثرترین انواع بازاریابی برای بودجه های کم می باشد. در اصل، بسیاری از تیم های بازاریابی محتوا فقط از یک نفر تشکیل شده اند. 68% آنها نیز کمتر از سه نفر هستند. اگرچه شما به بودجه زیادی نیاز ندارید، اما به مجموعه ای از مهارت های رسانه ای برای ایجاد محتوای جذاب نیاز دارید. اما این را نیز به خاطر داشته باشید که انتظار ایجاد محتوای بسیار فوق العاده و شگفت انگیز نیز وجود ندارد.
به عنوان مثال می توان به PewDiePie اشاره کرد. این کمدین بیش از 50 میلیون عضو در YouTube دارد. او در سال 2016 توانست 15 میلیون دلار کسب درآمد داشته باشد. اما او قادر به دریافت هیچ جایزه ای برای کیفیت تولید نیست. البته نیازی به این مساله نیز ندارد. دریافت جایزه اولویتی برای وی یا مخاطبین وی به شمار نمی رود.
به منظور ارائه ایده هایی برای شما به منظور صرفه جویی در هزینه های سال آتی، در اینجا به چند استراتژی بازاریابی محتوا اشاره می کنیم که می توانیم با بودجه اندک و یک تیم کوچک نیز آنها را اجرا کنید. هزینه اجرای آنها از 0 تا 400 میلیون تومان می باشد. اصلی ترین چیزی که به آن نیاز دارید، تمرکز و توجه به اقدامات می باشد.
 
1. بازاریابی تاثیرگذار
به خاطر دارید که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم یکی از مهارت های موردنیاز برای بازاریابی محتوا، مهارت های رسانه ای است. جو پولیزی، بنیانگذار موسسه بازاریابی محتوا بیان دارد که "شما می توانید آن را ایجاد نموده و یا خریداری کنید." بازاریابی تاثیرگذار آن را خریداری می کند. در اینجا "آن" به مهارت های رسانه ای و توانایی های بازاریابی محتوا اشاره دارد.
این روشی بسیار متفاوت تر از روش مورد استفاده توسط شرکت های بزرگ می باشد. آنها تیم های تولیدکننده محتوا را استخدام می کنند. بوت استرپرها هم می توانند در صورت همکاری با تاثیرگذار مناسب به نتیجه مشابهی دست یابند. در اینجا به این روند اشاره می کنیم:
تاثیرگذارها همان افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی مخاطبین زیاد یا با کیفیتی دارند. شما هیچ مخاطبی ندارید. ایجاد مخاطب یکی از اصلی ترین دارایی های بازاریابی محتوای شما می باشد.
تاثیرگذاران در ایجاد محتوای موردعلاقه مخاطبین نیز مهارت دارند. آنها با نحوه ایجاد محتوا با هزینه ای بسیار کم آشنا هستند. شما می توانید از افراد دارای این مهارت در شرکت خود بهره مند شوید. اکنون، قبل از اینکه با خود فکر کنید که من نمی توانم ماهانه 400 میلیون تومان را برای ایجاد محتوا اختصاص دهم، به این موضوع فکر کنید: «تاثیرگذاران کوچکتر اغلب موثرتر از سایر افراد هستند »
اگر مخاطبین شما در اینستاگرام نیستند، نیازی نیست از یک تاثیرگذار اینستاگرامی استفاده کنید. تاثیرگذاری را انتخاب کنید که با مخاطبین ایده آل شما در ارتباط باشد. فردی را پیدا کنید که اهداف وی با اهداف شما در یک راستا است. این فرد بهترین گزینه برای همکاری به شمار می رود.

پیشنهاد می‌شود: بهترین راهکارهای بازاریابی با محتوا برای سازمان های B2B

2. داستان سرایی


شاید شما نمی توانید تبلیغ یا فیلم کوتاهی تهیه کنید. اما بدون شک شرکت شما داستانی دارد. از جمله این داستان ها می توان به نحوه راه اندازی کسب و کار اشاره کرد. برای مثال می توانید داستان اولین سال راه اندازی شرکت یا مشکلاتی که در طی روزهای اول با آنها مواجه شدید را تعریف کنید.
بسیاری از ما به تاثیرگذاری داستان ها آشنا هستیم. در صورتی که داستان به درستی تعریف شود، بهترین روش برای ارتباط با مردم به شمار می رود. اما همزمان با آغاز نوشتن و یا حضور در برابر دوربین، این کار دشوارتر می شود. تحت این شرایط سعی می کنیم بسیار رسمی و حرفه ای باشیم و این دقیقا نقطه ای است که لذت داستان را از بین می برد. «مشتریان به دنبال داستان های واقعی هستند که با آرامش تعریف شوند»
مشتری باید آرامش و راحتی شما را احساس کند. اگر نمی توانید این کار را به خوبی انجام دهید، می توانید از یکی از همکاران و یا فردی که برای تاثیرگذاری استخدام کرده اید کمک بگیرید.

پیشنهاد می‌شود: داستان موفقیت لیپتون: ثروتی به رنگ چای
 
3. در ابتدا به مخاطبین توجه کنید
بسیاری از بازاریابان محتوا تمام تمرکز خود را به ایجاد محتوا متمرکز کرده و هدف اصلی بازاریابی محتوا را فراموش می کنند: «ایجاد مخاطب »
 
این اصلی ترین هدف تمام محتواهای ایجاد شده است. ایجاد مخاطب منجر به پیشرفت کسب و کار شما می شود. توجه به مخاطب منجر می شود که آنها نیز همواره شرکت و سازمان شما را در اولویت قرار دهند. در طی استفاده از این استراتژی شما باید اندکی صبور باشید. تلاش های بازاریابی محتوای بتی کروکر بعد از 18 ماه به نتیجه رسید. آنها همواره مخاطبین را در اولویت اصلی خود قرار داده بودند. آنها در مراحل اولیه ناامید نشده و به تلاش های خود ادامه دادند. این امر منجر شد که بیسکویت های این شرکت همواره اولین اولویت خانواده ها بوده و همانند شیر همیشه در آشپزخانه های افراد موجود باشد.
 
4. اولویت بندی حفظ مشتریان
 
این ایده من نیست، بلکه بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک اعلام کرده اند که اولویت اصلی آنها حفظ مشتریان بوده است. 43% از مالکان کسب و کارهای کوچک اعلام کرده اند که بهبود تجربه مشتریان و حفظ آنها یکی از اصلی ترین استراتژی های آنها برای افزایش درآمد بوده است. اعمال این روش بسیار ساده است: «محتوایی را برای مشتریان کنونی خود ایجاد کنید»
این روش باعث ایجاد رابطه ای نزدیک با مشتریان می گردد. در این صورت شما می توانید با نیازهای مشتریان نیز آشنایی بیشتری داشته باشید.
 
5. جایی باشید که مخاطبین شما آنجا هستند
این ایده مکمل ایده های پیشین است. اولین بخش از این هدف، تمرکز می باشد: « بر روی مکان هایی که مخاطبین شما در آنها حضور ندارند، تمرکز نکنید »
اگر مخاطبین شما بالای 50 سال هستند، می توانید استفاده از پلت فرم هایی نظیر Snapchat را کنار بگذارید. نبرد خود را به خوبی انتخاب کرده و از منابع موجود به بهترین نحو استفاده کنید. این بدین معناست که شما نباید بیش از سه شبکه مجازی را برای تاثیرگذاری بر روی مخاطبین خود انتخاب کنید. اگر این استراتژی را به همراه اولویت دادن به مشتریان استفاده کنید، شما می توانید شبکه اجتماعی موردعلاقه آنها را پیدا کرده و با آنها در ارتباط باشید. این اصلی ترین عاملی است که استراتژی محتوای شما را تعیین می کند. 
 
6. کتاب بنویسید
برخی افراد نوشتن کتاب را به عنوان روشی برای بازاریابی محتوا معرفی می کنند. این روش یکی از بهترین استراتژی های بازاریابی به شمار رفته و در طی چندین دهه نتایج بسیار مطلوبی داشته است. البته شایان ذکر است که تمام کسب و کارهای موجود نمی توانند از نوشتن کتاب بهره مند شوند. اما این روش برای بسیاری از کسب و کارها مناسب می باشد. این روش به ویژه برای افرادی که در کسب و کارهای B2B هستند، مناسب است.
اگر فکر می کنید که نمی توانید کتاب بنویسید، نگران نباشید. افراد متعددی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می دهند. این کتاب می تواند شرکت شما را به سمت موفقیت سوق دهد و ضرورتی برای نوشتن آن توسط خود شما وجود ندارد. اما چرا این روش موثر است:
  •  منجر به ایجاد اصالت می گردد.
  • شما را به گستره وسیعی از مخاطبین معرفی می کند.
  • کتاب هدیه است که می توانید به مشتریان خود ارائه دهید.
هچنین می توانید فرمت کتاب را تغییر داده و از آن در سایر محتوای خود از جمله اسلایدها، آزمون ها و ... استفاده کنید.

نتیجه گیری
برخی اوقات مدیریت کسب و کارهای کوچک آسان تر از کسب و کارهای بزرگ می باشد. بازاریابی محتوا در کسب و کارهای کوچک بسیار ساده تر است. شما می توانید از انعطاف پذیری و خلاقیت خود استفاده نموده و به نتایج بهتری در مقایسه با رقبای خود دست یابید. بنابراین ضروری است به ریشه های استارتاپ خود رجوع کنید.
 

۱۹ دی ۱۳۹۶


محصولات مشابه