انواع تکنیک های بازاریابی

 در دنیای امروزه به دلیل گسترش فناوری و پیشرفت آن تکنیکهای بازاریابی بسیار زیاد شده است . در اینجا ما به تفسیر چند مورد می پردازیم.

 انواع تکنیک های نوین بازاریابی
 
1)بازاریابی ویروسی (سلول به سلول)
2)بازاریابی پارتیزانی (چریکی)
3)بازاریابی دهان به دهان
4)بازاریابی حسی
5)بازاریابی شبکه ای
6)بازاریابی اینترنتی
و…
 
 بازاریابی ویروسی 
 
اساس و پایه بازاریابی ویروسی بر مبنای همکاری است نه رقابت. در بازاریابی ویروسی شما اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارید، ارتباطات شخصی و حرفهای خویش را توسعه داده و به دلیل به اشتراک گذاری اطلاعاتی که منجر به تبلیغ و فروش محصول یا خدمات می‌شود، سود می‌برید. در این نوع بازاریابی، سازمان می‌تواند شبکه تبلیغ و فروش خود را از طریق ارتباطات شخصی و حرفهایی ایجاد کرده و توسط افراد دیگربه طور تصاعدی رشد دهد.
 
 بازاریابی پارتیزانی
 
بازاریابی پارتیزانی نوعی روش تفکر است که فرد می تواند بر اساس عملکردهای خاص، آن را تشخیص دهد و فرد دیگری نیز می تواند بر اساس عملکردهای مختلف به شناسایی این نوع بازاریابی بپردازد. اصولا در این نوع بازاریابی از ذهن‌های باز و نگرش‌های مختلف برای کسب امتیاز در نبرد برای جذب مصرف کنندگان استفاده می شود. بنابراین مهم‌ترین اختلاف بین بازاریابی پارتیزانی و سنتی، حالت ذهنی کار است. اگرچه کاملا مشخص است که در بازاریابی پارتیزانی، فرد به دنبال استفاده از کانال‌ها و روش‌های جدید به منظور رسیدن به مصرف کنندگان جدید است. این کار دارای اثرهای خاصی است که اثر آن بلند مدت است و منجر به ایجاد همهمه و جنب و جوش می شود. تاکتیک‌های بازاریابی پارتیزانی با هدف سرعت بخشیدن به کسب سود طراحی شده‌اند، بدون اینکه سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی زمان یا هزینه صورت گیرد. در اغلب موارد این تاکتیک‌ها بر خلاقیت روابط خوب و تمایل برای آزمایش روش‌های مختلف تمرکز یافته است.
 
 بازاریابی دهان به دهان 
 
در این روش،شرکت با استفاده از ارتباطات میان مشتریان، پیام خود را به دیگران ارسال می نماید. با توجه به جایگاه ویژه ای که این نوع تبلیغ در سالیان طولانی در استراتژی های بازاریابی داشته است، شرکتها نمی توانند نسبت به آن بی اعتنا باشند. بازاریابی دهان به دهان نوع خاصی از بازاریابی ویروسی است.
 
 بازاریابی حســی
 
اBerand H. Schmitt (1999)مفهوم بازاریابی حسی را در کتاب
ا Experiential Marketing خود مطرح کرده است . او بازاریابی حسی را به عنوان یک مدل بازاریابی و مدیریتی تجربه مدار، یا یک متدولوژی بازاریابی دانسته است که بایستی با توجه به پنج حوزۀ حواس، احساسات، تفکرات، اعمال و ارتباطات، مورد بازبینی قرار بگیرد. مطابق با تحقیقات به عمل آمده توسط اand Cui Guohua (2004) Wang Tao ، بازاریابی حسی به ایجاد فضا و طراحی یک سری رویدادها توسط یک شرکت اشاره دارد که در آن مشتریان به بازیگرانی مبدل می شوند تا در یک محیط خاص(طراحی شده) نقش بازی کنند وتجربه ای بیاد ماندنی را بخاطر مشارکت فعال شان بدست آورند و شرکت به این افراد، جایزه بدهد
 
 بازاریابی شبکه ای 
 
بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.
 
 بازاریابی اینترنتی
 
بازاریابی اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که مدیریت اطلاعات، روابط عمومی، خدمات مشتریان و بخش فروش را در بر دارد. به طور کلی تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی از زمانی که دسترسی به اینترنت به صورت گسترده برای عموم مردم فراهم شد، رواج یافته است.

مرجع : متحدپرچ
۳۱ خرداد ۱۳۹۶


محصولات مشابه