اصول نظامی استراتژی بازاریابی

 اصول نظامی استراتژی بازاریابی


مهم ترین مهارت بازاریاب، توانایی تفکر بهتر از رقبا است. هر ایده ای که در جعبه ابزار ذهنی خود دارید، مزیتی ایجاد می کند تا متفاوت تر و بهتر از دیگران فکر کنید. استراتژی بازاریابی هفت اصل کلیدی دارد که برای بهبود تلاش های بازاریابی به کار میرود.

1. اصل تعیین هدف

تعیین هدف نقطه شروع استراتژی بازاریابی و مهم ترین بخش استراتژی در زندگی است. مهم ترین واژه در موفقیت کسب وکار، شفافیت است و مستلزم این است که اهداف کلی و جزئی شفافی برای هر یک از تلاش های بازاریابی خود تعیین کنید.

روی کاغذ فکر کنید. با توجه به برنامه، هزینه ها و منابع لازم برای انجام فعالیت های بازاریابی و نتایج مالی دقیقی که پیش بینی کرده اید، اهداف اصول نظامی استراتژی شفافی تعیین کنید. خود را مجبور به انجام این کار کنید. خود را ارزیابی کنید و الگوهایی را معیار عملکردتان قرار دهید. «تا هدفی را نبینید نمی توانید آن

را نشانه بگیرید. کاری که ارزیابی شود، انجام خواهد شد»

اهداف بازاریابی خود را به دقت تشریح کرده و اعداد و تاریخ هایی برای آن ها تعیین کنید. سپس تلاش کنید تا به آن اعداد برسید و عملکردتان را بهبود بخشید.


2. اصل حمله

به گفته ناپلئون «هیچ نبرد بزرگی با دفاع به پیروزی نمی رسد ». برای موفقیت در بازاریابی باید «حمله مداوم » را تمرین کنید. باید همواره موضوعات جدید را آزمایش کنید و ایده های قدیمی بی اثر را دور بریزید.

به نظر می رسد ارتباط مستقیمی بین تعداد ایده های جدیدی که در بازاریابی امتحان می کنید و احتمال یافتن روشی ایده آل برای ارائه محصول یا خدمت وجود دارد که باعث تماس های مکرر با شما و پر شدن دخل فروشگاه می شود.

فریب «گوشه امن » را نخورید. افراد بسیاری از یک روش بازاریابی استفاده می کنند که موفقیت کمی به همراه دارد، فورا عاشقش می شوند و از تغییر آن به هر دلیلی امتناع می کنند. شما این کار را نکنید. همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود نتایج بازاریابی خود باشید. همیشه راه هایی برای دستیابی به این هدف وجود دارد. آن ها را پیدا کنید.

3. اصل تمرکز

پیروزی در نبردهای بزرگ با متمرکز کردن همه نیروها در حوزه ضعف دشمن حاصل م یشود. توانایی توجه و تمرکز بر بهترین پیام و هدف گیری بهترین مشتریان با آن، کلید حیاتی موفقیت در بازاریابی است. مانور در اصطلاح نظامی به معنی حرکت سریع و آمادگی برای آزمایش رویکردها و روش های متفاوت حمله است. مانور در بازاریابی به معنی خلاقیت و نوآوری و یافتن راه های بهتر، سریع تر و جذاب تر برای ارتباط با مشتریان و ترغیب آن ها به خرید محصولات و خدمات است.

تفکر از صفر را تمرین کنید. بپرسید: «آیا در فعالیت های بازاریابی من کاری وجود دارد که با دانش کنونی خود، اگر از اول شروع م یکردم آن را انجام نمی دادم؟ »آمادگی تعهد به معیارهای برتر را داشته باشید. این آمادگی را داشته باشید تا آن دسته از روش ها و تکنیک های بازاریابی که شاید در گذشته نتیجه بخش بوده اند، اما امروزه اثربخش نیستند را کنار بگذارید.

یک روش عالی برای افزایش خلاقیت در بازاریابی مطالعه کارهای تبلیغی و ترویجی موفق ترین رقیبان و غیررقیبان است. زمانی که تبلیغ نویسی برای یک آژانس بزرگ را آغاز کردم، ساعت های بسیاری را صرف مطالعه موفق ترین آگهی ها در طول تاریخ و کارهای موفق ترین مدیران تبلیغات و تبلیغ نویسان کردم. جالب است که با مطالعه مداوم کارهای موفق دیگران می توانید مطالب زیادی بیاموزید.

5. اصل تلاش جمعی

در اصطلاح نظامی، تلاش جمعی به معنی همکاری همزمان همه نیروها در حمله به دشمن است. این اصل در کسب وکار به معنی کار تیمی است. تلاش جمعی در بازاریابی به همکاری نزدیک با هر کسی گفته میشود که در کار بازاریابی دخیل است، از توسعه دهندگان محصول یا خدمت گرفته تا فروشندگان و نمایندگان خدمات مشتری که پس از خرید و استفاده محصول توسط مشتری نهایی با او ارتباط دارند.

آلفرد. پی. اسلون، مدیر فوق العاده ای که جنرال موتورز را تاسیس کرده و آن را به یکی از بزرگترین شرکت های دنیا تبدیل کرد، هر ماه یک هفته از دفترش غیب می شد. هیچ کس نمی دانست به کجا میرود و چه وقت بازمی گردد. او به هی چکس چیزی نمی گفت.بعدها فهمیدند که اسلون پس از چند صد مایل رانندگی از دیترویت، یک هفته در فروشگاه جنرال موتورز کار می کرد، با مشتریان صحبت می کرد، با آن ها تعامل برقرار می کرد و نظرات و پیشنهاد های منصفانه شان را درباره نقاط قوت و ضعف محصولات جنرال موتورز می پرسید. سپس با آگاهی کامل به دفترش بازمی گشت، در مقایسه با مدیرانش اطلاعات بیشتری داشت و

می توانست جنرال موتورز را در راستای اتخاذ تصمیمات مناسب در طراحی و بازاریابی هدایت کند.

یکی از بخش های مهم کار تیمی، دخیل کردن مشتریان است. همواره بخواهید درباره محصولات و خدمات تان بازخورد بدهند و فکر و احساسشان را بگویند. من بارها و بارها این مفهوم را درس داده ام که: «اگر از مشتریان سوالات کافی بپرسید و به پاسخ هایشان گوش دهید، شما را ثروتمند می کنند .»همه افراد سازمان را که به هر طریقی با مشتری در ارتباط هستند، دخیل کنید و همواره از آن ها بخواهید بازخورد ارائه دهند تا بتوانید ارتباط موثرتری با مشتریان برقرار کنید. یک ایده از یک فرد معمولی می تواند نتیجه کارهای بازاریابی تان را دگرگون کند.

6. اصل غافلگیری

در اصول نظامی، همه پیروزی های بزرگ نتیجه انجام کاری است که دشمن انتظارش را ندارد. در جنگ جهانی دوم، نیروهای متفقین در «نورماندی»  پیاده شدند، درحالی که انتظار می رفت در «کالائیس » پیاده شوند. آلمانی ها از جنگل صعب العبور آردن حمله کردند، درحالی که انتظار می رفت از محل بسیار دورتری در شمال اقدام به حمله نمایند.

اپل با معرفی آیفون به بازار دنیا، نوکیا و بلک بری را به طور کامل از صحنه خارج کرد و منجر به شکست و نابودی کامل آن ها در بازار گوشی های همراه شد. با اجرای کدام استراتژی بازاریابی می توانید رقبا را کاملا غافلگیر کنید؟ با ارائه کدام پیام یا محصول تعداد زیادی از مشتریان احتمالی به خرید از شما روی می آورند؟

7. اصل بهر ه برداری

اصل بهره برداری در اصطلاح نظامی این است که پس از کسب هر پیروزی، آن را با تمام قوا پیگیری کنید. این اصل در بازاریابی به بهره برداری کامل از هر موفقیتی گفته می شود که در نتیجه پیام یا رویکرد بازاریابی عالی حاصل شده است.

وقتی یک پیام بازاریابی خوب دارید که نتایج فوق العاده ای در پی دارد، آن را هر چه سریع تر دو برابر و سه برابر کنید تا از جایگاه جدید خود در بازار نهایت استفاده را ببرید. رقبا سریع و خشن واکنش نشان م یدهند، بنابراین وقتی به موفقیت می رسید، نمی توانید وقت را هدر دهید.
خود را ژنرال «نیروهای بازاریابی » بدانید. همواره به این بیندیشید که چطور می توانید از منابع خود بارها استفاده کنید تا در بازی «جنگ بازاریابی » به موفقیت برسید.

منبع : کتاب بازاریابی برایان تریسی
 

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵


محصولات مشابه