چگونه نظرات موافق تصمیم گیران را در مذاکرات کاری اخذ کنیم؟!

اهکارهای زیادی جهت انجام یک مذاکره‌ی موفق وجود دارد. در این مطلب سه نوع از موقعیت‌های تصمیم‌گیری و راهکارهایی که باید در مورد هر یک انجام داد، بیان می‌شود.

تصویب  با رای اکثریت

یکی از موقعیت‌های تصمیم‌گیری، اخذ تصمیم بر اساس نظرات موافق حداقل بیش از ۵۰ درصد افراد تصمیم‌ساز است. در این شرایط باید بیش از ۵۰ درصد افراد تصمیم‌ساز را با طرح یا تصمیمی که پیشنهاد داده‌اید، موافق نمایید. به این منظور اقدامات زیر برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب موثر است:

  • تصویری شفاف از انتظارات همه‌ی ذی نفعان در حوزه‌ی موضوع مورد بحث، به دست آورید.مشخص کنید چه تعداد از افراد با شما موافق هستند و چه تعداد از افراد با شما مخالف هستند. اگر تعداد موافقان برابر یا بیش از حد نصاب مورد نیاز است، سعی کنید ارتباط مثبت خود را تا پایان شمارش آرا با آن‌ها حفظ نمایید. نگذارید صداهای مخالف روی آن‌ها تاثیر گذار باشد. همواره به دنبال توجیهات مناسب برای نقاط ابهام و انتقاداتی که در طول زمان تصمیم‌گیری مطرح می‌شود، باشید. با ارائه‌ی مستمر نظرات، افراد را تا پایان شمارش آرا، با خود موافق نگه دارید.
  • اگر تعداد موافقان به حد نصاب نرسیده است، روی افرادی که نظرات میانه دارند و در اصطلاح به افراد خاکستری معروف هستند، تمرکز کنید. این افراد به راحتی قابل شناسایی هستند. اما اقناع آن‌ها کار راحتی نیست. سعی کنید روحیه‌ی آن‌ها و اهدافی که در این مذاکره دنبال می‌کنند را شناسایی کنید و با تعریف مسائل از نگاه آن‌ها، نظر مثبت آن‌ها را جلب نمائید.
  • سعی کنید به هر فردی که در تصمیم‌گیران جز افراد مورد نظر شماست؛ پیامی متناسب با زبان و فهم وی از مسئله برسانید. این هم زبانی باعث همدلی می‌شود و تا زمان رای‌گیری نظر آن‌ها را با شما هماهنگ می‌سازد.

تصمیم‌گیری بر اساس تصمیم یکی از صاحب منصبان

این موقعیت تصمیم‌گیری، مانند زمانی است که پدر یک خانواده تصمیمی را برای اجرا به خانواده اعلام می‌نماید. در این حالت اگر از وی درباره‌ی چرایی تصمیم سوال شود، پاسخ این است: “برای این که من می‌گویم!” چنین حالتی در تصمیمات سازمانی نیز رخ می‌دهد. گاهی یک فرد تاثیر گذار در سازمان فقط براساس نظر شخصی و شهودی خود، تصمیماتی ابلاغ می‌کند. در این حالت برای دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب باید نظر فرد تصمیم‌گیر را با خود همراه نمائید. در این شرایط اقدامات زیر موثر است:

  • سعی کنید انتظارات فرد تصمیم‌گیر را شناسایی کنید. این کار با پرسش سوالات بازی مانند: “به من کمک کنید بفهمم چرا …؟” یا “به من درباره‌ی … بگو!” و هم‌چنین “چرا موضوع … برای شما مهم است؟!” باید انجام شود. در زمانی که دسترسی به فرد تصمیم‌گیر امکان‌پذیر نباشد، می‌توان از نوشته‌های قبلی مانند پست‌های وی در شبکه‌های اجتماعی یا یادداشت‌های انتشار یافته در جراید یا نشریات و رسانه‌های سازمانی، استفاده نمود. مشاوره با افراد معتمد و نزدیک به فرد مورد نظر نیز راهکاری دیگر برای شناسایی نظرات و دیدگاه‌های وی است.
  • مشاوران معتمد وی را شناسایی کنید. اغلب این افراد تصمیمات خود را در یک محیط ایزوله اخذ نمی‌کنند. افرادی که روی تصمیمات این افراد موثر هستند، مشاوران معتمد این افراد هستند. سعی کنید این افراد را شناسایی نموده و با آن‌ها ارتباط برقرار نمایید. پس از برقراری ارتباط با آن‌ها، توجیهات لازم را برای جلب نظر موافق تصمیم‌گیر اصلی، به مشاوران معتمد وی ارائه نمایید. این افراد روی نظر فرد تصمیم‌گیرنده، نفوذ دارند و می‌توانند نظر وی را با هدف شما همسان نمایند.
  • از اقداماتی که بقیه‌ی ذی نفعان انجام می‌دهند، غافل نشوید. شما به تنهایی نیستید که سعی دارید، نظر فرد هدف را به نفع خود تغییر دهید. اقدامات و استدلال‌های ذی‌نفعان دیگر را رصد نموده و برای همسان‌سازی آن‌ها با نظر خود، اقدامات لازم را انجام دهید و تضاد منافع را مدیریت نمائید.

تصویب با موافقت تمام تصمیم‌گیران

در این موقعیت  تصمیم‌گیری، یک موضوع با نظر موافق تمام اعضا، به تصویب می‌رسد. در این حالت شما با یک نظر یکپارچه مواجه نیستید. اعضای تیم، هر یک نظراتی متفاوت دارند و ممکن است در بین خود نیز تعارضات و تضاد منافعی داشته باشند. در این حالت اقدامات زیر مفید هستند:

  • این اطمینان را بدهید که همه‌ی صداهای متضاد شنیده می‌شود. به همه‌ی نظرات احترام بگذارید. در این حالت سازگاری بهتر از اقناع است.
  • هزینه‌ی ارتباط و همراهی با افراد ناسازگار با نظر اکثریت را بالا ببرید. در مذاکرات بین‌المللی از اهرم‌هایی مانند تحریم استفاده می‌کنند. در مذاکرات سازمانی نیز می‌توان، اقداماتی به منظور مدیریت افراد ناسازگار اتخاذ نمود. عدم همکاری، عدم مشارکت در پروژه، گره زدن برخی منافع سازمانی به تصویب تصمیم مطرح شده، از این اقدامات است.
  • قانون بازی را عوض کنید. در مواردی که توافق حاصل نخواهد شد، سعی کنید روش تصمیم‌گیری را به یکی از روش‌های دیگر مانند تصویب با حداکثر آرا و یا تصویب با نظر یک فرد تاثیر گذار، تغییر دهید. هم‌چنین تغییر تیم تصمیم‌ساز و ترکیب تیم نیز اقدامی دیگر است که با آن می‌توانید سهم تصمیمات موافق را به سمت توافق جمعی افزایش دهید.

مذاکره و تصویب یک تصمیم ساخته و پرداخته شده، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که پس از یک کار کارشناسی مهم، باید انجام شود. تصمیماتی که شما با یک کار حساب شده و کارشناسی پیشنهاد می‌نمایید، باید به تصویب نهایی رسیده تا به مرحله‌ی اجرایی درآیند. در این شرایط شناخت مناسب از وضعیت تصمیم‌گیری و انجام اقدامات مناسب برای اخذ تصویب تصمیمات ارائه شده، اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مطلب سعی شد، سه موقعیت تصمیم‌گیری و اقدامات مناسب در هر موقعیت، تشریح شود.


۰۶ دی ۱۴۰۰


محصولات مشابه
  • اتصالات الکتروفیوژن

    اتصالات الکتروفیوژن

    اتصالات الکتروفیوژن پلی اتیلن اتصالات الکتروفیوژن از انواع اتصالاتی است که در خطوط لوله انتقال گاز و خطوط آبرسانی قابل استفاده است. در اتصالات الکتروفیوژن کوپلرالکتروفیوژن پلی اتیلن روش حرارت دهی در مقایسه با روشهای جوش butt fusion و از جریان برق برای تولید حرارت استفاده می شود. این روش به علت ایمنی بسیار بالا تنها نوع اتصال مورد تأیید استاندارد IGS برای خطوط انتقال گاز است. با استفاده از این روش می توان اتصالات پلی اتیلنی مختلف نظیر لوله- لوله، لوله- زانویی، لوله- بوشن (برای مثال در تغییر در قطر خط لوله) و … را ایجاد نمود. لذا محدودیت روش جوش لب به لب پلی اتیلن در مورد اتصال لوله با سایزهای مشابه را ندارد. همچنین تجربه نشان داده است که اتصال لوله‌های پلی اتیلن با جنس های مختلف پلی اتیلن نیز در این روش مقدور است. در کنار ایمنی آن، از دیگر مزایای این روش در سرعت بالا و تمیزی اتصال است. اما از طرفی، محدودیت آن در هزینه بالا و حداکثر قطر لوله قابل اتصال است. 1. سطح جوش صاف 2. سهولت در تمیزکاری 3. قابلیت کنترل دما در هنگام جوش کاری و ثبات دما در تمامی نقاط مورد اتصال 4. جلوگیری از رخ دادن صدمه حرارتی 5. عدم وجود فضای خالی در ناحیه جوش 6. استقرار ثابت لوله و اتصال در زمان جوش و قابلیت جوش نقطه ای 7. جلوگیری از نفوذ آلودگی به منطقه جوشکاری

    صنعتی تهران
  • مواد اولیه پلاستیک

    مواد اولیه پلاستیک

    پلی متیل متاکریلات (PMMA) پلی کربنات( PC) پلی استال( POM) PVC/PBR/SBR PET فایبر 641 و 821 و 822 EPDM شور 46ّA EPS : لویال FSA / FMS سامسونگ کره ای H300/H200 شین هو 2000/2500) (301/302)ZKF LG کره ای( R120/R160) تایتا (T/MM/S)پلی اتیلن (HDPE/LDPE/LLDPE) پلی پروپیلن( PP) پلی استایرن( GPPS/HIPS ) پلی آمید (6- 6.6 -6.9 -6.10 -11 -12 ) پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) اکریلو نیتریل بوتادین استایرن (ABS) خرید و فروش انواع مواد اولیه پلاستیک پلی آمید ساده و الیافدارPA پلی پروپلین PP ساده و تقویت شده و .

    صنعتی تهران
  • کالیبراسیون مراجع زاویه-شرکت مهندسی مهر

    کالیبراسیون مراجع زاویه-شرکت مهندسی مهر

    شرکت مهندسی مهر با 25 سال تجربه به عنوان بنیانگذار و پیشرو در صنعت کالیبراسیون و اندازه گیری دقیق، با بکار گیری از تجهیزات و تکنولوژی بروز و پرسنل با تجربه در این حوزه فعالیت مینماید. هدف اصلی این شرکت در حوزه ی کالیبراسیون،تولید و پرورش دانش های بروز و تخصصی و قطع نیازِ صنایع و سازمان ها به خدمات کالیبراسیون خارج از کشور میباشد. در همین راستا یکی از خدماتی که به صورت تخصصی و با بروزترین تکنولوژی در حال ارائه در این مرکز میباشد،کالیبراسیون مراجع زاویه است. کالیبراسیون مراجع زاویه در این شرکت با تائیدیه از سازمان ملی تائید صلاحیت ایران(ISO IEC17025) به شماره ی NACI/LAB/105 انجام میپذیرد. شرکت مهندسی مهر به عنوان نخستین و تنها مرجع کالیبراسیون مراجع زاویه شامل: -کالیبراسیون دستگاه اتوکالیماتور -کالیبراسیون گیج های زاویه ی کاری -کالیبراسیون گیج های زاویه ی مرجع -کالیبراسیون چند ضلعی های مرجع -کالیبراسیون میز های چند درجه آزادی -کالیبراسیون میزهای گردان در کشور بوده و آماده ارائه ی خدمات این مورد به مشتریان گرامی میباشد. آدرس و شماره تلفن های آزمایشگاه: تهران ، کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج ، لاین کنار گذر پل ایران خودرو،بعد از سایپا دیزل، خیابان احد، کوچه رجایی غربی ، پلاک 54 ، ساختمان مهندسی مهر تلفن : 3-44782171 داخلی 402 و 403 فکس : 44792668-021 ایمیل :شرکت مهندسی مهر: info@mehr-eng.com آزمایشگاه: s.yekta@mehr-eng.com کارشناس فروش : سجاد یکتا شماره موبایل:09128184561

    صنعتی تهران
  • مترولوژی شایگان

    مترولوژی شایگان

    انواع خدمات CMM چرخدنده و انواع قطعات پیشرفته مهندسی معکوس انواع چرخدنده ها و تهیه گراف چرخدنده طراحی و مدلسازی انواع قطعات

    صنعتی تهران