در صنایع غذایی چه مکان هایی نیاز به ضدعفونی دارند؟

ضدعفونی کردن و گندزدایی دو کلمه ی هم معنی اما با کاربردی متفاوت هستند، که از کلمه گندزدا بیشتر برای اشیا و جامدات  و از ضدعفونی کننده در مورد انسان و موجودات زنده استفاده می شود و همچنین  ازنظر علمی یک ترکیب شیمیایی که خاصیت ضدعفونی کننده دارد در غلظت های کم موثر واقع می شود اما یک ترکیب گندزدایی کننده در غلظت های بالا اثر مشابه ای را دارد.

3 روش ضدعفونی کردن و استریلیزاسیون

همه روشهایی که برای ضدعفونی کردن و استریلیزاسیون مورد استفاده قرار می گیرد به 3 دسته تقسیم می شود شامل :
1)  نابودی کامل میکروارگانیسم ها وانواع پاتوژن ها
2) کشتن یا غیر فعال کردن میکروب ها
3) استفاده از روشهای فیزیکی برای جدا کردن آنها


به نقل از خبرگزاری خبر آنلاین زمان تماس و گردش محلول ضدعفونی کننده در دستگاه همواره توسط واحد کنترل کیفی نظارت و تغییرات لازم اعمال می شود. به طورکلی ضدعفونی باید در قسمت های زیر صورت پذیرد:
  1. سطوح در تماس با مواد غذایی
هر سطحی که در تماس با غذا باشد به دلیل کار، آماده سازی و ایستگاه های پخت غذا، به ناچار کثیف می شود. این نواحی باید پس از هر بار استفاده در طول روز کاری تمیز و ضدعفونی شوند. مواد ضدعفونی کننده باید در پایان روز کاری استفاده شوند، زیرا استفاده از مواد شیمیایی قوی می تواند بر کیفیت غذا تأثیر بگذارد.
  1. تجهیزات فرآوری مواد غذایی
از آنجایی که تجهیزات فرآوری مواد غذایی با همان نوع محصولات غذایی که در سطوح کار استفاده می شود سر و کار دارند، استانداردهای تمیز کردن یکسان است. آب گرم، گندزداها و مواد ضدعفونی کننده، پاتوژن های مضر را بر روی اقلام کوچکتر مانند چاقو، ظروف و موارد دیگر از بین می برند.
 
  1. مناطق ذخیره سازی
مناطقی که برای نگهداری تجهیزات استفاده می شود بخش مهمی از بهداشت کارخانه فرآوری مواد غذایی است. قبل از بازگرداندن تجهیزات غذایی، ایستگاه ها را با استفاده از محصولات ضدعفونی مناسب و مخصوص تمیز و ضدعفونی کرد.
  1. دیوارها و کف ها
ضدعفونی دیوارها و کف ها نیز حتی اگر مستقیما بخشی از فرآیندهای فرآوری مواد غذایی نباشند، بسیار مهم است. در طول روز کاری، باید دیوارها و کف ها تمیز و ضدعفونی، جارو و پاک شوند. پس از اینکه تولید روزانه انجام شد، کف ها باید تمیز و ضد عفونی شوند. راه رفتن روی زمین آلوده می تواند منجر به آلودگی محصول و نهایتا مصرف کنندگان شود.

 
  • فوداسیب، محصولی بر پایه پراستیک اسید و فودگرید است که با اطمینان در تماس با مواد غذایی و لبنی استفاده می شود. سطوح ضدعفونی شده با آن نیازی به شستشوی مجدد نداشته و لذا در مصرف آب صرفه جویی می شود. با حداقل دوز مصرفی و مدت زمان تماس، حداکثر راندمان ضدعفونی را داشته و در وقت و هزینه کارخانجات صرفه جویی می کند.
  • این ضدعفونی کننده که یکی از ضدعفونی کننده های رایج در صنایع لبنی و غذایی می باشد، کاربرد گسترده ای در صنعت دارد. با در نظر گرفتن پایه پر استیک اسید که این ضد عفونی کننده دارد، دوستدار محیط زیست می باشد و به ترکیبات بی خطر استیک اسید، اکسیژن و آب تجزیه می شود. به همین جهت این محصول به عنوان ضد عفونی کننده سبز تائید و شناخته شده است.
  • مورد تایید سازمان های FDA و EPA است.

جهت مطاله نسخه کامل خبر به خبر گزاری خبر آنلاین مراجعه بفرمایید.
 
۰۴ دی ۱۴۰۰


محصولات مشابه
  • سرند،الک صنعتی SI1200MS

    سرند،الک صنعتی SI1200MS

    الک ویبره مخصوص آرد نول از ۱۵تا ۲۲درصد. مناسبترین و کوتاهترین راه برای تامین آرد با درصد نول بالا. مش التراسونیک قابل تعویض و مشهای بالای ۱۲۰برای دانه بندی پودرهایی با میکرون پایین. مجهز به سیستم ارتعاش التراسونیک . مجهز به اینورتر برای تغییر دور و تغییر ظرفیت در مواد مختلف . دارای ارتعاش کلوخه شکن. قابل شستشو بدون دمونتژ دستگاه . دارای قابلیت تغییر ارتفاع . مجهز به درزبندی غبارگیر همراه با دریچه های بازدید. بدنه استیل ضخامت سه و دو میلیمتر . دارای مکانیزم تغییر توان ارتعاشی با افزایش و کاهش لنگ یا زاویه لنگ .

    متفرقه خراسان رضوی
  • کره گیر بالازن و پایین زن استیل

    کره گیر بالازن و پایین زن استیل

    ✓ با بدنه مستحکم، مقاوم و ضد زنگ استیل. در ظرفیت های: √* 20 لیتری 1450 تومان. √ *30 لیتری 1650تومان. √ *40 لیتری 1800 تومان. √ *60 لیتری 1950تومان. *✓ مجهز به موتور پرقدرت،کم مصرف و بادوام الکتروژن: +✓ با توان الکتریکی ۳۶ وات. +✓ دور موتور ۱۲۰۰ دور در دقیقه. +✓ برق مصرفی ۲۲۰ ولت. +✓ کلیدی و تایمردار. +✓ با یک سال گارانتی تعویض موتور. *√ 60 لیتری تایمردار موتور سفارشی2100 تومان. *√ 100 لیتری تایمردار موتور سفارشی2450تومان. ✓ مجهز به موتور بزرگ و سفارشی ژن استار با استاندارد ملی ایران. ✓ با توان الکتریکی ۱۲۰ وات. ✓ دور موتور ۱۷۰۰ دور در دقیقه. ✓ برق مصرفی ۲۲۰ ولت. ✓ با 24 ماه گارانتی تعویض موتور. √ فروش بصورت تک و عمده. √ آماده همکاری با فروشگاه های لوازم خانگی، عمده √ √ فروشی ها و کسب و کارهای خانگی و . √ ارسال رایگان به سراسر کشور و تسویه درب منزل. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش خود با ما تماس بگیرید

    متفرقه آذربایجان غربی
  • فروش انواع دستگاه های جوش ورق ژئوممبران

    فروش انواع دستگاه های جوش ورق ژئوممبران

    فروش انواع دستگاه های جوش ورق ژئوممبران ( کامت سشوار و اکسترودر های ایرانی و خارجی ) با نازل ترین قیمت و دارای کارت گارانتی و تعمیر انواع این دستگاه ها

    متفرقه تهران
  • ژئونت چیست؟

    ژئونت چیست؟

    ژئونت ها یا راک شیلد که از نوارهای موازی که به صورت متقاطع بر روی یکدیگر هستند تشکیل شده اند و با شکل های مختلفی مثل لوزی، شش ضلعی و مربعی تولید می شوند. ژئونت ها یا راک شیلد ها برای هدایت گازها و مایعات در جهت انجام زهکشی، با استفاده از ویژگی های زهکشی درون صفحه ای، مورد استفاده قرار می گیرد.

    متفرقه تهران