آشنایی با لیست پرکاربردترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی

 آزمایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش‌های هر موسسه علمی و آموزشی هستند. بیشتر ما در کودکی با ترکیب مواد مختلف نقش یک شیمیدان یا محقق را بازی می‌کردیم. در دوران مدرسه و دانشگاه نیز آشنایی با آزمایشگاه‌ یکی از تکالیف اصلی محسوب می‌شود. از این رو افراد زیادی به دنبال پیدا کردن لیست پرکاربردترین موادشیمیایی آزمایشگاهی هستند، در این مقاله ضمن معرفی لیست کامل مواد شیمیایی آزمایشگاهی، نوع و خواص هریک را به طور مختصرومفید توضیح داده‌ایم تا اگر قصد خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی را دارید، بتوانید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

لیست پرکاربردترین موادشیمیایی آزمایشگاهی

حساسیت آزمایش‌های شیمی به گونه‌ای است که هیچ ماده مهمی نباید از لیست شما حذف شوند. در زیر فهرستی از پرکاربردترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی تهیه کرده‌ایم. با در دست داشتن این لیست می‌توانید بااطمینان خاطر دست به آزمایش‌های خود بزنید. این فهرست شامل موارد زیر است: 
 
1. استیک اسید: یا اتانوییک اسید در واقع همان جوهرسرکه‌ است که بارها آن را به کار برده‌ایم. این ماده شیمیایی جزو اسیدهای آلی است. اسیداستیک از خانواده کربوکسیلیک اسیدهاست و فرمول شیمیایی آن CH3COOH است. استیک اسید یک واکنش‌گر شیمیایی اولیه است که برای شروع بسیاری از فعل و انفعالات شیمیایی کاربرد دارد. همچنین به عنوان حلال در ازمایش‌ها به کار می‌رود. گاهی نیز به عنوان یک اسیدضعیف در آزمایشگاه به کار می‌رود. 
 
2. استون: ساده‌ترین کتون با فرمول CH32CO است. استون پرکاربردترین حلال موجود در آزمایشگاه است. این ماده فرار، بی‌رنگ و به شدت آتش‌گیر است، بنابراین هنگام استفاده از آن دقت کنید. از استون یا همان پروپانون به عنوان لکه‌بر قوی نیز استفاده می‌شود.
 
3. آمونیوم هیدروکسید: شاید ترکیب گاز آمونیاک در آب را شنیده باشید. این ترکیب در واقع همان آمونیوم هیدروکسید است. ماده‌ای که به شدت فرار، بی‌رنگ و شفاف و دارای بوی تندی است. فرمولی شیمیایی آمونیوم هیدروکسیدNH4OH است. آمونیاک آبی در آزمایشگاه های تحقیقاتی برای تجزیه و آنالیز معدنی کیفی به عنوان یک باز معدنی مورد استفاده قرار می گیرد.
 
4. کربنات کلسیم: این ترکیب از دسته موادمعدنی است که در ساختار پوسته زمین نیز به وفور یافت می‌شود. فرمول شیمیایی آن CaCO3  است. می‌توان گفت کربنات کلسیم یکی از پرکاربردترین ترکیبات دنیاست. از کربنات کلسیم به عنوان یک آنتی‌اسید و برای خنثی کردن واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود.
 
پرکاربردترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی
5. کلریدکلسیم(فرم گرانول): همانطور که می‌دانید این ترکیب از دو عنصر کلر و کلسیم ساخته شده است. کلرید کلسیم با فرمول شیمیایی Cacl2 به عنوان تسریع‌کننده یا کاتالیزور واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود. فرم گرانول آن به صورت جامد سفیدرنگ و فرم پودری آن یک پودر سفید است.
 
6. سولفات مس: مسII سولفات همان کات کبود است که بیشتر ما نامش را در کتاب‌های درسی خود خوانده‌ایم. از کات کبود به عنوان شناساگر و واسطه شیمیایی استفاده می‌شود.
7. پودر نشاسته ذرت: از این پودر برای کشت دانه‌های ژله‌ای و مخمرها استفاده می‌شود. بنابراین در آزمایشگاه‌های بیوشیمیایی بیشترین کاربرد را دارد. اگر شما هم آزمایش‌های زیستی انجام می‌دهید و نیاز به محیط کشت دارید پودرنشاسته ذرت را در فهرست مواد خود قرار دهید.
 
8. دکستروز یا مونوهیدرات: همان گلوکز یا قند ساده است که در واکنش میلارد کاربرد زیادی دارد. واکنش میلارد یک واکنش غیرآنزیمی به صورت تغییررنگ است. این واکنش مابین پروتئین‌ها و مونوساکاریدها رخ می‌دهد که نتیجه آن قهوه‌ای شدن رنگ موادغذایی است. دکستروز با داشتن گروه‌های آلدهیدی فعال سرعت واکنش میلارد را بالا می‌برد. 
 
9. هیدروکلریک اسید: محلول هیدروکلریک اسید حاصل ترکیب هیدروژن‌کلرید در آب است. این اسید قوی به طور طبیعی در ترشحات اسیدی معده یافت می‌شود. PH هیدروکلریک اسید مابین ۰ تا ۲ است. بنابراین در بسیاری از آزمایش‌های شیمیایی به عنوان اسید معدنی خورنده و بسیار قوی کاربرد دارد. برخلاف اسیدی بودن آن، یکی از کم خطرترین اسیدها برای استفاده است چراکه شامل یون کلرید واکنش ناپذیر و غیر سمی است. محلول‌های نسبتاً قوی هیدروکلریک اسید ضمن نگهداری شان کاملاً پایدار هستند و معمولا غلظت آن‌ها در زمان ثابت می‌ماند. این ویژگی‌ها باعث شده که هیدروکلریک را به عنوان یک واکنش‌گر ایده‌آل و کم‌خطر مورد استفاده قرار گیرد. 
 
10. اتانول: ماده اتانول با فرمول شیمیایی C2H5OH به عنوان یک حلال خوب در آزمایش‌های شیمیایی به کار می‌رود. اتانول با تغییردادن پروتئین‌ها و مولکول‌های دیگر بر خواص میکروارگانیسم‌ها تاثیر دارد و گاهی برای مهار رشد آن‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
11. محلول ید و پتاسیم یدیدKI: از محلول پتاسیم یدید به عنوان اکسیدکننده، پایدارکننده حرارتی و ترکیبی برای تیتراسیون ید استفاده می‌شود. این محلول در دما و فشار معمولی پایدار است و باید از تماس پوستی با آن پرهیز کرد.
 
12. متانول: کاربینول یا الکل چوب به عنوان یکی از ساده‌ترین الکل‌ها با فرمول CH3OH شناخته می‌شود. بیشترین کاربرد اتانول در آزمایشگاه علاوه بر حلال بودن در تولید متانول و اسیداستیک است.

13. ایزوپروپیل الکل یا بوتانول: ایزوپروپیل الکل نام ثانویه بوتیل الکل است. بوتانول یک الکل چهارکربنی دارای هیدورکسیل است. فرمول شیمیایی این الکل به صورت C4H9OH شناخته می‌شود. بوتانول نیز به عنوان یک حلال شیمیایی در سنتزهای شیمیایی و یا به عنوان سوخت واکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
14. منیزیم Mg( به صورت روبان): از روبان منیزیم در نیم‌واکنش‌ها استفاده می‌شود. نیم واکنش‌ها همان فرایندهای اکسایش و کاهش در برق‌شیمی هستند. در این واکنش‌ها یک ماده گیرنده یا دهنده الکترود است که باعث ایجاد فرآیندهای کاهش و اکسایش می‌شود.
 
15. فنول فتالئین: یک پودر سفیدرنگ با بافت دانه‌ای ریز و فرمول شیمیایی C20H14OH است. از پودر فنول فتالئین به عنوان معرف یا شناساگر اسید وباز استفاده می‌شود. 

16. پتاسیم کلرید: KCL نمکی است شامل دو عنصر پتاسیم و کلر. این ماده در آزمایشگاه در مسیر تولید پتاسیم هیدروکسید و کلراین به کار می‌رود. از این هالید فلزی در صنایع غذایی استفاده‌های بیشتری می‌شود. 
 
17. پتاسیم هیدروکسید(پتاس): KOH یک ترکیب معدنی بسیار قوی است. این بازقوی برای خنثی کردن اسیدها و واکنش‌های شیمیایی در ازمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

18. اسیدسولفوریک: نام علمی جوهر گوگرد اسیدسولفوریک با فرمول شیمیایی H2SO4است. سولفوریک اسید مایعی بی‌رنگ، بی‌بو و دارای انحلال‌پذیری زیاد در آب است. به عنوان حرارت دهنده‌ای قوی در آزمایش‌های شیمیایی کاربرد دارد. 
19. سدیم کلرید: از سدیم کلرید یا نمک معمولی به عنوان کاتالیزور در تعداد بسیار زیادی از واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود. تصور یک آزمایشگاه شیمی بدون حضور NaCl ممکن نیست. نمک طعام در ترکیب با مواد زیادی به انجام یک واکنش شیمیایی منجر می‌شود.
 
20. هیدروکسید سدیم: یا سودسوزآور یک ترکیب یونی جامد سفیدرنگ با فرمول شیمیایی KOH است. از این باز قوی در آزمایشگاه‌های شیمیایی برای تعیین غلظت اسیدها در اندازه‌گیری مقادیر مجهول و تیتراسیون اسید-باز مواد استفاده می‌شود.
 
21. فلز روی: zinc عنصر پرکاربردی است که لازم است در لیست موادشیمیایی آزمایشگاهی وجود داشته باشد. از خود فلز روی برای آبکاری الکتریکی فلزها استفاده می‌شود اما در آزمایشگاه‌ها بیشترین کاربرد آن در تولید ترکیباتی همچون روی‌سولفید، اکسید روی، کلرید روی و ... است. 
 
22. استات سدیم یا تری‌هیدرات: سدیم استات(CH3COONa.3H2O) یک نمک سه‌آبه است که از واکنش جوش شیرین با سرکه بدست می‌آید. در آزمایش‌های شیمیایی از این جامدسفیدرنگ برای خنثی‌سازی اسیدها به ویژه اسیدسولفوریک استفاده می‌شود‌.
 
23. سدیم بورات: سدیم تترا هیدرو بورات یک ترکیب جامدشکل سفیدرنگ است. از این ترکیب شیمیایی به عنوان کاهنده در واکنش‌های اکسایش و کاهش استفاده می‌شود. در فهرست مواد شیمیایی آزمایشگاهی یکی از موادی که سرعت هیدرولیز پایینی دارد سدیم بورو هیدرید است. 
 
24. سدیم بیکربنات: احتمالا می‌دانید که سدیم بیکرینات همان جوش شیرین است که در لیست پرکاربردترین موادشیمیایی آزمایشگاهی قرار دارد. NaHCO3 یک ترکیب سفیدرنگ، بی‌بو و بی‌مزه است.

25. گلیسیرین: این ترکیب نوعی الکل سه عاملی دارای پیوندهای ۶یدروژنی است. به همین دلیل گلیسیرین به نسبت زیادی در آب و اتانول حل می‌شود. گلیسیرین(C3H8O3) به عنوان واسطه شیمیایی در واکنش‌های ازمایشگاهی مورد استفاده پژوهشگران قرار می‌گیرد. همچنین در ساخت ترکیبات دیگر به عنوان پیش‌ماده استفاده می‌شود. 
مواد شیمیایی آزمایشگاهی

چند نکته ایمنی هنگام کار با موادشیمیایی آزمایشگاهی 

• رعایت ایمنی همیشه باید اولین اولویت شما در آزمایشگاه باشد.
• از دستکش، عینک، روپوش و وسایل محافظتی دیگر استفاده کنید.
• تا جای ممکن ابزار و مواد کم‌خطر را جایگزین کنید، مثلا به‌جای دماسنج جیوه‌ای از فرم دیجیتالی آن استفاده کنید.
• به‌جای کرومات سرب از کربنات مس استفاده کنید.
• هیچ آزمایشی را بدون وجود سرپرست آزمایشگاه و ناآگاهانه انجام ندهید.
 
در این نوشته با لیست پرکاربردترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی آشنا شدید. اگرچه تعداد مواد شیمیایی آزمایشگاهی بسیار بیشتر از حد تصور است اما برخی از آن‌ها باید در تمامی آزمایشگاه‌ها یافت شوند. نکته‌ مهم این است که هنگام انجام آزمایش‌های شیمیایی ایمنی را اولویت کار خود قرار دهید.

۲۵ آبان ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • تعمیر آون فور آزمایشگاهی و تجهیزات آزمایشگاهی در اصفهان

    تعمیر آون فور آزمایشگاهی و تجهیزات آزمایشگاهی در اصفهان

    آون یا فور آزمایشگاهی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی پر استفاده در آزمایشگاههای شیمی ، فیزیک ، غذایی ، دارویی و .. می باشد که با استفاده از گرمایی که ایجاد می کند وظیفه حذف رطوبت و خشک کردن ظروف شیشه ای و فلزی را بر عهده دارد. این دستگاه از بدنه ، هیتر ، فن در برخی از مدل ها ،سیستم کنترل دما و ترموستات تشکیل شده است. تعمییر سای دستگاههایی که توسط خدمات فنی کیان انجام می شود شامل دستگاها ذیل می باشد: هات پلیت ، هیتر استیرر ، هیتر استایرر ، شیکر ، اتوکلاو ، سونیک ، شوف بالن

    آزمایشگاهی اصفهان
  • Laboratory furniture-سکوبندی-هودشیمیایی-هودلامینار

    Laboratory furniture-سکوبندی-هودشیمیایی-هودلامینار

    Sell laboratory furniture Buy laboratory furniture Price of laboratory furniture Company adak ویراپژوه with having a workshop and equipment is very advanced Supplier of all kinds of lab furniture, etc. میزبندی, laboratory hood, laboratory, including fume hood etc. hood لامینار., the hood, brachial, etc., cabinet, laboratory, Wardrobe maintenance, valves, laboratory, supplier, provider, and other laboratory equipment can باشداز because the first step in equipping a laboratory, modern, and secure the benefit of a specialist advice. Experts and experienced professionals of the company hold meetings, expert advice, free also reviews undergraduate regarding construction and equipping of laboratories specialized in all information required, ranging from minor issues and the overall at the discretion of the employers puts Build a variety of platforms in the laboratory with the following specifications: سکوبندی میزکنار -سکوبندی table the middle of -Table washing -Table balance -The skeleton, of free profiles 50*30. -Body کمدها and دراورها of the tube, MDF with veneer ملامینه -The doors of جنسMDF coated فرمیکا -A cutting edge retailer of PVC -The following storage procedures of raw MDF 16 mm -Procedural table of ceramic Acid-proof by caulking the two minor بوستیک or granite -The edge of the back of the tube, overlay, and Edge the front, made of PVC -Has a cabinet, a door and a drawer, two doors and a chest of drawers -Place the operator in place, suitable as a among the-hinges door type گازور-rails, we computerized the foreign three-piece-design and بازدیدبصورت free.The company with the utmost effort and experience in the field of laboratory furniture, etc. all the basics of استاندراد storage and safe storage, a laboratory, have been adhered to and ready for the introduction of projects to employers, dear, and invite them to visit this project. Fume-hoods laboratory -hoods, chemical hoods لامینار in size and dimension standard or according to the customer's also can be built Table scales, scales in standard dimensions or as table scales 3تایی and or table balances the single is also available.

    آزمایشگاهی تهران
  • فتومتر رومیزی

    فتومتر رومیزی

    فتومتر رومیزیبرای اندازه گیری کمیت نور از فتومتری استفاده می شود ودر فتومتری ازشاخه نوری که از منبع ساطع شده است بحث می شود فتومتری آزمایشگاهی است که برای مقایسه روشنایی دو منبع روی صفحه نمایش استفاده شده است در حالت کلی از تست فتومتری برای اندازه گیری شدت و توزیع نور استفاده می شود. با استفاده از دستگاه فتومتر میتوان پارامتر های مختلف آب و فاضلاب را در رنج های وسیع اندازه گیری کرد . با استفاده از دستگاه فتومتر بسته به نوع و مدل آن میتوان رنج COD را نیز با استفاده از دستگاه راکتور و پس از هضم اندازه گیری نمود . دستگاه های فتومتر آب معمولا قابلیت سنجش تعداد زیادی از پارامتر های آب را دارا میباشند . فتومتر آب در مدل های مختلف رومیزی و پرتابل قابل ارائه میباشند . فتومتر آب برای سنجش ۱ تا ۴۰ پارامتر آب طراحی میگردند .دستگاه فتومتر آب برای کلیه صنایع کاربرد فراوانی دارد و به روش فتومتریک یا رنگ سنجی عمل میکند . تعریف دستگاه فتومتر : از دستگاه فتومتر برای اندازه گیری مقدار آنالیت جذب کننده نور در یک محلول استفاده می شود. در دستگاه فتومتر آزمایشگاهی اندازه گیری نور براساس اصل تضعیف نور هنگام عبور از یک محلول انجام می گیرد معمولا در روش نور سنجی از نور مادون قرمز یا ماوراء بنفش استفاده می شود. اساس دستگاه فتومتر آزمایشگاهی چیست ؟ اصل اساسی استفاده از دستگاه فتومتر اندازه گیری مقدار آنالیت جذب کننده تور در یک محلول است اما فقط در مواردی که از قانون beer lambert پیروی می کنند . آنالیت هایی که تمایل به جذب نور دارند ، در معرض پرتوی نور تابشی ، مقداری انرژی نوری را جذب می کنند .نتیجه این امر منجربه انعکاس نور با شدت کم می شود .سپس شدت نور منعکس شده با غلظت آنالیت مورد نظر در محلول محاسبه می شود . اساس کار دستگاه فتومتر آب به روش فتومتریک یا همان رنگ سنجی در محدوده نور مرئی میباشد که با تابانده شدن نور به نمونه مورد نظر در دستگاه رنج پارامتر را روی صفحه نمایشگذ نمایش میدهد . در دستگاه فتومتر پارامتر مورد نظر انتخاب میگردد و از آنجا که روش کار دستگاه فتومتر بصورتت رنگ سنجی میباشد , معرف مورد نظر آن پارامتر که ممکن است بصورت قرصی – پودری و یا مایع باشد را به مقدار تعیین شده در دستور العمل به نمونه اضافه کرد و پس از حل شدن آن در نمونه ویال حاوی نمونه و شناساکر را در داخل دستگاه قرار داده و با استفاده از کدهای تعیین شده در دفترچه دستورالعمل دستگاه ها پارامتر مورد نظر را انتخاب کرده و دستگاه فتومتر پس از انجام مراحل تست , رنج پارامتر مربوطه را اصطلاحا میخواند . انواع فتومتر کدام است؟ فتومتری دیفرانسیل و فتومتری مطلق دو نوع فتومتر هستند . شار تابشی ، شار درخشان ، شدت و کارایی درخشان و روشنایی عبارتهایی است که در فتومتریک کاربرد دارند. فتومتر ها معمولا در دو دسته پرتابل و رومیزی موجود و آماده تحویل میباشد که بر اساس مقیاس ها و پارامتر های مورد استفاده معرفی و شناساگر ها یا ریجینت ها یا معرف های مربوطه به هر پارامتر نیز بصورت مجزا تعریف و ارائه میگردند . فتومتر آب کمپانی لاویباند آلمان از بهترین , مرغوبترین و کارآمد ترین فتومتر های موجود میباشد که استفاده از آن بسیار ساده و آسان است بطوریکه اگر کاربری هیچگونه آشنایی با دستگاه فتومتر نداشته باشد نیز براحتی میتواند با دستور العمل راحت ارائه شده برای دستگاه ها با آن کارکند و تست های مربوطه را بگیرد

    آزمایشگاهی تهران
  • ایزو آمیل استات

    ایزو آمیل استات

    ایزو آمیل استات (به نام روغن موز نیز معروف است) تولیدی شرکت صنعت سبز طبرستان قابلیت استفاده به عنوان حلال در صنایع مختلف مانند صنایع آرایشی بهداشتی دارد. ایزوآمیل استات همچنین در لوازم آرایشی و بهداشتی، عمدتاً در استفاده و حذف لاک ناخن به دلیل حلالیت خوب استفاده می شود. همچنین در دئودورانت ها و خوشبو کننده های هوای بدون برق استفاده می شود. این حلالیت بالا سبب شده است که از این ماده به عنوان تمیز کننده سطوح منزل نیز استفاده شود. یکی از مزایای ایزوآمیل استات در ترکیبات چسب‌سازی، قابلیت ترکیب با مواد دیگر است. این حلال با بسیاری از مواد شیمیایی متفاوت، از جمله اکریلات‌ها، پلی‌یورتان‌ها، و اپوکسی‌ها قابل ترکیب است. همچنین، ایزوآمیل استات با اکثر پلیمرها و رزین‌ها همگرا شده و باعث افزایش قدرت چسبندگی آن‌ها می‌شود.

    آزمایشگاهی مازندران