آشنایی با تجهیزات مورد نیاز رستوران‌ها

 برای راه‌اندازی آشپزخانه‌ای حرفه‌ای باید شناخت کاملی از لوازم و تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه صنعتی داشته باشید. آشپزخانه‌های صنعتی را می‌توان در بسیاری از ساختمان ها مشاهده کرد. هتل ها، رستوران ها، کارخانه ها، ساختمان های اداری و بسیاری از دیگر ساختمان ها از آشپزخانه های صنعتی بهره می برند. تجهیزات مورد استفاده در رستوران‌ها بسیار متنوع و زیاد هستند. تصمیم گیری درباره تهیه و استفاده هرکدام از آن‌ها بستگی به خدماتی ارائه شده توسط رستوران دارد. برخی از این تجهیزات را می‌توان به صورت دست دوم نیز تهیه کرد ولی برخی از آن‌ها را لازم است که به جهت مسائل اقتصادی یا بهداشتی کاملا نو خریداری شوند. در این مطلب درباره انواع تجهیزات مورد استفاده در رستوران‌ها صحبت خواهیم کرد. انواع دسته بندی این تجهیزات را معرفی می‌کنیم و تلاش در این داریم که توضیحات مفیدی درباره اغلب تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی ارائه دهیم.  

لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی

به طور کلی تجهیزات مورد استفاده در رستوران‌ها به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:
 
1. تجهیزات مربوط به آماده‌سازی مواد اولیه
2. تجهیزات مربوط به پخت
3. تجهیزات مربوط به نگهداری غذا 
4. تجهیزات مربوط به شستشو 
تجهیزات مورد نیاز در رستوران‌ها

تجهیزات مربوط به آماده سازی

تخته کار

این میز که برای آماده سازی مواد غذایی مانند خرد کردن و برش دادن مواد غذایی استفاده می شود را می توانید در مدل های چند طبقه تهیه کنید.

دیگ خیساندن برنج 

استفاده از این دیگ برای رستوران های ارائه دهنده غذای سنتی ایرانی ضروری است. جنس این دیگ باید استیل باشد. 

چرخ گوشت صنعتی

در آشپزخانه های صنعتی گوشت چرخ کرده آماده تهیه نمی شود و به همین دلیل به یک چرخ گوشت صنعتی نیاز خواهد بود.

اره استخوان بر

این دستگاه برای تکه کردن گوشت، قلم و... استفاده می شود.

دستگاه مخلوط کن صنعتی

این دستگاه از پرکاربرد ترین تجهیزات مورد استفاده در رستوران ها است. از آن برای تهیه خمیر نان و شیرینی و مخلوط کردن مایه کباب و... استفاده می شود.

یخ ساز صنعتی

با استفاده از این دستگاه همواره یخ های قالبی در ابعاد مختلف در دسترس خواهد بود.

خلال کن صنعتی

این دستگاه جهت استفاده برای خلال کردن موادی مانند سیب زمینی، هویج و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سبزی خرد کن صنعتی

جهت صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها در تمامی آشپزخانه‌های صنعتی یک سبزی خورد کن صنعتی موجود است.

میز کباب‌کشی 

برای تهیه انواع کباب در رستوران ها نیاز به میز کباب کشی استیل خواهد بود. وجود این میز به افزایش سرعت عمل و بالا بردن سطح بهداشت کمک بزرگی خواهد کرد.

میز دورچین استیل

از بین تجهیزات مورد استفاده در رستوران ها می توان میز دورچین استیل را کاملا حذف کرد ولی وجود این میز باعث نظم و بهداشت مواد غذایی خورد شده و دورچین ها مانند کاهوی خرد شده، خیارشور، ترشی، گوجه فرنگی، زیتون و غیره خواهد شد. 

میز کار استیل

این میز آچار فرانسه آشپزخانه های صنعتی است و در مراحل مختلف آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. 

تجهیزات مربوط به پخت

اجاق گاز صنعتی

خرید اجاق گاز صنعتی از تجهیزات مهم مورد استفاده در رستوران است. این وسیله مهم در دو نوع فر دار و بدون فر در بازار وجود دارد. البته ممکن است وابسته به نیاز خود مجبور به استفاده از بیش از یک اجاق گاز صنعتی بشوید. معمولا تهیه هر دو نوع از اجاق گاز های صنعتی فر دار و بدون فر تصمیمی معقول به نظر می‌رسد. برخی از اجاق گاز های صنعتی دارای گرم کن غذا نیز هستند. با استفاده از این اجاق‌ها می‌توان غذاهای تهیه شده را برای مدتی گرم نگه داشت. لازم به ذکر است در دسته بندی انواع اجاق گاز های صنعتی، اجاق گازهای رومیزی صنعتی، اجاق پلوپز زمینی و غیره نیز وجود دارد. ما در مقاله اجاق گاز صنعتی و ویژگی‌های آن به صورت مفصل در مورد این نوع اجاق گاز صحبت کرده‌ایم که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر آن را مطالعه کنید.
اجاق گاز صنعتی یکی از تجهیزات مهم در آشپزخانه‌ها

دستگاه دم کردن برنج صنعتی

برای تهیه برنج با کیفیت باید از دستگاه دم کن برنج صنعتی استفاده کرد و ریسک این کار را به کم‌ترین میزان ممکن رساند.

تابه گردان یا سرخ‌کن صنعتی

جنس این تابه استیل است و کیفیت سرخ کردن در آن بسیار بالا خواهد بود.

کباب‌پز گازی صنعتی

این کباب پز از تجهیزات مورد استفاده در رستوران هایی است که تهیه غذای ایرانی را در دستور کار خود دارند. 

کباب‌پز تابشی

با استفاده از این دستگاه چربی کباب به خوبی گرفته می‌شود و دیگر خبری از بوی کباب در آشپزخانه نخواهد بود. البته که قیمت این دستگاه کمی بالاتر از کباب پزهای گازی یا زغالی است. 

هود صنعتی

کارایی این نوع هود کاملا مشابه هود خانگی است. هود صنعتی مکش فوق‌العاده‌ای آرد و بو و بخار انواع غذا را از آشپزخانه های صنعتی دور می کند.

تجهیزات مربوط به نگهداری غذا

یخچال ویترینی

این یخچال شیشه‌ای دید مناسبی از تجهیزات درون یخچال ارائه می‌دهد. 

گرمخانه شیشه‌ای 

گرمخانه شیشه‌ای غذاها را گرم نگه می‌دارد و به دلیل شیشه‌ای بودن باعث می‌شود دید مناسبی به مواد درون گرمخانه وجود داشته باشد. 

یخچال صنعتی

طبیعی است که یخچال و فریزر صنعتی بسیار پرکاربرد هستند و تعدادی از آن‌ها باید در آشپزخانه صنعتی وجود داشته باشد. 

دستگاه استریل 

دستگاه‌های استریل کار استریل تجهیزات مورد نیاز در آشپزخانه رستوران‌‎ها را با استفاده از اشعه فرابنفش انجام می‌دهند. 

قفسه استیل

از این قفسه برای نگه داری مواد غیر خوراکی استفاده می‌شود. 

تجهیزات مربوط به شست وشو

ماشین ظرف‌شویی صنعتی

این ماشین گزینه مناسبی برای استفاده در آشپزخانه‌های صنعتی است.

میز ظروف کثیف 

این میز محل نگهداری ظروف کثیف قبل از شروع مرحله شست و شو است.

سیخ‌شور صنعتی

از نام آن پیداست که از آن برای شست و شوی سیخ در آشپزخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود. 

سینک ظرفشویی صنعتی

این سینک‌ها از جنس استیل ساخته می‌شوند. سینک‌های ظرفشویی در آشپزخانه‌های صنعتی عمیق و بزرگ هستند و در دو نوع همراه با آب‌چکان یا بدون آب‌چکان در بازار وجود دارند. 
کلام پایانی 

در این نوشته سعی کردیم تمامی تجهیزات مورد نیاز در رستوران‌ها را که به شدت مورد نیاز است، نام ببریم و در رابطه با کاربردهای هر یک صحبت کنیم. امیدواریم مطلب مفیدی بوده باشد. اگر قصد راه اندازی رستوران و یا آشپزخانه‌های صنعتی را دارید، تهیه تمامی این موارد از جمله وسایلی است که در ابتدا باید آماده کنید تا بتوانید مکانی برای پخت و پز انواع غذاها و فروش آن راه‌اندازی کنید. شما چه تجهیزات دیگری می‌شناسید که ما در این مقاله به آن اشاره نکردیم و از تجهیزات ضروری در آشپزخانه رستوران‌ها به حساب می‌آید؟
 

۱۹ آبان ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • فروش میلگرد آلیاژی CK45 / ST52 / MO40 / ST37

    فروش میلگرد آلیاژی CK45 / ST52 / MO40 / ST37

    مجموعه فولاد هیلا تامین کننده انواع میلگردهای آلیاژی از کارخانجات معتبر از قبیل فولاد آلیاژی ایران (یزد)، مجتمع فولاد اسفراین و اصفهان در گرید های زیر خدمات بازرگانی و برشکاری خود را ارائه می دهد: میلگرد آلیاژی ST37 میلگرد آلیاژی ST52 میلگرد آلیاژی MO40 میلگرد آلیاژی CK45 میلگرد آلیاژی VCN میلگرد آلیاژی سمانته ✔ ارائه گواهینامه معتبر و برگه آنالیز شیمیایی ✔ تضمین اصالت و کیفیت کالا ✔ تضمین سلامت ظاهری و فنی کالا ✔ بررسی ابعاد سفارش قبل از ارسال ✔ ارسال به سراسر کشور برای استعلام قیمت و موجودی با ما تماس بگیرید. کارشناس فروش: حمیدرضا نوروزی فولاد هیلا

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران
  • اتصالات فولادی جوشی

    اتصالات فولادی جوشی

    اتصالات جوشی کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد و در واحد پایپینگ یا لوله کشی عمده کاربرد این تجهیزات می باشد و اگر به واحد تاسیسات ساختمانهای بلند یا مجتمع های تجاری و یا کارخانجات سری بزنیم حجم عظیمی از اتصالات مانند زانو 90 درجه ، زانو 45 درجه ، سه راه ، سه راه تبدیلی ، تبدیل هم مرکز ، تبدیل غیر هم مرکز و . . . و لوله در سایزهای مختلف را مشاهده می کنیم لذا فروشگاه فولاد لاین بر آن شده است تا بتواند در این عرصه سهم کوچکی از فروش و تهیه و تدارک این اقلام را عهده دار باشد لذا با مراجعه به سایت fouladline می توانید هم استانداردهای مربوطه را دریافت نمایید و هم لیست قیمت اقلام مورد نیاز را دریافت نمایید . فروش اتصالات جوشی شامل انواع زانو 90 درجه ، 45 درجه ، سه راه ، سه راه تبدیلی ، تبدیل جوشی ، سر دنده ، کپ یا درپوش در انواع ایرانی و وارداتی چینی ، در سایز و ضخامتهای مختلف sch40 , sch80 , ..... جهت بررسی بیشتر و دریافت استانداردهای مورد نیاز جهت کنترل اقلام ذکر شده به سایت فروشگاه فولادلاین fouladline.com مراحه و کلیه استانداردهای مورد نیاز را بصورت رایکان دریافت نمایید و جهت دریافت لیست قیمت اتصالات جوشی به سایت فولادلاین مراجعه نمایید Elbow / Reducer (Reducer Elbow , Reducer Tee , Eccentric & Concentric Reducer , . . . ) / Tee / Union / Weld-O-Let / Thread-O-Let / Cross / Coupling / . . . In All Type & All Size & All Materials

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران
  • فروش انواع ورق گالوانیزه ساده و رنگی

    فروش انواع ورق گالوانیزه ساده و رنگی

    فروش انواع ورق گالوانیزه ساده و رنگی در انواع طرح کرکره ، ذوزنقه ، دانپا (زیرپانلی) ، طرح سفال (پالرمو) ، جنوا ، شادولای ، سینوسی ، ورق مهرچین. قیمت: قیمت ورق گالوانیزه به کیفیت ورق تولیدی و ضخامت آن بستگی دارد. فروش ورق رول در فروش ورق روغنی فروش ورق سیاه فروش ورق گالوانیزه فروش ورق رنگی

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران
  • خم کاری ورق ضخیم

    خم کاری ورق ضخیم

    شرکت تولیدی، صنعتی حنیف رام اراک نامی آشنا با سابقه ای 40 ساله در صنعت حمل و نقل کشور به عنوان سازنده انواع تریلر، تانکرذخیره و حمل سوخت، کمپرسی، بونکر سیمان، کفی، کمرشکن و همچنین سازنده انواع اسکلت فلزی، پایه چراغ و برج روشنایی، ساخت انواع اسکلت های فلزی، قطعه زنی، برش و خمکاری ورق تا ضخامت 25 میلی متر به طول 6000mm و عرض 1000mm، محور بندی طرح BPW آلمان با ظرفیت 9 الی 20 تن با ابعاد استاندارد و خارج استاندارد و سفارشی، طراحی و ساخت شاسی های خاص با ظرفیت و ابعاد درخواستی دستگاه پس بریک 1800تنی

    آهن آلات و صنایع فلزی مرکزی