رول فرمینگ و کاربردهای آن در صنعت

 ورق‌های فولادی جزء پرکاربرد‌ترین محصولات در بازار آهن ‌آلات هستند که خود از شمش فولاد و توسط روش‌های مخصوص به صورت ورق تولید می‌شوند. ورق‌های فولادی در انواع مختلفی مثل گالوانیزه، استیل یا عرشه فولادی وجود دارد که با روشی به نام رول فرمینگ ورق به شکل‌‌های دیگری همانند پروفیل، لوله و... فرم داده می‌شوند. به تغییر شکل این ورق‌ها در طی مراحل و روش‌های گوناگون با دستگاه‌های مخصوص، عملیات فرمینگ می‌گویند. پرکاربرد‌ترین رول فرمینگ ورق توسط دستگاه به روش‌های سرد و گرم است. امروزه برای افزایش ظرفیت تولید، روش‌های نورد فرمینگ جایگزین روش‌های سنتی نظیر وکیوم‌های خم کن و.. شده است. عملیات رول فرمینگ ورق به دلیل مزایایی که دارد، مورد توجه تولیدکنندگان محصولات فولادی قرار گرفته است.

رول فرمینگ ورق چیست؟

در این فرایند در طی آن ورق‌های فولادی نظیر گالوانیزه، ورق‌های سرد و استیل، توسط دستگاه مخصوص به شکل‌های گوناگونی تبدیل‌می‌شوند. محصولات تولید شده به روش رول فرمینگ، می‌توانند به هر شکل و فرمی که نیاز مشتری یا مصرف کننده است، نظیر انواع پروفیل‌های فلزی، لوله، ورق طرح ‌دار و... شکل داده شوند. به ‌طور کلی رول فرمینگ به روش‌هایی گفته می‌شود که سبب تغییر شکل ورق فلزی به ‌واسطه‌ی دستگاه رول فرمینگ می‌شود‌. در رول فرمینگ ورق‌های فلزی روی شافت‌های دستگاه که با یاتاقان مهار شده‌اند جایگذاری می‌شوند و سپس با در نظر گرفتن نوع قالب و روش مورد نظر، ورق‌ها به فرم دلخواه تولید می‌گردند. رول فرمینگ ورق یک روش نوین، بهینه و کاملا منعطف است، که تولید هر طرحی روی ورق فلزی را امکان‌ پذیر کرده است. ما قبلا در مقاله فرمینگ و انواع آن به صورت مفصل در رابطه با این فرایند صحبت کرده‌ایم. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.
رول فرمینگ ورق
 

بررسی دقیق‌تر

بررسی فرآیند رول فرمینگ ورق با توجه به تعاریف بین‌المللی که برای آن وجود دارد، بسیار پیچیده است و به آسانی نیست. مطابق تعریف‌های بین المللی رول فرمینگ به این معنای فرم دادن نوار ورق‌های فولادی در یک امتداد طولی، مستقیم و موازی خطوط خمش است که توسط چندین جفت نورد کانتور شده اجرا می‌شود. پارامتر بدون تغییر و ثابت در رول فرمینگ، ضخامت ورق است. طبق تعریف ورق‌های فولادی در امتداد طولی، موازی خطوط خمش و مستقیم فرم داده می‌شوند اما به چند نکته‌ی مهم در این باره باید اشاره کرد که عبارت‌اند از:
 
محصولاتی که توسط رول فرمینگ ورق تولید شده اند، غالبا دارای انحنا هستند.
در برخی موارد خطوط خم زاویه 90 درجه دارد.
خطوط محل خم همیشه مستقیم نیستند و به ‌صورت تعمدی این اتفاق می ‌افتد.
خطوط محل خم همیشه موازی نیستند و این امر نیز اغلب به درخواست مشتری انجام می‌گیرد.
 
همان گونه در ابتدا گفته شد، این ورق‌ها در اثر رول فرمینگ تغییر ضخامت نمی‌دهد. اما چنین نکته‌ای همیشگی نیست و در مواردی این مورد صدق نمی‌کند و شامل استثنا‌هایی است که در چند مورد قابل خلاصه است:
 
در قسمت‌های خمیده شده یا به عبارت دیگر در محل خطوط خم، همواره ضخامت ورق کاهش می‌یابد.
غلتک‌های دستگاه رول فرمینگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در طول مسیر دارای گذرگاه‌های خاصی هستند که می‌توانند در موقعیت‌های لازمه، ضخامت ورق را کم کنند.
در محصولات نازک و دارای انحنا، تار‌ها و برجستگی‌های بیرونی نازک‌تر از برجستگی‌های داخلی فرم داده می‌شوند.
ضخامت ورق بعد از تولید ممکن است توسط شفت‌های دستگاه کاهش پیدا کند و  امکان رخ دادن این اتفاق در شرایط غیر ایده‌‌آل وجود دارد.
 
به طور کلی فرایند رول فرمینگ در دمای ثابت و تعیین شده انجام می‌شود اما در این مورد نیز استثنا‌هایی وجود دارد که عبارتند از:
 
با حرارت دادن ورق‌های رنگ شده قبل از فرایند رول فرمینگ، از ترک خوردگی رنگ در محل خطوط خم جلوگیری می‌کنند.
دمای عملیات رول فرمینگ برای ورق‌هایی روی آن‌ها فرایند‌هایی نظیر لحیم‌ کاری، آنیلینگ یا بریزینگ انجام شده‌ است، می ‌بایست نسبت به رول فرمینگ ورق‌های معمولی افزایش یابد.

انواع روش‌های رول فرمنیگ ورق

در گذشته فرایند فرم ‌دهی به ورق‌های به روش‌های مختلفی نظیر پرس کردن یا خم کردن انجام می‌گرفت که سرعت کار را بسیار پایین و هزینه‌ها را بالا می ‌برد. اصلی ترین دلیل این افزایش هزینه‌ها، تعداد بالای‌ نیروی انسانی برای اجرای این کار بود. ضمن اینکه قیمت تمام شده پروفیل‌های فلزی که به این روش‌‌ها تولید می ‌شدند نیز برای مصرف‌ کننده گران ‌تر محاسبه می‌گردید. اکنون رول فرمینگ ورق، روشی نوین برای فرم ‌دهی به ورق‌های فلزی به شمار می‌رود چرا که انجام این کار به ‌واسطه دستگاه و بدون نیاز به اپراتور و با سرعت بالا اجرا می‌شود. رول فرمینگ ورق به دو روش سرد و گرم انجام می‌پذیرد که هر کدام انواع خاصی از پروفیل‌ها را تولید می‌کنند. لازم به ذکر است که پروفیل‌های فرم داده شده به روش گرم یا سرد، گستره کاربری کاملا متفاوتی دارند.

• رول فرمینگ گرم

از فرمینگ گرم برای شکل دهی به ورق‌هایی با ضخامت بالا مانند ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. طی این فرآیند، دمای ورق را بالا می‎برند تا بتوانند آن را به شکل مورد نظر درآورند. بازار محصولات تولیدی در  به وسیله‌ی نورد گرم نسبت به نورد سرد، گستردگی کمتری دارد. از محصولات تولیدشده توسط نورد گرم، می‌توان به تیرآهن، نبشی یا ورق‌های ضخیم فرم‌ داده ‌شده اشاره کرد. تنظیم دما هنگام انجام عملیات فرمینگ ورق به روش نورد گرم، بسیار حساس است؛ چراکه در صورت کم و یا زیاد شدن حرارت، احتمال ایجاد خرابی در قطعه کار وجود دارد. همین حساسیت دمایی بالا سبب شده است که تنها تعداد محدودی از کارخانه‌ها از روش نورد گرم استفاده ‌‌کنند.

• رول فرمینگ سرد 

فرمینگ سرد، روشی است که در آن، دمای ورق‌های فلزی را زیاد افزایش نمی‌دهند و به دلیل ضخامت کم ورق‌ها مانند ورق‌های آلومینیوم یا ورق‌های استیل، عملیات فرم‌دهی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.

انواع رول فرمینگ ورق بر اساس دستگاه نورد

دستگاه نورد مهم‌ترین بخش خط رول فرمینگ است، از این رو دسته بندی دیگری برای می‌شود. در واقع این دستگاه نورد است که با وارد کردن نیرو و پشتیبانی لازم به غلتک‌ها باعث فرم ‌دهی و ایجاد طرح روی ورق‌های فلزی می‌شود. دستگاه نورد رول فرمینگ در انواع مختلفی وجود دارد ولی می‌توان به‌ طور کلی این دستگاه‌ها را در چهار دسته قرار داد.
 
• دستگاه نورد معلق یا cantilevered
• دستگاه نورد دوپلکس یا دو طبقه Duplex
• دستگاه نورد استاندارد یا صفحه ‌ای Rafted
• دستگاه نورد ترکیبی Through-Shaft Duplex
 
دستگاه نورد معلق

 

دستگاه نورد دوبلکس

انواع قالب فرمینگ

دستگاه رول فرمینگ در قالب‌های مختلف وجود دارد. هر دستگاه طرح خاصی را روی ورق‌های فولادی ایجاد می‌کند. هر طرح ورق که توسط دستگاه رول فرمینگ تولید می‌شود کاربرد خاصی در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌ سازی دارد.

قالب ورق شیروانی

طرح ورق شیروانی خود دارای چندین طرح مختلف از قبیل کرکره‌ای، شیروانی شادولاین و شیروانی ذوزنقه‌ای است. کاربرد این ورق‌های شیروانی برای سقف ساختمان‌ها و سوله‌ها دیده می‌شود. دستگاه رول فرمینگ ورق شیروانی قابلیت آن را دارد تا ورق‌های شیروانی در طرح‌های مختلف تولید کند.
قالب ورق شیروانی

قالب طرح ذوزنقه

این قالب رول فرمینگ ورق به فرمینگ ورق عرشه فولادی نیز معروف می‌باشد. همان طور که از نامش مشخص است، این ورق فولادی با طرح ذوزنقه نیز برای ساخت سقف انواع سازه‌ها به کار گرفته می‌شود.

قالب طرح سفال یا تیپ پالرمو

طرح این قالب بر روی ورق‌های با ضخامت پنجاه صدم میلی‌متر اجرا می‌شود. فاصله قسمت‌های خمشی از هم ۲۵ سانتیمتر است و ما بین آنها کمی به سمت بیرون انحنا دارد و صاف نیست.
ورق طرح سفال در قالب فرمینگ
 

قالب طرح سفال یا تیپ فرانسه

این طرح که جایگزین سفال برای سقف‌ها شده است شباهت زیادی به سنگ‌های سفالی دارد. شکل آن به ‌صورت یک خمیدگی بزرگ دو خمیدگی کوچک و دوباره یک خمیدگی بزرگ است.

قالب طرح دیواری یا کانکسی

قالب طرح کانکسی، ورق‌های فولادی را به شکل چین ‌دار فرم می‌دهد که چین‌های داخلی و بیرونی آن باید کاملا یک اندازه باشند. برای ساخت کانکس و کانتینر از این طرح استفاده می‌شود.

قالب طرح دیواری یا دامپا و نما

این طرح دیواری تقریبا شبیه به طرح کانکسی است با این تفاوت که چین‌های طرح دامپا و نما مثل طرح کانکسی برابر نیستند. در طرح دامپا بخش‌های خمیده شده به ‌صورت نیم‌ دایره و در طرح نما بخش‌های خمشی دارای گوشه هستند.
 
 

۱۷ شهریور ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • گیربکس روسی ،چینی

    گیربکس روسی ،چینی

    گیربکس صنعتی روسی چیست؟ گیربکس های صنعتی روسی دارای چند محور از گیربکس های پرقدرت با گشتاور بالا می باشند. این گیربکس ها با توجه به نوع ساخت و آرایش چرخدنده ها نیروی وارده شده از الکتروموتور را به بیشترین گشتاور خروجی تبدیل می کنند. در این مدل از جعبه دنده ها از دنده جناغی استفاده می شود که باعث می شود آلودگی صوتی کمتری تولید کند. همچنین درگیری چرخ دنده های آن به صورت اریب است که باعث میشود عمر چرخ دنده ها افزایش پیدا کند و فشار بیشتری را نیز تحمل کند. محل ورود این محصول به ایران از سمت جلفا است برای همین به آن گیربکس صنعتی جلفا هم میگویند. این جعبه دنده ها اگر کیفیت بالایی داشته باشند میتوانند به صورت دست دوم نیز وارد شده و مورد استفاده قرار بگیرند. گروه صنعتی امید ارائه دهنده انواع گیربکس pm250,pm350,pm400,pm500,pm650, انواع دنده و پوسته گیربکس ارسال به همه شهرها ۰۹۱۲۶۹۴۶۷۲۲ جهت کسب اطلاعات بیشتر به اطلاعات تماس در پایین اگهی مراجعه بفرمایید .

    ماشین‌آلات تهران
  • دستگاه چندلاکنی نخ (لاگیر-موازی کن)

    دستگاه چندلاکنی نخ (لاگیر-موازی کن)

    -شرکت دانش بنیان آپافن تولید کننده دستگاههای وایندر [فاق ماشین(سفت پیچ یا برگردان)، شل پیچ، چندلاکنی و کلاف به بوبین] می باشد. -سیاست آپافن بالا رفتن سرعت و کیفیت ، و همچنین کاهش هزینه ها مخصوصاً نسبت به نمونه خارجی می باشد. -با خرید دستگاه های آپافن برگ برنده برای رقابت و بقا در بازار امروز در دستان شماست و هر انتظاری از یک دستگاه وایندر دارید برآورده می شود. -دارای طراحی اصولی و منحصر به فرد - تولید ایرانی کیفیت جهانی -دارای استاندارد و ضمانتنامه کتبی -فروش لیزینگی برای کسب اطلاعات بیشتر یا شماره های زیر تماس بگیرید. 03537263193-03537263321 داخلی 301 و 09901153321 کارشناس فروش:جاسمی سایت: Apafan.com - ایمیل: sales@apafan.com -اینستاگرام: Apafan.co

    ماشین‌آلات یزد
  • لاستیک دیافراگم چکش هیدرولیکی و پیکور

    لاستیک دیافراگم چکش هیدرولیکی و پیکور

    آریایدک فروشنده قطعات یدکی ماشین آلات راهسازی و معدنی واردکننده قطعات چکشهای هیدرولیکی و پیکور فروش انواع لاستیک دیافراگم چکشهای هیدرولیکی و پیکور لاستیک دیافراگم همانطور که از نام آن مشخص هست از جنس و مواد لاستیکی تشکیل و تولید میشود،لاستیک دیافراگم یکی از قطعات حساس چکشهای هیدرولیکی میباشد که در صورتی که جنس با کیفیت استفاده نشود باعث میشود زودتر از حد معمول تعویض شود بطوری که بزودی زود دچار پارگی و ترکیدگی میشود،معمولا در این نوع لاستیکهای بی کیفیت ، از مواد بازیافتی و از نوع درجه سه استفاده میشود که این امر خود باعث بی کیفیت بودن و نداشتن دوام و طول عمر زیاد آن میشود مجموعه آریایدک با توجه به شناخت و تجربه ی خود در زمینه قطعات با کیفیت چکشهای هیدرولیکی و پیکور و ارائه انواع لاستیک دیافراگم با کیفیت در راستای مشتری مداری و جلب رضایت مشتریان عزیز توانسته این امر را تسهیل و آسان نماید فروش انواع لاستیک دیافراگم چکش هیدرولیکی سوسان ، ام اس بی ، فورکاوا ، جنرال ، مکس پاور ، دی بی ، دمو ، اندیکو ، اطلس کوبکو و ......غیره انواع لاستیک دیافراگم اورجینال ، کره ای و چینی با مارک آتوکس و بوک وان کره با کیفیت عالی و قیمت مناسب موجود میباشد لاستیک دیافراگم MSB15G لاستیک دیافراگم MSB20G لاستیک دیافراگم MSB30G لاستیک دیافراگم MSB40G لاستیک دیافراگم MS600 لاستیک دیافراگم MS700 لاستیک دیافراگم MS35AT لاستیک دیافراگم فورکاوا F19 لاستیک دیافراگم فورکاوا F22 لاستیک دیافراگم فورکاوا F35 لاستیک دیافراگم فورکاوا F45 لاستیک دیافراگم سوسان SB121 لاستیک دیافراگم سوسان SB140 لاستیک دیافراگم سوسان SB151

    ماشین‌آلات تهران
  • کنترلر ویبره کاسه ای صنعتی 220 380 ولت

    کنترلر ویبره کاسه ای صنعتی 220 380 ولت

    ⚙️کنترلر ویبره vibration controller ⚙️ انواع کنترلرهای ویبراتورهای کاسه ای و خطی ترانسی صنعتی -کنترل نرم و دقیق میزان ارتعاش -راه اندازی نرم -ورودی مالتی سنسور NPN - PNP -امکان روشن و خاموش خارجی از طریق PLC -دارای تغذيه ایزوله داخلی 24 ولت (تغذیه سنسور ) - ورودی 4 تا 20 میلی آمپر و 0 تا 5 و 0 تا 10 ولت ایزوله جهت کنترل میزان ارتعاش از طریق PLC -ولوم 10 دور مالتی ترن دقیق -تایمر روشن و تایمر خاموش مجزای داخلی با 2 ولوم قابلیت تنظیم جهت سورت اتومات محصول -نمایشگر روشن و خاموش بودن سنسور - در جریان های 2 تا 100 آمپر صنعتی برای صنایع سبک سنگین و فوق سنگین توان های 400 وات تا 40 کیلو وات -ولتاژ تگ فاز 220 ولت و دو فاز 380 ولت -نوع دو کانال کنترل همزمان ویبره کاسه ای و خطی بصورت مجزا • www.feedercontrol.ir • +989120882642 • +989133195702 ????⚙️???? ⚙️ vibration controller ⚙️ Types of controllers for bowl and linear industrial transformer vibrators - Soft and accurate control of the amount of vibration - Soft launch - NPN - PNP multi sensor input -Possibility of turning on and off externally through PLC - With 24 volt internal isolated power supply (sensor power supply) - Input 4 to 20 mA and 0 to 5 and 0 to 10 volts isolated to control the amount of vibration through PLC -Volume 10 accurate multitrain rounds - Separate internal on timer and off timer with 2 adjustable volumes for automatic product sorting - Sensor on and off display - In industrial currents of 2 to 100 amperes for light heavy and super heavy industries, powers of 400 watts to 40 kilowatts - The tag voltage is 220 volts and two phases is 380 volts Two-channel type of simultaneous bowl and linear vibration control +989120882642 +989133195702 www.feedercontrol.ir @feeder.controller Manager.naderi@gmail.com طراح و تولید کننده انواع کنترلرهای مخصوص ویبراتورهای کاسه ای و خطی صنعتی تک فاز 220 ولت و دو فاز 380 ولت تمام صنایع تولید و بسته بندی کنترلر ویبره مدل ایتالیایی با مدار راه اندازی نرم خروجی 3 و 5 آمپر توان 1 کیلو وات ( قابل سفارش در توان های بیشتر ) بالاترین خروجی قطعه در دقیقه و بیشترین دقت در سلامت ترانس ویبره مخصوص ویبراتور های کاسه ای صنعتی در انواع سایز دهانه بالاترین خروجی قطعه در دقیقه سورت کاملا خطی و یکنواخت راه اندازی نرم مدل تک فاز 220 مدل مالتی ولتاژ از 220 تا 380 دو ولوم قدرت فوق العاده زیاد 1 کیلو وات توان راه اندازی - سفارشی تا 7.5 کیلو وات برای سورترهای خیلی بزرگ کنترلر ویبره دو فاز 380 ولتی صنعتی فول اتوماتیک مخصوص انواع ویبراتورهای صنعتی کاسه ای یت خطی بزرگ با جریان خروجی 10 آمپر -بالاترین قطعه در دقیقه -خروجی با راه اندازی نرم soft starting -امکان کنترل روشن و خاموش از طریق رله خارجی plc -امکان نصب انواع سنسور در ورودی جهت روشن وخاموش اتوماتیک -عدم نیاز به تغذیه خارجی و ولتاژ داخلی 24 ولت جهت تغذیه سنسور -دارای تایمر روشن و خاموش مجزا با قابلیت تنظیم ولوم تا 30 ثانیه -قابلیت تحمل پیک های جریانی تا 30 آمپر و پیک های ولتاژی تا 1000 ولت

    ماشین‌آلات اصفهان