هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟

 تولید محصول یا ارائه‌ی خدمات با کیفیت بالا و قیمت کم برای جذب بیشتر مشتری و رسیدن به سهم بزرگی از بازار از گذشته تا کنون دغدغه‌ی بسیاری از صنعتگران بوده است. روش‌ها و راهکارهای گوناگونی برای رسیدن به این مهم وجود دارد اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهکار، کاهش هزینه‌های تولیدی است که بخش بزرگی از این صرفه جویی در هزینه‌ها به انتخاب روش تولید مناسب و استفاده از تجهیزات و ابزار آلات با کارآمدی بیشتر و قیمت کمتر وابسته است. سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک در گروه سیستم‌های انتقال قدرت از دقیق‌ترین و کم هزینه‌ترین سیستم‌ها است. به گونه‌ای که به خاطر همین ویژگی مهم و تاثیر گذار در اغلب صنایع بسیار پرکاربرد است. در این مقاله سعی داریم که با نگاهی کلی به معرفی این سیستم‌ها به همراه مزایا و معایب آن‌ها بپردازیم.

تراکم پذیری یا تراکم ناپذیری؟

در دبستان در درس علوم خواندیم که مایعات تقریبا تراکم ناپذیرند ولی گازها از تراکم پذیری خوبی برخوردار هستند. مهندسان از همین خاصیت فیزیکی ارزشمند سیالات در تجهیزات صنعتی بهره بردند و توانستند تجهیزاتی را بسازند که در آن از مایعات به خاطر تراکم ناپذیری و از گازها به دلیل تراکم پذیری برای تبدیل و انتقال کار مکانیکی استفاده کنند. انعطاف پذیری سیالات در عبور از مجراها در فرایند انتقال انرژی دو مزیت بزرگ دارد:
 
1. افزایش بزرگی نیرو
2. قابلیت تغییر جهت سریع انتقال بدون آسیب رسیدن به اجزای سیستم
 
در سیستم‌های هیدرولیکی اساس فرایند، استفاده از یک مایع مشخص (معمولا روغن با پایه‌ی نفت خام ) است. در صورتی که در سیستم‌های پنوماتیکی از گاز استفاده می‌کنند. برای مثال در سیستم‌های پنوماتیکی انتقال قدرت توسط جریان‌های پرفشار در خطوط انتقال انجام می‌شود. در صورتی که در سیستم-های قدیمی انتقال قدرت مکانیکی توسط مجموعه‌ای از بادامک‌ها، چرخ دنده‌ها، اهرم‌ها و... صورت می‌گیرد. اگر بخواهیم به طور کلی موارد استفاده‌ از سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی با هم مقایسه کنیم، می‌توان به این نتیجه رسید که از سیستم‌های پنوماتیکی در مواردی استفاده می‌شود که:
 
1. نیروی زیادی مورد نیاز نباشد.
2. دقت حرکتی اهمیت چندانی نداشته باشد.
3. نیاز به عکس العمل سریع عملگرها باشد.

اما از سیستم‌های هیدرولیکی در جاهایی استفاده می‌شود که:

1. میزان زیادی نیرو و قدرت باید انتقال یابد.
2. دقت در حرکت و عکس العمل عملگرها اهمیت زیادی داشته باشد.
3. حرکت سیستم آهسته و یکنواخت است.

مزیت استفاده‌ی سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی نسبت به سیستم‌های قدیمی انتقال قدرت

هر سیستم و مکانیزمی که در طول تاریخ توسط مهندسان و مخترعان پدید آمده است، برای بهبود عملکرد و صرفه جویی در زمان بوده است. تاثیر استفاده از این سیستم‌ها زمانی به میزان زیادی حس می‌شود که در جای مناسب از آن‌ها بهره برده شود. این موضوع به این معناست که سیستم‌های قدیمی با آمدن سیستم‌های جدید  از کار نمی‌افتد و می‌توان از آن‌ها در جای مناسب استفاده‌ی کاربردی و پر بازدهی داشت. اگر موضوع استفاده از سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی در مقایسه با سیستم‌های انتقال قدرت سابق در شرایط یکسان را بخواهیم بررسی کنیم، به دلایلی بر ارجحیت سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی می‌رسیم که عبارتند از:
 
• وجود قطعات محرک کمتر در سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی
• عدم وجود محدودیت مکانی برای نصب این سیستم
• داشتن هزینه‌ی پایین به دلیل اصطکاک کم، قطعات ارزان و طراحی ساده
• امکان دست یابی به حرکت‌‎های خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل خوب
• کنترل نیروهای بزرگ خروجی با اعمال نیرویی کم همچون باز و بسته کردن شیرها
• قابلیت ایجاد سیستم‌های اطمینان در برابر تنش‌های ناگهانی با استفاده از سوپاپ‌ها و سوئیچ‌ها

اساس کارکرد سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی

اگر بخواهیم به طور کاملا خلاصه و قابل درک اصول کار این سیستم‌ها را با زبانی ساده بیان کنیم، می‌توان گفت که در این سیستم‌ها در ابتدای مسیر انتقال قدرت یک سیال (تراکم پذیر یا تراکم ناپذیر) تحت فشار قرار دارد که نیروی مکانیکی سیستم باید تبدیل به قدرت سیال شود که از پمپ برای این فرایند استفاده می‌شود. سپس می بایست این قدرت تبدیل شده به مکان مورد نظر برای استفاده انتقال یابد که فرایند انتقال نیرو توسط لوله‌ها، شلنگ‌ها و بست‌ها اتفاق می‌افتد. در مرحله‌ی بعد فشار سیال کنترل می‌شود و با استفاده از شیرهای مخصوص جهت جریان سیال مشخص شده و به سمت عملگرهای سیستم (سیلندرها یا موتورهای هیدرولیک) حرکت می‌کند. در عملگرها تبدیل قدرت سیال به نیروی مکانیکی خطی یا دورانی مورد نیاز انجام می‌شود. حال که با اصول عملی کار این سیستم‌ها آشنا شدیم، می‌توان به معرفی اصول علمی ای که تمام این اتفاقات و فرایندها به پشتوانه‌ی آن انجام می‌شود، بپردازیم. پایه و اساس تمام این فرایندها قانون پاسکال است که این قانون شامل سه اصل است و این سه اصل عبارتند از:
 
1. اندازه‌ی فشار استاتیکی در هر بازه‌ی بسیار کوچک زمانی در تمامی جهات یکسان است.
2. اندازه‌ی فشار در تمامی نقاط سیال در حال سکون با صرف نظر کردن وزن سیال، یکسان است.
3. فشار سیال در تماس با سطوح به صورت عمودی بر آن وارد می‌شود.
 

هیدرولیک چیست؟

واژه‌ی هیدرولیک (Hydraulic) که از ریشه‌ی هیدرو است، واژه‌ای یونانی است که به معنای جریان مایعات است. به طور کلی با شنیدن این واژه مفهوم مایع برای ما تداعی می‌شود. به عنوان مثال وقتی نام فرایند هیدروگرافی به میان می‌آید، ذهن ما به این نکته پی می‌برد که حتما فرایندی است که در آن استفاده از آب یا به طور کلی مایعات نقش مهمی ایفا می‌کند. در سیستم‌های هیدرولیکی به دلیل استعداد بالای آب در زنگ زدگی اجزای سیستم، از این مایع استفاده نمی‌شود. از این رو در بسیاری از صنایع از روغن به عنوان سیال مورد نیاز در این سیستم استفاده می‌شود. استفاده از هیدرولیک روغنی و قابلیت انتقال نیرو دینامیکی و استاتیکی آن در صنعت بسیار پر استفاده است.
جک هیدرولیکی
 

پنوماتیک چیست؟

واژه‌ی پنوماتیک همانند واژه‌ی هیدرولیک، ریشه‌ای یونانی دارد و در زبان یونانی این کلمه به معنای باد یا نفس است. اما در صنعت این واژه به معنای استفاده از هوای فشرده برای انتقال نیرو اطلاق می‌شود. در سیستم‌های پنوماتیکی هوا توسط کمپرسور فشرده شده و در سیستم مصرف می‌شود. در سیستم-های پنوماتیکی هوایی که در اطراف ما به رایگان وجود دارد توسط کمپرسور مکیده شده و با صرف انرژی مکانیکی کاملا فشرده و متراکم می‌شود. سپس این هوای فشرده که برای استفاده در سیستم آماده شده است به داخل سیستم هدایت می‌شود و توسط عملگرهای موجود در سیستم در مکان مناسب مصرف می‌شود.
کمپرسور

 

مزایای سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی 

استفاده از هر سیستم و ابزاری همواره دارای مزایا و معایبی است که انسان با سنجیدن آن‌ها تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از آن‌ها می‌گیرد.

این مزایا برای سیستم‌های هیدرولیکی عبارتند از:
 
• استحکام و قدرت بالا
• آسانی در نصب و تعمیر اجزای سیستم‌های هیدرولیکی
• توانایی تبدیل حرکت خطی به چرخشی و بالعکس
• عمر طولانی قطعات سیستم به دلیل روغن کاری

معایب سیستم‌های هیدرولیکی نیز عبارتند از:
• ایجاد آلودگی محیطی
• حساسیت بالا به آلاینده‌ها و گردو غبار
• وابستگی کیفیت کاری به دمای سیستم
• احتمال نشت روغن و آتش سوزی
 
سیستم‌های پنوماتیکی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. مزایای این سیستم‌ها عبارتند از
• حساسیت کم به تغییرات دما
• ارزان بودن قطعات و اتصالات پنوماتیک
• فراوانی ماده‌ی مصرفی این سیستم‌ها (هوا)
• سرعت حرکتی بالا نسبت به سیستم‌های هیدرولیکی
 
معایبی که برای این سیستم ذکر می‌شود، عبارتند از:
• نگهداری سخت هوای متراکم شده
• نداشتن دقت زیاد این سیستم‌ها
• هزینه‌ی نسبتا بالای تجهیزات فشرده سازی
• ایجاد آلودگی صوتی به هنگام تخلیه‌ی پر فشار هوا از سیستم
 
 

۲۵ مرداد ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • فاق ماشین(سفت پیچ-بوبین پیچ-دوک برگردان)

    فاق ماشین(سفت پیچ-بوبین پیچ-دوک برگردان)

    -شرکت دانش بنیان آپافن تولید کننده دستگاههای وایندر [فاق ماشین(سفت پیچ یا برگردان)، شل پیچ، چندلاکنی و کلاف به بوبین] می باشد. -سیاست آپافن بالا رفتن سرعت و کیفیت ، و همچنین کاهش هزینه ها مخصوصاً نسبت به نمونه خارجی می باشد. -با خرید دستگاه های آپافن برگ برنده برای رقابت و بقا در بازار امروز در دستان شماست و هر انتظاری از یک دستگاه وایندر دارید برآورده می شود. -دارای طراحی اصولی و منحصر به فرد - تولید ایرانی کیفیت جهانی -دارای استاندارد و ضمانتنامه کتبی -فروش لیزینگی برای کسب اطلاعات بیشتر یا شماره های زیر تماس بگیرید. 03537263193-03537263321 داخلی 301 و 09901153321 کارشناس فروش:جاسمی سایت: Apafan.com - ایمیل: sales@apafan.com -اینستاگرام: Apafan.co

    ماشین‌آلات یزد
  • فیلم کش میله ای

    فیلم کش میله ای

    فیلم کش میله ای یا بار کوتر یا وایر کوتر بار برای اعمال فیلم رنگ ی ارزین روی سطوح متفاوت بکار میرود. فیلم کش میله ای ساخت TQC هلند. فیلم کش میله ای ساخت Shanghai Modern چین. فیلم کش میله ای در ضخامت های مختلف. فیلم کش میله ای در طولهای مختلف. وایر کوتر بار، فیلم کش سیمی،کوتر بار، Coater Bar، Wire coater bar. اپلیکاتور میله ای، اپلیکاتور سیمی. فیلم کش چهار وجهی فیلم کش سیمی

    ماشین‌آلات البرز
  • فروش شیشه بیل مکانیکی کوماتسو

    فروش شیشه بیل مکانیکی کوماتسو

    آریایدک فروشنده قطعات یدکی ماشین آلات راهسازی و معدنی نمایندگی فروش ناخن های فولادی و ضدسایش فوگا و ZZF نمایندگی و مرکز پخش و فروش انواع شیشه های ماشین آلات راهسازی و معدنی فروش محافظ شیشه بیل مکانیکی کوماتسو انواع لوازم داخل کابین بیل کوماتسو کاور و متعلقات داخل کابین بیل کوماتسو مانیتور و کامپیوتر بیل کوماتسو و غیره فروش کلیه شیشه های کابین بیل مکانیکی کوماتسو شامل : شیشه بیل کوماتسو PC200-2 شیشه بیل کوماتسو PC200-3 شیشه بیل کوماتسو PC200-5 شیشه بیل کوماتسو PC200-6 شیشه بیل کوماتسو PC200-7 شیشه بیل کوماتسو PC200-8 شیشه بیل کوماتسو PC210-6 شیشه بیل کوماتسو PC210-7 شیشه بیل کوماتسو PC220-2 شیشه بیل کوماتسو PC220-3 شیشه بیل کوماتسو PC220-5 شیشه بیل کوماتسو PC220-6 شیشه بیل کوماتسو PC220-7 شیشه بیل کوماتسو PC220-8 شیشه بیل کوماتسو PC300-3 شیشه بیل کوماتسو PC300-5 شیشه بیل کوماتسو PC300-6 شیشه بیل کوماتسو PC300-7 شیشه بیل کوماتسو PC300-8 شیشه بیل کوماتسو PC350-6 شیشه بیل کوماتسو PC350-7 شیشه بیل کوماتسو PC400-3 شیشه بیل کوماتسو PC400-5 شیشه بیل کوماتسو PC400-6 شیشه بیل کوماتسو PC400-7 شیشه بیل کوماتسو PC400-8 شیشه بیل کوماتسو PC450-6 شیشه بیل کوماتسو PC450-7 شیشه بیل کوماتسو PC500 شیشه بیل کوماتسو PC550 شیشه بیل کوماتسو PC600 شیشه بیل کوماتسو PC650 شیشه بیل کوماتسو PC700 شیشه بیل کوماتسو PC750 شیشه بیل کوماتسو PC800 شیشه بیل کوماتسو PC850 شیشه بیل کوماتسو PC1250 شیشه بیل کوماتسو PC2000 فروش کلیه شیشه های کابین بیل مکانیکی شامل : شیشه جلو قسمت بالا بیل کوماتسو شیشه جلو بیل کوماتسو شیشه جلو پا بیل کوماتسو شیشه کشویی سر جلو بیل کوماتسو شیشه کشویی سر عقب بیل کوماتسو شیشه زیر درب بیل کوماتسو شیشه بغل درب بیل کوماتسو شیشه لچکی بغل درب بیل کوماتسو شیشه عقب کابین بیل کوماتسو شیشه بغل دکل بیل کوماتسو شیشه سقف بیل کوماتسو شیشه طلقی جلو بیل کوماتسو شیشه سکوریت جلو بیل کوماتسو کلیه شیشه ها طرح فابریک با کیفیت عالی و قیمت مناسب در دو نوع سکوریت و طلقی موجود میباشد. فروش بصورت تکی و عمده ارسال به تمام نقاط کشور عزیزمان ایران خرید بدون واسطه

    ماشین‌آلات تهران
  • لوازم  کابین انواع بیل مکانیکی

    لوازم کابین انواع بیل مکانیکی

    آریایدک فروشنده قطعات یدکی ماشین آلات راهسازی و معدنی فروش انواع لوازم داخل کابین بیل مکانیکی شامل : شیشه کابین ، کابین بیل مکانیکی ، آینه بغل ، قاب شیشه جلو ، قاب پنجره ، قفل شیشه کشویی ، مانیتور ، کامپیوتر ، چراغ سقف ، چراغ دکل ، کمپرسور کولر ، رادیات بخاری ، فن کولر بخاری ، اواپراتور ، رادیات کولر ، سوئیچ استارت ، دسته لیور ، پنل کولر بخاری ، قاب لیور ، داشبورد ، قاب مانیتور ، صندلی ، قاب روی درب ، کفپوش ، کاور روی دکل و جک ها ، روکش صندلی ، دریچه کولر ، جا سیگاری ، قفل درب کابین ، قفل درب بغل ، قفل کاپوت ، انواع مغزی قفل و غیره امکان ارسال به سراسر کشور در کوتاهترین زمان ممکن

    ماشین‌آلات تهران