۱۰ قدم تا راه اندازی تجارت الکترونیک (آنلاین)

برای ورود به تجارت الکترونیک (آنلاین)، مخصوصا برای کسانی که تازه می خواهند این کار را شروع کنند داشتن ایده ای از اینکه چه فدم هایی باید برداشته شود اغلب مورد سوال می باشد. مراحل زیر کمک خواهد کرد تا افراد بتوانند تصویری کلی از اینکه چطور وارد این میدان شوند بدست آورند.
قدم اول: یک نیاز شناسایی کنید.

به قول آقای John Moen هر کاری هنوز به بهترین شکل انجام نشده است. اولین قدم شما در راه اندازی تجارت خود این است که با بازار هدف خود در ارتباط باشید و ببینید (دریابید) که شما می توانید کدامیک از نیازهای آنها را به شکلِ بهتری از آنچه هست پاسخگو باشید. به خاطر داشته باشید که برای موفقیت باید با محیط بازار آشنایی داشته باشید. آگاهی شما هرچه در مورد مشتری های بالقوه، رقبا و محیط و فرهنگ کار بیشتر باشد، شانس بزرگتری برای موفقیت خواهید داشت.

پاسخگویی به نیاز (که در این مرحله آن را شناسایی می کنید) باید به نحوه شایسته تری نسبت به رقبا انجام شود تا موفقیتی به همراه داشته باشد.

 برای شروع می توانید مقالات زیر را مطالعه فرمایید:

نیازهای مشتریان خود را شناسایی کنید.
قدم دوم: مشخص کنید چه محصول یا خدمتی می خواهید ارایه دهید.

برپایه نیازی که در قدم اول شناسایی کردید و نحوه پاسخگویی به آن، محصولات و خدماتی که می خواهید ارایه دهید را انتخاب کنید و نحوه بدست آوردن (تولید، خرید و یا …) آنها را برای خود مشخص کنید. هر چقدر در این مرحله جزییات بیشتری مشخص شود، کار برای مراحل بعد با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.
قدم سوم: برای خود یک طرح کسب و کار (Business Plan) داشته باشید.

پروسه تعیین هدف (یا اهداف) و ارایه استراتژی و راه کار عملی برای رسیدن به این هدف (یا اهداف) در عمل یک طرح کسب و کار (Business Plan) می باشد. شما قطعا به چنین برنامه ای برای موفقیت نیاز خواهید داشت.

چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
قدم چهارم: مقدمات کار را فراهم نموده و فروشگاه خود را راه اندازی نمایید.

یک مزیت مهم تجارت الکترونیک در مقایسه با کسب و کار آفلاین در میزان پول مورد نیاز برای راه اندازی است.  شما می توانید با خرید یک نام دامنه و سرویس میزبانی و راه اندازی یک وبسایت با چند صفحه ساده و البته با کمک یک رایانه کار خود را شروع کنید. بزودی به موارد بیشتری نظیر یک نرم افزار برای ویرایش صفحات وبسایت، یک نرم افزار ویرایش عکس، نرم افزاری برای فروشگاه آنلاین خود و یا برنامه حسابداری احتیاج پیدا خواهید کرد.

برای آشنایی با برخی از سیستم های مدیریت محتوا که می تواند شما را در راه اندازی وبسایت خود یاری دهد می توانید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید:

بهترین سیستم های مدیریت محتوا (CMS) برای وبسایت های تجارت الکترونیک در ایران
قدم پنجم: افرادی را پیدا کنید که می توانند به شما کمک کنند.

بطور قطع در برپایی تجارت جدید شما به تخصص و یاری افراد دیگر نیاز خواهید داشت. لیستی از توانمندی های مورد نیاز خود تهیه کنید و برای این توانمندی ها افرادی را کاندید کرده و مقدمات همکاری را فراهم کنید.
قدم ششم: وبسایت خود را بسازید.

زمان آن فرا رسیده است که در مورد ظاهر و امکانات وبسایت و فروشگاه مرتبط با آن تصمیم گیری کنید.  محتوای وبسایت تاثیر بسزایی در جلب مشتری و بازگرداندن آنها دارد. برای آگاهی بیشتر در این مورد می توانید مقالات زیر را مطالعه فرمایید:

۱۷ قانون جدید برای وب سایتهای تجارت الکترونیک موفق (قسمت اول)

۱۷ قانون جدید برای وب سایتهای تجارت الکترونیک موفق (قسمت دوم)
قدم هفتم: سیستمی برای مدیریت فروش راه اندازی نمایید.

مدیریت سفارشات فروش، مدیریت مشتری ها و لیست خرید های ایشان و مدیریت پرداخت و نحوه ارسال کالای خریداری شده از جمله مسایلی است که در این مرحله باید به آن توجه شود. امنیت پرداخت ها و اطلاعات مشتریان باید فراهم شود و اطمینان مشتری به اینکه فروشگاه شما محلی امن و قابل اعتماد برای خرید می باشد، باید جلب شود.
قدم هشتم: خدمات و سرویس های شخصی ارایه دهید.

از وبسایت خود برای ایجاد محلی برای ارایه خدمات ویژه به مشتریان استفاده کنید. این خدمات می تواند شامل دادن اطلاعات دقیق و کافی در مورد محصولات، ایجاد صفحات گفتگو و تبادل نظر، ارایه مطالب مرتبط با محصولات و ایجاد محلی برای ارایه و به اشتراک گذاشتن تخصص شما باشد. به عنوان مثال اگر یک عکاس هستید، می توانید در مورد تکنیک های عکاسی، تجهیزات مورد نیاز و توصیه های مربوط به خرید دوربین و … آموزش های ارایه دهید.
قدم نهم: به رسانه ها و مردم اطلاع دهید.

این قدم در واقع بخش تبلیغات کار شما را در بر می گیرد. استفاده از رسانه های اجتماعی بخشی از کار است که در این قسمت مورد توجه قرار می گیرد. برای شروع می توانید مقالات زیر را مطالعه فرمایید.

راه های موفق بازاریابی آنلاین

چطور از توییتر برای بازار یابی و روابط عمومی استفاده کنیم

راهنمای قدم به قدم در استفاده از توییتر برای بازاریابی

بازاریابی آنلاین: چطور اعتماد مشتری را بدست آوریم

نقش مشتری های وفادار در کمپین بازاریابی

 
قدم دهم: بررسی کنید و ارتقا دهید.

چند معیار برای اندازه گیری میزان موفقیت و یا شکست خود تعیین کنید و در فواصل زمانی معین و از پیش تعیین شده، کسب و کار خود را با این معیار ها بسنجید. سپس باید درمورد مراحل تصحیح خطاها و بهینه کردن پروسه های تجارت خود تصمیم گیری کرده و این مراحل را اجرایی کنید.

منبع:راهکار مدیر

۱۵ آبان ۱۳۹۲


محصولات مشابه