انتخاب فیوز مناسب با کمک آسان وی

فیوز خودرو چیست و نحوه عیب یابی و تعویض آن چگونه است؟


یکی از قطعات بسیار کوچک در سیستم برق رسانی خودرو که گاها سبب بروز مشکلاتی از جمله کار نکردن برخی دستگاه ها در خودرو می گردد، فیوز می باشد. فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند. در این مطلب قصد داریم در رابطه با فیوز خودرو نکاتی را مطرح کرده و در ادامه نحوه عیب یابی و تعویض آن را در خودرو آموزش دهیم.

هر فیوز خودرو ، قطعه ای کوچک است که در سیستم برق رسانی خودرو، وظیف قطع کردن جریان برق در صورت نوسان را در دستگاه مصرف کننده متصل به خود دارد. به عبارت بهتر فیوزها در خودرو وظیفه دارند اگر جریان برق بیشتر از حد مجاز باشد، اتصال را قطع کرده و نگذارند دستگاه مصرف کننده آسیب ببیند. فیوزها در خودرو معمولا در مکانی در دسترس راننده در جعبه فیوز قرار دارند که برای یافتن آن ها، باید با استفاده از دفترچه راهنمای خودرو اقدام نمود. در دفترچه راهنمای هر خودرو، نقشه تمام فیوزها وجود داشته و وظیفه برق رسانی هر فیوز خودرو به دیگر قطعات خودرو، مشخص گردیده است.
روی هر فیوز خودرو معمولا اطلاعاتی در رابطه با حداکثر شدت جریان عبوری از خود نوشته شده است که نشان می دهد اگر نوسانات برق خودرو از مقدار مشخص شده بیشتر باشد، اصطلاحا فیوز آب شده و قطع می گردد. این قطعی سبب می گردد تا دستگاه مصرف کننده ای که برق خود را از طریق فیوز میگیرد، دیگر برق رسانی نداشته باشد و از مدار خارج گردد. این عمل به این دلیل انجام می گردد تا از بروز مشکلات اساسی در خودرو، با نوسانات شدید، جلوگیری گردد.



انواع فیوز خودرو
فیوزها معمولا در انواع متنوعی تولید و طراحی می شوند که فیوزهای مستطیلی و سرامیکی از جمله پر کاربردترین نوع آن ها می باشد. این فیوزها از دو پایه تشکیل شده اند که داخل خود بسته به حداکثر میزان شدت جریان عبوری ، از سیم ضخیم تری برای اتصال دو پایه به هم استفاده شده است.
فیوز شیشه ای نیز نوع دیگری از فیوز خودرو می باشد که اتصال دو سر فیوز در آن با استفاده از سیمی نازک در میان محفظه شیشه ای برقرار شده است که در صورت عبور شدت جریان بالا، سیم مربوطه قطع می گردد.
فیوز فلزی نیز نوع دیگری از فیوز خودرو می باشد که ارتباط دو سر آن در صورت عبور شدت جریان بیش از اندازه دوب گردیده و در نتیجه مدار را قطع می نماید.





عیب یابی و تعویض فیوز

قطع شدن فیوزها مستقیما روی دستگاه مربوطه که فیوز مسئول تنظیم شدت جریان آن می باشد تاثیر گذاشته و موجب از مدار خارج شدن آن می شود. اگر چنین اتفاقی در اثر نوسانات برق خودرو یا تحمل بار اضافی جریان برق ایجاد شود، در نتیجه فیوز مربوطه سوخته و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. در فیوز های شیشه ای و مستطیلی شفاف این امر با چشم نیز قابل شناسایی می باشد و با مشاهده فیوزی که اتصال آن قطع شده باشد، می توان دریافت که فیوز مربوطه سوخته است و علت هشدار ECU آن است. اما برای فیوزهایی که شفاف نیستند و نمی توان با چشم قطعی آن ها را مشاهده نمود، بهترین روش استفاده از مولتی متر یا چراغ آزمایش می باشد. به این صورت که دو سر فیوز خودرو را به دو سر مالتی متر یا چراغ آزمایش متصل نموده و در صورت روشن شدن چراغ آزمایس و یا عبور جریان در مالتی متر، می توان دریافت که فیوز سالم است و در غیر این صورت فیوز سوخته است و باید نسبت به تعویض فیوز اقدام نمود.

 تگ ها: فیوز خودرو


۱۰ فروردین ۱۴۰۰
asanway / آسان وی


محصولات مشابه
  • صندلی دانش آموزی ودانشجویی ،نیمکت

    صندلی دانش آموزی ودانشجویی ،نیمکت

    شرکت صنعت آذربایجان(صنایع فلزی مالکی)تولیدکننده انبوه مصنوعات فلزی شامل انواع صندلی دانش آموزی و دانشجویی، نیمکت ، صندلی آزمایشگاهی(تابوره) وچهارپایه ،میزنقشه کشی ،میزکامپیوترفایبرگلاس وسایرمصنوعات فلزی کلیه محصولات خودرا بابهترین کیفیت ونازلترین قیمت به فروش می رسان.

    لوازم مصرفی آذربایجان شرقی
  • کمد و فایل دوار چهارطبقه و پنج طبقه

    کمد و فایل دوار چهارطبقه و پنج طبقه

    فایل 5 طبقه دوار این فایل‌ها دارای طبقات مدور (گردان) می‌باشد که حجم بایگانی را در فضایی که اشغال می‌نماید (87*87*197) تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. گنجایش فایل جهت بایگانی زونکن آویز با عطف 2.5 سانت 275 جلد که هر طبقه گنجایش 55 جلد را دارا می‌باشد. گنجایش فایل جهت بایگانی زونکن با عطف 4.5 سانت 225 جلد که هر طبقه گنجایش 45 جلد را دارا می‌باشد. گنجایش فایل جهت بایگانی زونکن با عطف 7.5 سانت 150 جلد که هر طبقه گنجایش 30 جلد را دارا می‌باشد. ابعاد فایل (87*87*197) دارای 5 طبقه که رنگ فایل‌ها الکترو استاتیک پودری چرمی می‌باشد. تلفن: 77732824-021 –77732825-021 تهران خیابان حافظ پاساژ ایرانیان طبقه 2- آدرس وب سایت: https://www.bstandis.com/فکس: 02189776331 بازدید کننده گرامی جهت دریافت کاتالوگ و خدمات ما 0912733884 را به 10008590 پیامک کنید(اعداد به لاتین وارد شود) همراه:09125350224-09127338848 – 09122343478

    لوازم مصرفی تهران
  • کمد رختکن دو درب روی هم فلزی

    کمد رختکن دو درب روی هم فلزی

    از کمد رختکن دو درب روی هم فلزی برای نگهداری لباس در کارخانه ها ، ادارات دولتی و بیمارستانها استفاده می شود . مشخصه کمد رختکن دو درب روی هم فلزی استفاده از ورق روغنی با ورق 5 دهم ، 7 دهم و نه دهم استفاده از لولای نواری برای اتصال درب به بدنه کمد دستگیره پلاستیکی توکار قفل سوئیچی جهت قفل کردن کمد رنگ پودری الکترو استاتیک چرمی ( رنگ اصلی رنگ بژ ) دارای لوله آویز برای قرار دادن لباس دارای حفره هایی جهت تهویه هوا دارای دو عدد جاکفشی موارد سفارشی کمد رختکن تولید با ورق روغنی با ضخامت یک میلی متر به بالا تولید با ورق گالوانیزه استفاده از رنگ های استاتیک به غیر از رنگ بژ به صورت تک رنگ و دو رنگ استفاده از رنگ مایع کوره ای ایجاد پایه تنظیم جهت شستشو زیر کمد رختکن استفاده از قفل گلنگدنی به جای قفل سوئیچی ، همچنین به جای قفل سوئیچی ساده از قفل سوئیچی کامپیوتر ی می توان استفاده نمود دارای یک سال گارانتی و دو سال خدمات پس از فروش دارای بسته بندی با روکش سلفون و مقوا و کاملا تسمه کشی شده جهت ارسال به تما م نقاط کشور جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

    لوازم مصرفی تهران
  • کمد رختکن چهار درب فلزی

    کمد رختکن چهار درب فلزی

    ز کمد رختکن چهار درب فلزی برای نگهداری لباس در کارخانه ها ، ادارات دولتی و بیمارستانها استفاده می شود . مشخصه کمد رختکن چهار درب فلزی استفاده از ورق روغنی با ورق 5 دهم ، 7 دهم و نه دهم استفاده از لولای نواری برای اتصال درب به بدنه کمد دستگیره پلاستیکی توکار قفل سوئیچی جهت قفل کردن کمد رنگ پودری الکترو استاتیک چرمی ( رنگ اصلی رنگ بژ ) دارای لوله آویز برای قرار دادن لباس دارای حفره هایی جهت تهویه هوا موارد سفارشی کمد رختکن قرار دادن جاکفشی جهت جلوگیری از ادغام لباس ها با کفش تولید با ورق روغنی با ضخامت یک میلی متر به بالا تولید با ورق گالوانیزه استفاده از رنگ های استاتیک به غیر از رنگ بژ به صورت تک رنگ و دو رنگ استفاده از رنگ مایع کوره ای ایجاد پایه تنظیم جهت شستشو زیر کمد رختکن استفاده از قفل گلنگدنی به جای قفل سوئیچی ، همچنین به جای قفل سوئیچی ساده از قفل سوئیچی کامپیوتر ی می توان استفاده نمود دارای یک سال گارانتی و دو سال خدمات پس از فروش دارای بسته بندی با روکش سلفون و مقوا و کاملا تسمه کشی شده جهت ارسال به تما م نقاط کشور جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

    لوازم مصرفی تهران