دست فروشی که پولدارترین شد!

تام واتسون پولدارترین مرد جهان بر خلاف سایر همکاران دست فروش خود هیچ وقت جای ساکنی نداشت،همیشه در کوچه ها همراه وسایل خیاطی و موسیقی اش به دنبال مشتری می گشت و در کار خود به هیچ موفقیت و پیشرفتی نمی رسید ولی همیشه به این دو اصل ایمان داشت و آنها را به کار می گرفت: اول احترام به مشتری و دوم ظاهر فروشنده. هیچ وقت کارش را تعطیل نمی کرد و معتقد بود که هیچ چیز جای پشتکار را نمی گیرد. او در 18 سالگی حسابدار یک قصابی شد ولی از کارش راضی نبود و این کار را هم ترک کرد،مدتی بیکار بود و فکر می کرد فردا چکار کند ولی هیچ وقت به گذشته اش فکر نمی کرد که افسوس بخورد.
سرانجام کارمند شرکت NCR شد و در مدت کوتاهی به مقام مدیر فروش شرکت رسید ولی در اثر یک اتفاق از آن شرکت اخراج شد و موقعی که از این شرکت می رفت به دوستان خود گفت : که من به این امید از این شرکت می روم که شرکتی بزرگتر از این شرکت تاسیس کنم و بالاخره او رویایش را در واقعیت دید و در سال 1915 شرکت IBM راتاسیس کرد.
در سال 1956 وقتی تمام امور را به پسرش سپرد این شرکت دارای 886 دفتر و 6کارخانه در آمریکا و 227 دفتر در سراسر دنیا داشت در سال 1980 یعنی 29سال پیش تعدا کارکنان این شرکت از مرز 340000 نفر گذشت.
او به هوش،استعداد و شانس اعتقاد نداشت و تنها اراده و پشتکار را نعمتهای بزرگ خدا می دانست.
تام واتسون می گوید :
بسیاری هستند که از کار خود رضایت ندارند ولی جسارت آن را ندارند که برای تغییر چنین شرایطی کوچکترین قدمی بردارند.
رابرت راسل نویسنده معروف درباره ی او می گوید:
واتسون مانند هر فروشنده موفق برای ظاهر اهمیت قائل بود و می کوشید با مشتری ها رفتار مناسبی داشته باشد.
۰۶ شهریور ۱۳۹۲


محصولات مشابه